Na poti
9 napotkov pri uvajanju otrok v svet prometa
AVGUST 2016 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:09:09
Najprej moramo sami sebi dopovedati, da otrok ni pomanjšana kopija nas. Njegovo razumevanje je v primerjavi z našim zmanjšano, omejeno. Perspektiva, s katere opazuje svet okoli sebe, je drugačna. Otrok pogosto deluje bolj čustveno kot racionalno, zato ga je treba poučiti, zakaj v prometu veljajo pravila in čemu služijo prometni znaki s svojo sporočilnostjo.
V zgornjem video posnetku si oglejte, kako otroka postopoma uvajati v promet.
Z uvajanjem začnemo postopoma!
- Sami smo najboljši vzor otrokom. Vsako priložnost (sprehod, vožnja z avtomobilom, opazovanje prometa …) izkoristimo, da kontroliramo sebe, delujemo po pravilih in otroke spodbujamo k opazovanju. Skušajmo jim pojasniti, kaj in zakaj je nekaj prav ali narobe.
- Učenje je postopen proces, zato otroka ne zasujmo s preveč informacijami naenkrat."Poglej levo, nato desno in še enkrat levo," je morda prva stvar, ki se je otrok nauči. Naj ponavlja za vami, prav tako tudi sam pri sebi. Poučite ga, kaj se lahko zgodi, če ne upošteva tega osnovnega pravila. Otrok mora predvsem razumeti posledice, ki iz tega sledijo. Pravila pojasnjujte postopoma in jih dodajajte.
- Otroka, posebej predšolskega, v prometu držimo za roko oziroma presodimo, ali je naš otrok že dovolj samostojen, da mu lahko zaupamo.
- Otrokovo vidno polje, zaznava, motivi in čustva ter koncentracija niso enaki kot pri odraslem! Tega se mora odrasli vedno zavedati, le tako bo lahko pravilno in kakovostno naučil otroka delovati v prometu. Ker je otrok manjši, pogosto vidi in zazna manj dogajanja okoli sebe, pogosto čustveno odreagira in pozabi na vse, kar se je naučil. Koncentracijo mu lahko v trenutku zmoti denimo psiček, ki ga zagleda na drugi strani ceste, in lahko steče proti njemu, ne glede na stanje v prometu.
- Naučimo otroka opazovati in poslušati. Tudi če ne vidi vsega, naj se nauči poslušati, od kod zvok prihaja, ali se približuje ali oddaljuje …
- Učni proces naj bo privlačen kot igra. Na ta način bo učenje za otroke lahko zabavno in bolj prijetno.
- Naj bo otrok kot udeleženec v prometu viden. Prvošolčki so prepoznavni po rumenih ruticah, vendar naj se otroci navadijo s seboj nositi kresničko in raje jih oblačite v oblačila živih ali svetlih barv kot temna.
- Naučeno je potrebno ponavljati. Podobno kot je treba ponavljati šolsko snov ali pesmico, preden si jo otrok res zapomni. Otroka zato večkrat preverjajte, sprašujte ga, kaj pomeni nek prometni znak, naj se on postavi v vlogo učitelja … izmislite si karkoli, da bo le razumel in znal in tako varno sodeloval v prometu.
- Bodite potrpežljivi, ves trud bo poplačan z varnostjo vašega otroka!
Vprašalnik za starše
V spodnji tabeli so opisana vedenja, ki bi jih vaš otrok moral ob koncu učenja obvladati. Preverite, katera že obvlada, pri katerih pa še potrebuje nadzor in pomoč. Pri tem obkrožite različne barve znakov. Povsod, kjer ste obkrožili rumen ali rdeč znak, morate z otrokom še dodatno vaditi določeno vedenje, preden bo sposoben samostojno sodelovati v prometu.
Več informacij si lahko preberete v brošuri Prvi koraki v svetu prometa, ki jo je izdala Javna agencija RS za varnost prometa - Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu.
Želite prejemati takšne nasvete v vaš poštni nabiralnik? Prijavite se na naše e-novice posebej za mame: