Na poti
Kako ubežati hrupu svojega motorja?
SEPTEMBER 2016 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:14:06
Večkrat sem že omenil, da motorizem nista samo med in mleko. Užitek in bolečina si zelo rada podajata roko. Zato se je treba vožnje motorja vedno lotiti s pametjo. Ali ste kdaj pomislili recimo na hrup? Hrup je zvok, ki človeka moti.
Primer so vozniki Harley-Davidsonov in njihovih azijskih klonov. Ti motoristi se strašno radi vozijo z odprtimi izpušnimi cevmi. Rohnenje dvovaljnika ustvarja zanimivo zvočno kuliso, ki pa gre ostalemu svetu strašno na jetra. Ampak to ni bistvo tokratne teme.
Dejstvo je, da hrup nepovratno vpliva na sluh – tudi in predvsem voznika motorja. Ali povedano po domače: hrup dokončno škoduje sluhu.
Hrup je vsak zvok, ki vzbuja nemir, moti človeka pri delu in škoduje njegovemu zdravju ali počutju; škodljiv hrup je tisti, pri katerem dnevna ali tedenska izpostavljenost presega 85 dB(A), ali če konična raven presega 140 dB(C).
Slovenska delovna zakonodaja postavlja standarde za zaščito na delovnem mestu. Dovoljena dnevna izpostavljenost (torej 8 ur) nivoju hrupa je 85 dB(A). Če hrup dosega 90 dB(A), je dovoljeni čas izpostavljenosti samo še 2 uri in pol.
Kaj sploh pomenijo te številke? Najprej je treba razumeti, da le majhna razlika v decibelih (dB) pomeni veliko razliko v moči zvoka. Moč zvoka pri 90 dB je desetkrat večja kot pri 80 dB. Človek to zazna kot dvakratno povečanje glasnosti.
Seveda se motorist ne zaveda, da si s hrupom škoduje. Ropot, ki ga proizvaja s svojim motorjem, je zanj prijeten zvok in je zato ugodnejši od recimo hrupa gradbenega delavca, ki v soseščini razbija beton. V obeh primerih pa ta zvok (hm, hrup!) škoduje ušesom. Po nekem času se človek sooči s slabšim sluhom, šumenjem ali zvonjenjem v ušesih. To pa je že okvara, ki se je ne da več popraviti.
In ker tveganje za poškodbo sluha raste s časom izpostavljenosti, je kot na dlani, da bo motorist nekega dne slabše slišal. In ko bo v mirni noči poslušal zvonjenje v glavi, bo postajal nervozen in razdražen. To je skrajno zoprno.
Glavni problem ni motor, temveč čelada
Po uradnih meritvah za potrebe homologacije naj motorno kolo v med vožnjo ne bi preseglo nivoja hrupa 80 dB(A). Veter, ki udarja v integralno (zaprto) čelado, pri 65 km/h že preglasi motocikel. Pri potovalni hitrosti (130 km/h) pa lahko ustvarja jakost 115 dB(A). Prav gotovo se hrup v čeladi med vožnjo vrti okoli 100 dB(A). Kot vidite iz številk in kot v vožnji zaznavate, je čelada hrupnejša od motocikla.
Kako hrupna je čelada, je odvisno predvsem od njene oblike, torej aerodinamike. Čelada z minimalnimi režami in brez odprtin za zračenje je tišja. S pokrovi in gumbi na vpetju vizirja je glasnejša. Tista, ki ima spodnji rob notranjega oblazinjenja oblikovan v obliki podkve, lepše duši zvoke iz okolja. Nobena čelada pa ni tiha. Najtišje čelade dosegajo že visokih 85 dB(A) pri hitrosti okoli 70 km/h. To preprosto pomeni, da je motorist stalno v območju nevarne obremenitve sluha.
Normalen človeški govor dosega nivo 60 dB(A), kričanje pa 80 dB(A).
Na hrup, kateremu je izpostavljen motorist, poleg čelade vpliva še frfotanje oblačil, vrsta motocikla, na katerem sedi, hitrost vožnje …
Ali si lahko pomagate? Jasno. Ohlapna in nezapeta oblačila med vožnjo ustvarjajo pomembno raven hrupa. Vetrobran na motociklu tudi prispeva svoje.
Predvsem pa čelade ne kupujte le z očmi. Prav bi bilo, da jo lahko na vsaj polurni vožnji testirate na svojem motociklu. Prijateljevo zagotavljanje, da je njegova čelada garantirano najtišja na svetu, je le njegova resnica in ima vrednost le, če oba vozita enak motocikel ter sta enako velika in enako oblečena. Hm, ali mu lahko verjamete?
Preverite tudi, kakšna je najprimernejša obleka za motorista.
Če hrupu ne morete ubežati, zaščitite ušesa!
Kaj naj naredi motorist, če ga hrup moti ali se (že) zaveda, da je treba obvarovati sluh? Najboljši in poceni način je uporaba čepkov za ušesa. V trgovinah obstajajo različne izvedbe čepkov.
Penasti valjčki so najcenejši, a so pogojno uporabni, ker hitro izpadejo in jih zlahka izgubite. Boljši so silikonski čepki s pecljem. Med uporabo ne motijo, ker so čelade v območju ušes manj oblazinjene in zato čepek v ušesu ne predstavlja tujka. Se je pa treba nanj privaditi. Najbolj učinkoviti so silikonski čepki z vstavljeno dušilko, ki poreže najbolj moteče frekvence in tone.
Ne glede na izvedbo čepkov pa motorist zvoke iz okolja še vedno dovolj dobro sliši.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Želite naslednjo takšno zgodbo prejeti v vaš poštni nabiralnik? Prijavite se na naše e-novice posebej za motoriste: