
Družina
Kako so ekrani in umetna inteligenca lahko zavezniki in ne sovražniki
SEPTEMBER 2025 | čas branja:
Zadnja sprememba: 10. 09. 2025 ob 13:33:40
Začetek novega šolskega leta prinaša tudi nove izzive. Šolske obveznosti, interesne dejavnosti in prosti čas je potrebno organizirati. Pri tem lahko pomagajo tudi digitalna orodja. Pogosto demonizirani “ekrani” namreč niso izključno grožnja. Ob pametni uporabi so lahko odličen pripomoček v procesu izobraževanja, organizacije urnikov, pa tudi za večjo samostojnost in kvalitetno preživet prosti čas,
Organizacija časa je pomembna
Najslabše, kar lahko storite, je, da se prepustite toku časa in stvari opravite, ko se vam »zljubi«. Brze dobrega urnika se lahko hitro izgubite med šolskimi obveznostmi, učenjem in prostim časom.. Ni važno, kje si urnik oblikujete. Lahko v glavi, na papir, tablo v sobi, če jo imate, ali v mobilni napravi. Zagotovo je slednje najbolj enostavno. Digitalna orodja vas lažje opomnijo, da je čas za naslednjo dejavnost. Kaj potem, je vsekakor odvisno od posameznika. V skrajnem primeru imate vedno možnost, da se urnika preprosto ne držiote. A to je še vedno bolje, kot če življenja sploh ne skušate bolje organizirati oziroma, da se izrazim strokovneje, da skušate dvigniti svojo produktivnost.- Manj stresa
- Večjo produktivnost
- Več prostega časa za hobije ali prijatelje
Uporaba tablic v šoli
V osnovnih in srednjih šolah je gotovo boljše, da učenci in dijaki pišejo v zvezke. Razlogov je veliko, od utrjevanja veščin pisanja do lažjega osvajanja znanja. Kasneje na fakulteti je drugače. Pogosto študentje niti ne morejo, če niso ravno izurjeni v stenografiji, slediti predavanju. Sodobni pripomočki so zato najmanj priporočljivi oziroma celo nujni. Zdi se, da so še najbolj primerni tablični računalniki zaradi prenosljivosti in dolge avtonomije.Ko se odločate za tablični računalnik upoštevajte naslednje:
- Ne zanemarite pomena odstranljive tipkovnice in pisala, s katerim sezlahka pišeneposredno na zaslon.
- Zaslon naj bo čim bolj svetel ali opremljen s protiodbojno plastjo, da vas v predavalnicah ne bodo motili odsevi.
- Ne obstaja prevelika baterija. Naj ima čim večjo kapaciteto. Ta jamči, da bo od jutra do večera zdržala celo tiste dneve, ki so natrpani s predavanji.
- Prav tako naj ima čim večji pomnilnik. Edino smiselno je, da so vsi zapiski vedno pri roki.
Aplikacije za zapiske
Ostalo je nalaganje aplikacij. Veliko je takšnih, ki so namenjene pisanju in organizaciji zapiskov. Preglejte ponudbo in izberite tisto, ki vam najbolj ustreza, in jo nato uporabljajte.Poudarek: Vse pogosteje se uporabljajo tudi algoritmi umetne inteligence za urejanje zapiskov, pretvorbo govora v besedilo in podobno.
Organizacija časa s koledarjem
Organizacija dnevnega urnika ni le naloga študentov, temveč tudi mlajših v izobraževalnem procesu. Otrokom in dijakom pogosto čas organizirajo starši, a bolje prej kot kasneje, je čas, da ga organizirajo sami.Še najlažje s pomočjo koledarja na telefonu. Ponovno jih je na voljo veliko. Od tistih, ki jih nanje namestijo proizvajalci, do spletnih, ki imajo to prednost, da so dostopni iz vseh naprav.
Ključne lastnosti dobrega koledarja oziroma orodja za organizacijo časa so:
- preprost vnos obveznosti,
- pregleden dnevni, tedenski in mesečni prikaz,
- prilagodljivi opomniki in obvestila,
- združljivost s drugimi koledarji in
- možnost deljenja s prijatelji ali sošolci.
Pri načrtovanju naj vam pomaga tudi koledar šolskih počitnic.
Pametna uporaba ekranov
Marsikdo se globoko strinja s prepovedjo telefonov v osnovnih in morebiti v srednjih šolah. A računalniki, tablice in telefoni niso le grožnje, temveč imajo lahko pozitivno vlogo v izobraževalnem procesu. Da jo imajo v delovnem, je verjetno jasno vsem zaposlenim. Hkrati se ne moremo izogniti, da je vsaj telefon ob organizaciji časa uporaben še za:- pridobivanje informacij za kakovostnejše učenje,
- komunikacijo s starši in prijatelji,
- pridobivanje podatkov o voznem redu javnega transporta,
- vodenje do nepoznanega naslova (če mora tja) ter
- zagotavljanje večje varnosti.
Telefon ni primeren v vlogi igrače, kajti to vodi v prekomerno uporabo, kot statusni simbol ali nadomestilo za nadzor, da lahko otroku starši sledijo na vsakem koraku!
Umetna inteligenca pri učenju
Zadnje čase ne moremo spregledati umetne inteligence. Dobiva vse boljpomembno vlogo tudi v procesu izobraževanja. Zato nima smisla biti plat zvona ali jo kovati v zvezde. Imela bo večji vpliv na življenja od večine dosedanjih tehnoloških prelomnic, a je v osnovi še vedno orodje. Temu primerno bi jo morali uporabljati. Ne zato, da namesto dijaka ali študenta napiše seminarsko nalogo, temveč da mu pomaga pri iskanju poglobljenih informacij.- Povzetke zapisov
- Pretvorbo govora v besedilo
- Razlago snovi
- Generiranje idej
Osnovna pravila za uporabo so naslednja:
- Umetno inteligenco uporabljajmo za pomoč in ne zato, da bi razmišljala namesto nas.
- Pomembno je, da znamo ločiti med lastnim znanjem in tem, kar nam podajo algoritmi.
- Ne izdajajmo ji osebnih in občutljivih podatkov, saj ne vemo, kako jih obdeluje in hrani.
- Uporabimo jo za razlago snovi, ustvarjanje idej ali pisanje, a naj bo njen doprinos dopolnjevanje in ne kopiranje.
- Če jo uporabimo, je priporočljivo, da to priznamo.
Danosti, ki so nam danes na voljo, nima smisla odrivati na stran. Raje jih izkoristimo za izboljšanje vsakdana, varnosti in življenjskega sloga. Pripomočki za organizacijo časa, ki so vse pogosteje opremljeni z algoritmi umetne inteligence, in za izobraževanje, ki se mu ne moremo nikdar v resnici izogniti, so verjetno daleč najbolj pomembne vsebine, do katerih pridemo preko ekranov svojih mobilnih naprav.Odgovorov generativne umetne inteligence ne smemo jemati za absolutno točne. Vedno se je smiselno poglobiti v njihovo smiselnost in natančnost.
Zaščitite svoj digitalni koledar, druge aplikacije in naprave
Nasveti za varnost- Koledar naj bo privaten, delite ga le z zaupanja vrednimi osebami.
- Aktivirajte dvofaktorsko avtentikacijo (2FA).
- Previdno z vsiljivimi povabili in povezavami.
- Redno preverjajte, s katerimi aplikacijami je koledar povezan.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.