Na poti
Kdaj in kako postaviti otroka prvič na motor?
FEBRUAR 2021 | čas branja:
Zadnja sprememba: 04. 02. 2021 ob 08:11:58
Ne vem, kaj je v teh malčkih, ampak prav osupljivo je, ko se peljem skozi mesto in na prehodu za pešce cesto prečka družina z malčkom v vozičku. Nekaterim otrokom ni mar, nekateri otroci pa ne morejo odvrniti pogleda od motorja in zraven kažejo z roko in oponašajo zvok motorja z 'brm brm'. Obračajo se nazaj in me opazujejo, dokler me še lahko vidijo. Zakaj? Nimam pojma!
Sam ne najdem drugega odgovora na vprašanje iz uvoda, kot je to, da je to enostavno v njih. Ta želja po motorju, po zvoku ali pač nečem, kar jih pritegne. Če so pri hiši motorji, bo zelo velika verjetnost, da bodo tudi otroci prej ali kasneje sedli na motor. Govorim iz lastnih izkušenj in izkušenj znancev ali prijateljev. Dostikrat se seveda zgodi, da otrok kljub temu da je oče motorist ali celo dirkač, ne poseže po istem hobiju. In s tem ni čisto nič narobe.
Je motor otrokova želja ali želja staršev?
Prvo in najpomembnejše vodilo pri vzgoji je, da otroka ne silimo v nekaj, česar noče. Pri mojih treh otrocih imam tri različne izkušnje.
Najstarejša hčerka je tja do 12. leta še kazala nekaj zanimanja, da bi sama peljala motor. Želja jo je počasi minila in zdaj se raje pelje zadaj za mano na kakšen daljši izlet.
Starejši sin je že pri dveh letih veselo dirkal naokrog s 'poganjalčkom.' Če morda ne poznate, gre za majhno kolo brez pedal.
Poganjalec je vrhunski trening za otrokovo ravnotežje, kjer ne boste nikoli lomili hrbta in tekli za njim, ko se bo privajal vožnje s kolesom brez pomožnih stranskih koleščkov.
Sin je bil od majhnega izjemen motorik in je danes, ko obiskuje srednjo šolo, popolnoma predan športu. A ne motokrosu, niti ne trialu, ampak nogometu! Ta šport si je izbral sam, jaz o tem resnično nisem imel pojma. Pri petih letih je znal zelo dobro voziti motor (električni trial), žoge pa niti ni dobro poznal, ker mu pač tega nisem predstavil.
Za nogomet se je navdušil med obiskom igral ob nogometnem igrišču, kjer so trenirali drugi otroci. No, seveda se še vozi z motorjem (kros, trial ali moped) in rad poprime za krmilo, ko je pri hiši kak testni štirikolesnik ali skuter.
Tretji otrok je prinesel tretjo zgodbo. Najmlajši sin je nad motorji navdušen od prvega leta, najbolj srečen je bil, ko sem ga še kot malčka posedel na motor, da je sedel pred mano in sva se počasi zapeljala po dvorišču. Takoj ko je lahko dosegel tla, se je začel sam voziti z mopedom po dvorišču okoli hiše in po poljski cesti gor in dol.
Za dirke mu ni in ga tudi ne silim v to. Če bo hotel kdaj odpeljati kakšno dirko, mu bom seveda pomagal po najboljših močeh. A sam sem mnenja, da je dirkanje šport tako kot recimo nogomet, košarka, plavanje ali kolesarstvo, le da je tu še motor. Vse to seveda tako kot pri vsakem drugem športu zahteva redne treninge in tekmovanja, kjer je nujna podpora cele družine.
Je motošport za otroke zabava ali šport?
Kaj torej storiti, če vidite, da otrok želi motor, da ga vleče v to? Oziroma, če mu želite predstaviti motorizem?
Prvo, ampak res prvo vodilo naj ne bo toliko starost otroka, ampak njegova sposobnost, da posluša in razume navodila.
Kakšen otrok to zmore pri dveh, drugi pri treh ali štirih letih. Nekateri še kasneje. Za vse otroke in starše, ki imajo športne ambicije, je priporočljivo, da ta šport trenirajo že od malih nog. Kot rečeno, bolj kot starost naj bo merilo, kdaj začeti, predvsem otrokovo dojemanje napotkov.
Nujno je, da začnete v varnem okolju. Na velikem travniku ali dvorišču. Kako zavirati, je vaja številka ena. Šele po tem, ko je otrok sposoben samostojno speljati in se zaustaviti, je pripravljen za naslednji korak, torej za vajo slaloma med dvema stožcema. Za prve korake so seveda očetje povsem dobri učitelji. Ko pa otrok postaja vedno boljši, hkrati rastejo tudi ambicije.
Otroka učiti, da mora na polno odpirati plin na recimo motokros stezi, je napačno. Opažam, da mnogi očetje na dirkah počnejo prav to. Otroka priganjajo in spodbujajo, da nekaj naredi na pogum. Narobe! Otrok bo seveda prej ali kasneje soočen tudi s padcem in strahom. In tu sta oče ali mama lahko tista, ki ga potolažita in opogumljata.
Nadaljujte s trenerjem
Vendar, ko pride tako daleč, da otrok že skoči prek skakalnice ali zapelje prek manjše ovire, je čas, da si omislite trenerja. V Sloveniji je danes že kar nekaj možnosti, če boste šli do kakšne lokalne motokros proge ali kakšnega trial poligona, pa boste zagotovo srečali tudi trenerje ali inštruktorje. Dostikrat imajo ti trenerji po več otrok v skupini, kar je dobro, saj se otroci do najstniških let želijo predvsem zabavati in jim bo družba všeč.
Nikakor pa ne pozabite na to, da se mora otrok vsega, kar zna, učiti postopoma. Tako kot ga ne postavite na smuči in ne pričakujete, da bo znal smučati kar sam od sebe, je popolnoma enako pri motorju. Poleg postopnosti je potrebne veliko potrpežljivosti.
Predvsem pa se z otrokom pogovarjajte o vsem. Motorji so lahko prijeten hobi, ki zbližuje odnose, krepi povezanost med starši in otroci.
Če boste začeli z dirkami, boste vsak konec tedna nekje skupaj, in tako lahko iz tega naredite nekaj dobrega. Žal pa prevečkrat še vedno opažam, da otroci vozijo motor zaradi želje staršev. Nič ni narobe, če imate željo in želite otroka vpeljati v svet motorizma. To, da ga silite kljub temu, da otroku to ni všeč, tega pa prosim ne počnite nikdar.
Če se boste resneje lotili dirkanja, je poleg treniranja za telesno pripravljenost priporočljivo trenirati tudi otrokovo psiho, da se bo znal umiriti pred štartom in med svojo vožnjo osredotočiti le na tisti trenutek.
Motorji naj bodo zabava, zabava in še enkrat zabava.
Prvi motor naj bo trial
Za prvi motor odsvetujem kros. Zakaj? Otrok bo izpustil pomembno lekcijo o prenašanju teže naprej in nazaj v vožnji stoje, ki je osnova tudi za motokros. Občutek za ravnotežje, za dodajanje plina in občutek na zavornih ročicah bo osvojil pri nizkih hitrosti. Če sem iskren: motor se v resnici vozi z nogami, roke so le v pomoč.
Zakaj je dobro, da se tudi starejši motorist preizkusi na trialu ali enduru?
Mnogi MotoGP dirkači ali vrhunski motokrosisti so svoje prve korake na motorjih naredili prav na trialu. Če pogledamo torej trial motorje za otroke po starosti:
- Za starost dveh ali treh let so danes na voljo električno gnani triali s kolesi, velikosti 12 palcev.
- Za otroke starosti med 4 in 5 let je primerna velikost motorja s 16 palčnimi kolesi.
- Od 6 do 7 let pa izberite trial z litij-ionsko baterijo in 20-palčnimi kolesi.
- Prehod na bencinsko gnani trial (50-80 kubčnih centimetrov) naj bo po 7. letu starosti.
Električni triali so primerni, ker so enostavni za uporabo, imajo nastavljive stopnje moči, delujejo brez hrupa in nimajo izpuha ali vročega motorja, kjer se lahko otrok opeče. Pri 10. letih starosti lahko otrok, ki ima dovolj predznanja poprime za krmilo odraslega motocikla s 125-kubičnim motorjem in nato napreduje z leti v višje razrede. Če otroka trial navdušuje, se lahko udeležite tudi tekmovanj, kjer boste lahko spoznali še kaj več o tem moto športu. S postopnim učenjem, brez preskakovanja stopenj boste otroku dali najboljšo popotnico v motorizem.
Kaj pa motokros za otroke?
Daleč najbolj razvit in priljubljen moto šport pri nas ima odličnega ambasadorja. Tim Gajser je s svojimi štirimi naslovi svetovnega prvaka v motokrosu in karizmo seveda izjemen vzornik. Zato niti ni presenetljivo, da so na domačih dirkah štartne rampe polne mladih nadobudnih motokrositov na 50- in 65-kubičnih motokros motorjih.
Če vam trial kot idealni začetni motor kljub priporočilom strokovnjakov ne pride v poštev zaradi takšnega ali drugačnega razloga (recimo, da otrok ni navdušen nad motorjem brez sedeža), potem je motokros motor druga najboljša alternativa. Danes je za otroke stare od 4 do 5 let naprej kar nekaj izbire.
Popularno tej kategoriji motorjev rečemo 'peewee', na voljo pa so tako izvedbe z bencinskim kot električnim pogonom. Velikost koles je 10 palcev, sama geometrija in predvsem odzivanje ročice plina pa je nastavljena na mehko podajanje moči, da motor ni preveč agresiven in za malčka nevaren. Za lažje učenje so vsi taki motorji opremljeni z avtomatskim ali polavtomatskim menjalnikom, torej se otrok še ne privaja na uporabo sklopke.
Za nekoliko večje otroke so primerni 50-kubični mini MX motorji na 12-palčnih kolesih. Izbirate lahko med rekreativnimi izvedbami, ki so odlične za učenje, ali pa že med pravimi malimi dirkalniki, ki zmorejo osupljivo veliko. Kaj izbrati, je odvisno predvsem od otroka in njegovega znanja ter tekmovalnih ambicij, sicer pa je primerna starost otroka za tak motor med 5 do in 8 leti.
Če je otroku vožnja všeč in lepo napreduje, sledi prestop na večji motor z menjalnikom in sklopko. To so resni dirkalniki, s katerimi ni šale, v pravih rokah pa otroci z njimi skačejo tudi prek večjih skakalnic na stezi. Sledi prestop na 65 kubikov za otroke od 7. leta naprej do 12 let. Od tu naprej pa na 85-kubični motor.
Naj poudarim, da se pri nakupu motorja za začetnika v kateri koli od zadnjih treh kategorij izognite predelanim motorjem za dirke, saj so nastavljeni tako, da dosežejo čim večjo moč, ki jo bo otrok, ki se še uči, zelo težko obvladal.
Torej čim bolj originalna izvedba vam bo privarčevala denar in otroku omogočila postopno in varno napredovanje.
Pit bike in mini moto?
Neprimeren motor za začetek je pitbike ali mini moto. Res je, da so smešno poceni, sploh kakšni ceneni ponaredki ampak, če hočete dobro otroku, se temu raje izognite. Nič na teh motorjih ne deluje tako, da bi otroku koristilo pri napredku in učenju. Za povrh vsega se tisti zelo poceni še hitro pokvarijo in bo le še ena pokvarjena igrača več pri hiši.
Kaj potrebujete za začetek?
Za začetek je dovolj že rabljen trial ali kros motor. Seveda brez zaščitne opreme, ki je prave, torej otroške velikosti, ne gre. Tudi tu vsaj na začetku lahko privarčujete precej denarja, če pobrskate po raznih oglasnikih na spletu ali v skupinah na Facebooku in otroku kupite malo rabljeno opremo, a ne poškodovano. Otroci namreč hitro rastejo in tako kot bodo hitro prerasli motor, bo enako tudi z opremo. Nikar pa ne kupujte prevelike opreme. Ta bo otroka med vožnjo ovirala.
Kaj je osnovni minumum? Kros čelada, rokavice, primerna obutev in ščitnike za kolena. Opremo sicer še sestavljajo škornji, zaščitna očala, dres z dolgimi rokavi in hlače za motor. Za vožnjo po motokros progi je za otroke obvezna uporaba ščitnika za prsni koš in hrbet. Zelo priporočljiva je tudi uporaba posebne zaščitne ovratnice.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Fotografije: Peter Kavčič in Yamaha.