Osvojite vožnjo po levi

Potrebna bo pazljivost, predvidevanje in spremljanje prometa vnaprej.

»Ne pride v poštev,« zamaje z glavo znanka, ko ji predlagam počitnice na Škotskem. Ko začudeno dvignem obrvi, saj smo mi nad to destinacijo navdušeni, mi pojasni: »Ne upava si voziti po levi.« Razumem jo, jaz si tudi ne. A k sreči moj mož nima teh skrbi. Kako ste lahko brez skrbi tudi vi in jaz? Za nasvete za vožnjo po levi smo vprašali strokovnjake iz AMZS.

Države, kjer vozijo po levi

Morda vas na Škotsko sploh ne vleče, tudi če bi tam vozili po desni. Ampak na svetu je 75 držav, kjer vozijo po levi. Škoda bi bilo, da bi vas samo dejstvo, da si ne upate voziti po levi, odvrnilo od obiska katere od teh držav.

 

Na seznamu držav, kjer se vozi po levi, so tako denimo Ciper, Malta, Avstralija, Indonezija itd.

 

Seveda se lahko v teh državah odločite za uporabo javnega prevoza. Ampak, če ste navajeni potovati z lastnim prevozom, potem veste, kakšne prednosti prinaša. Pomanjkljivost je seveda ta zapletena vožnja, a inštruktor varne vožnje Manuel Pungertnik svetuje, kakšne so njene posebnosti in na kaj morate biti pozorni. Dodaja pa tudi, da se je vožnje po levi strani potrebno navaditi. 

 

Vožnja po levi z najetim vozilom  

Kako se lotiti vožnje po levi, bo odvisno tudi od tega, kakšno vozilo vozite – najeto vozilo z volanom na desni ali lastno vozilo. Mož je preizkusil obe možnosti in meni, da je lažje z najetim vozilom, ki ima volan na desni strani. 

 

S tem se strinja tudi Manuel Pungertnik, ki pojasnjuje, da je najeto vozilo v državi, kjer boste vozili po levi, vsekakor boljša izbira.

 

S tem že v vozilu ugotovite, da je nekaj drugače, da niste doma oziroma na cestah, ki jih poznate. »Na podlagi tega dejstva bo vaša vožnja bolj skoncentrirana in o vožnji boste bolj intenzivno razmišljali,« pravi inštruktor Pungertnik.

 

Kaj vse je drugače pri tovrstnih vozilih? Jaz bi jih opisala kot narobe svet. Za začetek, imajo volan na drugi strani. Možno je tudi, da bo v vozilu stikalo za smernike tam, kjer bi morali biti brisalci in stikalo za brisalce tam, kjer je sicer stikalo za smernike. Če se pošalim, to lahko pomeni, da, ko boste želeli dati znak za zavijanje, tega nihče ne bo videl, a boste zato imeli zelo čisto vetrobransko steklo.  

 

Ampak vsaj pri pedalih ste lahko brez skrbi, saj so pedali za plin, sklopko in zavoro nameščeni tako kot pri naših »običajnih« vozilih. Tudi menjalnik je identičen in ne preslikan, je pa res, da ga morate premikati z levo in paziti, da iz navade z desno ne udarite v vrata.   

                                                              

Ko je govora o menjalnikih, nekateri priporočajo, da se odločite za avtomatski menjalnik, ker vam bo lažje. Inštruktor pravi, da avtomatski menjalnik res odvzame nekaj tehničnega dela s sklopko in menjalno ročico. A hkrati odsvetuje, da bi najeli vozilo z avtomatskim menjalnikom, če ga prej niste še nikoli vozili.

 

»V takšnih primerih je lahko upravljanje vozila na podlagi drugačnih zakonitosti vožnje, pravil, vožnje po levem pasu in nepoznavanja delovanja vozila dodaten stres.«

 

Najem vozila v tujini je lahko odlična odločitev, ki vam omogoča več fleksibilnosti in svobode na potovanju. Toda preden rezervirate svoje naslednje vozilo, preberite, kaj je dobro vedeti o najemu vozila in zavarovanjih.

 

Osnovna pravila vožnje po levi

Težave pri vožnji po levi so največkrat odvisne od vsakega posameznika. Mož pravi, da je imel na začetku največ težav v križiščih, kjer ni takoj vedel, kam mora zaviti. Dodaja, da je bilo veliko lažje, če je se je lahko orientiral po vozilu pred njim. Pri zavijanju si navajen, da greš na desno stran ceste, ampak tukaj si moraš zapomniti, da zapelješ na levi pas. A čez čas se tudi na to navadiš in ti postane normalno.

 

Križišča so tudi po mnenju Mauela Pungertnika najbolj problematična. »Kot pri vseh ostalih vozniških manevrih morate biti pazljivi pri vključevanju v promet, saj je pomembno, na katero smerno vozišče se boste vključili. Stresne situacije v križiščih predstavljajo povečano tveganje za nastanek prometne nesreče.«   

 

Irska raziskava je pred nekaj leti ugotovila, da 1 od 10 prometnih nesreč na Irskem vključuje turiste, veliko jih je verjetno povezanih z vožnjo po napačni strani ceste. Je pa študija opravljena davnega leta 1969 ugotovila, da imajo države, kjer se vozi po levi, manj prometnih nesreč kot države, kjer se vozi po desni.

 

Glavno pravilo, ki ga morate poznati, je, da je promet po levi »prezrcaljen« promet po desni, kot ga poznamo pri nas. To pomeni, da tudi v krožišča vozite v nasprotni smeri.

 

V državah, kjer se vozi po levi, tudi ne velja desno pravilo, kot ga poznamo pri nas. V Veliki Britaniji to pravilo ni uzakonjeno, ampak so vsa križišča opredeljena s prednostno in neprednostno cesto. To pomeni,  da v križiščih, kjer zavijate desno, velja le pravilo srečanja na enakovrednih cestah. Pri tem pa pazite na vozila z nasprotne strani, ki vozijo naravnost ali zavijajo desno in ne levo kot pri nas.

 

Tudi pri vključevanju na glavno cesto bodite previdni. Če se vključujete v desno, pri nas po avtomatizmu pogledate samo v levo, tam pa morate pogledati desno in levo.

 

To velja tudi pri prečkanju ceste v teh državah. Dobra stvar je, da vas v večjih mestih na prehodih za pešce na to tudi opozorijo z napisom »Look right.«

 

Ko enkrat premagate križišča in se pripeljete na avtoceste, se boste vprašali, kateri pas je prehitevalni. Prehitevalni pas je desni, vožnja pa je po levem prometnem pasu.

 

Pravila vožnje si zapomnite tudi, če se boste denimo v Indoneziji ali v kateri drugi državi, kjer se vozi po levi, odločili za najem skuterja.

 

Vožnja po levi z lastnim vozilom

Kadar vozite svoje vozilo, so vsi nasveti enaki, kot pri najetem vozilu. Tu pa bo še dodaten problem druga pozicija voznika, saj vozi iz sopotnikovega sedeža. Pogled na dogajanje nasproti vozečih vozil je na podlagi sedežnega položaja bistveno bolj otežen.

 

Prav tako so manevri prehitevanja veliko bolj nevarni, saj voznik nima dovolj vidnega polja izza vozila, ki ga želi prehiteti, in s tem ogroža tako sebe kot ostale. Zato je potrebna še toliko večja pazljivost, predvidevanje in spremljanje prometa.

 

Dodatni nasveti za vožnjo po levi

Naštela bi še nekaj ključnih nasvetov, ki so nama na poti prišli prav:

 

  • Dober GPS

Ker imate dovolj opravka z vozilom in prometom, se ne želite ukvarjati še z navigacijo. Obenem določeni GPS- sistemi zelo nazorno izrišejo oziroma pokažejo, kakšno je križišče pred vami in kam morate zaviti. S tem vam lahko močno olajšajo vožnjo po levi kot tudi po desni.

 

  • Najem vozila v manjših krajih

Če se boste odločili za najem vozila, tega lahko najamete v manjšem kraju in se tako vsaj na začetku izognete velikim križiščem, gostemu prometu in večpasovnicam.

 

  • Vozilo pred vami

Vsaj na začetku oziroma dokler se ne navadite, pomaga, če imate pred seboj vozilo in mu lahko sledite, seveda ne preblizu in če gre v vaši smeri.

 

  • Najbolj pozorni bodite zjutraj

Oziroma potem, ko tisti dan šele pričnete z vožnjo, saj potrebujete nekaj časa, da se ne navadite na to, da je vse drugače. 

 

  • Sovoznik lahko pomaga

To si mislim jaz kot sovoznik, ne vem, pa če se mož s tem strinja.

 

  • Bodite previdni, ko se vrnete nazaj

Sploh če boste dalj časa na potovanju v državi, kjer se vozi po levi, in se boste tega načina že skoraj navadili. Potem se vam bo morda vožnja po desni zdela nenavadna. To le pomeni, da je vožnjo po levi z nekaj vaje in potrpežljivosti mogoče osvojiti.

 

avto, potovanja, varna vožnja, avtomobilsko zavarovanje, avtomobilska asistenca
Preberite tudi