Na poti
Nasveti za bočno parkiranje
MAREC 2019 | čas branja:
Zadnja sprememba: 17. 05. 2024 ob 14:27:22
Bočno parkiranje sodi med osnovne vozniške veščine, a kljub temu mnogim voznikom predstavlja stres in razmeroma veliko tveganje za manjše ali večje poškodbe karoserije ali celo hujše prometne nesreče. Za obvladovanje tega vozniškega manevra so ključne vaja, pravilna nastavitev ogledal za učinkovit pregled nad okolico in poznavanje dimenzij vozila, ki ga vozite.
Za uspešno bočno parkiranje najprej obvladajte stres …
Verjetno ni voznika ali voznice, ki po uspešno opravljenem vozniškem izpitu ni vsaj enkrat doživel ali doživela stres, strah in živčnost pri bočnem parkiranju v kakšni ozki mestni ulici, po kateri so za zadnjim odbijačem švigali kolesarji ali nervozno hupali izkušeni mojstri volana. Zlasti slednji so lahko zelo moteč dejavnik. V svojem prepričanju, da zaradi vas izgubljajo čas, saj bi po svoji oceni na vaše parkirno mesto lahko v 30 sekundah bočno parkirali vlačilec, so lahko njihove nestrpne reakcije zelo moteče.
Opisan scenarij za voznika, neveščega bočnega parkiranja, predstavlja hud stres in ustvarja razmere za nastanek škode: v urbanem prometu se veliko manjših in večjih nesreč zgodi kot posledica stresa pri razmeroma nizkih hitrostih.
Obvladovanje avtomobila na majhnem prostoru oziroma parkiranje na centimetre zahteva niz razmeroma enostavnih, a pravilno izvedenih postopkov.
Vsak voznik si mora za parkiranje vzeti toliko časa, kot ga potrebuje. Pomoč sopotnika ali sodobne tehnologije za nadzor okolice avtomobila je vsekakor dobrodošla in nič sramotnega. Tudi največji samooklicani mojstri volana so pri bočnem parkiranju že kdaj napačno ocenili prostor, prehitro zavrteli volan, na robnik naslonili čisto novo platišče ali sredi manevra sklonili glavo in ponovili vajo.
Prvi zelo pomemben nasvet za uspešno bočno parkiranje je torej obvladovanje stresa:
- ko najdete parkirno mesto, se ne pustite motiti in ne hitite,
- vklopite smernik, da bodo ostali udeleženci v prometu videli, kaj nameravate,
- pozorno ocenite prostor,
- pravilno si nastavite vzvratno ogledalo na desni
- in ob doslednem nadzoru okolice zapeljite vzvratno.
Naročite se na naše nasvete za brezskrbno pot z vašim avtomobilom, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.
Izogibanje bočnim parkiriščem ni rešitev
Če ste se v šoli vožnje bočno naučili parkirati le za “zadostno” oziroma za nujno kljukico na izpitni vožnji, lahko oceno še vedno popravite z redno vajo. Ta prinese suverenost, ki zlasti na ožje odmerjenih parkirnih prostorih z veliko motečimi dejavniki iz okolice najbolj učinkovito zmanjša stres.
Izogibanje bočnim parkiriščem ni rešitev, saj boste kot voznik prej ali slej prišli do situacije, ko bo treba bočno parkirati, ker druge izbire pač v danem trenutku ne bo.
AMZS inštruktor varne vožnje Darko Daljevič poudarja, da tudi po opravljenem izpitu ni prepozno za strokovno pomoč: “Tako kot si ljudje najamejo smučarskega učitelja za izboljšanje tehnike smučanja, si lahko neizkušene voznice in vozniki pridobijo pomoč inštruktorja varne vožnje ter pod njegovim vodenjem izpilijo bočno parkiranje ali kakšno drugo vozniško prvino. Dodatna ura ali dve usposabljanja je bistveno manjši in neprimerno cenejši strošek kot popravilo posledic napačnih reakcij in odločitev pri bočnem parkiranju.”
Smernik, pravilno nastavljena ogledala in previdno odpiranje vrat
Za uspešno in predvsem varno izvedeno bočno parkiranje sta ključni dve stvari: pravilna ocena razpoložljivega prostora glede na dolžino vozila, ki ga vozite, in pravilno nastavljena ogledala za nadzor okolice.
Z vklopljenim smernikom sporočite svojo namero tudi pri zapuščanju parkirnega mesta, ne pozabite pa na nadzor okolice, ko zapuščate parkirano vozilo.
Neprevidno odpiranje vrat hitro pusti brazgotine in udrtine zaradi udarcev ob cvetlična korita, podporne zidove, visoke robnike in druge pasti mestnega okolja. Neprevidno odprta vrata pa lahko pomenijo tudi resno prometno nesrečo, če se v njih znajde kolesar ali drugo vozilo.
Vrata vedno pridržite in se najprej s pogledom prepričajte, kaj se dogaja ob boku vozila. Bodite pozorni zlasti na mrtve kote.
Že nedolžen poljub odbijača je v resnici prometna nesreča
Pri bočnem parkiranju se lahko kljub dejstvu, da hitrost največkrat ne presega hitrosti pešca, zgodijo resnejše poškodbe na vozilu. Ob nepravilno nastavljenih ogledalih voznik zlahka spregleda višino robnika in poškoduje platišča.
Še bolj problematični so nizki stebrički, ki lahko povzročijo precej škode na vratih, odbijačih, lučeh in drugih izpostavljenih delih karoserije.
Pri izbiri parkirnega mesta mislite tudi na prostor, ki ga boste potrebovali za izvoz.
Nemalokrat se namreč v mestih zgodi, da se vrnete do parkirnega avtomobila in ugotovite, da je prostora za izvoz precej manj, saj je pred ali za vašim avtom tako rekoč na vašem odbijaču parkirano drugo daljše vozilo. V tem primeru najprej preverite, da na vašem avtomobilu ni kakšne udrtine ali praske, nato pa zelo previdno z večkratnimi popravki smeri zapustite parkirno mesto.
Če je parkirišče na klancu, denimo v strmi ulici, ne pozabite avtomobila pri speljevanju nadzirati oziroma “zadržati” s pomočjo ročne zavore. Če vam tudi čisto malo “pobegne”, bo hitro počilo.
Ob tem ne pozabite, da že zelo nežen in nedolžen poljub odbijača velja za prometno nesrečo.
Tudi nekaj milimetrov dolga praska ali počen okvir tablice veljata za škodo. Če jo povzročite, morate obvestiti lastnika vozila, ki ste mu škodo povzročili. Če boste le zamahnili z roko in preprosto odpeljali, ste uradno pobegnili s kraja prometne nesreče, kar pomeni več zapletov, kazen in posledično zelo drago parkiranje.
Na pomoč lahko priskoči umetna inteligenca
Razvoj avtomobilske tehnologije je na pragu dobe samovozečih avtomobilov prinesel veliko sistemov za varnejše in učinkovitejše parkiranje. Večina novih avtomobilov je tudi v nižjih razredih že opremljena z ultrazvočnimi tipali, ki vozniku s svetlobnimi, grafičnimi in zvočnimi opozorili razkrivajo očem skrite pasti za oziroma pred odbijači.
V veliko pomoč pri bočnem parkiranju so tudi kamere za vzvratno vožnjo ali več kamer, ki skupaj sestavijo živo sliko 360-stopinjskega pogleda na okolico vozila. Prenos v živo iznad odbijačev je nemalokrat dopolnjen še z različno širino kota pogleda in grafičnimi črtami, ki vozniku sproti izrisujejo smer glede na kot sprednjih koles.
Na trgu pa so že kar nekaj časa tudi aktivni parkirni pomočniki, ki sami izmerijo ustrezen prostor za bočno parkiranje in nato prevzamejo še krmiljenje.
V videu prikazujemo najsodobnejšo, skoraj povsem avtonomno različico aktivnega parkirnega pomočnika, pri katerem voznik sistemu prepusti vklop smernikov, vrtenje volana, nadzor plina in zavor.
Tak sistem deluje v obe smeri – pri parkiranju in pri izvozu s parkirnega mesta ̶ in vozniku omogoča precej bolj sproščeno bočno parkiranje, ki pa nikakor ne sme potekati brez voznike pozornosti. Kljub izdatni pomoči tehnologije je namreč voznik še vedno odgovoren za uspešno ali neuspešno izveden parkirni manever in vse posledice, ki ob tem nastanejo.
Tak aktivni parkirni pomočnik sicer sodeluje tudi z drugimi varnostnimi sistemi, kot so nadzor prečnega prometa zadaj s funkcijo samodejnega zaviranja, pa sistem proti naletu in sistem za nadzor mrtvih kotov. To pomeni, da zmore ta parkirni pomočnik samodejno zavreti pred kolesarjem, voznika opozoriti na kolesarja ali avtomobil, ki je v mrtvem kotu, da ne odpre vrat in ne povzroči nesreče. Pri najboljših sistemih tudi ob izklopljenem motorju še 3 minute deluje nadzor mrtvih kotov, ki tako prepreči neprevidno odpiranje vrat.
Voznik se mora pred uporabo takšnega pomočnika spoznati z njegovim delovanjem in dosledno upoštevati navodila, ki mu jih sporoča avtomobil.
Voznik lahko kadarkoli tudi prevzame popoln nadzor nad dogajanjem. Tovrstni najzmogljivejši samodejni parkirni pomočniki tudi natančno izmerijo razpoložljiv prostor in hitro ter uspešno parkirajo tudi, če je na skrajnih mejah dolžine karoserije manj kot 40 cm prostora.
Bočno parkiranja zdaj obvladate, kaj pa vožnjo po sistemu zadrge? Preverite v našem članku.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.