Lažja pot na električni pogon

V slovenskih urbanih središčih v vse večjem številu srečamo električne skiroje in kolesa.

Patent za hecno vozilo Segway, ki danes velja za praočeta električnih osebnih prevoznikov, je bil podeljen leta 1994. Čeprav je bilo vozilo na dveh vzporedno postavljenih kolesih s sposobnostjo vzdrževanja ravnotežja pregrešno drago, je utrlo pot električni mobilnosti v urbanih središčih. Originalno vozilo je kasneje dobilo cel kup cenejših izpeljank, električni motor pa se je pričel pojavljati tudi na do takrat pretežno z nogami gnanih kolesih, rolkah in skirojih.

Z razvojem in pocenitvijo litij ionskih baterij so električna kolesa, skiroji in rolke postali dostopnejši širšemu krogu uporabnikov. To je zadnje čase vse bolj opazno tudi na ulicah slovenskih mest. V nekaterih metropolah pa lahko električni skiro najamemo tako kot kolo.

 

Poceni še ne pomeni, da je dobro

Kitajske »lebdeče deske« oziroma hoverboardi z dvema majhnima vzporednima kolesoma na obeh koncih z led sijalkami kričeče okrašene deske so bili prvi primerki električnih vozil, ki si jih je lahko privoščila večina. Posvojili so jih predvsem otroci. Premajhna baterija, nerodno stanje in upravljanje, mala kolesa ter podobno je namreč preprečevalo, da bi  lahko z njimi udobno prevozili daljšo pot. Bili pa so in še vedno so zabavni.

 

V poceni hoverboarde so vgrajevali slabe baterije, zato je prihajalo do samovžiga in posledično do slovesa nevarnih »igrač«.

 

Električni skiroji in dolge rolke

Mnogo uporabnejši so električni skiroji, tudi zato, ker so majhni in zložljivi ter jih lahko odnesete s sabo, ko se pripeljete na cilj. Baterije so dovolj zmogljive, tako da večina z enim polnjenjem prevozi dobrih 25 kilometrov, nekateri pa tudi več. Z električnim skirojem ste hitrejši od večine kolesarjev oziroma se morajo ti še kako spotiti, da vam uspejo slediti. Vi pa med tem brez napora stojite, to pa pomeni, da poleti pridete na cilj prav nič preznojeni. Da vozite električni skiro, ne potrebujete veliko motoričnih sposobnosti. Aplikacija za pametni telefon pa hrani opravljene poti in prikazuje podatke o stanju vozila.

 

Doseg električnega skiroja je odvisen od zmogljivosti baterije, kar se odraža na njegovi ceni. Hitrost pa je omejena običajno na okoli 25 km na uro zaradi prometnih predpisov in varnosti uporabnika.

 

Dolge rolke so daljše od običajnih, zato so med vožnjo stabilnejše, vseeno pa zahtevajo več motoričnih spretnosti kot skiroji. Predvsem morate znati držati ravnotežje in ne pasti med pospeševanjem in zaviranjem, saj nimajo krmila, na katerega bi se lahko oprli. Pa tudi zavor ne, kajti za razliko od skiroja tu zavirate z motorjem. Sicer pa z njimi upravljate prek brezžičnega upravljalnika podobnega onim za krmiljenje električnih modelov avtomobilov, ki ga med vožnjo držite v roki.

 

Elektrificirane so tudi manjše rolke, vendar zahtevajo še več spretnosti.

 

Vozila s sposobnostjo vzdrževanja ravnotežja

Originalni Segway je bil večini nedosegljivo drag. Njegove današnje izpeljanke so postale cenovno dostopnejše, ne le manjše in lažje vodljive. Cel kup jih je različnih velikosti in oblik, upravljanje z njimi pa je enako. Zavijate, pospešujete in zavirate z nagibi telesa. Z nagibom v stran zavijete, z nagibom naprej prilagajate hitrost, z nagibom nazaj pa zavirate. Podobno kot to počnete na hoverboardih, vseeno pa so ta vozila drugačne oblike, imajo večja kolesa in so bolj kakovostno izdelana. Imajo pa tudi vertikalno naslonjalo vsaj do višine kolen, če ne popolnega krmila, zaradi česar so varnejša. Se pa morate tovrstnega načina vožnje privaditi, saj ni preprosta kot skočiti na rolko oziroma skiro.

 

Segway je naredil tudi električne kotalke s sposobnostjo samo-ravnotežja. Vsaka ima eno veliko kolo, nanje pa preprosto stopite, saj stopal ni treba pripenjati.

 

Za varnost na električnem skiroju morate poskrbeti sami

Čeprav je večini morda smešno pomisliti na vožnjo s skirojem s čelado na glavi, se s tem ne šalite. Tako kot lahko padete s kolesa, lahko padete tudi s skiroja. Morda še prej, kajti zaradi manjših koles so skiroji, še bolj pa rolke občutljivejši za luknje na cestišču. In če se med padcem udarite v glavo, potem boste veseli, da ste nosili čelado.

 

Pri uporabi električne rolke pa je dobro zaščititi koleni, komolca in zapestji z zaščitnimi dodatki, ki jih največkrat povezujemo z uporabo kotalk. Vsaj na začetku, ko vožnje z rolko predvsem pa sestopanja z nje med premikanjem še niste popolnoma vešči.

 

Odgovorni ste do drugih

Elektrificirane različice nožno gnanih prevoznih sredstev so zaradi baterij, pa tudi, ker so bolj robustno izdelane, težje. Ker dosegajo dokaj visoke hitrosti, lahko pri trku močno poškodujejo ne le voznika, temveč tudi druge udeležence v prometu.

 

Škoda, ki jo lahko povzročite tretjim osebam in njihovim stvarem, je lahko zelo visoka, zato svetujemo zavarovanje odgovornosti, ki je del zavarovalne police DOM.

 

Bodite pozorni na okolico in med vožnjo ne smete uporabljati pametnega telefona. Skrbeti morate tako za varnost sebe kot za varnost drugih. Biti morate, po domače povedano, odgovoren voznik.

 

Morate električni skiro in električno kolo registrirati in zavarovati?

Zaradi primerov poškodb z delovnimi stroji na zasebnem zemljišču Evropska unija pripravlja direktivo, po kateri bi morali skleniti avtomobilsko odgovornost za vsako vozilo z motorjem. Če bo predlog sprejet, bo to pomenilo, da tudi opisanih prevoznikov ne boste smeli voziti po javnih površinah brez ustreznega zavarovanja, kar pa za sabo potegne tudi neko obliko registracije.

 

Gotovo bo to pomenilo nekaj več nevšečnosti, po drugi strani pa bodo morebitno škodo zaradi nesreč krile zavarovalnice. Želimo pa si preprostega postopka, kajti preveč omejitev in birokratskih ovir bi med ljudmi povzročilo manj zanimanja za tovrstna vozila, ki so dobra za varovanje okolja, pa še središča mest razbremenijo avtomobilov. Niso namreč vsi ljudje zaljubljeni v vrtenje pedalov ali poganjanje z nogo, pa čeprav je to najbolj zdravo. Tem električni prevozniki dajo določeno stopnjo udobja, ne da bi se za vsako še tako kratko pot usedli v avtomobile.

 

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

prosti čas, aktivno življenje, zdravje, preventiva, električno vozilo, zavarovanje odgovornosti, zavarovanje koles in kolesarjev
Preberite tudi