Na poti
Ali vaši starši še obvladajo svoj avto?
JANUAR 2017 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:12:53
72-letni upokojenec Edvard Kužner kot odgovoren voznik redno preverja, ali je njegova vožnja še vedno dobra, zanesljiva in varna, čeprav ima za seboj že skoraj 2,5 milijona prevoženih kilometrov in ogromno izkušenj. A marsikateri starejši voznik se takega preverjanja boji, saj se zaveda, da morda vendarle ni več v taki vozniški kondiciji kot pred leti. Dobrodošla je lahko spodbuda mlajših.
Glavni inštruktor varne vožnje AMZS, Brane Legan, ugotavlja, da so starejši, torej stari več kot 65 let, načeloma varni, celo varnejši vozniki od mlajših. Čeprav praviloma slabše vidijo in slišijo, so tudi manj gibljivi in se počasneje odzivajo, tehtnico na njihovo stran nagnejo dolgoletne izkušnje in večja preudarnost.
Starejši se bolj zavedajo tveganj, zato vozijo z večjo varnostno razdaljo in počasneje, prej zavirajo, ko se vključujejo v promet, pa morda raje počakajo malce dlje. Drugi udeleženci prometa tega ne smejo sprejeti z negodovanjem ali celo nestrpnostjo.
Za varnost starejših voznikov v prometu lahko poskrbijo tudi mlajši. Prvo pravilo je strpnost do njihove previdnejše vožnje.
Nevarne izjeme
»Seveda so zaradi različnih drugih stanj, ki so povezana s starostnimi spremembami in boleznimi, starejši vozniki lahko tudi nevarni. Svojih poslabšanih sposobnosti za vožnjo se pogosto mogoče niti ne zavedajo ali pa jih trmasto zanikajo. S takšnim obnašanjem pa lahko starostnik spravlja v nevarnost sebe in posredno še druge,« ugotavlja Brane Legan.
Takrat imajo zelo pomembno vlogo bližnji, predvsem svojci starejšega voznika, ki morajo težave prepoznati, se skušati o njih s svojim bližnjim pogovoriti in poiskati ustrezno pomoč. Pri tem si lahko pomagajo tudi s posvetom pri družinskem zdravniku, meni Legan, saj ima ta najboljši vpogled v zdravstveno stanje voznika.
Na varni strani
A tudi če resnih zdravstvenih težav starejši še nima, Legan priporoča preverjanje sposobnosti vožnje. Takšno preverjanje pod budnim očesom strokovnjakov ponujajo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem.
Organizirano je na poligonu, na katerem se lahko starejši preizkusijo v obvladovanju vozila v običajnih voznih razmerah pa tudi v ustvarjenih slabših voznih razmerah.
Ponujajo tudi možnost, da starejši voznik preveri uspešnost svoje vožnje v vsakdanjem prometu (AMZS Šola vožnje), kjer vožnjo ocenjuje učitelj vožnje. Starejšega usmerja, da spoznava posebnosti različnih prometnih situacij in se jih nauči obvladati.
V posebno obliko usposabljanja, namenjeno starejšim, vključujejo posebnosti pravil vožnje na avtocestah, pravil prednosti v križiščih in krožiščih ter delovanje elektronskih varnostnih sistemov avtomobilov. »V praktičnem delu skušamo zajeti vsebine, ki jih starejši najbolj potrebujejo, oziroma situacije, v katerih imajo največ težav,« pove Legan. Na AMZS so edini ponudnik tovrstnih tečajev za starejše v Sloveniji.
Starejšim voznikom lahko tudi sami pomagate, da bodo znali upravljati nove elektronske sisteme, ki lahko povečajo njihovo varnost na cesti.
Sicer pa se starejši vključujejo tudi v redne programe, v katerih so skupaj z drugimi tečajniki. »Na podlagi osebnih izkušenj menim, da je taka udeležba za njih pomirjujoča, saj se počutijo enakovredne. Lahko tudi zatrdim, da pri usvajanju veščin varne vožnje vse spremljajo izredno natančno in poskušajo izvesti naloge kar se da uspešno. Redko se zgodi, da jim česa ne uspe usvojiti. Res je, da nekateri v to vložijo več truda, kar pa ni nič drugače tudi pri drugih, mlajših voznikih.«
Splača se jih prepričati
Vseeno Legan ugotavlja, da je število starejših, predvsem starejših od 70 let, na tečajih izredno majhno, enako pa velja tudi za število samoiniciativnih individualnih preverjanj. A tisti, ki pridejo, so zadovoljni: »Če se tečaja udeležijo na pobudo bližnjih, so jim več kot hvaležni. Še najbolj pa so hvaležni sami sebi, da so zbrali pogum in premagali negativne predsodke, ki so pogosto usmerjeni v misli: 'Kaj pa, če mi ne bo šlo?' Spoznajo svoje zmožnosti, ki so mnogim osnova za nadaljnje odločitve.«
Spodbudite starše, da na tečajih preverijo svoje sposobnosti obvladovanja vozila.
Edvard Kužner je eden tistih seniorjev, ki jih o udeležbi na tečajih ni treba posebej prepričevati. Ker dela tudi kot šofer prostovoljec (Prostofer) in prevaža tiste, ki sami ne morejo več voziti, čuti še toliko večjo odgovornost, da poskrbi za varno vožnjo. Podobno priporoča vsem drugim.
»V običajnih razmerah je vsakemu lahko upravljati vozilo. Težje pa se je izvleči iz situacij, ko so razmere slabe, na primer ob snegu, poledici, na mokri ali spolzki cesti.« Kužner meni, da bi vsak moral biti dovolj pošten do sebe, da se preveri. »Ko se zgodi nezgoda, je prepozno. Bolje je, da se prej pripravimo na to, kaj se lahko zgodi, in nezgodo preprečimo.« Sam daje najprepričljivejši zgled za to, saj pravi, da že 35 let ni imel prometne nesreče.
Del njegovih previdnostnih ukrepov je tehnično brezhibno vozilo, da se lahko nanj vedno zanese. Vzdržuje tudi dobro vozno kondicijo. To je pomembno za vsakega voznika, meni Brane Legan, a dodaja: »Seveda nikakor ni nujno, da bi vsak dan opravili večdesetkilometrsko vožnjo.« Prav je, da starejši vozijo, le da po nepotrebnem ne vozijo v zahtevnejših voznih razmerah, na primer v prometnih konicah, ponoči, v dežju, snegu ali megli.
Starejšim pustite, da vzdržujejo vozno kondicijo, svetujete pa jim lahko, da ne vozijo v zahtevnejših razmerah, če jih ne bi obvladali.
Inštruktor še meni, da bo vsak preudaren starostnik pravočasno prepoznal, ko se njegove sposobnosti za vožnjo poslabšajo. Tako bo naredil nadaljnje korake, ki mu lahko omogočijo, da bo dlje ostal mobilen.
Želite več tovrstnih člankov? Vpišite svoj elektronski naslov in poslali vam bomo najboljše strokovne nasvete s področja avtomobilskih zavarovanj direktno v vaš elektronski nabiralnik.