Tehnologija
Aplikacije in AI orodja, ki spreminjajo način učenja
OKTOBER 2024 | čas branja:
Zadnja sprememba: 21. 10. 2024 ob 07:41:05
Ker ni najbolj preprosto hkrati poslušati predavatelja, razumeti njegove misli in delati zapiske, ni čudno, da je bila ravno izobraževalna dejavnost med prvimi nadgrajena z algoritmi umetne inteligence. Mobilne naprave in aplikacije pomagajo hitreje zapisovati poglobljene zapiske, oblikovati besedila, prevajati, pisati po nareku ter so vse pogosteje vir izobraževalnih gradiv in virtualnih inštruktorjev.
Uporaba sodobne tehnologije za pisanje zapiskov
Novejši tablični računalniki in telefoni s sistemom Android so opremljeni z Googlovimi algoritmi umetne inteligence. Najbolj opazni in uporabni so ravno v aplikaciji Beležka, ki je namenjena pisanju zapiskov in opomnikov, kjer pomagajo na različne načine. Dokaj enostavno je zabeležiti oporne točke ter vsaki dodati zvočni posnetek, ki ga posname naprava. Algoritem nato uredi točke ter jim doda prepis (prepoznavo) govora, pri čemer je podprt tudi naš jezik.
Za izboljšanje zapiskov lahko uporabimo še generativne modele, kot sta Gemini in ChatGPT, ki jih nadgradita z dodatnimi informacijami ali jih kako drugače preoblikujeta:
- povzetek dolgih zapiskov ali besedil;
- dopolnitev krajših besedil z dodatnimi podrobnostmi ali pojasnili;
- preoblikovanje sloga ali sprememba tona besedila;
Zraven sodijo še storitve prevajanja med različnimi podprtimi jeziki, bodisi pisane besede bodisi govora, ter samodejno oblikovanje grafik in slik.
Podobno kot že omenjena modela, tudi Copilot pomaga pri iskanju, oblikovanju besedil in upodabljanju slik ter lahko preko odgovorov na vprašanja pomaga pri učenju.
Zapiske vam lahko pomagajo urediti in dopolniti generativni modeli, kot so Gemini, ChatGPT in Copilot.
Učenje na spletu
Poleg širokega obsega učnih gradiv je temeljna prednost učenja na spletu to, da se lahko učimo, kadar nam ustreza in toliko časa, kot ga imamo na voljo. Dostop do znanja je na spletu večinoma brezplačen in dostopen vsem, ne glede na to, kje so. Kako uspešen je ta model, dokazuje aplikacija (storitev) Duolingo, ki je še posebej priljubljena med mladimi. Učenje je večinoma brezplačno s prikazom oglasov, vendar se lahko odločite za premijske storitve brez oglasov, kot sta ocenjevanje znanja in izdaja certifikatov. Kdor se želi naučiti jezika za svoje potrebe, to stori s pomočjo brezplačnih tečajev. Ko želi narediti naslednji korak, preveriti pridobljeno znanje in pridobiti oceno, mora to plačati. Duolingo ponuja tečaje glasbe, matematike in 43 jezikov, med katerimi so celo nekateri manj pogosto poučevani (na primer irščina ali jezik Indijancev Navajo).
Temeljna prednost spletnega učenja je, da omogoča prilagodljivo učenje kadarkoli in kjerkoli ter je pogosto brezplačno.
Aplikacije, ki pomagajo pri učenju
Na voljo je veliko aplikacij, ki niso neposredno povezane z umetno inteligenco, vendar znajo pomagati v procesu učenja.
Forest pomaga ohranjati koncentracijo. Ob zagonu prikaže virtualno drevo, ki se posuši, če uporabite telefon v kakršen koli namen, in s tem pomaga razviti veščino osredotočenja in neobčutljivosti na moteče dejavnike.
Ker je učenje zanimivejše, če je podobno igri, večina aplikacij za pomoč pri učenju uporablja pristop igrifikacije (angl. gamification).
V aplikaciji Quizlet oblikujete svoje ali uporabite obstoječe kartice za interaktivno učenje in preverjanje znanja preko različnih načinov učenja, kot so testi, igre in kvizi.
Khan Academy je še ena zanimiva brezplačna aplikacija. V njej najdete 10 tisoč video posnetkov, ki pokrivajo tematike od matematike in znanosti do humanističnih ved. Osredotočena je na interaktivno učenje, pri katerem sledite posnetkom, uporabljate vadnice in rešujete kvize, da preverite svoje znanje. Podprtih je kar nekaj jezikov, a med njimi ni slovenščine.
Večina aplikacij oziroma spletnih orodij zahteva ustvarjanje računa. Zaščitite ga z močnim geslom in preberite še ostale nasvete, kako zavarovati spletne račune.
Umetna inteligenca kot inštruktorica
Matematika sodi med predmete, ki jih mora učenec razumeti. Brez razumevanja, zakaj je potek reševanja matematičnega problema takšen, kot je, težko govorimo o znanju. Zato niso ravno v pomoč storitve, ki zgolj podajo rešitev enačbe. Komur matematika dela resne težave, ta potrebuje inštruktorja, ki se mu bo v celoti posvetil. V tej vlogi, a ne samo pri inštruiranju matematike, bomo vse pogosteje priča algoritmom umetne inteligence. Ena takšnih storitev je Astra AI, ki pri reševanju in še bolj pomembno, pri razlagi postopka, uporablja model umetne inteligence GPT-4 podjetja OpenAI, ki so ga nadgradili z matematičnimi razlagami in rešitvami.
Uporaba storitve je razmeroma preprosta. Matematični problem vtipkate ročno ali naložite njegovo fotografijo, ki ste jo naredili s telefonom. Nato nastopi virtualni inštruktor, ki vam bo z vprašanji, razlagami in dodatnimi namigi pomagal do rešitve. Ker boste problem rešili sami, se boste naučili neprimerno več, kot če bi le poiskali rešitev. Poleg osnovnošolske in srednješolske matematike storitev nudi še inštrukcije iz kemije in angleškega jezika.
Tisti, ki imajo težave z matematiko, potrebujejo inštruktorja, ki se jim posveti, kar pa bo vse pogosteje omogočala tudi umetna inteligenca.
Astri podobna je tudi storitev Photomath, ki je na voljo kot aplikacija za mobilne naprave. Njen razvoj sega v čas pred generativnimi modeli umetne inteligence, zato je njena programska logika drugačna. Kljub temu nudi zelo podobno: reševanje matematičnega problema po korakih, ki so oblikovani na način, da razumemo problem in njegovo rešitev. Ima pa zdaj Googlova storitev, ki so jo razvili na Hrvaškem, manjšo težavo. Med podprtimi jeziki ni slovenščine.
Umetna inteligenca v učnem procesu
Umetna inteligenca, ki jo najbolj poosebljajo veliki besedilni modeli, je v prvi vrsti orodje, ki nam pomaga, če smo ga sposobni pravilno uporabiti. To ne velja le za poslovno okolje. ChatGPT ali Gemini sta lahko učna pripomočka za učenje skoraj vseh predmetov, če ju na primer uporabimo za oblikovanje interaktivnih tečajev in vaj, ki bodo pomagale učencem ali študentom osvojiti pričakovana znanja in razviti različne veščine. Oziroma ju bo učitelj uporabil pri ocenjevanju esejev (morda še katerih drugih testov), pri čemer mu je v pomoč predvsem razlaga ocene. To ne pomeni, da bo učila in ocene podeljevala umetna inteligenca, temveč da jo bo, tako kot učenec pri pridobivanju novih znanj, uporabil učitelj kot pomočnika pri svojem delu. Ob upoštevanju, da niso vsi odgovori pravilni in da modeli niso brez napak.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.