Prva pomoč po padcu z motorjem
Kako lahko ob blažjem padcu z motorjem sami poskrbite za odrgnine in bolečine?

Globoke rane, zlome in odrgnine večjega dela telesa mora vsaj pregledati – če ne že zdraviti, zdravnik. Kaj pa lahko storite sami, če ste zgolj potolčeni in pretepeni, pred vami pa sta še dva dneva vožnje?

Pri vožnji z motorjem se velika večina padcev konča le z udarninami, odrgninami in zvini. Največkrat so na udaru od trupa najbolj oddaljeni deli nog in rok. Glede na ameriško študijo na cesti poškodovanih motociklistov, ki so potrebovali oskrbo v  travmatoloških centrih, so najpogostejše poškodbe in zlomi spodnjih okončin (največkrat zaradi odsotnosti ustrezne zaščitne opreme), sledijo jim poškodbe glave in vratu (pretres možganov, nateg vratne hrbtenice) in nato poškodbe ramenskega obroča in rok. Po štiridesetem letu so bolj pogosti tudi zlomi reber.

 

Razlogi, zakaj pride do padca, so različni. V kritičnih trenutkih je ključno opazovanje cestišča in pravilno ravnanje.

 

Prvi ukrep je hlajenje

Mesto udarca in bolečine hladite. Praktična je vrečka cold-pack, napolnjena z gelom, ki jo lahko za hlajenje uporabite večkrat. Ko se takšna vrečka segreje, jo ponovno daste v zamrzovalnik in čez čas je pripravljena za ponovno uporabo. Za silo se obnese tudi mrzla pločevinka piva ali še bolje, vrečka ledu iz bližnjega lokala. Zelo mrzlih predmetov nikoli ne polagajte direktno na kožo. Hladite preko krpe.

 

Zlata rezerva so geli in spreji, ki vsebujejo mentol in druge hlapljive snovi in s tem hladijo namazano mesto. To pomaga tudi pri bolečinah, ki jih imate zaradi »musklfibra«. Prizadeta okončina naj bo vedno dvignjena, da preprečite zatekanje. Zaradi enakega razloga mesto zvina povijte, s tem pa boste tudi podprli prizadeti sklep.

 

Ko preveč boli

Najbolj primerna so zdravila iz skupine nesteroidnih antirevmatikov, ki hkrati delujejo protibolečinsko in protivnetno. Gre za ene najpogosteje uporabljanih zdravil. Za poškodovane motoriste so super izbira, ker ne vplivajo na centralni živčni sistem, tako kot opiati in opioidi, zato je vožnja kljub njihovi uporabi varna. Izogibati se jim morajo ljudje, ki imajo vnetje želodčne sluznice in okvaro ledvic.

 

Nekaj pri nas poznanih predstavnikov, ki jih lahko kupite v lekarnah tudi brez recepta, so Nalgesin, Naprosyn, Brufen (drugače pa še Naklofen, Elderin ...). Če imate težave z želodcem, bo za vas bolj primeren Lekadol. Ob manjši bolečini si lahko pomagate tudi z mazilom, ki vsebuje nesteroidni antirevmatik, nekatere v lekarni dobite tudi brez recepta. Če so bolečine še vedno zelo močne, je čas da obiščete zdravnika.

 

Naredite si uslugo in protibolečinska zdravila vzemite takoj po padcu, kljub temu, da vas mogoče takrat še ne boli pošteno. Adrenalin zmanjša občutek bolečine. Če se imate namen danes ali jutri ponovno usesti za krmilo, vas bo bolelo bistveno manj, če se poškodba pred tem ne razboli.

 

Če imate zaradi drugih vzrokov doma še kakšno škatlico močnejših protibolečinskih zdravil bodite pozorni, če je na njej odtisnjen trikotnik. Če je rdeče barve, po zaužitju teh zdravil nikakor ne smete sesti za krmilo ali za volan.

 

Če je narisan trikotnik brez polnila, pa je prepoved relativna. Vožnjo vam absolutno odsvetujem tudi v tem primeru. Trigoniki (s trikotnikom označena zdravila) povzročajo namreč slabšo razsodnost, koordinacijo, zmanjšano dojemanje okolice in počasnejše reakcije.

 

Obveze iz avtomobilske prve pomoči so premalo

Na motorju in doma se splača imeti vsaj osnovni obvezilni material. A verjemite mi, povprečna avtomobilska prva pomoč je na motorju premalo. Obliži, ki jih vsebuje, so premajhni za vse, kar ni minimalna ureznina ali odrgnina. V lekarni kupite 100 ml plastenko sterilne fiziološke raztopine, da boste odrgnino ali ranico lahko sprali in jo osušili s sterilnim tamponom.

 

Kupite si še samolepilne obliže različnih velikosti, ker so bistveno tanjši kot gaza in povoj, da boste preko njih brez težav oblekli tesno prilegajočo se opremo.


Kljub temu, da ste na cesti v popolni zaščitni opremi, pogosto pride do odrgnin na mestu udarca, kjer vam usnjen kombinezon ali ščitnik posname kožo. Jaz imam med obvezilnim materialom še vazelinsko gazo/mrežico, ki jo položim na odrgnino in čeznjo prelepim obliž. S tem se boste izognili bolečemu odstranjevanju obliža, ko bo za to čas. V torbi naj bosta tudi povoj in trikotna ruta.

 

Včasih se motor skuja ali preseneti slabo vreme. Kaj je poleg prve pomoči nujno voziti s seboj na motorju?

 

Kako pa z žulji? Nikakor jih ne predirajte, mesto se vam lahko grdo okuži. Za preventivo so uporabni bandažni trakovi, ki jih lahko kupite v drogerijah ali lekarnah in jih enostavno zalepite preko dlani, kjer se vam običajno naredijo žulji. Dodatno jih lahko fiksirate s kratkimi prečnimi trakovi med prsti.

 

Ne pozabite na počitek, hidracijo in ogrevanje

Medtem, ko vam mehanik popravlja razbit motocikel, slecite motoristično opremo ter najdite nekoga, ki vam jo bo očistil in pregledal. Vi pa ta čas izkoristite za počitek in ne pozabite na zadostno hidracijo! Pričakujte, da bo bolečina, ko se boste enkrat ohladili, hujša. Nežna masaža na mestu pretegnjenih mišic je na mestu in bo olajšala težave, udarjenih mest pa ne masirajte. Pred nadaljevanjem vožnje se dobro razgibajte, da zmanjšate možnost ponovne poškodbe.

 

Iz lastnih izkušenj vam lahko povem, da po poštenih padcih ni dela telesa, ki vas ne boli. Ne obupajte prehitro, včasih je v takem stanju lažje voziti motocikel kot pa hoditi. Pa srečno.

 

Zdravstveno zavarovanje z asistenco za tujino ali turistično zavarovanje se splača. V nasprotnem primeru znajo biti stroški morebitnega  zdravljenja in transporta zelo visoki. Z evropsko zdravstveno kartico vam ZZZS krije zgolj del stroškov zdravniške oskrbe, razliko pa boste morali plačati sami. V primeru, da imate sklenjeno zdravstveno zavarovanje z asistenco za tujino, pa vam zavarovalnica v celoti krije stroške zdravljenja in prevoza – seveda le do dogovorjene vsote. Ker je v tujini težko poskrbeti za popravilo ali prevoz motorja, pa ne gre prezreti praktičnosti zavarovanja avtomobilske asistence za motor.

 

Članek je bil prvotno objavljen v reviji motoSi.

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

 

Želite naslednjo takšno zgodbo prejeti v vaš poštni nabiralnik? Prijavite se na naše e-novice posebej za motoriste:

 

motorno kolo, prometna nesreča, potovanja, varna vožnja
Preberite tudi