Na poti
Katero motorno olje je dobro za moj motocikel?
JANUAR 2020 | čas branja:
Zadnja sprememba: 17. 05. 2024 ob 16:06:03
Motociklisti si radi vzamemo čas za nego svojega dvokolesnega jeklenega ljubljenca. V tem uživamo in prihranimo tudi denar, pa naj gre za osnovno vzdrževanje motocikla, čiščenje, podmazovanje ali menjavo motornega olja. Poznate oznake motornih olj? Ali veste, katero olje je primerno za vaše motorno kolo in ali lahko mešate mineralna in sintetična olja?
Menjava motornega olja
Tudi intenziven razvoj motornih olj je prispeval k temu, da se danes vozimo v bolj ekonomičnih vozilih z manj škodljivimi izpusti, večjo specifično močjo in manjšo porabo goriva. Proizvajalci vozil so skupaj s strokovnjaki iz velikih naftnih družb razvili nova sodobna motorna olja, ki omogočajo zanesljivo delovanje motorja tudi pri najdaljših intervalih vzdrževanja, ki so že daljši od 30.000 km ali dveh let.
Sodobna olja vsebujejo posebne dodatke, ki s svojimi specifičnimi lastnostmi olju podaljšajo življenjsko dobo.
Olje ima namreč poleg mazanja, ki pomaga zmanjševati trenje gibajočih se delov, in odvajanja odvečne toplote še druge pomembne naloge, ki vplivajo na delovanje samega motorja.
Menjava motornega olja v agregatu motornega kolesa je nujen del vzdrževanja. Proizvajalec motornega kolesa predpiše redne servisne intervale menjave motornega olja, in sicer časovne (običajno na eno ali dve leti) ter obratovalne (na število prevoženih kilometrov, danes med 10.000 km – 15.000 km in že tudi več). Pri motociklih, ki so še v garancijskem roku (običajno 2 leti, podaljšan garancijski rok je 4 leta), prepustite uradnemu serviserju, da opravi svoje predpisano delo, ter na ta način tudi ohranite pravico do uveljavljanja garancije v primeru okvare motocikla.
Lahko pa tudi v tem primeru prihranite denar, in sicer tako, da sami prinesete predpisano motorno olje serviserju. To je običajno v specializiranih trgovinah in v spletni prodaji bistveno cenejše kot na servisu. Treba pa je poznati lastnosti in namembnost motornih olj in oznake na sprednji ali zadnji strani embalaže motornih olj.
Vrste motornih olj
Najprej poglejmo značilnosti motornih olj na splošno. Ta se razvrščajo po lastnostih in kakovosti, kar urejajo priznane svetovne inštitucije na področju avtomobilizma. Njihove oznake so običajno na vseh pakiranjih motornih olj.
Razvrščanje glede na viskoznost motornega olja
Viskoznost se določa z razredi (SAE), ki nam povedo, v kakšnem temperaturnem območju motorno olje optimalno deluje. Danes so v uporabi multigradna olja, ki so primerna za različne zimske in poletne temperature.
Številka in za njo črka W (Winter) podajata informacijo o tem, pri kateri najnižji temperaturi olje že opravlja svojo nalogo, druga številka pa, pri kateri najvišji temperaturi (npr. 10W-40).
Razvrščanje po specifikacijah in namenu
Najbolj razširjen standard API deli in označuje olja na naslednji način:
- za bencinske motorje so olja označena s črko S, ki ji sledijo zaporedne črke (po abecednem vrstnem redu, npr. SA, SB ... SJ, SL, SM do SN, ki je trenutno najvišja oznaka). Vsaka naslednja zaporedna črka za črko S pomeni olje višje kakovosti. To pomeni, da motorno olje z oznako SN zadovoljuje vse specifikacije in zahteve oznak olj za sabo, ne pa tudi obratno.
- za dizelske motorje (visokotlačne) so olja označena s črko C, ki ji sledijo zaporedne črke (abecedni vrstni red), nato pa številka. Vsaka naslednja zaporedna črka za črko C (npr. CA, CB ...CF, CF-4 ...CG, CH, CJ, CJ-4, CN do CK za motorje, razvite po letu 2017, ki je trenutno najvišja oznaka) in višja številka označujeta bolj kakovostno olje, ki zadovoljuje tudi vse predhodne standarde, ne pa tudi obratno.
Pri klasifikaciji ACEA črka v označbi določa tip motorja, številka pa določa stopnjo zmogljivosti v vsakem razredu. Vendar višja številka ne pomeni nujno tudi višje stopnje zmogljivosti, temveč specifiko uporabe.
Standard ACEA označuje olja na naslednji način:
- ACEA A/B – bencinski motorji in lahki dizel motorji: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.
- ACEA C – motorji s sistemom obdelave izpušnih plinov: C1, C2, C3, C4,
- ACEA E – težki dizel motorji za večjih moči: E4, E6, E7, E9.
Ko izbirate olje za svoje motorno kolo, pa morate upoštevati japonsko klasifikacijo JASO.
Standard JASO: ta standard morajo izpolnjevati motorna olja za motocikle, saj opredeljuje doseganje standardov za delovanje mokre sklopke, ki jo ima danes večina motociklov. Določa namreč dinamične lastnosti trenja, ki so pomembna za sklopko.
Standard JASO označuje in deli olja na naslednji način: JASO MA, JASO MA1, JASO MA2. JASO MA specifikacija pokriva obe specifikaciji MA1 in MA2. V primeru, da se za motorno kolo z mokro sklopko ne uporablja motorno olje s specifikacijo JASO, bo prišlo do drsenja sklopke.
Sestava motornega olja
Motorno olje sestavlja osnovno bazno olje. To je produkt rafinacije ali sintetizacije nafte. V osnovi jih je šest vrst. Baznega olja je med 70 % in 90 %. Temu se dodajo dodatki oziroma aditivi, ki jih je med 10 % in 30 %, ki dodatno opredelijo specifiko in namen motornega olja. Bazno olje je lahko mineralno, polsintetično in popolnoma sintetično.
Kvaliteta motornega olja je torej odvisna od baznega olja ter od paketa dodanih aditivov. Za formiranje vrhunskega mazalnega motornega olja se običajno uporabita dve bazni olji in 10 do 20 dodatkov.
Mineralna olja (MO – mineral oil) so najosnovnejša vrsta motornega olja, ki se priporočajo za motorje, ki ne obratujejo pod ekstremnimi pogoji. Olja omogočajo dobro zaščito motorja in izpolnjujejo tudi zahtevnejše specifikacije. So cenovno ugodna, je pa potrebna pogostejša menjava, saj je njihova življenjska doba krajša v primerjavi s pol- ali popolnoma sintetičnimi olji.
Polsintetična olja (SS – semi sintetic)
Polsintetično olje je mešanica mineralnih olj in sintetičnih baznih olj. Proizvajalci so združili najboljše lastnosti obeh vrst baznih olj in dobili dober kompromis višje kvalitete, široke uporabe in cene.
Popolnoma sintetično olje (FS – fully sintetic)
Popolnoma sintetična olja so najbolj kvalitetna motorna olja, njihova bazna olja so izdelana popolnoma sintetično iz povsem čistih umetnih sestavin nafte ali naravnih maščob - estrov. Bistvena prednost polno sintetičnih olj je, da se z uporabo ne poslabšujejo njihova kakovost in lastnosti, saj imajo visoko stabilnost in zelo dolg življenjski cikel, ter so primerna za najbolj ekstremne obremenitve.
Kako izbrati pravo motorno olje za motorno kolo?
V knjižici z navodili za uporabo motornega kolesa proizvajalci praviloma podajo informacijo o količini in specifikacije o kvaliteti motornega olja, pogosto pa tudi priporočilo proizvajalca motornega olja. A to je mnogokrat povezano z marketinškim sodelovanjem.
Uporaba priporočenega olja ni obvezna. Pomembno je, da uporabite motorno olje z ustreznimi specifikacijami, ki jih poda proizvajalec.
Ključni so torej podatki o viskoznosti motornega olja SAE (najbolj pogosto 10W-40, 15W-50, 10W-50), kvaliteti motornega olja (npr. mineralno, pol ali popolnoma sintetično, oznaka namembnosti in specifikacije npr. API SN), ter za motorna kolesa obvezno primernost olja za mokre sklopke JASO (npr. JASO MA2). Ta standard je, kot že rečeno, obvezen za vse, razen za nekatere specifične agregate, ki imajo suho sklopko. Vse te oznake je mogoče razbrati na prednji ali zadnji strani embalaže motornega olja.
Kaj pa mešanje sintetičnega in mineralnega olja?
Sintetična in mineralna olja se lahko mešajo, a naj velja, da pri menjavi olja natočite vedno vse olje istega proizvajalca, enake gradacije, kakovosti in specifikacije, torej ali sintetično ali polsintetično ali mineralno. V primeru, da je nujno potrebno dolivanje olja v motor in nimate drugih možnosti, pa lahko brez škode za motor k sintetičnemu olju dolijete tudi mineralno olje in obratno, tudi olje različne gradacije, seveda pa ustrezne kakovostne specifikacije. Sintetično olje je načeloma primerno za vsak motor, za katerega izpolnjuje specifikacije. Je pa dejstvo, da so za nekatere specifične agregate bolj primerna mineralna olja.