Kolesarji in vozniki avtomobilov: Opravite s predsodki!

Dejan Gorenc pravi, da je ključnega pomena sinergija med vozniki in kolesarji.

S kolesarjenjem sem aktivno povezan že več kot 25 let, vsekakor pa dlje, kot vozim avto. Ko sem na cesto pričel gledati tudi skozi vetrobransko steklo ne zgolj preko krmila kolesa, je bilo eno ključnih spoznanj, da v prometu nismo sami. Obe perspektivi sta za vsakega udeleženca v prometu nujni. Če bi se ju tako vozniki kot kolesarji bolj zavedali, bi bilo tveganih situacij na cesti precej manj.

Sinergija med avtomobilisti in kolesarji je ključnega pomena

Z organizacijsko ekipo Dirke okoli Slovenije skrbim za varnost kolesarjev na več kot 1200 kilometrov dolgi trasi. Zgodbe, ki jih pripovedujejo kolesarji, ki večino svojih dni preživijo na kolesu, so neverjetne. V odnosu vozniki avtomobilov in kolesarji so slednji neizmerno ranljivejši in pogosto plačajo račun za objestnost in neprevidnost voznikov. A moramo si priznati, da tudi kolesarji niso tako nedolžni.

 

Mnoga inovativna podjetja danes že ponujajo rešitve, ki občasno rešujejo življenja kolesarjev ob bližnjem srečanju z avtomobilom. Vendar pa s tem ne ponudijo temeljne rešitve – sinergije med udeleženci v prometu, ki lahko dolgoročno rešuje življenja. Sinergijo, katere pomemben dejavnik je tudi empatija, pa moramo poiskati globoko v sebi in jo redno vzdrževati.

 

Kot kolesar voznikom avta sporočam:

  1. Kolesarji nismo na cesti zato, da oviramo promet. Prav toliko pravice imamo biti na cesti kot avtomobili. Pravzaprav so bili kolesarji na cestah že mnogo pred izumom avtomobila. Tudi sami bi raje kolesarili po poteh, ki so varne in namenjene počasnejšemu prometu.

  2. Kot kolesar pogosto naletim na zamišljene voznike, ki v rokah držijo mobilni telefon in gledajo skozi mene. Takrat vem, da moram biti pripravljen na najhujše. Na kolesu sem se naučil nenehno spremljati okolico in dogajanje okoli sebe. Tudi z rednimi pogledi preko ramena se prepričam, kaj se dogaja za menoj.

    Voznikom priporočam, da redno uporabljate vsa vzvratna ogledala in predvidite vse mogoče situacije, ki se lahko zgodijo, ko ste v bližini kolesarja.

  3. Prehitevanje kolesarja na nepreglednih ovinkih in cestnih odsekih je pogost vzrok za nezgode v prometu. Pri prehitevanju se vozniki zato prepričajte, ali je prostora za prehitevanje dovolj, in premislite, ali je varno.

    Če se bo cesta kmalu zravnala in bo nato prostora za varno prehitevanje kolesarja več kot dovolj, je najbolje na radijskem sprejemniku poiskati sproščujočo glasbo, uživati v vožnji. Na cilj boste morda res prispeli minuto kasneje, vendar pa zato varno in srečno.

  4. Mimo kolesarja peljite (prehitevajte) s stransko varnostno razdaljo vsaj enega metra, še bolje metra in pol. Žal se vse prevečkrat zgodi, da ob prazni cesti v nasprotni smeri voznik prehiteva kolesarja vsega nekaj centimetrov od kolesarjevega levega ramena. Zgodi se lahko, da kolesar tik pred zdajci zagleda luknjo na cestišču ter se ji mora tisti trenutek izogniti in tako zapeljati 20 cm bolj levo.

  5. Kolesarji na cesti smo hitrejši, kot si mislite, zato nas ne izsiljujte. Ne z leve, ne z desne, ne od spredaj in ne od zadaj! Kolikokrat se zgodi, da neučakan voznik nevarno prehiti kolesarja na nepreglednem delu ceste, nato pa čez nekaj sto metrov zavira pred njim in zavije desno. V takem primeru počakajte deset sekund in zavijte desno za kolesarjem.

 

Kot avtomobilist sporočam vsem kolesarjem:

  1. Držite se toliko stran od roba cestišča, da se lahko še vedno umaknete voznikom, ki prehitevajo preblizu. Ne vijugajte po cesti, če vam v zadnjem žepu zvoni telefon. Varno ustavite na primernem mestu ob cesti in se šele takrat oglasite. Vedno pa vam ostane možnost, da pokličete nazaj.

    Tudi selfiji med vožnjo po prometni cesti niso najbolj primerni. Kadar se ne morete upreti tej novodobni skušnjavi, se prepričajte, da s tem ne ovirate drugih udeležencev v prometu.

  2. Jeza v prometu ni nikoli prinesla nič dobrega. Če menite, da se vam je zgodila krivica, si zapišite registrsko številko vozila in pokličite policijo. Ta je pristojna za reševanje konfliktov, ki nastanejo med udeleženci v prometu. Vem, da se včasih ni lahko zadržati, da ne bi pokazali sredinca, vendar naj emocije ne premagajo razuma. Gre za vaše zdravje.

  3. Stoječa kolona je za avtomobilista lahko zelo stresna, še posebej, če je z mislimi pri obveznostih, ki ga tisti dan še čakajo. Če se kot kolesar peljete mimo, naredite to varno in premišljeno. Upoštevajte možnost, da se bodo nepričakovano odprla tudi kakšna avtomobilska vrata. Katero izmed vozil se lahko tudi sunkovito požene na drugo stran ceste, ker se je voznik že naveličal čakanja.

  4. Ker je v Sloveniji vzporedna vožnja kolesarjev prepovedana in ste kolesarji primorani voziti v t. i. gosjem redu drug za drugim, priporočam, da držite med seboj zadostno varnostno razdaljo. Pri prehitevanju daljše kolone kolesarjev avtomobilisti nimamo prostora za umikanje pred nasproti vozečimi vozili in nam bo prav ta varnostni prostor med kolesarji omogočil, da lahko to varno storimo.

  5. Vožnja kolesarja v mestu naj bo še posebej previdna, saj je tam udeležencev v prometu še veliko več in je zato preglednost slabša. Avtomobilisti se zaradi omejenega vidnega polja in zahtev po hitrih reakcijah v križiščih srečujemo tudi z nepredvidljivimi situacijami. Upoštevajte pravilno smer vožnje in se z očesnim kontaktom prepričajte, da smo vas avtomobilisti pravočasno opazili.
kolesarjenje, avto, varna vožnja, aktivno življenje, avtomobilsko zavarovanje, zavarovanje koles in kolesarjev
Preberite tudi