Na poti
Nakup rabljenega avta: Nepravilna izbira avtomobila
APRIL 2015 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:10:09
Pri nakupu rabljenega vozila je treba izhajati iz kupčevih zahtev in potreb, ki naj bi jim 'novi' avtomobil čim bolj ustrezal. Avtomobilska industrija se je v zadnjem desetletju na te trende odzvala in tako ustvarila veliko novih razredov avtomobilov, ki ustrezajo potrebam različnih kupcev.
Tako lahko starejši par danes, namesto klasičnega manjšega avtomobila, izbere majhnega mestnega terenca s pogonom zgolj na prednja kolesa. Ta mu bo zagotovil višje sedenje z boljšo preglednostjo in udoben vstop v avtomobil. In to ob dejstvu, da je lahko takšen avtomobil zaradi sodobnih in majhnih motorjev tudi stroškovno ugoden (o stroških podrobneje v drugem delu članka).
Družine se običajno odločajo za prostornejše karavane, enoprostorce ali večje terence (SUV-e). Pri slednjih se že postavi vprašanje o smiselnosti takšnega nakupa, če ne potrebujete terenskih zmogljivosti. Stroški uporabe so namreč običajno višji (gume so dražje, poraba je večja zaradi večje teže in pogona na vsa štiri kolesa, registracija in zavarovanje sta dražja zaradi običajno močnejših motorjev itd.), medtem ko je udobje med vožnjo praviloma manjše kot v osebnih vozilih ali enoprostorcih.
Pri družinah so v zadnjem času vse bolj priljubljene tudi potniške različice lahkih dostavnikov, ki na račun udobja, nekaj slabše tehnike, kakovosti materialov in nekoliko večje porabe ponujajo nižjo nakupno ceno in ogromno prostora. Tudi pri njih pa morate biti pozorni na nekatere posebnosti. Tako imajo nekatera vozila homologirane zgolj gume za tovorna vozila (oznaka T), kar poleg višjih stroškov za komplet gum potegne za seboj tudi bistveno manjšo izbiro gum, ki so na voljo.
Šele ko imamo ustrezen tip vozila izbran, naredimo pregled trga rabljenih vozil glede na svoje finančne zmožnosti, vključno z upoštevanjem celotnih dolgoročnih stroškov uporabe avtomobila.
Celotni dolgoročni stroški z avtomobilom
Veliko kupcev se ob nakupu rabljenega avtomobila osredotoči zgolj na nakupno ceno, čeprav dolgoročno večino stroškov pri uporabi rabljenega vozila predstavljajo stroški goriva, registracije, zavarovanja in vzdrževanja. Rabljen avtomobil je namreč že izgubil precej svoje vrednosti in nadaljnja izguba te je dokaj majhna. Ravno nasprotno se stroški uporabe avtomobila s starostjo običajno povečajo zaradi višjih stroškov vzdrževanja (npr. okvare ali morebitni večji servisni posegi, kot so menjava jermenov, izpušnega sistema, blažilnikov itd.). Stroški uporabe avtomobila pa se praviloma bistveno razlikujejo med posameznimi tipi avtomobilov z enako nakupno ceno. Vsekakor je na prvi pogled bistveno privlačnejši nakup nekoliko starejšega, večjega in močnejšega avtomobila z več opreme kot nakup novejšega, manjšega osebnega vozila z manjšim motorjem, ki se prodaja za enako ceno kot prvi. Vendar ob upoštevanju stroškov uporabe precej privlačnosti prvega zbledi.
Starejši, večji in močnejši avtomobil z več opreme ob upoštevanju dolgoročnih stroškov uporabe izgubi svoje prednosti.
Za lažjo predstavo podajam namerno potenciran primer: za 6.500 EUR lahko kupimo luksuzno limuzino premijskega razreda, letnik 2003, s prevoženimi okoli 200.000 kilometri in zmogljivim motorjem z vsaj 200 kilovati in štirikolesnim pogonom ali avto nižjega razreda, letnik 2011, z okoli 50.000 prevoženimi kilometri in sodobnim bencinskim motorjem z okoli 60 kilovati (v realnost zapisanih podatkov se v tem članku ne bom spuščal). Prvi ponuja bistveno boljšo opremo, varnost, udobje v vožnji in zmogljivosti. Vendar spodnja tabela pokaže ogromno razliko v stroških uporabe in poda odgovor na vprašanje, zakaj je prvi avtomobil (cena novega je bila več kot 100.000 EUR) zdaj tako poceni. Prikaz stroškov pri tem sploh ne vključuje morebitnih izrednih stroškov (ti so bolj verjetni pri starejšem avtomobilu z več prevoženimi kilometri) ali stroškov večjih servisnih posegov, ki so pri večjih in dražjih (sploh premijskih) avtomobilih običajno občutno višji. Hkrati so zanemarjeni tudi stroški gum, ki dodatno nagnejo tehtnico pri stroških uporabe na stran drugega avtomobila.
Letni strošek |
Luksuzna limuzina |
Avto spodnjega razreda |
Letna dajatev za ceste |
565 |
62 |
AO in AO+ zavarovanje ZT (PR 14) |
1.007 |
365,67 |
Gorivo (15.000 km letno) |
2.590 |
1.240 |
Osnovni servis (olje, filtri) |
600 |
130 |
Skupaj: |
4.779,22 |
1.803,90 |
Odločitev za večji avtomobil je seveda lahko popolnoma sprejemljiva, če se zavedate, da to pomeni na daljši rok višje stroške uporabe vozila, ki jih boste sposobni financirati.
Velikokrat se žal zgodi, da kupci še nekako zberejo denar za nakup večjega avtomobila, spregledajo pa stroške uporabe. Ker stroškov goriva, registracije in zavarovanja ne morejo bistveno zmanjšati, običajno varčujejo pri vzdrževanju avtomobila, kar privede v začarani krog okvar in dodatnih stroškov ter dodatne izgube vrednosti ob prodaji zaradi neustreznega vzdrževanja vozila.
Povzetek
Pred nakupom rabljenega avtomobila je treba najprej temeljito premisliti, kateri tip avtomobila najbolj ustreza vašim zahtevam in potrebam. Na podlagi tega se na trgu poiščejo primerni avtomobili z upoštevanjem nakupne cene in dolgoročnih stroškov uporabe avtomobila. Nikakor pa ne izberite avtomobila zgolj na osnovi razpoložljivega zneska, čeprav na prvi pogled za nakupno ceno ponuja največ.