Na poti
Potovanja z motorjem: Najlepša je jadranska magistrala
MAJ 2017 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:09:32
Da ne bi prišlo do kakšnega nesporazuma, moram poudariti, da tole pišem iz lastnih izkušenj. Torej: katera je najlepša motoristična cesta na svetu?
Avstralci, recimo, so strašno ponosni na svojo Great Ocean Road tam blizu Melbourna. Jasno, da sem jo odpeljal. Bilo je kar zanimivo, ne rečem. Kamniti osamelci, imenujejo jih Dvanajst apostolov, ki jih je ocean iztrgal kopnemu in jih zdaj liže in liže, da so vedno bolj tanki, so prav nenavadna dekoracija ovinkastemu asfaltu. Toda, hm, jadranski magistrali ne seže niti do kolen.
Pa tudi tista legendarna cesta na španski obali, ki se iz mesteca Almeria vzpne v klifaste griče parka Cabo de Gata, ne pride niti v polfinale. Cesta skozi Dalmacijo ima pač čisto svoj čar. Če rečemo takole čez palec, da je tista cesta pri Almerii zares slikovita v dolžini niti ne štiridesetih kilometrov, je to le delček jadranske magistrale. Če štartate zares, bo v eno smer 600 kilometrov lepe vožnje in slikovite ter dišeče narave. Raj na zemlji, saj pravim.
Glavno sezono prepustite turistom
Z motorjem se gre v Dalmacijo takrat, ko tam ni turistov! Aprila in maja ter konec septembra in vse tja do novembra boste tu srečevali veliko motoristov, tu in tam kakšen avtomobil in le nekaj osamljenih tovornjakov. Trajekti na otoke vozijo napol prazni. In ker so izven sezone tudi temperature bolj normalne, si lepše ceste ne morete želeti. Za vrhunska uživaška potovanja ob jadranski obali je od 15° do 20° Celzija najbolj idealna temperatura. Tudi pri 12° Celzija in drobnem dežju vam ne bo nič hudega! Le burja zna biti packa.
Imate jadransko magistralo že v žepu? Kaj pravite na potep po Siciliji ali Srbiji?
Kje začeti?
Zagovarjam mnenje, da se je treba jadranske magistrale lotiti tam, kjer najprej začutiš, da si na morju. In to je v Preluki (Opatija), zalivu pred mestom Reka, kjer so se v sedemdesetih letih vozile zelo resne dirke za svetovno prvenstvo, za GP. Od tu do južnega Jadrana so namerili lepih 800 kilometrov ceste. To ni prav malo veselja. Ovinki si sledijo v zelo logično speljanih pentljah. Ravnice in obcestni kraji so za premor, da si spočijete oči in roke. Ne hitite brezglavo. Upoštevajte, da so skozi naselja omejitve. In da so ob cesti skale. Seveda si lahko postavite za cilj, da boste v čim krajšem času prišli v Dubrovnik. Ampak, a je to res treba?
Na jadransko cesto se iz Slovenije lahko priključite v vsaj treh smereh. Toda najbolj motoristična je smer čez Knežak in Ilirsko Bistrico ter dol na Preluko. Kdor ve, kakšne dirkaške zgodbe so se tu pisale, naj v počastitev spomina odpelje krog ali dva. Cesta in okolica, kjer se je dirkalo, je enaka še danes.
Zaliv Bakarac s cesto, ki se dviga nad ladjedelnico, pa predstavlja vrata na Jadran. Toda prava poezija se prične, ko se cesta nad morjem usmeri proti Senju. Jadranska magistrala je vklesana v masivno pobočje Velebita, Mosora, Biokova … Po celi dolžini boste na eni strani imeli strmo in zelo kamnito goro, na drugi strani pa razbrazdane pečine, dišeče morje in bele skalnate otoke. Nič nenavadnega torej, da motoristi iz Nemčije, Avstrije in Italije dobesedno derejo navzdol ob Jadranu.
Zadajte si ravno prav, da boste lahko zares uživali
Če greste prvič od doma, ni treba kar takoj do Dubrovnika, da ne staknete zlate žile. Če odpeljete pod Velebitom do Prizne in tu skočite s trajektom na Pag, je to že izlet za čisto desetko.
Od Karlobaga proti Paklenici pa steče najlepši del ceste. Če vam na koncu, na Masleničkem mostu, ne bo vrglo srca iz ritma zaradi vse te lepote, se je treba vprašati, kaj sploh počnete v motorizmu. Če pa vam je fino, obiščite Zadar, zapeljite se čisto dol na obalo in prisluhnite vodnim orglam. Iz Zadra pa sledite cesti za otok Pag, prekrižarite ga in kupite vozno karto za na trajekt za Prizno … Vam je zdajle jasno? Jadransko magistralo lahko jemljete kot zdravilo za živce - po žličkah.
Dalmacija ponuja neomejeno število možnosti in kombinacij
Od Zadra do Splita je komaj kaj vožnje. Split je lep. Ima čar. Ima slikovito pristanišče. Hm, ali bi šli v Splitu na trajekt in v Stari Grad na Hvar? Prekrižarimo Hvar, najdemo lučico Sućuraj in počakamo trajekt za Drvenik. Od tu … no, upam, da ste zdaj dobili še boljši vtis? V Dalmaciji lahko z motorjem štrikaš in štrikaš, pa ta šal ne bo nikoli končan. Samo ne recite, da ne veste, kako naprej. Ste se že klatili po Pelješcu? Kaj pa dolina Neretve in aroma cvetenja mandarin? Imate radi višave? Torej morate na Biokovo, nad Makarsko.
Lepo je voziti sam ali v skupini, a tudi vožnja s sopotnico ima svoje čare.
Ni vse v vožnji
Nedavno sem srečal radoživega motorista, ki je imel na svojem športnem motorju gume nasvaljkane in ožgane do vijoličaste barve. Sem mislil, da je to z Grobnika, z dirkališča. A mi je možak razložil, da jih tako učinkovito žge po magistrali. Spoštovanje, ni kaj. Toda tako na polno je skrajno, skrajno tvegano. Cesta ni brez pasti. Predvsem pa je vse naokoli kamen in za napake ni prostora.
Jadranska magistrala je nedavno dopolnila 50 let od izgradnje. Pred desetletji je bilo potovanje po njej precej tvegano. Obmorski asfalti so bili zares zahrbtni, ko jih je popršil dež. Mnogi avtomobilisti so svoj dopust končali globoko pod cesto, na ostrih skalah.
Danes ni več tako hudo. Hrvati so jadransko magistralo kar lepo obnovili. Po celi dolžini ceste vse dol proti Neretvi je asfalt lep. Vseeno pa je prav biti previden. Celo na črpalkah, ki imajo med točilnimi mesti preveč gladke betone in zato v dežju tam strašno nevarno drsi.
Scenografija pa je kot iz pustolovskega filma. In tudi zato nima smisla goniti na polno. Glejte okoli sebe. Uživajte vonj morja, borovcev, figovcev in zelišč. Tu in tam se ustavite kje ob morju in prisluhnite valovom in lokalni govorici.
Burja je packa
Če se slučajno tako naplete, da udari burja, vam definitivno ne bo dolgčas, pa tudi mraza ne bo. Vožnja v burji ni za tiste s šibkimi živci.
Burja je lahko povsem nepredvidljiva. Pripravite se na srečanje z boksarjem. Udarci vetra bodo prihajali v valovih – nikoli ne veš, od kod bo prišel najmočnejši. Razširite komolce in krepkeje primite krmilo. Pokrčite se, da bo težišče nižje. Peljite v nižji prestavi, da bo motor lepo vlekel. Motocikel umirjajte z zadnjo zavoro. Če bo treba peljati čez most … raje prej vljudno vprašajte prometne policiste, kaj svetujejo. In tako tudi naredite.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.