
Na poti
Motor z avtomatskim menjalnikom: da ali ne?
APRIL 2025 | čas branja:
Zadnja sprememba: 28. 04. 2025 ob 15:50:25
Svet motociklizma se spreminja. Ob asistenčnih sistemih, ki predvsem skrbijo za našo varnost, so se začeli uveljavljati tudi motorji z avtomatskimi oziroma samodejnimi menjalniki, ki predstavljajo napredek na področju udobja med vožnjo.
Ali ste za avtomatski menjalnik na motociklu?
Na vprašanje, ali motocikli potrebujejo avtomatski menjalnik, bo v Sloveniji večina motoristov in motoristk odgovorila, da ne. Vsaj tako je pokazala anketa na spletni platformi Motoavantura. Morda je ta pričakovani odgovor odraz razmišljanja in navade slovenskega motorista, ki je globalno gledano precej konservativen.
A motoristični svet ni samo Slovenija in tudi ne samo Evropa. V zadnjih letih so vodilni proizvajalci motociklov predstavili svoje koncepte in tudi rešitve za povsem konkretne motocikle s samodejnimi oziroma avtomatskimi menjalniki.
Glede avtomatskega menjalnika skuter in motor nimata nič skupnega
Ko govorimo o avtomatski sklopki pri motorju ne govorimo o variomatih (CVT – continously variable transmission), torej o prenosu moči iz motorja na zadnje kolo, kot je to odlično rešeno pri skuterjih. Motocikel in skuter tu nimata veliko skupnega.
Motocikel je v osnovi namenjen preživljanju prostega časa, je hobi ali šport, način potovanja, ko želimo doživeti nekaj drugega kot to počnemo vsak dan. Torej je neke vrste ''odklop''. Skuter pa predstavlja predvsem rešitev za urbano mobilnost, obenem pa seveda tudi nudi nekaj zabave in sprostitve tako kot motocikel.
A ko pogledamo širšo sliko, vidimo, da v velemestih, kot so Pariz, Milano, Barcelona in že nam bližnji Trst na cestah in ulicah prevladujejo skuterji, in to zaradi preprostega razloga: ker so odlični za premagovanje gneče na cestah in z njimi ni težav pri parkiranju.
Na skuterju ne iščemo užitka, kot ga lahko prinese le motocikel, ko se med dinamično vožnjo po ovinkih poigravamo s prestavno ročico menjalnika in uživamo ob zvoku motorja, ko s pomočjo ''quickshifterja'' oziroma pomočnika pri pretikanju, če smo čisto natančni, doživljamo cesto ali morda celo dirkalno stezo v povsem drugačni dimenziji pospeškov, hitrosti in vozne dinamike.
Zakaj torej samodejni menjalnik na motorju?
Odgovor je v resnici zelo preprost. Tukaj sta dva razloga:
- Tehnologija je napredovala tako zelo, da je samodejni menjalnik mogoče dobro umestiti v motocikel, ob tem da to znatno ne poveča skupne teže ali negativno vpliva na vozne lastnosti.
- Raziskava trga je pokazala, da globalno gledano to uporabniki motociklov želijo. Nihče od velikih proizvajalcev namreč ne bo šel razvijat in prodajat v serijski proizvodnji nekaj, česar kupci ne želijo.
V svetu motociklizma avtomatski menjalniki niso nekaj novega
Pred skoraj dvema desetletjema so že bili poskusi pri nekaterih proizvajalcih z avtomatskimi menjalniki. Med njimi je denimo Aprilia, ki z modelom Mana ni uspela narediti preboja. Prav tako so pri Yamahi z modelom FJR 1300 preizkusili, ali bi trg sprejel samodejni menjalnik na motociklu. Z robotiziranim menjalnikom z dvojno sklopko je poizkusila Honda, največji proizvajalec motociklov na svetu, in uspela narediti preboj.
Že leta 2019 je več kot polovica kupcev, ki so imeli možnost, da izberejo med klasičnim šeststopenjskim menjalnikom in ročico sklopke ali med samodejnim menjalnikom - izbrala slednjega. Pri Hondi so torej dokazali, da na modelih Africa Twin, NT 1100 in NC 750 motoristi želijo več udobja, ko govorimo o sami vožnji in uporabi sklopke. Gre za enostavno uporabo, voznik pa ima možnost, da sam izbira, ali bo pretikanje prestav v menjalniku prepustil tehniki (torej da motocikel vse naredi sam) ali pa se s pritiskom na gumba na krmilu sam odločil, kdaj bo pretaknil v višjo ali nižjo prestavo.
Ta sistem nima ročice sklopke, uporaba pa je zelo enostavna. Za speljevanje preprosto samo dodamo plin in tehnika opravi ostalo. Honda je lani pokazala tudi menjalnik s samodejno sklopko, ki pa ohranja ročico na krmilu in prestavno ročico menjalnika.
Hondi se je lani s priljubljenim naked modelom MT 09 pridružila Yamaha, ki ima prav tako robotiziran menjalnik, le da ima ta eno samo sklopko in aktuator, ki poskrbi za pretikanje prestav in delovanje sklopke. Na krmilu ni ročice sklopke ampak samo gumbi, s katerimi pretaknemo v višjo ali nižjo prestavo.

Do neke mere zelo podoben sistem je predstavil tudi BMW, ki je avtomatski menjalnik zelo pogumno umestil v svoj najbolj prodajan model BMW R 1300 GS. Pri konkurentu KTM so prav tako v svoj najzmogljivejši potovalni enduro 1390 Super Adventure umestili avtomatski menjalnik oziroma avtomatsko sklopko, če smo povsem natančni. Ta sistem je že dolgo časa znan v svetu terenske športne enduro vožnje, kjer se lamele sklopke v primeru, ko se motocikel ustavi, razprejo in motor lahko nemoteno teče naprej. Ob dodajanju plina pa se lamele ponovno združijo in navor se lahko prenese na zadnje kolo.
Ste pri izbiri pravega motorja zase? Spoznajte sebe in motorje.
Kakšne so izkušnje pri vožnji motorja z avtomatskim menjalnikom?
Doslej sem vozil motocikle Honda z dvojno sklopko (DCT menjalnik), Yamaho MT 09 z robotiziranim menjalnikom in nazadnje še BMW s samodejnim menjalnikom, oziroma bolj natančno z avtomatiziranim asistentom pri prestavljanju. Teste teh motociklov si lahko ogledate na strani Motoavantura. Če na kratko povzamem vtise, pa lahko rečem, da sistemi delujejo dobro in je uporaba popolnoma nezahtevna.
Vožnja ne prinaša neljubih presenečenj, prav tako pa se vožnje brez uporabe ročice sklopke in ročice menjalnika hitro navadiš.
Pri Hondi so v desetletju razvoja močno izboljšali svoj DCT menjalnik. Ta deluje mirno, tekoče in ne predstavlja več bistveno večje dodatne mase na motociklu.
Pri Yamahi so svoj menjalnik razvili na športnem modelu brez oklepa in moram priznati, da me je presenetilo, kako dobro deluje. Motocikel dopušča zelo dinamično oziroma športno vožnjo, menjalnik pa pretakne v višjo ali nižjo prestavo v optimalnem trenutku, da je pospešek čim bolj linearen.
BMW je že z uvedbo pomočnika pri pretikanju (quickshifter) v segment potovalnih enduro motociklov pred leti naredil veliko korak naprej. Sedaj je vse skupaj nadgradil še s samodejnim menjalnikom. Ročica sklopke se je poslovila, a prestavna ročica menjalnika ostaja in ta dela natančno in hitro. Preizkusil sem, kako deluje tako pri dinamični vožnji kot pri zelo počasni vožnji na parkirišču. Samodejni menjalnik, oziroma asistent pri pretikanju deluje zelo dobro in se ga hitro privadiš.
Prednosti in slabosti avtomatskega menjalnika pri motorju
Če si nekdo želi udobne vožnje, kjer mu ni treba misliti še na sklopko in prestave, je to dobra izbira. Tudi za vse, ki še nimajo izpita, bo morda prav to, da lahko sedaj voziš motocikel z avtomatskim menjalnikom, odločilno vplivalo, da se bodo hitreje in lažje odločili za izpit za motor.
Predvsem so dobre tiste rešitve, ki omogočajo vozniku, da izbira, kdaj bo pretaknil v višjo prestavo. Variomatski prenos, ki je značilen za skuterje, namreč ne daje teh možnosti izbire posameznih prestav v menjalniku in deluje po povsem drugačnem principu. In zaradi popolnoma enakega razloga so si avtomatskim menjalniki utrli pot tudi v svetu avtomobilizma.
Poglavitna slabost avtomatskega menjalnika je v tem, da je motocikel s takšnim menjalnikom težji, a vseeno ne govorimo o bistvenih razlikah. Če nima ročice sklopke, pa je denimo to lahko težava pri zelo počasni vožnji po tehnično zahtevnem terenu - v primeru Adventure motociklov. S tem, da moramo poudariti, da so novi sistemi zelo izpopolnjeni. Cenovno so motocikli z avtomatiziranim menjalnikom običajno dražji za okoli tisočaka evrov, seveda pa je odvisno od modela do modela in od proizvajalca. Na koncu bo svoje povedal trg.
Pod črto: razlog za izbiro motorja z avtomatskim menjalnikom je udobje
Za konec je povsem na mestu vprašanje, zakaj avtomatski menjalnik? Ali je motocikel z avtomatskim menjalnikom še vedno stroj za uživanje? Ali je to sploh še vedno pravi motocikel? Odgovor je seveda jasen. Ali bi ga sam imel? Verjetno ne, ker mi je vseeno bližje uporaba klasičnega menjalnika in sklopke.
Razlog za izbiro motorja z avtomatskim menjalnikom je udobje. Kdor išče udobno vožnjo, je prvi, ki bo maksimalno užival v vožnji motocikla s samodejnim menjalnikom.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Foto: Kristjan Vatovec