Na poti
Parkiranje motorja: Včasih prednost, včasih izziv
NOVEMBER 2020 | čas branja:
Zadnja sprememba: 05. 11. 2020 ob 09:00:00
Odkrivanje novih krajev, spoznavanje mestnih središč je na motorju edinstvena izkušnja. Ni težav z iskanjem parkirnih mest, ni težav z gnečo na cestah, saj se lahko z motorjem lažje premikaš skozi zgoščen promet. Zato tudi ne čudi, da se mnogi v toplejših mesecih v službo in po opravkih raje kot z avtomobilom odpravijo z motorjem ali skuterjem. Pa je parkiranje motorja res tako enostavno ali povsod dovoljeno?
Po zakonu je parkiranje za motorje in avtomobile izenačeno
Zakon, ki velja v Sloveniji in tudi drugod po svetu, je tu jasen in se nanaša na vsa vozila na motorni pogon, torej tako avtomobile kot motorje. Parkiranje je dovoljeno na označenih mestih ali urejeno s prometnimi znaki. Če parkirate na parkirnih mestih ob cesti, je treba zagotoviti nemoten potek prometa.
A pri nas zakonodaja hkrati dopušča precej svobode upravnim enotam in mestnemu redarstvu pri prilagajanju in urejanju parkiranja v mestih, ki so običajno glede parkiranja najbolj problematična. Povedano na najbolj preprost način: svoj motor lahko parkirate tam, kjer je dovoljeno parkirati avto, pa še to ne povsod. Ni bližnjic, ni posebnih statusov. Vsaj uradno ne.
Tri vrste parkirnih prostorov
V Ljubljani je trenutno po podatkih Mestne občine Ljubljane 111 parkirnih mest za motorje, ki so brezplačna. Prav tako imajo v Mariboru kar 87 parkirnih mest namenjenih samo motoristom, urejajo pa še dodatne lokacije. Ta parkirišča so na mestih, kjer lahko nato peš dostopate do raznih znamenitosti ali mestnega jedra, kar je za motoriste odlična rešitev.
V nasprotnem primeru vam po zakonu ostajajo na voljo parkirne garaže in klasična parkirna mesta na ulici, označena z belo ali modro barvo. Ampak pozor, zakon dovoljuje, da se lahko občinska uprava odloči in z odlokom prepove parkiranje motorjev na teh parkirnih mestih. Tak primer je tudi Ljubljana.
Torej v Ljubljani ne smete parkirati motorja na parkirnem mestu za avtomobile.
Tudi sicer se pri takšnem parkiranju postavi čisto praktična težava, kam s parkirnim listkom na motorju? Nekatere občine, ki imajo na primer urejena brezplačna parkirišča za avtomobile in motorje, zahtevajo parkirno uro, ki kaže čas začetka parkiranja. Listek ali parkirno uro na motorju seveda lahko odpihne veter, lahko ju tudi kdo ukrade.
Rešitev so aplikacije. V tujini, v večjih mestih priporočam uporabo parkirne aplikacije, ki vam pomaga, da hitreje najdete prosto parkirno mesto in ga tudi plačate preko telefona. Ta novost se vedno bolj uveljavlja tudi pri nas. Naj naštejem tri: Ipark, Easypark in ParkMeWise.
Za motoriste pa so v vsakem primeru najboljša rešitev parkirne hiše ali zasebna plačljiva parkirišča. Poleg tega taka parkirišča nudijo boljšo zaščito za primer kraje.
Dostikrat se lahko tudi dogovorite z upravljalcem parkirišča, ki je na lokaciji, da vam popazi na prtljago in opremo, kot so jakne in čelade. To je tudi najboljša praksa, ko ste kje na turističnih točkah in bi si radi ogledali staro mestno jedro, pa ne bi radi nosili s seboj jaken in čelad.
Izogibajte se parkiranja na prostem in brez nadzora
Motor, ki je parkiran na prostem, na običajnem parkirnem mestu za avtomobile, je namreč izredno izpostavljen in lahka tarča. Prav tako vsa na njem pripeta oprema s kovčki vred. Kolega motorist mi je razlagal, kako je na češkem med ogledom dirke MotoGP parkiral skupaj s še dvema prijateljema na parkirnem prostoru na ulici. Ker je vozil zelo priljubljen in iskan motor, so zato druga dva tatovi odmaknili in ukradli samo njegovega.
Tudi če je motor zaklenjen, z vklopljenim alarmom in s ključavnico na zavornem kolutu, to tatove ne ustavi.
Trije, morda štirje močni fantje motor primejo in ga dobesedno vržejo v kombi in se odpeljejo. Vse skupaj traja manj kot pol minute. Zato pri izbiri parkirnega mesta na javnem parkirišču vedno iščite tako lokacijo, kjer je mogoče motor z verigo ali jekleno vrvjo prikleniti na kak železni drog ali steber. Če ne gre drugače, vsaj povežite med seboj več motorjev skupaj.
Z malo občutka lahko za kratek čas parkirate marsikje
Seveda je v praksi kljub temu več možnosti, da najdete ustrezno parkirno mesto za motor kot za avto. Ko se umaknete z javnih površin, kot so ceste, označena parkirna mesta in ulice, zapeljete na zasebno lastnino, torej na parkirišče ali dvorišče, ki je v lasti ali upravljanju zasebnika. Tu se zgodba obrne v prid motorista.
Po navadi se dosti prej najde prostor za parkiranje motorja, ki je krajši in ožji od še tako majhnega osebnega avtomobila. Motor lahko stisnete pod kak nadstrešek, ob kolesarnico ali nekam ob steno, da s tem ne ovirate prehoda ali prometa.
Običajen motor v širino meri okoli 80 do 100 centimetrov, v dolžino pa dobra dva metra. Seveda so tudi izjeme, torej motorji, ki so po svojih dimenzijah večji ali manjši, ampak to je res tista ključna prednost pred avtomobili.
Z nekaj zdrave pameti in občutka je življenje na dveh kolesih, ko je potrebno nekje na hitro parkirati, bistveno manj stresno. Sam ne poznam primera, ko bi mestni redarji ali policisti oglobili motorista, ki je na primer parkiral pred trgovino, banko ali restavracijo, ob prostoru za kolesa in pri tem ni nikogar oviral. Res pa je, da naj bo to vseeno izjema in ne pravilo. Zakon uradno tega ne dovoli. Ob znakih objestnosti ali stalne prakse takega parkiranja lahko to hitro koga zmoti (na primer lastnika lokala, trgovine, stanovalca). Zato sem prepričan, da boste slej ko prej naleteli na težave.
Običajno pomaga prijazno vprašanje lastnika lokala ali trgovine, če dovoli parkiranje za kratek čas. Če gre za kratkotrajno parkiranje, je toleranca do takega parkiranja zelo visoka. Tu bi izpostavil pregovor, ki pravi: 'Lepa beseda lepo mesto najde'.
Z motorjem ne silite v peš cone
Seveda je povsem drugače, če z motorjem silite v območje za pešce, saj motor tam nima kaj iskati. To velja tudi v vseh mestih po Sloveniji in v tujini. Prav zato pred vsakim potovanjem, kjer boste morali prenočiti, iščite take nastanitve, ki ponujajo varovano parkiranje čez noč.
To je lahko na dvorišču hiše, v garaži hotela, nikoli pa ne računajte na to, da boste parkirali na ulici in da vas bo zjutraj vaš motor še čakal tam, kjer ste ga pustili.
Naj navedem primer. Kolegi iz moje moto družbe so jo lani mahnili po Španiji in Portugalski. Eno noč so pustili motorje na ulici. Zjutraj enega motorja ni bilo več. Če ne drugega imate zaradi takšnega pripetljaja sitnosti, morate na policijo, kjer po navadi niso ravno najbolj navdušeni, saj morajo izpolnjevati poročila in obrazce, predvsem pa se jim to dogaja zelo pogosto. Zanje to ni nekaj stresnega, za vas pa zelo.
In epilog zgodbe? Kolega se je moral z ženo z letalom vrniti domov, čez nekaj mesecev pa so njegov motor našli v jarku. Ukradli so ga, ker je na njem čez noč pustil kovčke in so tatovi mislili, da je v njih kaj vrednega, pa razen nekaj oblačil niso našli ničesar. Cel kup sitnosti in stresa za prazen nič.
Zato tudi topel motoristični nasvet. Kovčke čez noč odnesite v sobo hotela, če že parkirate na ulici.
Pred potovanjem si iskanje parkirišč v večjih mestih olajšate tudi tako, da se pozanimate glede parkirnih mest. Že aplikacija Googlovih zemljevidov na pametnem telefonu pri tem lahko izdatno pomaga, sicer pa imajo te podatke vnesene tudi motoristične cestne navigacijske naprave ali aplikacija kot je Here ali Mapas.me. Z vsemi temi aplikacijami na telefonu si lahko zelo olajšate iskanje garažne hiše ali varovanega parkirnega mesta, kjerkoli se boste vozili z motorjem.
Vas zanima, s katerimi drugimi aplikacijami si lahko pomagate pri navigiranju? Berite naprej.
Kaj pa nočni čuvaj?
Če ste nekoliko bolj avanturističnega duha in se podate tudi kam zelo daleč stran od velemest, ki so sicer pregovorno najbolj problematična glede parkiranja in kraje, je dober nasvet, da si najamete nočnega čuvaja. Sam sem to uredil v Maroku ali na jugu Italije in je vedno delovalo.
Tudi med potovanji po bratskih krajih nekdanje skupne države nekaj evrov za čuvanje motorjev pomeni ogled turističnih znamenitosti brez vsakršne skrbi. Po vaseh težav s parkiranjem ni (tako kot jih ni pri nas), v večjih mestih pa zopet velja previdnost.
Kako pa parkirati na različnih terenih, da se motor ne bo prevrnil?
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Fotografije: Peter Kavčič in Uroš Modlic.