Na poti
Aktivni tempomat - več varnosti in udobja
FEBRUAR 2020 | čas branja:
Zadnja sprememba: 13. 02. 2020 ob 11:28:41
Aktivni tempomat je napredni sistem za pomoč pri vožnji, ki s pomočjo radarske tehnologije zazanava vozila oziroma ovire pred vami in samodejno prilagaja hitrost vašega vozila tako, da ohranja varnostno razdaljo. Zaradi uporabe radarskega sistema mu pravimo tudi radarski tempomat. Namenjen je predvsem uporabi na avtocestah in magistralnih cestah, kjer je ob višjih potovalnih hitrostih še toliko bolj pomembno, da je med vozili ustrezna varnostna razdalja.
Brez varnostne razdalje ni varnega prometa
Ustrezna varnostna razdalja je ključnega pomena za varno vožnjo. Njeno neupoštevanje lahko povzroči eno najbolj pogostih in žal tudi najhujših prometnih nesreč - nalet. Na slovenskih avtocestah se je zgodilo že kar nekaj zelo hudih verižnih naletov velikega števila vozil, ki so poleg ogromne škode zahtevali tudi življenja.
Pri rekonstrukcijskih analizah tovrstnih nesreč so strokovne študije pokazale, da bi se lahko hudim verižnim trčenjem povsem izognili, če bi vozniki upoštevali hitrostne omejitve oziroma prilagodili hitrost vožnje razmeram na cesti in uporabljali sodobne varnostne vozniške pripomočke. Med te poleg sistema za preprečevanje naleta spada tudi aktivni radarski tempomat oziroma sistem za samodejno uravnavanje varnostne razdalje in vzdrževanje nastavljene hitrosti.
Aktivni tempomat ni avtopilot
Uporaba aktivnega tempomata močno zmanjšuje tveganje, da bi vozniki zaradi neupoštevanja ali nepravilne ocene varnostne razdalje glede na hitrost vožnje povzročili prometno nesrečo. Radar in kamera namreč nikoli nista utrujena, čustveno prizadeta ali zmedena.
A novejši avtomobili z vsemi aktivnimi varnostnimi pripomočki postajajo vse bolj kompleksni, zato morate za pravilno in varno uporabo tovrstnih pripomočkov natančno vedeti, kaj zmorejo in česa ne.
Predvsem pa ne smete ignorirati varnostnih sporočil oziroma simbolov, ki vam jih avtomobil pošlje na informativni zaslon med vožnjo ali ob zagonu vozila. Morebitne motnje v delovanju tempomata zaradi okvare ali vremenskih vplivov nadzorna enota avtomobila nemudoma sporoči vozniku.
Poleg tega se morate zavedati, da je aktivni radarski tempomat še vedno le vozniški pripomoček in z njim avto nikakor ne postane samovozeče vozilo.
Sistem za samodejno uravnavanje varnostne razdalje v sodelovanju s sistemom proti naletu, sistemom za nadzor smeri znotraj meja voznega pasu in sistemom za nadzor mrtvih kotov omogoča “šele” drugo stopnjo avtonomne vožnje. To pomeni, da ste za vožnjo še vedno v celoti odgovorni vi kot voznik, avto pa vam pri tem pomaga s samodejnim zaviranjem in pospeševanjem ter delnimi popravki smeri na volanu.
Vklop stikala radarskega tempomata nikakor ne smete razumeti kot vklop “avtopilota” oziroma prenosa vozniških nalog in odgovornosti na umetno inteligenco.
Kako deluje aktivni tempomat?
Pri radarskem tempomatu gre za kombinacijo tempomata, torej sistema za samodejno vzdrževanje nastavljene hitrosti in sistema za preprečevanje naleta. Da avtomobil dobi ustrezen digitalni pogled na dogajanje na cesti pred seboj, poskrbi radar oziroma radarski sistem z več vgrajenimi tipali z različno širokim snopom valov dolgega, srednjega in kratkega dosega.
Poleg tega pa pri večini sodobnejših radarskih tempomatov vid umetne inteligence z natančno izmerjeno razdaljo do spredaj vozečega vozila dopolnjuje še zmogljiva kamera, ki za čim bolj učinkovito posredovanje sistema podatke dopolni z natančnejšo orientacijo in prepoznavanjem ovire pred avtomobilom.
Ko tipala pred vašim avtom zaznajo in izmerijo razdaljo do avtomobila, ki pelje počasneje od nastavljene hitrosti, sistem najprej odvzame plin, nato pa tudi zavre, če je avto pred vami občutno počasnejši.
Pri večini radarskih tempomatov lahko tudi nastavite “varnostno” razdaljo, s katero avto sledi vozilom pred seboj.
Samodejno zaviranje se glede na nastavljeno varnostno razdaljo sproži dovolj zgodaj, da pojemek ni neudoben in da se zmanjša možnost naleta vozila, ki vozi za vami. Ne glede na varnostno razdaljo, ki jo izberete, pa sistem s svojimi meritvami poskrbi, da ta glede na hitrost vožnje nikoli ni prekratka.
Kaj zmore aktivni tempomat?
Sodobni sistemi omogočajo tudi zaviranje do popolne zaustavitve, a le v kombinaciji s samodejnim menjalnikom in ponovno samodejno speljevanje, če se spredaj vozeči avtomobil začne premikati v treh do petih sekundah od zaustavitve.
Najzmogljivejši aktivni tempomati delujejo v zelo širokem območju hitrosti vse od 0 do 210 km/h in znajo hitrost prilagoditi tudi omejitvam - celo začasnim, kot je na primer delo na cesti.
Hitrostno območje delovanja je zelo pomembno za varno uporabo tempomata predvsem v kombinaciji z ročnim menjalnikom: v takšnih primerih tempomat ne bo samodejno zaviral do popolne zaustavitve, morali boste posredovati s sklopko. Pri ročnih menjalnikih tempomat lahko aktivirate pri hitrostih nad 30 km/h.
Digitalni vid najboljših radarskih sistemov, ki jim pomagajo še zmogljive stereokamere, sega do pol kilometra pred avtomobil, povprečen radarski tempomat pa vozilo pred seboj opazi na razdalji med 180 in 250 metrov.
Kako uporaba tempomata deluje v praksi, si oglejte v posnetku.
Večje udobje vožnje
Ena od ključnih prednosti uporabe tega sistema je tudi povečanje udobja vožnje na daljših poteh. Ko nastavite hitrost in varnostno razdaljo, bo radarski tempomat samodejno vzdrževal oba parametra. To pomeni, da vam z desno nogo ni treba pritiskati plina, saj zna sistem po zaviranju tudi samodejno pospešiti do nastavljene hitrostne meje, ko je pot pred vozilom spet prosta.
Če je avto opremljen z razširjenim sistemom radarskega tempomata z asistentom za vožnjo v zastojih pri hitrostih pod 65 km/h, boste s precej manj stresa vozili tudi v gostem prometu. Avto bo samodejno sledil toku prometa tudi s funkcijo ustavi in spelji.
Previdno v snegu, nalivih, megli in v družbi agresivnih voznikov
Pomembno je, da se zavedate omejitev, ki jim aktivni radarski tempomat ni kos.
Učinkovitost aktivnega tempomata je odvisna od kakovosti odboja radarskih valov. Slabši kot je odboj, manj možnosti je, da bo radar neko oviro pred vozilom prepoznal. Vaša pozornost je nujna, saj radar “dobro vidi” avtomobil, ki upočasnjuje, lahko pa se zgodi, da nepremične ovire kot sta denimo raztrgana pnevmatika ali pa ostanki povožene živali na cesti sploh ne bo opazil. Takrat morate vi to pravočasno opaziti in tudi ustrezno ukrepati.
V močnem sneženju, gosti megli in močnih nalivih je lahko omejeno vidno polja radarja in kamere.
Sistem vas opozori, da radarski tempomat in sistem proti naletu v takih razmerah ne delujeta. V močnem sneženju boste nemalokrat morali zaustaviti avto in očistiti tipala. Zato morate vedeti, kje se ta nahajajo, da lahko z njih očistite sneg in led.
Podobno je z vožnjo v gosti megli, saj avtomobilski radarji po zmogljivostih niso primerljivi z opremo, ki jo uporabljajo v letalstvu.
Pri vožnji s tempomatom bodite pozorni tudi na agresivne voznike, ki zlasti na večpasovnih obvoznicah in v gostem prometu na avtocestah zelo sunkovito menjajo pasove in “sekajo” varnostno razdaljo, ki jo izmeri radar. Sistem lahko v teh primerih sproži zaviranje v sili, kar tudi vozniku za vami lahko povzroči precej težav.
Vklop in izklop delovanje tempomata
Predvsem pri menjavi avtomobila morate osvojiti ergonomijo stikal, da znate brez umika pogleda s ceste vklopiti tempomat, nastaviti hitrost in varnostno razdaljo.
Vedeti pa morate tudi, da vsak poseg na zavori izklopi delovanje tempomata. Če zavirate sami, boste morali ponovno aktivirati sistem.
Aktivni radarski tempomat lahko močno poenostavi potovanje in okrepi varnost, a vi morate sistem dobro poznati in se zavedati, da vam ta le pomaga k varnejši in udobnejši vožnji.