Preveč teka škoduje

V zdravih mejah je tek koristna oblika rekreacije. Kaj pa, ko je teka preveč?

Ali radi rečete? Potem ste zagotovo opazili, da se je v zadnjih letih povečalo število tekačev, da so priprave na maraton že skoraj v vsakem mestu in da si tekaški dogodki sledijo iz tedna v teden. To je dobra novica, saj tek pozitivno vpliva na zdravje, se strinjajo naši sogovorniki. A hkrati opozarjajo, da so pozitivni učinki teka vidni le, če z njim ne pretiravate. Z dvema tekaškima trenerjema in športnim psihologom smo preverili, kje je meja med zdravim in nezdravim tekaškim obnašanjem.

Začne se pri odločitvi za tek

»Popularnost teka gre pripisati temu, da prinaša dobre občutke in pozitivno vpliva na zdravje,« je prepričan psiholog prof. dr. Matej Tušak. Ljudje se za tek najpogosteje odločajo, ker bi radi shujšali, pridobili na mišični masi, želijo priti v formo, ljubijo izzive ali preprosto v želji po boljšem počutju.

 

Za Urbana Praprotnika, profesorja športne vzgoje in tekaškega trenerja, je tek zelo naraven. »Med tekom čutim stik z naravo mojega telesa. Hkrati pa mi omogoča, da ohranjam stik z naravnim okoljem, z gozdom, s travniki, rekami, morjem in to v skoraj vseh vremenskih pogojih.«

 

Koristi teka zlepa ne zmanjka

Tek v zdravih mejah velja za izrazito koristno obliko rekreacije. Posamezniki s tekom po zagotovilih dr. Tušaka spodbujajo zdravo delovanje krvožilnega sistema. Z njim nižamo telesno težo, služi pa tudi kot oblika preventive pred padci v starosti in podobnimi nevšečnostmi.

 

»Kdor teče, nima časa gledati v ekran,« malo v šali in malo zares dodaja dr. Tušak.

 

Tek je zadnje čase tudi neke vrste modna muha. S tem ni nič narobe. Kot pravi psiholog, ljudje, ki se ukvarjajo s športom, bolj pozitivno razmišljajo, so manj depresivni in anksiozni.

 

Bolečine in utrujenost = preveč teka

A kako vedeti, kdaj pri teku pretiravate in s tem škodite svojemu zdravju? Eden od pokazateljev je prehiter tempo. »Varen tempo je tisti, ki še ne prinaša poškodb in povzroča bolečin,« pojasnjuje dr. Tušak.

 

Poglavitna je tudi motivacija, ki tekača žene k teku. Urban Praprotnik svetuje, da naj ta ne temelji samo na nenehni želji po napredku in izboljšavi hitrosti, časa in razdalje. »Tovrstna motivacija vam bo čez čas povzročila težave,« dodaja.

 

Po izkušnjah Blaža Kavčiča, tekača, triatlonca, direktorja in tekaškega trenerja, ki teče že skoraj 24 let, je namreč vedno več rekreativnih tekačev, ki so začeli kot popolni začetniki, sedaj pa jih zadovoljijo samo še boljši rezultati. Denimo začnejo s 5 km, te hitro podvojijo, nato si za cilj postavijo čim hitreje pretečeno razdaljo, sveti gral pa še prehitro postane polmaraton. »To lahko vodi v začarani krog,« na nevarnosti pretiravanja s tekom opozarja triatlonec.

 

Za Urbana Praprotnika je bolj kot stalno pehanje za vedno boljšimi rezultati pomembneje, da v teku uživate in da si z njim razvedrite svoj vsakdan.

 

Vsi sogovorniki se strinjajo, da je vedno več tekačev, ki jih je tek zasvojil do te mere, da tečejo kljub slabemu počutju in poškodbam. Čeprav se zavedajo, da jim bo to dolgoročno škodovalo.

 

Kako prepoznati pretiravanje s tekom?

»Ponavljajoče se poškodbe zaradi nezadostnega počitka so na primer pokazatelj, da pretiravate,« pravi Urban Praprotnik.

 

Dr. Tušak: »Znaki pretiravanja s tekom so tudi, da tekač vse podreja teku in je ta prioriteta nad običajnimi življenjskimi nalogami.«

 

Ste se našli v teh besedah? Potem je to znak, da je teka preveč in se morate ustaviti, saj vam tek ne koristi (več). V določenih primerih se lahko razvije celo odvisnost, ki jo je treba zdraviti.

 

Psiholog dr. Tušak pojasnjuje, da boste za premagovanje odvisnosti od teka, ki je sicer bolj zdrava kot kakšna druga odvisnost, potrebovali pomoč psihologa oziroma terapevta. Ta vas bo naučil zdrave motivacije. 

 

Posvet s psihologom oziroma zdravnikom priporoča tudi tistim, ki razmišljajo o pripravi in udeležbi na maratonu: »Kadar se nekdo ukvarja z maratonom, nujno potrebuje tim strokovnjakov, ki mu bodo pomagali. Tako bo tek bolj varen.«

 

Maraton ni za vsakogar

Če smo že pri maratonu, nadaljuje dr. Tušak, so tudi priprave na maraton lahko neke vrste pretiravanje.

 

»Po definicijah večine zdravnikov je polmaraton še edina zdrava oblika teka za rekreativce,« pove dr. Tušak.

 

Maratoni niso za vse, se strinjajo naši sogovorniki. So za vrhunske športnike in rekreativce, ki se na to postopoma pripravljajo nekaj let.

 

Napaka je, ko se za maraton odločajo popolni začetniki, po možnosti pol leta pred maratonom. To je premalo časa za učinkovito pripravo. Morda jim/vam uspe, toda vprašanje je, za kakšno ceno. 

 

Ali radi rečete? Potem ste zagotovo opazili, da se je v zadnjih letih povečalo število tekačev, da so priprave na maraton že skoraj v vsakem mestu in da si tekaški dogodki sledijo iz tedna v teden. To je dobra novica, saj tek pozitivno vpliva na zdravje, se strinjajo naši sogovorniki. A hkrati opozarjajo, da so pozitivni učinki teka vidni le, če z njim ne pretiravate. Z dvema tekaškima trenerjema in športnim psihologom smo preverili, kje je meja med zdravim in nezdravim tekaškim obnašanjem.

Test lahko rešite tukaj.

aktivno življenje, prosti čas, zdravje, preventiva, Celovita zdravstvena obravnava, zavarovanje športnih aktivnosti, nezgodno zavarovanje
Preberite tudi