Ideja za izlet: Velika Baba od Koče pri Savici

Preko Bogatinskega sedla na dvatisočak.

Velika Baba se nahaja visoko nad dolino Lepene, iz katere vodi na goro najkrajša markirana pot. Pot, ki jo predlagamo, je precej daljša in se prične pri Koči pri Savici ter vodi preko Bogatinskega sedla. Del poti hodite tudi po lahkem brezpotju. Gora je razgledna, nahaja pa se visoko nad Krnskim jezerom, ki ga vidite zelo lepo.

Zanimivosti in zgodovina

Gora ima nenavadno ime, ki izvira iz predkrščanske dobe. Zgodbe in bajke o velikanih, devah, babah, škratih in vilah, ki vedrijo in oblačijo nad svetom, je jezik privzet iz sveta sanj, kjer ta bitja bivajo v nas.

Za mitski lik Babe je značilna dvojna narava, ki se kaže skozi rodovitnost in smrt. Verjetno ni naključje, da ima Velika Baba dvojni vrh. Baba je sicer ne samo v slovenskem prostoru za gore precej pogosto uporabljeno ime. Ena bolj znanih Bab pri nas je karavanška Dovška Baba, manj znana je Lučka Baba na grebenu med Planjavo in Ojstrico. Njej sosednja gora na drugi strani Korošice je brezpotni Lučki Dedec.

Zahtevnost in oprema

Lahka označena pot, vršni del poti je lahko brezpotje. Potrebujete običajno pohodniško opremo, pozimi cepin in dereze. Izlet je primeren za vse letne čase.

Velika Baba je dvatisočak, vzpona je kar nekaj. Izlet je primeren za večje otroke.

Višina in čas

Izhodišče: 653 m.

Višina izleta: 2016 m.

Višinska razlika: 1363 m.

Časi: Koča pri Savici—Bogatinsko sedlo: 4 ure, Bogatinsko sedlo—Velika Baba: 1 ura 30 minut, skupaj: 5 ur 30 minut.

Kako do izhodišča

Vozite se po gorenjski avtocesti. Zapustite jo na izvozu za Lesce in se preko Bleda in Bohinjske Bistrice zapeljete do Ribčevega Laza. Tu zavijete levo proti Ukancu. V Ukancu se držite naravnost za slap Savico. Zapeljete se do konca ceste. Parkirate na velikem parkirišču ob Koči pri Savici. Parkirišče je v času glavne turistične sezone plačljivo.

Vzpon

Mimo Koče pri Savici stopite na pešpot, ki vas vodi do Doma na Komni in do Koče pod Bogatinom. Po dobri minuti hoje pridete do vhoda za pot do slapa Savica. Tu se držite levo in sledimo planinskemu smerokazu za Dom na Komni. Hodite po mulatjeri, ki se v okljukih večinoma zmerno vzpenja v sicer strmo gozdnato pobočje.

Že visoko pod robom planote pešpot zavije desno v grapo imenovano Pekel. Pot kmalu ponovno zavije desno in se še naprej vzpenja v okljukih. Višje greste mimo manjšega spodmola z jamo. Še naprej se držite naše poti.

Nekaj minut hoje pod Domom na Komni greste mimo razcepa za Črno jezero. Po nadaljnji dobri minuti hoje pridete do naslednjega razpotja, kjer je levo Dom na Komni, vi pa nadaljujete desno proti Koči pod Bogatinom. Sledita dve med sabo le nekaj minut oddaljeni razpotji, kjer se držite desno. Vaša pot se za drugim razpotjem položi in kmalu, po nekaj minutah hoje, pod sabo v prostrani kotlini planine Na Kraju zagledate Kočo pod Bogatinom.

Še naprej se držite poti, ki vas v zmernem vzponu vodi proti Bogatinskemu sedlu. Višje, že precej pod vrhom, pridete do razpotja, kjer gre desno bližnjica in bolj strma pot za sedlo. Glede na razpoložljiv čas in moč se odločite za smer poti, ki vas končno pripelje na Bogatinsko sedlo. Na njem se nahaja razpotje, kjer gre levo pot na Bogatin in Mahavšček, desno pa proti Lanževici. Vi se držite poti naravnost v smeri za Krn in Kočo pri Krnskem jezeru.

Ali veste, kje se dogaja pravljica o Zlatorogu? Pod Bogatinom. Preverite idejo za planinski izlet na Bogatin.

Pot, oziroma mulatjera vas vodi mimo že močno razvaljene karavle na vrh Bogatinskega sedla, kjer se obrne navzdol. Sprva se spušča zmerno, nato pa spust še nekoliko popusti in pot, ki vodi skozi dolino proti Veliki Monturi, postane zložna. Med hojo ste pozorni na stezico, ki se prečno vzpenja preko vzhodnega travnatega pobočja Velike Monture. Ko pridete do dna doline, ste pozorni na napis Krn desno na skali manjšega kuclja. Ko je le-ta za vami, se desno odcepi pot za kaverno pod vrhom kuclja. Tu greste še dobrih deset korakov naprej, kjer boste pri markaciji  zavili desno.

Sledite morebitnim manjšim možicem, oziroma valovitemu travnatemu terenu. Po približno 50 do 100 metrih hoje zavijete levo in se povzpnete do slabo vidne nemarkirane stezice na vzhodnem pobočju Velike Monture, ki ste jo opazili med spustom z Bogatinskega sedla. Vzpenjanje po stezici, ki postaja vedno bolj razgledna zlasti proti zahodni steni Bogatina in Mahavščka je sprva zmerno, višje pa vzpon postane strm. Občasno je zlasti na travnatih predelih pobočja stezica slabše vidna, a je orientacija lahka. Stezice se držite vse do travnatega sedelca med nizkim z ruševjem poraščenim vrhom desno in vršnim pobočjem Velike Monture levo.

Na sedlu zavijete desno in že po nekaj korakih levo. Iščete ozek prehod v ruševju, za katerim greste naprej prečno na pobočje do pasu ruševja. Le-tega obhodite navzgor. Tu že vidite vijugasto markirano pešpot, ki vodi na Veliko Babo iz Lepene in po kateri boste opravili zadnji vršni vzpon na goro. Spustite se po pobočju navzdol in ko se spuščate v dolino, vam je za orientacijo velika gladka skalnata plošča z globokimi špranjami. Povzpnete se nad njo in se držite pobočja grebena ob Veliki Babi. Prečite ga proti že omenjeni markirani pešpoti, ki se dviga iz Lepene. Pazite, da ne izgubljate višine - vodoravno prečite pretežno travnato pobočje, posuto s skalnatimi predeli.

Če ste se držali višine, pridete do ruševja in prehoda skozenj - tu boste opazili slabše nadelano stezico. Ta pas ruševja je kratek, takoj za njim pa se že nahajate na markirani pešpoti, ki vodi iz Lepene. Pot je sedaj dobro označena in nadelana, vzpon pa zelo strm. Hitro pridete na stranski greben pod vršnim pobočjem Velike Babe. Tu pot zavije levo in se prične vzpenjati proti ruševju. Strma pot je višje vsekana v ruševje, ki pa se pod vrhom umakne. Še vedno strma, a vedno bolj razgledna pešpot vas v nekaj minutah pripelje na vrh Velike Babe.

Sestop

Do stranskega grebena, kjer ste med vzponom zavili levo na vršno pobočje Velike Babe, se vrnete po isti poti. Na grebenu se sprva držite pešpoti, ki zavije desno, a že po morda 5 metrih hoje stopite levo na slabo vidno stezico, ki vas vodi proti ruševju. Greste skozi zaraščen pas ruševja in ko se po nekaj metrih odpre, po 4 metrih zavijete desno navzdol ponovno v ruševje. Že po nekaj korakih se ruševje umakne, hodite pa po dobro vidni neoznačeni stezici, ki se počasi spušča po razglednem travnatem z zaplatami ruševja poraščenem pobočju.

Zložna pot vas pripelje do naslednje zaplate ruševja. Greste skozi njo, nato pa se pot, ki je sedaj slabše vidna, nekoliko povzpne. Kmalu se položi in vas vodi nekaj metrov pod ruševjem. Hodite visoko nad dolino med Veliko Monturo in Veliko Babo. Ko se obrne desno proti prostranemu sedlu, se levo odcepi neoznačena stezica za Lanževico. Po nekaj metrih hoje se držite nekoliko bolj levo. Če se držite desno, vas stezica pripelje do prvotnega sedla pod Veliko Monturo. Na tem predelu poiščete najnižjo točko sedla in se pričnete spuščati prečno levo mimo ruševja.

Teren je lahek in povesem nezahteven. Po nekaj minutah spusta boste desno opazili plitvo dolino, ki se konča v globeli med Bogatinskim sedlom in pobočji Velike Monture. V tej dolini boste opazili stezico. Greste proti tej dolini in stezici. Ko ste na stezici se držite desnega pobočja doline, saj je na travnatih predelih slabo vidna ali celo izgine. Nižje vas stezica pripelje do široke, opuščene mulatjere. Tu zavijete levo nanjo. Njena trasa je travnata in sem pa tja prekrita z ruševjem, a mulatjeri zlahka sledite. V nadaljevanju pot zavije desno proti markirani poti, ki vodi na Bogatinsko sedlo.

Mulatjera postaja vedno slabše vidna, a vas lahek in pregleden teren vodi naprej. Kmalu zavije ostro desno in izgine. Tu se povzpnete v pobočje pred nami in že po nekaj metrih pridemo na široko in markirano pešpot, ki vodi na Bogatinsko sedlo. Od tu se na izhodišče vrnete po isti poti.

Opis poti in fotografije: V naravi.

Bi radi več predlogov za izlete? Tukaj lahko najdete predloge tako zahtevnih kot manj zahtevnih, družinskih ali bolj adrenalinskih opisov poti, in to z vseh koncev Slovenije. S sogovorniki iz Planinske zveze Slovenije in Gorske reševalne zveze Slovenije pa smo pripravili tudi upoštevanja vredne nasvete za varno pot v gore.
očistimo gore, pohodništvo, aktivno življenje, prosti čas, zdravje
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno zdravo in aktivno življenje, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.