Na poti
Ko je treba tam zunaj zamenjati pnevmatiko …
SEPTEMBER 2017 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:09:00
»Kdor ne zna zamenjati gume, ne sodi za volan,« se spomnim besed namibijskega guruja vožnje po brezpotjih. Ostra misel, polna resnice, a ne le v Afriki, kjer je rezervna guma poleg goriva ključna dobrina za preživetje v divjini. Rezervno kolo je najbolj zanesljiva rešitev v primeru predrtja gume. Menjava pa od voznika zahteva nekaj praktičnosti in včasih tudi iznajdljivosti. Znate zamenjati avtomobilsko kolo? Ne? Poznate teorijo, a še nikoli niste poskusili v praksi? Nadaljujte z branjem.
Štiri dlani držijo stik s cesto
Pnevmatike oziroma gume so zagotovo eden najbolj ključnih elementov vsakega avtomobila. Predstavljajo edini neposredni stik vozila s podlago in od njihove kakovosti ter kondicije je v veliki meri odvisen oprijem in dinamika vozila na cesti.
V članku si preberite vse, kar morate vedeti o pnevmatikah.
V vsakdanji uporabi avtomobila pa je ta obutev, ki objema platišča, nemalokrat izpostavljena precejšnjim obremenitvam. Poškodbe na voznih površinah, kamenje in ostali elementi narave na makadamih, pa tudi nepravilno vzdrževanje in dinamična vožnja povzročijo še dodatne obremenitve ter obrabo materiala pnevmatik.
Veliko voznikov ni še nikoli doživelo tako imenovanega defekta pnevmatike, a nesreča ne počiva in običajno se zgodi ravno v najbolj neprimernem času in kraju. Takrat ob vseh sodobnih alternativah pomoči najbolj učinkovito še vedno pomaga le rezervna guma in osnovno avtomobilsko orodje ter nekaj znanja in iznajdljivosti.
Če je luknja prevelika, bo pot nadaljeval le voznik, ki zna zamenjati kolo
Če je poškodba pnevmatike res huda, lahko na licu mesta pomaga le rezervna guma, prava ali zasilna. Res je, da obe počasi izginjata iz prtljažnikov, a kdor jih še vozi seboj, je nedvomno v prednosti.
Rezervno kolo pa je še toliko bolj pomembno, če voznik kilometre niza tudi po zahtevnejših ali celo neutrjenih podlagah. Terenski kilometri s slabimi razmerami pod kolesi zahtevajo učinkovito rezervo.
Zato zlasti nasvet voznikom avtomobilov, ki so prilagojeni tudi za lažjo terensko vožnjo, popularnih križancev in športnih terencev: obvezno razmislite o tem, da štirikolesni pogon ne more narediti čudeža, če kamen po bokih razpara gumo. Če se to zgodi gobarju ali lovcu nekje globoko v kočevskih gozdovih ali pa planincu nekje visoko na gorskem izhodišču, skratka na lokaciji, kjer mobilni telefon nima signala, potem je jasno, da se bo treba zanesti na lastno iznajdljivost in rezervno kolo.
V video posnetku si oglejte, kako se lotiti menjave pnevmatike:
Tudi če obvladate, je včasih bolje poklicati asistenco
Še posebej previdni pa morate biti pri menjavi kolesa na avtocesti, kjer so hitrosti velike. Odstavni pas je sicer namenjen tovrstnim posegom, ampak zelo pomembno je, da res poskrbite za ustrezno označbo vozila. Na avtocesti je treba vse narediti čim hitreje, a ne pozabite na zbranost in previdnost.
Če ni odstavne niše ali pasu, se menjave gume raje ne lotite in pokličite pomoč na cesti. Rezervno kolo boste na avtocesti veliko varneje zamenjali tudi, če na pomoč pokličete Darsovo patruljo nadzora ceste, da vaše vozilo označijo z dodatno svetlobno signalizacijo ali celo zavarujejo z naletnim mehom. Nalet je na avtocesti lahko resna grožnja tudi na odstavnem pasu.
Pomembno: razporedite maso s podlaganjem
Če kolo menjate na mehkejši podlagi, denimo da ste iz različnih razlogov s ceste zapeljali na travnik, lahko pri dvigu vozila zaradi točkovne obremenitve pride do pogrezanja dvigalke. Dvigalko vedno namestite natančno, da se karoserija nasloni v utor. Bodite pozorni na kot, saj mora dvigalka vedno dvigati naravnost navzgor, da ne pride do zdrsa in nevarne destabilizacije avtomobila. V primeru mehkejše podlage pa si pomagate tako, da pod dvigalko postavite kašen čvrst raven predmet večje površine, ki pomaga razporediti težo, na primer desko.
Pred potovanjem velja pogledati v navodila, preverite tudi tlak rezervne pnevmatike
Da se boste dela v primeru defekta lotili hitreje in bolj učinkovito, je dobro vedeti, kje v avtomobilu imate dvigalko in osnovno orodje ter kako je rezervna guma pritrjena na svoje ležišče. Te podatke dobite v knjižici z navodili avtomobila.
Prav tako svetujemo, da redno preverjate tlak v rezervni pnevmatiki. Po več letih čakanja “na priložnost iz prtljažnika” se lahko zgodi, da je rezerva premalo napolnjena, kar negativno vpliva na vozne lastnosti, povečuje možnost za poškodbo gume in povečuje porabo goriva.
Podatke o predpisanem tlaku običajno najdete na tablici na okvirju vrat, sredinskem B stebričku (ločuje sprednja in zadnja vrata) ali pa na notranji strani vratc za točenje goriva.
Upoštevajte še, da se guma, četudi ni v uporabi, stara in počasi izgublja svoje zmogljivosti oprijema ter prožnosti. Vožnjo morate prilagoditi kondiciji najšibkejšega člena. Pomožno rezervno kolo pa tako ali tako dovoljuje vožnjo do hitrosti 85 km/h.
Alternativa rezervnemu kolesu obstaja, a je pogojno uporabna
Nemalo novejših avtomobilov in avtomobilov predelanih na plinski pogon, kjer je prostor za rezervno gumo zaseden z jeklenim rezervoarjem, ima namesto gume komplet za popravilo pnevmatike. Gre za majhen električni kompresor in polnilo, s katerim se napolni predrta guma.
Ta rešitev pa ni vedno najboljša, saj v primeru večjih poškodb pnevmatike polnilo ne more zapreti raztrganine in ohraniti bočne nosilne strukture. Z uporabo polnila se največkrat tudi zgodi, da guma potem ni več uporabna, saj se jo ne da krpati.
Majhno luknjo na tekalni površini bi sicer vulkanizer lahko brez težav popravil in poškodovano pnevmatiko bi znova lahko uporabljali.
Pri uporabi polnila je treba še temeljito očistiti platišče, kar poleg nezmožnosti popravila pnevmatike lahko prinese dodatne stroške. Poleg tega je potrebno kupiti še nov komplet za popravilo, ki stane od 30 do 60 evrov.
Vožnja s predrto gumo
Na trgu se že nekaj časa pojavljajo gume različnih proizvajalcev, ki z različnimi tehnologijami omogočajo ohranjanje strukture tudi ob izgubi tlaka in celo samo zatesnitev ob manjših poškodbah. Tovrstni izdelki so precej dražji od običajnih avtomobilskih gum.
Največkrat gre za tehnologijo Runflat, ki omogoča vožnjo s pnevmatiko pod izjemno nizkim tlakom ali celo povsem prazno. Taka pnevmatika ima ojačano strukturo, predvsem bočnice, ki lahko obdrži gumo na platišču, podpira težo in ohrani vodljivost avtomobila.
Tudi ta rešitev ima svoje omejitve, kar pomeni, da po defektu ne moremo avtomobil voziti, kot da se ni nič zgodilo. Hitrost vožnje je, odvisno od proizvajalca, omenjena na 50 do 90 km/h. S poškodovano pnevmatiko pa je mogoče prevoziti največ 300 kilometrov, odvisno od obremenitve vozila.
Iz vsega pokazanega in povedanega je rezervna pnevmatika v prtljažniku, poleg učinkovite asistence oziroma članstva v AMZS, še vedno najboljša garancija za nadaljevanje poti v primeru defekta.
Doplačilo med 90 in 150 evri za običajno rezervno kolo pri novem avtomobilu, odvisno od znamke, je naložba v večjo varnost. Res je, da kavčuk rezerve morda nikoli ne boste potrebovali, a star pregovor pravi, da je sreča opoteča in previdnost mati modrosti.
Foto: Klemen Korenjak, Menren pictures, video: Dean Gostimirovič