Ideja za izlet: Na Ajdno iz Potokov

Ajdna vabi s skrivnostnim arheološkim najdiščem nad prepadnimi stenami.

Arheološko naselbino Ajdno z vseh strani obdajajo nedostopne in prepadne stene, le na zahodni strani je do naselbine vodila ozka pot po grebenu, ki je bil zaradi lažje obrambe verjetno še dodatno zožan.

Zanimivosti in zgodovina

Prebivalci Ajdne so daleč stran od udobne doline iskali predvsem varnost. Njihov čas so zaznamovale številne državljanske vojne propadajočega Rimskega imperija. Te so se nadaljevale še v pozno 4. stoletje, pogosto tudi na naših tleh. Večina teh naselbin je preživela približno do 7. stoletja, njihov konec pa je bil navadno nasilen. Tej usodi ni ušla niti Ajdna.

Vse do današnjih dni pa se je ohranila ljudska pesem, ki govori o Ajdovski deklici, ki naj bi živela na tem hribu. Arheologi motiv previdno povezujejo z osrednjim in skrbno obzidanim grobom v cerkvi. V njem je bila pokopana mlajša ženska in kljub temu, da je bil grob ob koncu naselbine izropan, je bilo ob skeletu najdenega nekaj nakita. Kdo je bila skrivnostna mlada žena in kakšna je bila njena, v nekem smislu zagotovo pomembna, vloga v skupnosti Ajdne?

Grebenski vrh Ajdne je izredno razgleden. Njegov pomemben del je zagotovo akumulacijsko jezero hidroelektrarne Moste, ki nas preseneti s svojo sijočo turkizno barvo Save Dolinke, ki je sicer tako zelo značilna za Sočo. Zelo lepo se vidi pogorje Triglava in Škrlatice.

Pred nami se širi Jelovica. Odpre se pogled na Jesenice, Zgornjesavsko dolino in nasploh Savsko ravan. Visoko nad nami se dviga pogorje Stola in Belščice, nižje na razglednem pomolu tik pod naselbino se odpre pogled na Golico, Klek, Hruški vrh, Dovško babo ter na številne ostale vrhove in hribovja, ki jih je preveč, da bi vse naštevali.

Zahtevnost in oprema

Izlet je primeren za otroke stare 4 do 5 let ali starejše. Na Ajdni, še posebej na grebenu nad naselbino, moramo paziti na otroke, saj je prepaden. Samo arheološko najdišče je prostorno in nudi dovolj prostora za igro, vendar se njen rob prav tako zaključi s prepadnimi stenami, ki sicer zaradi podrasti in drevja niso vidne. Otroško igro moramo zato omejiti na samo naselbino in uhojene poti.

Ajdna je izvrsten prostor, ki ga še ni zapustil duh burnega poznoantičnega časa, zato bomo otrokom zlahka pojasnili pomen te naselbine ter zakaj je nastala. Z mlajšimi otroki se na izhodišče vrnemo po isti poti, saj je krožen povratek mimo Završniškega jezera precej daljši.

Arheološko najdišče je opremljeno s številnimi učnimi tablami, kjer se lahko podrobno seznanimo s samo naselbino, življenjem njenih prebivalcev in časom, v katerem so živeli.

Pot iz Potokov je lahka, vendar neoznačena. Ko se že pod vršnimi navpičnimi stenami naša pot priključi markirani poti iz smeri Na sušeh lahko nadaljujemo desno še naprej po lahki smeri, ali pa gremo levo in se vzpnemo po sprva skoraj navpični, a dobro zavarovani in ne previsoki visoki steni na Ajdno. Ves čas imamo na voljo dovolj opore za noge in oprijema za roke, vzpon ni prepaden in vajenim zahtevnega visokogorja ne bo delal nobenih preglavic.

Višina in čas

Višina: 1046 m
Izhodišče: 594 m
Višinska razlika: 452 m

Časi: Potoki–Ajdna: 1 ura. Krožen povratek mimo Završniškega jezera: 2 uri.

Kako do izhodišča?

Vozite se po gorenjski avtocesti. Zapustite jo na izvozu za Lesce, Bled, Žirovnico in Vrbo ter se zapeljete do krožnega križišča, kjer nadaljujete z vožnjo proti Žirovnici in Vrbi. Kmalu za Žirovnico boste opazili veliko tablo, ki označuje začetek občine Jesenice. Morda 50 metrov za tablo, na prvem odcepu, zavijete desno pod manjši železniški podvoz. Takoj za njim greste levo, se zapeljemo do konca ograje nad železnico ter parkirate na manjšem parkirišču ob cesti.

Vzpon

Od mesta, kjer ste parkirali, greste naprej po cesti. Hitro pridete do vasi Potoki, kjer se na razpotju v središču vasice držite desno. Stopite na kolovoz, ki vas po nekaj korakih pripelje do mesta, kjer shranjujejo in obdelujejo hlodovino. Tu se nahaja razpotje kolovozov, kjer se ponovno držite desno.

Vzpenjate se po strmem kolovozu ob potoku. Višje, ko se pot obrne levo, jo prične oblivati njegova voda. Še naprej se držite kolovoza, ki vas v še vedno sorazmerno strmem vzponu pripelje do manjšega potoka in razpotja, kjer nadaljujete desno. Hodite po kolovozu, ki pa se po nekaj minutah obrne desno in se prelevi v pešpot, ki je sicer precej ozka, a dobro vidna, zato ji lahko sledite tudi skozi občasno bolj gosto podrastje.

Višje ste pozorni na še nekaj precej obledelih planinskih markacij, pot postane slabše vidna, a vam je za orientacijo drča, ob kateri se vzpnete do večje poseke. Tu postane pot ponovno dobro vidna, vodi pa vas desno preko poseke do roba gozda, kjer se pričnete vzpenjati v okljukih vse do vznožja navpične stene, vrh katere se nahaja arheološko najdišče Ajdna.

Tu se z leve priključi lepo markirana pot, ki pride iz smeri Na sušeh/Valvasorjev dom. Sledi vzpon po predelu, utrjenem z bruni in varovanem z ograjo. Že tik pod naselbino greste preko na razglednega pomola, za katerim se v nekaj korakih vzpnemo do Ajdne.

Preko Ajdne se sprehodite do cerkve ter naprej skozi njo sledite pešpoti, ki nas pripelje vrh grebena tik nad naselbimo. V nekaj korakih pridete do razglednega roba s klopco in vpisno skrinjico.

Sestop

Zahteven povratek

Če se odločite za povratek po zahtevnem in dobro varovanem predelu, se po isti poti, približno 20 metrov, vrnete do konca grebena. Tu ne sledite pešpoti levo proti naselbini, temveč greste naravnost po sprva z ograjo, nato pa z jeklenico varovani pešpoti, ki se prične takoj strmo spuščati.

Sprva se spuščate v kratkih okljukih po strmi vzhodni steni Ajdne, ki je ves čas varovana z jeklenico in občasno tudi z nekaj skobami in klini. Sledi približno 10 metrov globok direkten spust po navpični steni. Tudi ta predel je dobro varovan z jeklenico, ves čas pa imate na voljo dovolj opore, tako za noge in oprijema za roke. Spustite se na manjše sedlo pod vzhodno steno, kjer z leve pridete na pešpot z Ajdne po lahki smeri.

Lahek povratek

Če se želite izogniti zahtevnemu predelu poti, se po isti poti vrnete do razpotja, kjer se je poti vzpona z leve priključila lahka pot iz smeri Na sušeh/Valvasorjev dom. Tu sedaj ne zavijete levo na pot vzpona, temveč se držite naravnost. Dobro nadelana in tudi označena pot vas vodi tik ob vznožju visokih navpičnih sten Ajdne. Držite se je vse do sedla pod vzhodno steno Ajdne, kjer se nahaja označeno razpotje zahtevne in lahke poti.

Sledi kratek vzpon, ki vodi mimo ostankov tovorne žičnice za gradnjo arheološkega najdišča.  Pot se razširi v kolovoz, ki se sorazmerno strmo vzpenja direktno v pobočje, pripelje pa do široke makadamske ceste, kjer zavijete desno. Po nekaj minutah sorazmerno položne hoje pridete do križišča makadamskih ceste, kjer gre levo nazaj smer za Potoško planino in levo v gozd smer za Valvasorjev dom. Tu nadaljujete naravnost po makadamu.

Po dobrih 15 minutah hoje pridete do naslednjega razpotja, kjer se držite desno navzdol smeri za Završniško jezero - levo v gozd gre pešpoti k Valvasorjevem domu. Poti, ki se ves čas sorazmerno strmo spušča, se držite kar nekaj časa, vse do naslednjega razpotja gozdni kolovozov, kjer vas planinska markacija usmeri levo. Ponovno se sorazmerno strmo spuščate po kolovozu, ki pripelje na rob planine, ki jo desno prečite. Nato po manjši brvi prečkate potok in nadaljujemo desno do makadamske ceste na robu ograjene planine.

S hojo nadaljujete po široki makadamski cesti, ki pripelje do Završniškega jezera. Tu greste desno ob cesti, ki nižje preko naselja Moste pripelje do regionalne ceste, po kateri ste se pripeljali do izhodišča. Po tej poti se sedaj sprehodite do parkirnega mesta.

Opis poti, posnetek in fotografije: V naravi.

očistimo gore, pohodništvo, aktivno življenje, zdravje
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno zdravo in aktivno življenje, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.