Na poti
Požar v predoru, kaj pa zdaj?
SEPTEMBER 2016 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:14:10
Čeprav je število prometnih nesreč v predorih veliko manjše kot na drugih delih prometnih povezav, pa so lahko tam posledice zaradi zaprtega okolja veliko resnejše, sploh ob požaru. Če med vožnjo skozi predor zagori, ukrepajte premišljeno in po predpisanih varnostnih ukrepih. Jih poznate?
Od leta 2007 se je po podatkih Družbe za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS) zgodilo 21 požarov v predorih, daljših od 500 metrov.
Največkrat, 12-krat, je bil vzrok za požar samovžig vozila. 5-krat je požar nastal kot posledica namernega naleta v zadnjo steno odstavne niše, 2-krat pa se je zaradi kratkega stika požar zgodil na predorski opremi. Med vzroki za požar je DARS ugotovil še trk vozil in nenameren trk v predor.
Ne glede na vzrok požara pa so lahko posledice v tunelu zaradi zaprtega okolja zelo hude. Slaba vidljivost, širjenje dima in strupenih plinov, hiter nastanek visoke temperature in zmanjšanje količine kisika namreč ustvarijo zahtevne pogoje za intervencijske službe, ki v takih primerih prihitijo na pomoč.
Uspešnost dela intervencijskih ekip pa ni odvisna le od njih samih, temveč tudi od vseh udeležencev v prometu, ki morajo ravnati ustrezno.
Kako ravnati, ko zagori vaš avtomobil?
Če med vožnjo v predoru zagori vaše vozilo, najprej prižgite varnostne utripalke in vozilo, če je to le mogoče, zapeljite iz predora. Pri tem nikakor ne smete voziti vzvratno ali vozila obrniti in zapeljati v obratno smer.
Če vozila ne morete zapeljati iz predora, sledite korakom:
- Zapeljite v odstavno nišo ali ob skrajni desni rob vozišča.
- Ugasnite motor, ključ pa pustite v ključavnici za vžig, da bodo lahko gasilci in reševalci, če bo to potrebno, umaknili vaše vozilo.
- Zapustite vozilo in se umaknite na varno.
- Pokličite pomoč. Uporabite lahko telefon za klic v sili v predoru ali pa z mobilnim telefonom pokličite 112.
- Sami gasite le začetni požar. Če v avtu nimate gasilnega aparata, lahko uporabite aparate, ki so nameščeni v predoru.
- Če požara ne morete pogasiti, se umaknite in ob pomoči oznak zapustite predor skozi izhod v sili. Pred dimom se zavarujte tako, da si nos in usta pokrijete s kosom obleke.
Ob klicu na številko 112 povejte, kdo ste, kaj, kje in kdaj se je zgodilo, koliko je ponesrečencev in kakšne so njihove poškodbe, kakšne so okoliščine kraja nesreče in kakšna pomoč je potrebna.
Kako ravnati, ko pred sabo zagledate drug goreč predmet?
Vzrok požara v tunelu je lahko tudi vozilo drugega udeleženca cestnega prometa ali požar, ki je nastal na drugem predmetu oziroma infrastrukturi predora.
Če med vožnjo v predoru pred seboj opazite goreče vozilo, povečajte svojo varnostno razdaljo. Nato upoštevajte vse korake, kot če bi zagorelo vaše vozilo – od varne ustavitve vozila v odstavni niši oziroma ob skrajnem desnem robu cestišča, pri čemer se držite tudi ustrezne varnostne razdalje, ki naj bi bila vsaj 5 metrov, pa vse do pomoči pri gašenju požara in umika na varno. Enako velja tudi, če požar opazite kjer koli drugje v predoru.
Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje opozarja: »Če zagori v predoru, rešujte svoje življenje, življenja drugih in ne vozila ali tovora!«
Ob požaru v predoru upoštevajte svetlobno signalizacijo
Če gorečega predmeta sami sicer še ne boste videli, vas bodo na požar v predoru opozorile signalizacijske luči in oznake ter informacijski portali pred predori na avtocestah.
V predoru, v katerem se je zgodil požar, bodo do lokacije požara na semaforjih gorele rdeče luči, od požara do konca tunela pa utripajoče rumene luči.
Rdeče luči na semaforjih pred predorom in v njem označujejo takojšnjo prepoved vožnje, utripajoče rumene luči pa opozarjajo, da sicer lahko nadaljujete vožnjo, a skrajno previdno.
Na nevarnost vas bodo poleg luči ves čas opozarjali tudi utripajoči LED-smerniki, nameščeni ob robovih vozišča, in drugi svetlobni signali, kot so rdeči križi. Ti za razliko od zelenih puščic, ki pomenijo odprt prometni pas, označujejo prepoved prometa na prometnem pasu, oboji pa so vidni nad voznim pasom.
Za varnost v predorih skrbijo številne varnostne naprave
A kdaj in kako se bodo svetlobni signali sploh prižgali? Odgovor se skriva v številnih varnostnih napravah, ki so nameščene v tunelih – od javljalnikov požara in dima ter sistemov za avtomatsko in ročno gašenje do varnostnih kamer, ki jih spremljajo nadzorniki prometa v prometnem centru.
DARS, ki upravlja predore na slovenskih avtocestah in hitrih cestah, ima predore opremljene z linijskimi in točkovnimi javljalniki požara. Prvi so običajno nameščeni na stropu vzdolž celotnega predora in določijo kraj požara z natančnostjo okoli 3 metrov. Drugi so na stenah predorov, aktivirajo pa se, ko nanje pritisne kdo od udeležencev v prometu.
Vloga nadzornikov prometa v nadzornem centru
Za varnost v slovenskih tunelih poleg tehnološke infrastrukture skrbijo tudi nadzorniki prometa v nadzornem centru. Ti dogajanje v tunelu in morebitne požare vseskozi spremljajo prek sistema videonadzora, pomagajo pa jim tudi javljalniki požara in dima, ki zaznajo kakršno koli zmanjšanje vidljivosti.
»Nadzorniki prometa v nadzornem centru upravljajo prometno signalizacijo v predoru in istočasno obveščajo vse ekipe, ki sodelujejo pri reševanju. Vseskozi koordinirajo akcijo in izmenjujejo informacije z intervencijskimi skupinami, vnašajo dogodke v informacijski sistem za podporo obveščanju o stanju prometa ter obveščajo prometno-informacijski center, ki informacije posreduje radijskim postajam,« pojasnjuje vlogo nadzornikov Romana Duša iz DARS-a.
Nadzorniki v nadzornem centru, intervencijske službe, varnostne naprave, svetlobna signalizacija ... – vse to bo pripomoglo k zagotavljanju hitrega in učinkovitega reševanja ob požaru v tunelu. S pravilnim ravnanjem pa boste lahko k temu prispevali tudi vi.