Na poti
Kaj morate vedeti, da uspešno prodate avto?
AVGUST 2017 | čas branja:
Zadnja sprememba: 30. 03. 2021 ob 15:14:08
Prodaja vozila ni enostavna. Zato smo na enem mestu zbrali vse o postopkih, razlogih, načinih in trikih za prodajo vašega rabljenega avtomobila in prepis vozila. Pogledali smo tudi, kako prepoznati prave kupce, ter kako ravnati s preprodajalci in kako s prevaranti.
Prodaja avtomobila
Statistika o prodaji novih in rabljenih vozil na našem trgu brez dvoma potrjuje, da se vas je velika večina nekoč znašla v vlogi kupca. Z izjemo tistih, ki avtomobil kupujejo prvič, pa ste prav vsi tik pred tem bili tudi v vlogi prodajalca.
Za nekatere so dnevi oglaševanja in prodaje avtomobila obdobje stresa in nočnih mor. Za druge zgolj rutinsko opravilo – ti bodo potem, ko bodo v žep pospravili kupček denarja, iz drugega potegnili še nekoliko večji kup denarja za drug avtomobil.
A vrnimo se k prodaji rabljenih vozil. Obstaja cel kup razlogov, zaradi katerih se odločite prodati svoj avtomobil. Postopek prodaje je relativno preprost. Znan je tudi vrstni red opravil:
- odločitev o prodaji,
- oddaja avto oglasa,
- ogled kupca,
- sklenitev posla
- in prenos lastništva.
Odveč je strah, da svojega avtomobila ne boste uspeli prodati.
O prodaji razmišljajte že ob nakupu
Morda ni odveč, da na prodajo svojega avtomobila vsaj malo mislite že pri nakupu. Da določeni tipi oziroma znamke avtomobilov svojo vrednost in interes pri kupcih rabljenih avtomobilov ohranjajo bolje od drugih, vemo že nekaj desetletij. Situacija je glede tega po vsej Evropi podobna. Obstajajo pa določene specifike, na katere velja računati.
V mislih imamo predvsem strošek zavarovanja in obvezne letne dajatve za uporabo cest. Vzemimo za primer 8 let star avtomobil, kot je Volkswagen Touareg, BMW 5 ali Audi A6 (ter seveda številni drugi).
Hitro ugotovimo, da najprestižnejših modeli, ki so bili kot novi dražji vsaj za polovico, ob prodaji dosegajo enake ali celo nižje prodajne cene kot modeli z manjšimi ter z vidika porabe in vzdrževanja ugodnejšimi motorji.
Strošek zavarovanja in registracije je pri zadnjih vsaj za polovico nižji. Ta strošek predstavlja približno petino vrednosti avtomobila. Ob teh dejstvih ni težko razumeti, zakaj takšne cene.
Če torej želite svoj avtomobil čez nekaj let dobro prodati, že danes izberite pravega.
V manjši meri je že ob nakupu smiselno razmisliti tudi o barvi in opremi vozila. Lažje boste prodali srebrnega kot rumenega Golfa, petvratni model je bolj zaželen kot trivratni, zračnega vzmetenja, sončne strehe in avtomatskega menjalnika pa se kupci rabljenih vozil res bojijo.
Izberite pravi trenutek
Drži, da je interes potencialnih kupcev v majhni meri odvisen od letnega časa, dopustov ter drugih gospodarskih in družbenih vplivov. A s tem, ko vam svetujemo, da za prodajo rabljenega vozila izberete pravi trenutek, mislimo nekaj drugega.
Obstajajo namreč psihološki mejniki, ki interes kupcev že v osnovi odvrnejo od vašega avtomobila.
Eden takih mejnikov je gotovo 'magična' meja prevoženih kilometrov. Avtomobil s 190.000 kilometri je bolj zanimiv, kot enak avtomobil z 200.000 kilometri.
Po drugi strani je lahko zgodba tudi obrnjena: avtomobil s 135.000 kilometri je bolj zanimiv od tistega, ki jih ima samo 115.000. Pri prvem je bil namreč že opravljen dražji servisni poseg, kot je recimo menjava zobatega jermena.
Podobno velja tudi za starost avtomobila, kjer so psihološki mejniki postavljeni nekje na starost šestih, osmih in desetih let.
Na interes kupcev gotovo vpliva tudi prihod novejšega modela. Še zlasti to velja za avtomobile srednjega in višjega razreda, ki že sami po sebi predstavljajo tudi nekakšen statusni simbol.
Izboljšave in priprava vozila na prodajo
Z leti avtomobil doživi in preživi marsikatero izkušnjo, ki na njem pusti posledice. Redna nega in skrb avtomobilu dobro dene. Po petih, šestih letih so razlike v obrabi in stanju avtomobilov lahko zelo očitne.
Brez dvoma velja, da je prodaja brezhibnega vozila enostavna in seveda obratno. Vseeno pa brezglavo vlaganje denarja v 'ranjenca' ne bo prineslo želenih rezultatov. Vsekakor je smiselno poskrbeti za očitne mehanske pomanjkljivosti in temeljito profesionalno čiščenje.
Z lepotnimi popravki svoj vložek ob prodaji sicer ne boste oplemenitili, bo pa vaš avto tako lažje našel kupca.
Ne vzemite tega nasveta za sveto resnico, a recimo, da je v avtomobil, za katerega nameravate iztržiti pet tisočakov, za pospešitev prodaje smiselno vložiti okrog 300 evrov. Vendar le, če je to res nujno.
Veliko dela pri izboljšavah lahko opravite tudi sami:
- preprosto poliranje (toliko, da se lak lepo zasveti),
- popravila manjših prask in udarcev kamenja,
- barvanje okrušenih platišč in pokrovov,
- osvežitev črnih plastik na odbijačih in vratih ...
Ta in podobna opravila ne zahtevajo veliko znanja, zgolj nekaj osnovne avtokozmetike in vašega časa.
Vsekakor je bolje, da je ob prodaji avtomobil registriran, da je urejen tehnični pregled, da ima pozimi zimske gume, ima oba originalna ključa in vso obvezno opremo.
Ni pa nujno, saj marsikateri kupec išče priložnost in prav v teh pomanjkljivostih vidi določen potencial, ki ga kompenzira z nižjo ponudbo za nakup.
Triki in prevare
Spodnje vrstice niso nikakršen tečaj za prevarante, pač pa zgolj povzetek nekaterih standardnih praks, ki se jih prodajalci radi poslužujejo. S triki in prevarami ne izboljšujejo stanja avtomobila, pač pa prikrivajo napake in dejansko obrabljenost.
Preoblecite usnjen volan, zamenjajte manšeto prestavne ročice, poskrbite za poliranje plastičnih leč žarometov, zamenjajte gumice na pedalih in odišavite kabino. Ta in podobna opravila sodijo med trike, ki načeloma niso škodljivi, saj vendarle popravljajo sledi obrabe.
Volan je namreč lahko prekomerno obrabljen zaradi prstana na roki voznice, strgan sedež je lahko posledica obeska na delovnih hlačah, žarometi pa so zbledeli, ker je avto ves čas parkiran na žgočem soncu.
Izogibajte se prevaram, kot so prirejanje servisne dokumentacije in spreminjanje stanja števca kilometrov. Tovrstne manevre se precej enostavno razkrije.
Težko bi se zgodilo, da bi bil zakon in tisti, ki zakon izvajajo, ob morebitnem sporu na vaši strani.
Poleg tega je to tudi nemoralno, še zlasti pa nehigienično početje. Vsak kupec bi bil namreč veliko bolj srečen, če bi vedel, da pogonski jermen v resnici ni bil zamenjan. Je res, da bi tak avto težje prodali, vendar mislite na to, da z avtomobilom nekomu prodajate tudi delček njegove sreče.
Kakšna je prava cena?
Vsak verjame, da je njegov rabljen avtomobil vreden več, kot je zanj v resnici mogoče iztržiti.
Računajte s tem, da so oglaševane cene v povprečju za 10 % previsoke.
Odkupne cenitve po sistemu Eurotax z realnim stanjem na našem trgu rabljenih vozil nimajo nobene zveze, saj je tam matematika nekoliko drugačna.
Visoko ceno si lahko privoščite, če imate iskan model vozila z bogato opremo in brezhibno servisno zgodovino, ki je v brezhibnem tehničnem in vizualnem stanju.
Svetujemo vam, da stremite k temu, da avto, ko se odločite za prodajo, prodate čim hitreje. Z vsakim mesecem je namreč vreden manj in ima več kilometrov. Hkrati pa tvegate okvaro, ki lahko še kako vpliva na finančno stanje ob zapiranju stroškovnega mesta, ki ga vodite pod oznako 'moj stari avto'.
Da bi se avtomobila hitro znebili, se sprijaznite s tem, da bo vsak potencialni kupec izpogajal nižjo ceno. Obstaja nenapisano pravilo, da je prvi kupec najboljši kupec, zato ne izgubljajte časa s pogajanji za 50 ali 100 evrov.
Avto oglas
Objava oglasa za avto je v dobi tehnologije precej enostavna in vam ne bi smela povzročati posebnih težav. Lahko pa vam težave povzroči slab oglas. Priporočamo, da že v oglasu navedete vse ključne podatke o svojem avtomobilu, v opisu pa omenite tudi prednosti in pomanjkljivosti.
Več kot bo v oglasu informacij, manj bo klicev in povpraševanja s strani tistih, ki iščejo priložnost za preprodajo ter si čas krajšajo s pošiljanjem SMS ponudb in vprašanj o avtomobilu.
Računajte s tem, da vas bodo klicali tudi ob najbolj neprimernih urah, spraševali neumnosti in zasipali z bizarnimi ponudbami. Tovrstno početje je pač postalo standardni del procesa prodaje, zato se na to pripravite, predvsem pa se zaradi tega ne obremenjujte.
Poleg vsebinskega dela oglasa je za to, da bi bil vaš avtomobil v množici enakih in podobnih bolj zanimiv od ostalih, dobro poskrbeti za primerne fotografije.
Avtomobil naj bo opran, posesan, pospravljen, fotografiran ob primerni svetlobi na všečni lokaciji. Na sliki naj bo samo avtomobil, saj se zna zgoditi, da vas bodo namesto zaradi avtomobila klicali zaradi traktorja ali Vespe, ki sta na fotografiji vidna v ozadju.
Kupci
Ker prodajate samo en avtomobil, potrebujete samo enega kupca. Tisti, ki svoj avtomobil prodajate prvič ali pa res redkokdaj, se pripravite na psihološki in kulturni šok.
Hip za tem, ko boste oddali oglas, bo sledila vrsta klicev s strani kupcev. Ti vas bodo, če boste sploh razumeli njihovo govorico, hkrati užalili in tudi nasmejali.
Številni se bodo skušali kar po telefonu dogovoriti za končno ceno, obljubljali pa bodo takojšnje plačilo brez nadaljnjih pogajanj. To so sicer resni kupci, ki pa vam bodo žal plačali manj, kot je vaš avto vreden.
Več kot 15.000 Slovencev je ta nasvet dobilo v svoj e-nabiralnik. Zakaj se jim ne pridružite in si prihranite čas za iskanje nasvetov na spletu? Naročite se na naše e-novice.
Počakajte na kupca, ki resnično kupuje zase. Tak bo imel povsem drugačen pristop in bo skušal pridobiti kar največ informacij. Na koncu dneva pa je prav tak kupec tisti, ki je pripravljen plačati razumno ceno za dober avtomobil, kot je na primer vaš.
Seveda je to nekoliko odvisno tudi od vrednosti in tipa avtomobila, ki ga prodajate. Vendar svetujemo, da oglede vašega avtomobila ne opravljate doma. S tem seveda ne boste prikrili svoje identitete ali osebnih podatkov, a potencialnega kupca bi moral zanimati samo vaš avtomobil.
Preizkusna vožnja
Razumljivo je, da si bo vsak želel vaš avto tudi preizkusiti, zato je v duhu korektne prodaje avtomobila vaša dolžnost, da resnemu kupcu to tudi omogočite. Večinoma so takšne vožnje zelo kratke in prav nič stresne, saj so kupci bolj kot na zmogljivosti osredotočeni na morebitne napake.
Nič ni narobe, če vztrajate, da se avtomobil preizkusi na trasi, ki jo dobro poznate. Prav tako lahko kupcu postavite omejitve glede vožnje po lastni presoji – glede trase, časa ipd.
Kupcu omogočite, da je med vožnjo pozoren na avtomobil, zato ga ne motite s pogovorom. Vsekakor pa bodite ob vsaki taki vožnji vedno zraven.
Med preizkusno vožnjo se lahko pojavi sum na napako ali okvaro. Če se ta tudi 'diagnosticira', se s kupcem, če bo še vedno zainteresiran za nakup, dogovorite o morebitnem znižanju cene ali odpravi napake.
Če kupec vztraja pri pregledu vozila pri izbranem avtomehaniku, potem je prav, da mu to omogočite. A vztrajajte pri tem, da vam že pred pregledom založi denar za izgubljeno pot in čas.
Če bo avto kupil, mu znesek odštejte od kupnine, če ne, pa pojdite na pico. Nenazadnje vam tak pregled vzame vsaj dve uri vašega časa, zato ga ovrednotite. Izgubljen čas namreč pod črto predstavlja manjši izkupiček.
Plačilo in prenos lastništva
Zdaj, ko je kupec pred vašim nosom pomahal z denarjem, si je treba seči v roke. To je povsem enostavna gesta, ki tako prodajalcu kot kupcu nalaga kup dolžnosti in odgovornosti.
Avtomobil dokončno predajte kupcu šele potem, ko so opravljene vse formalnosti s prepisom lastništva in ko je denar v vašem žepu ali na vašem računu.
Kupec naj denar našteje še preden bosta z izpolnjeno kupoprodajno pogodbo stopila do okenca, kjer urejajo prepise vozil. Pogodba naj bo takoj izpolnjena v celoti in oblikovana oziroma označena tako, da kakšni kasnejši pripisi ne bodo mogoči.
Če želite zgodbo s svojim avtomobilom dokončno zaključiti, potem na pogodbo napišite podatek o stanju vozila. Pripisi, kot so: videno-kupljeno, brezhibno in podobni so vsekakor dobrodošli.
V zadnjem času se namreč pojavljajo poskusi goljufij, ko kupec dan ali dva po nakupu zahteva povračilo dela kupnine zaradi domnevne okvare na vozilu. Zato je morda še najbolje, da na pogodbi piše, da je vozilo v okvari, tudi če zares ni.
Vsaj s pogodbenega stališča boste na tak način prevarantu vnaprej onemogočili, da bi vas izsiljeval zaradi skritih napak ali zakonskih določil, ki žal ščitijo tudi tiste potrošnike, ki igrajo umazano igro.
Ker je pri gotovinskem plačilu pogosto v igri večji sveženj bankovcev, si vzemite ves potreben čas, da denar skrbno preštejete. Še posebej bodite pozorni na kakovost bankovcev.
Prenos lastništva je mogoče opraviti za vsakim vogalom. Postopki so standardizirani in cenovno ne glede na izvajalca storitve zelo usklajeni.
Načeloma velja, da stroške odjave vozila krije prodajalec, stroške prijave pa kupec.
Razmerje v strošku je zelo podobno, prav noben udeleženec tega posla pa ne bo utrpel omembe vredne izgube. Če je dogovor glede tega drugačen, ni nič narobe. Nakup oziroma prodaja rabljenega vozila je vendarle posel večje vrednosti, kjer tistih dobrih 15 evrov, v odstotkih, pa tudi sicer, ne predstavlja omembe vrednega stroška.
Prav tako pomembno
Avtomobila ne predajajte kupcu pred ureditvijo prepisa lastništva. Morda se utegne zgoditi, da bi želel kupec na vaše ime registriran avtomobil prepeljati na njemu najustreznejšo lokacijo. Ta je lahko kjerkoli, v resnici pa je največkrat nekje za mejami naše domovine, kupec pa tuj državljan, s katerim prenosa lastništva niti ne morete urediti.
Zavedajte se, da če tovrstnim željam ugodite, kupcu delate izredno uslugo, ki vam teoretično lahko prinese cel kup neprijetnosti. V praksi bi namreč težko dokazali, da niste vi zagrešili prometnega prekrška, ter tudi to, da ste avtomobil prodali.
Ne boste pa mogli prenesti pridobljenega zavarovalnega bonusa ter prejeti vračila cestnine in zavarovanja, dokler prepis ne bo dokončno urejen, oziroma dokler ne bodo po odjavi vrnjene registrske tablice. Zato v takih situacijah ne igrajte vloge dobrotnika.
Strogo določite skrajni datum za vračilo tablic in ureditev prepisa ter zahtevajte ustrezno varščino. Ta naj bo primerna riziku, torej naj kupec, če se ne drži dogovora, pokrije vsaj dvojni strošek razlike v zavarovanju vašega novega avtomobila brez popusta. Zadošča pa naj tudi za plačilo kakšne kazni zaradi storjenega prometnega prekrška.
Če je kupec v svojih namerah iskren in pošten, bo na tako zahtevo brez težav pristal. Vaša dolžnost pa je, da mu varščino tudi vrnete, ko kupec svoje obveznosti izpolni. Tukaj gre pač za neke vrsto obojestranskega zaupanja in poštenja.
Vsaki zgodbi o tegobah pri prodaji rabljenega vozila ne verjemite kar tako na slepo. Drži, da so spletni forumi polni tovrstnih vsebin. A obstaja resnično velika možnost, da boste svoj avtomobil prodali brez večjih zapletov.
Kaj pa če je situacija obrnjena in vi kupujete rabljeno vozilo? Poznate vse pasti in bi znali kupiti dobro vozilo za primerno ceno? Preverite s testom.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.