Priročniki Prijava na e-novičnik
        • Podkasti
        • Video
        • Testi
        • Poglobljene zgodbe
        • Infografike
      • Na poti
      • Zdravje
      • Družina
      • Dom
      • Premoženje
      • Tehnologija
      • Vse bo v redu +
      • Posel
      • Vreme
      • Moja zavarovanja
      • Upravljanje premoženja
      • Moje ugodnosti
      • Škode
      • Moja zavarovanja
      • Pregled škod
      • Plačila
      • Nastavitve
      • Zamenjaj račun
      • Odjava
      • i.triglav
      • Priročniki
      • Prijava na
        e-novičnik
      • Priročniki
      • Prijava na
        e-novičnik
      Priročniki Prijava na e-novičnik
      • Moja zavarovanja
      • Pregled škod
      • Plačila
      • Nastavitve
      • Zamenjaj račun
      • Odjava
      • i.triglav
      • Moja zavarovanja
      • Upravljanje premoženja
      • Moje ugodnosti
      • Škode
      • Na poti
      • Zdravje
      • Družina
      • Dom
      • Premoženje
      • Tehnologija
      • Vse bo v redu +
      • Posel
      • Vreme
      • Podkasti
      • Video
      • Testi
      • Poglobljene zgodbe
      • Infografike
      • Priročniki
      • Prijava na
        e-novičnik
      {}
      start portlet menu bar

      Prikazovalnik spletne vsebine

      Display content menu Display portlet menu
      end portlet menu bar
      • Domov
      • Na poti
      • Samovozeča vozila spreminjajo promet in dostavo, a ne še čisto takoj

      Samovozeča vozila spreminjajo promet in dostavo, a ne še čisto takoj

      Na poti

      Samovozeča vozila spreminjajo promet in dostavo, a ne še čisto takoj

      FEBRUAR 2025 | čas branja:

      Zadnja sprememba: 18. 02. 2025 ob 13:42:38

      Na nedavnem sejmu zabavne elektronike CES je bilo znova mogoče videti obilo samovozečih vozil, ki naj bi v prihodnosti zavzela ceste svetovnih metropol in popolnoma spremenila načine prevoza oseb in blaga. Edina težava v tej predstavi, polni visokoletečih obljub, je v tem, da jo na podobnih dogodkih gledamo že skoraj desetletje, pa vendar so vizije zdaj le malo bližje uresničitvi kot na začetku.

      Kaj so samovozeča vozila?

      Samovozeča vozila so vozila, ki lahko delujejo brez neposrednega človeškega nadzora. Uporabljajo napredno tehnologijo, kot so senzorji, kamere, radarji, lidarji, aktivni tempomat in umetna inteligenca, da zaznavajo okolico, sprejemajo odločitve in upravljajo vozilo. Razdeljena so na pet stopenj avtonomnosti, pri čemer so vozila 5. stopnje povsem avtonomna in ne potrebujejo voznika ali volana. Vozila, ki vozijo brez voznikov, večinoma predelana klasična, ne namensko razvita in brez volana, so sicer že dolgo na cestah, tudi kot del komercialnih storitev, vendar še daleč od množičnosti in stopnje razvitosti, ki so jim jo napovedovali. Prav tako je mogoče z nekaterimi naprednimi asistenčnimi sistemi v povsem običajnih avtomobilih voziti brez držanja volana. Toda velika večina, sploh v Evropi, nas ima opravka zgolj s prvo, morda drugo od petih stopenj avtonomnosti.



      Splošni sentiment glede hitrosti razvoja samovozečih vozil se je spremenil. Predvsem so se vsi vpleteni začeli bolje zavedati dejanske kompleksnosti naloge, hkrati pa tudi s tem povezanih stroškov. Več podjetij, podprtih z visokimi vlagateljskimi zneski, ki so ali razvijala samovozeča vozila ali z njimi želela ponujati storitve, je propadlo oz. prenehalo poslovati. Vseeno so nekatere napovedi še vedno optimistične.

      V drugi polovici prejšnjega desetletja so mnogi napovedovali popolnoma samovozeča vozila v roku nekaj let. Zdaj večina priznava, da bodo še dolgo realnost le v omejenem obsegu.

      5 stopenj avtonomne vožnje

      Pri avtonomnosti vozil govorimo o petih stopnjah. Pravzaprav šestih, kajti stopnja 0 predstavlja klasično vozilo, pri katerem mora vse opraviti voznik. Prvo stopnjo predstavljajo danes že dodobra uveljavljeni asistenčni sistemi, pri katerih mora voznik še vedno ves čas spremljati dogajanje na cesti in tudi imeti roke na volanu, toda slednjega lahko prepusti v obračanje »avtomatiki« (zgolj paziti mora, da poseže vmes, če slednja počne kaj čudnega), in začasno lahko umakne noge s pedal, saj avto zna sam držati razdaljo do vozila spredaj in pospeševati ter zavirati, se tudi popolnoma ustaviti ter (v določenih okoliščinah) znova speljati.

      Poglejte, kako avto sam bočno parkira.

      Druga stopnja pomeni, da so prej omenjeni sistemi in še kakšen dodaten združeni v en celovit sistem, ki omogoča delno avtonomno vožnjo, običajno predvsem po avtocesti. Tako zna avto denimo sam prehiteti in se vključiti nazaj na vozni pas, toda v praksi mu je v večini primerov še vedno treba dati znak (sprožiti smernike) in vsaj narahlo držati volan. Redki sistemi, dosegljivi v današnjih avtomobilih, karkoli počnejo sami.


      Pomembno: Asistenčni sistemi niso enako kot avtonomna vožnja. Lahko povečajo udobje med vožnjo in tudi prometno varnost, a voznik mora še vseeno imeti popoln nadzor nad vozilom.


      Tretja stopnja pomeni verjetno največji preskok glede na prejšnjo. Ta namreč predpostavlja, da lahko voznik začasno umakne pogled s ceste, avto pa zna slediti toku prometa, vendar pri nizkih hitrostih, večinoma v zgoščenem prometu in podobno. Voznik mora pri tej stopnji še vedno biti dovolj pozoren, da lahko kadarkoli ukrepa.


      Pri četrti stopnji pa se lahko sprosti in se ne meni za dogajanje na cesti, saj avto lahko vozi sam, pravzaprav tudi brez potnikov v njem. Toda četrta stopnja je še vedno začrtana z določenimi okoliščinami, denimo zgolj na avtocesti ali na vnaprej določeni trasi.


      Peta stopnja pa je tista prav samovozeča, kjer vozilo vozi in reagira povsem avtonomno. Vozi tudi lahko povsod, na vseh cestah in v kakršnem koli prometu. Ta vozila tudi ne potrebujejo več volana in stopalk, v njih so zgolj potniki, nobenega voznika, in se jih od znotraj ne da upravljati.


      Je na slovenskih cestah že dovoljena avtonomna vožnja?


      Zakon o pravilih cestnega prometa dovoljuje uporabo avtomatiziranih vozil z vgrajenimi sistemi prve, druge in tretje stopnje po SAE-lestvici, vendar le za namene testiranja in na ustrezno označenem območju, na katerem je preizkušanje dovoljeno. Voznik avtomatiziranega vozila mora biti ves čas v pripravljenosti, tako da lahko v vsakem trenutku prevzame upravljanje avtomatiziranega vozila, prav tako voznik ne sme biti voznik začetnik in mora biti usposobljen za preizkušanje. Omejena je tudi hitrost avtomatiziranega vozila v času preizkušnja.


      V videu poglejte testiranje naprednega vozila in ali miti avtonomne vožnje držijo.


      Prednosti in izzivi samovozečih vozil

      Lahko se vprašamo, čemu taka skorajda obsedenost Silicijeve doline in drugih središč visoke tehnologije s tovrstnim transportom. Odgovorov je pravzaprav več. Na eni strani gre za enega težjih tehnološko-zakonodajno-socioloških orehov in če bi ga strli, bi dokazali, česa vsega je moderna tehnologija sposobna. Toda gre tudi za povsem praktične vidike. Denimo, kako izboljšati javni prevoz, ljudem prihraniti čas, zmanjšati število zaposlenih in gnečo v mestih, vnesti več reda v promet in še kaj. Tudi v Sloveniji bi denimo taka vozila lahko prišla še kako prav, če bi krožila med kraji s postajami na kateri od glavnih železniških ali avtobusnih povezav in vasmi v zaledju. Torej premoščala težavo t. i. zadnjih petih kilometrov, za kar je treba zdaj uporabiti lastni prevoz ali poskušati kombinirati z lokalnimi avtobusnimi povezavami.


      Že pred skoraj desetimi leti so napovedi samovozečih vozil skoraj popolnoma preglasile vso ostalo tehnološko dogajanje na CES-u in še tja do konca prejšnjega desetletja je bil optimizem glede tega neizmeren. Različni proizvajalci avtomobilov in druga tehnološka podjetja so prirejala demonstracije avtonomne vožnje, večinoma resda v nadzorovanih okoljih ali na testnih stezah, občasno pa tudi na kakšni manj prometni cesti. Izdelava kar najbolj podrobnih digitalnih zemljevidov, osnove »znanja« teh vozil, poleg lidarja, je bila v najbolj intenzivni fazi. Še posebej za določena, glede prometne infrastrukture ne najbolj zahtevna ameriška mesta.


      Investicije v razvoj tega področja so bili milijardne in mnogi so zares verjeli, da bomo sredi tega desetletja (torej letos) že dodobra vstopili v samovozečo dobo. Nekako v prvem letu pandemije so začele delovati tudi samovozeče »taksi« storitve v San Franciscu in Phoenixu (letos se bodo pridružila še tri mesta, Austin, Atlanta in Los Angeles), kasneje tudi v nekaterih kitajskih mestih. Skupno je tako na cestah nekaj tisoč tovrstnih vozil, postopno pa naj bi v naslednjih letih njihovo število raslo proti nekaj deset, morda sto tisoč do konca desetletja.

      Napovedi je še vedno veliko, vozila izgledajo skrajno futuristično (morda celo preveč za vsakodnevno uporabo v vlogi javnega transporta), ali so kaj več kot ustvarjanje publicitete, pa je za zdaj težko reči.

      Samovozeči taksiji v ameriških mestih se uvrščajo nekako v tretjo ali četrto stopnjo, so pa še daleč od pete. Tehnološko se zadeve različni snovalci lotevajo različno. Če si ogledamo dejanske »robotaksije,« lahko vidimo, da so nanje namestili mnogo, kar precej zajetne opreme, ki je običajna vozila nimajo. Glavna med dodatnimi napravami je lidar, vrteči se radar, ta je namenjen zaznavanju vsega v okolici z veliko frekvenco in izrisovanju 3D-karte v realnem času.


      Potem so tu še dodatne kamere, tipala in telekomunikacijska oprema za »pogovarjanje« vozil med seboj in s prometno infrastrukturo (V2x). Slednje bo namreč tudi zelo pomemben vidik, saj bodo vozila na podlagi informacij, ki jih bodo dobivala na ta način lahko sprejemala odločitve bolj zanesljivo in tudi hitreje, kot če bi zgolj opazovala dogajanje okrog sebe s svojimi »očmi.« Seveda pa je na cestah za zdaj malo vozil, ki bi dejansko sporočala podatke drugim. Še vedno se najbolj zanašajo na zelo natančno kartografijo.


      Samovozeča vozila tudi za prevoz blaga in različna opravila

      Ko govorimo o avtonomnih oz. samovozečih vozilih, ne smemo misliti zgolj na osebna, na zamenjavo avtomobilov, v katerih se prevažamo. Morda celo prej kot ta, bodo na cestah in drugod številna vozila drugih vrst. Različna dostavna, od majhnih do večjih, mestni avtobusi, potem delovni stroji, traktorji in nenazadnje tovornjaki, predvsem za vožnjo v konvojih. Na avtomobilskih salonih in drugod, ponekod pa že celo v resnični uporabi, videvamo konceptna vozilca, kot nekakšne kapsule, ki bodo primerna za razvažanje paketov, manjših količin določenih potrebščin in drugega. Lahko na kratkih razdaljah, morda zgolj iz ene zgradbe kompleksa v drugo, lahko pa tudi na drugi konec mesta. Seveda bodo električna in opremljena z napredno navigacijo. Predstavljate si jih lahko kot veliko naprednejšo in zaprto različico robotov, ki razvažajo hrano in slaščice v restavracijah ali pa zdravila v bolnišnicah. Veliko lažje je trditi, da bodo tovrstna vozila reden prizor na cestah, kot da bodo množična osebna, v katerih se vsakodnevno prevažamo.


      Prav tako so že realnost avtonomni delovni stroji, traktorji, kombajni in podobna vozila. Še posebej tam, kjer teren ni zahteven. Denimo za žetev na kilometrskih povsem ravnih njivah. Tovrstni rešitve ponekod tudi že uvajajo, četudi so za zdaj še drage in ne povsem zanesljive. Vendar je tudi to določen korak proti prihodnosti, pogosti prikazani v filmih, v kateri bodo roboti delali namesto nas.

      Zavarovanje samovozečih vozil

      Danes praktično ne najdemo več novega avta brez pomagal in te imajo pomembno vlogo pri povečevanju varnosti na cesti. Na primer sistem za samodejno zaviranje lahko zmanjša hitrost vozila ali ga celo pravočasno ustavi in prepreči trk. Tako zmanjša ali v celoti prepreči materialno škodo, enako velja tudi za telesne poškodbe.


      A noben sistem ni popoln in tudi za vozila brez voznika bo vedno obstajala možnost nesreč. Zato se ob tem poraja pomembno vprašanje, kako te tehnologije vplivajo na zavarovanje vozil.


      Pri avtozavarovanju veliko ugodnost predstavlja bonus-malus sistem. Če več let ne povzročite škode, pri čemer vam lahko pomagajo asistenčni sistemi v vašem vozilu, povečujete oziroma kasneje ohranjate svoj bonus. Ker ti sistemi pripomorejo k zniževanju verjetnosti za nastanek škode, pa lahko za vozilo, ki ima vgrajene asistenčne sisteme, pridobite tudi do 20 % popusta na zavarovanje AO, AO+ in splošni kasko.


      Eden največjih izzivov pri samovozečih vozilih pa je vprašanje zavarovanja in odgovornosti. Kdo je kriv v primeru nesreče – voznik, proizvajalec ali algoritmi, ki nadzorujejo vozilo?


      Tradicionalno je skoraj vedno kriv voznik, tudi pri nižjih stopnjah avtonomnosti (od 1 do 3) je tako, saj mora spremljati vožnjo in tudi poseči v dogajanje, če je potrebno. Za takšna vozila se zato zavarovalne police ne razlikujejo posebno.


      Kjer vozilo deluje brez človeškega nadzora pa je še veliko vprašanj, med drugim tudi tveganje kibernetskih napadov, recimo na sisteme določenega proizvajalca vozil, česar pa pri zavarovanju odgovornosti vozil še ne poznamo.

      Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
      Matjaž Ropret

      Matjaž Ropret

      Ustanovitelj, urednik in glavni avtor tehnološkega spletnega portala Tehnozvezdje, kjer poleg novih informacij in uporabnih nasvetov podaja oseben pogled na nove naprave in storitve.

      Ključne besede:

      avto, avtomobilsko zavarovanje, varna vožnja

      PRIJAVA NA E-NOVICE

      Ne zamudite ničesar!

      Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrben vsakdan dvakrat na mesec v vašem e-nabiralniku.

      Izberite novičnik, ki ga želite prejemati:

      POMEMBNO
      Priročniki Prijava na e-novičnik
      icon-facebook icon-linkedin icon-instagram icon-youtube icon-contact
      • Dom
      • Družina
      • Na poti
      • Zdravje
      • Premoženje
      • Vreme
      • Tehnologija
      • Posel
      • Vse bo v redu +
      • Video
      • Testi
      • Poglobljene zgodbe
      • Infografike
      • Ponudba Zavarovalnice Triglav
      • Digitalna poslovalnica i.triglav
      • Informativni izračuni
      • Pravno obvestilo
      • Piškotki
      • Politika zasebnosti

      Skupina Triglav
      Vse pravice pridržane. © Zavarovalnica Triglav, d. d., Miklošičeva cesta 19, 1000 Ljubljana, Slovenija.
      Okrožno sodišče v Ljubljani, reg. vl. 1/10687/00, osnovni kapital: 73.701.391,79 EUR, matična št.: 5063345, davčna št.: 80040306

      Spletišča Aplikacije Nasveti i.triglav.si
      • Zavarovalnica Triglav
      • Skupina Triglav
      • Triglav Skladi
      • Triglav Svetovanje
      • Triglav, pokojninska služba
      • Pozavarovalnica Triglav Re
      • Triglav Avtoservis
      • Triglav upravljanje nepremičnin
      • Triglav INT, Holdinška družba
      • Triglav tek
      • Triglav LAB
      • Mladi upi
      • Zavod Vse bo v redu
      • DRAJV
      • Vreme
      • Vozim se
      • Vse bo v redu
      icon-triglav_brandbook Ostale strani icon-triglav_brandbook Ostale strani
      Complementary Content
      • ${title}${badge}
      ${loading}