Na poti
S prikolico na počitnice
MAJ 2019 | čas branja:
Zadnja sprememba: 16. 10. 2020 ob 13:57:27
Kombinacija avtomobila in hiše na kolesih da raziskovanju še več svobode, saj tudi potem, ko je prikolica v bivalni postavitvi, družina z avtom ostane mobilna - bazni tabor stoji, z avtom pa je mogoče delati krajše in daljše izlete. Marsikoga pa bojazen pred vleko prikolice odvrne od misli, da bi hišo na kolesih vlekel v svet. A sodobne počitniške prikolice so veliko bolje vodljive kot včasih, vozniku pa je v veliko pomoč tudi tehnologija za varnejšo vožnjo. Poglejmo, kako se lotiti varne vleke prikolice.
Začne se z izborom prikolice
Pred nakupom ali najemom počitniške prikolice temeljito premislite, na kašen način boste prikolico uporabljali. Ponudba na trgu je namreč zelo pestra, različne arhitekture bivalnega dela pa zelo domiselne. Danes tudi manjše in lažje prikolice ponujajo tlorise s štirimi udobnimi ležišči, kopalnico in kuhinjo.
Pravilen izbor prikolice je odvisen:
1. Od zmogljivosti in lastnosti avtomobila, s katerim jo boste vlekli.
Ne pozabite, da predvsem z manjšimi avtomobili ne boste mogli vleči več kot 1,3 tone težke prikolice. Za vlečno najmanj zmogljive avtomobile bi priporočal kompaktne šotorske prikolice z največ 500 kg lastne teže.
Večina vse bolj priljubljenih cestnih terencev in križancev - tudi srednje velikosti - brez težav vleče od 1,5 do 1,7 tone težko prikolico, štirikolesni pogon pa je še dodatni bonus pri varnosti in udobju vožnje.
2. Od vrste potovanj.
Ali boste dopustovali na enem mestu, ali pa boste vsak dan na poti in obiskali več destinacij? Če bo prikolica cele počitnice stala na kamp parceli, si privoščite večji bivalni tloris, če pa boste z njo veliko na poti, na prvo mesto postavite njene vozne lastnosti.
Na trgu je veliko lahkih in prostorsko izjemno učinkovitih potovalnih prikolic, ki v dolžino ne presegajo 5,5 metra in niso širše od 2,3 metra.
3. Od vaših vozniških izkušenj.
Pri izboru naj vas ne zavedejo zgolj prostornost in število ležišč, saj bo vse postelje, ločeno kabino za prhanje, prostorno dineto in kuhinjo treba tudi nekje obrniti. Tam, kjer je prostora (pre)malo, metrov na kolesih pa preveč, so pomembni zgolj izkušnje, vozniško znanje, mirna kri in iznajdljivost ter sodelovanje.
Zavedajte se svojih vozniških izkušenj, ne pozabite pa tudi pogledati v vozniško dovoljenje: večje počitniške prikolice, dolge več kot 7 metrov in postavljene na dve osi (skupaj z vlečnim vozilom), presegajo skupno dovoljeno maso 3.500 kilogramov in s tem tudi omejitve vozniškega dovoljenja B kategorije.
Policijske prometne patrulje ne prepričajo odgovori: "Tega pa nisem vedel, pri nas lahko …"
Predvsem pa je vožnja z vozilom, za katerega niste usposobljeni, nevarna za vas in tudi preostale udeležence v cestnem prometu.
Vlečna kljuka ne more nositi tovora
Vlečna kljuka ne more nositi tovora, saj ne dopušča velikih vertikalnih obremenitev.
Namen kljuke je, da vleče, zato mora biti teža na prikolici enakomerno razporejena, da jo nosijo kolesa in ne vlečna kljuka. Pri nepravilno naloženem tovoru, denimo, če je preveč teže na zadnjem delu prikolice, se avto lahko privzdigne, kar lahko povzroči velika nihanja.
Tudi pri počitniški prikolici morata biti tovor in oprema razporejena za vožnjo in ne tako kot takrat, ko je prikolica v bivalni funkciji postavljena na štiri podporne noge.
V počitniški prikolici med vožnjo ni dovoljeno voziti oseb.
Pravilno pripenjanje prikolice
Pogoj za varno vožnjo je pravilno pripenjanje. Pri tem opravilu bodite vselej zbrani in natančni, saj nepravilno pripeta prikolica lahko povzroči zelo hude nesreče – lahko se odpne ali prevrne.
Zelo pomembna je kakovost priklopa same prikolice. Sodobne prikolice imajo protinihajno sklopko, ki naredi vožnjo varnejšo in bolj udobno. Pri vsaki prikolici prav pride tretje podporno kolo, s katerim lažje priklopite prikolico in jo premikate, ko ta ni priklopljena na avto.
Avtomobili za vleko prikolic - karavani in cestni terenci - imajo pogosto vgrajeno vzvratno kamero s prilagojeno grafiko za usmerjanje in priklop prikolice. Nekateri imajo še opozorilo pred vertikalno preobremenitvijo vlečne kljuke.
Če nimate pomoči sodobne tehnologije, je za varno in udobno pripenjanje dobrodošel pomočnik, ki vas bo usmerjal do kljuke.
Pri pripenjanju na klancu ne pozabite na dodatno varnost: poleg ročne zavore tudi zagozde pod kolesi. Bodite pozorni na pravilno namestitev električnega priklopa, varnostne jeklenice in podpornega kolesa.
Ne pozabite preveriti pravilno delovanje svetlobnih teles - smernikov, pozicijskih, zavornih in vzvratnih luči.
Pri prikolicah, ki presegajo širino avta, namestite še dodatna vzvratna ogledala.
Pred vožnjo s prikolico
Preden speljete, obvezno preverite:
- če je tovor pravilno natovorjen in zavarovan,
- če je mehanizem sklopke za priklop na prikolici v pravilnem položaju,
- če je pravilno pritrjena varnostna zanka (pletenica ali veriga) za primer nenadnega odpetja,
- če je kljuka na vozilu pravilno nameščena,
- če so priklopljeni električni spojni elementi in če delujejo svetlobe naprave na prikolici.
- Preverite še stanje in delovanje naletne zavore.
Prav tako pa:
- Zaprite vsa okna - na bokih in strehi,
- dvignite podporne noge,
- izpraznite posodi za pitno in odpadno vodo,
- zapahnite hladilnik in zaprite omarice, da po prihodu na cilj ne bo notranjost taka, kot da bi bili na delu vlomilci. Škoda je lahko velika.
Nasveti za varno vleko prikolice
Za varno vleko počitniške prikolice so ključni ukrepi: prilagojena hitrost, še več predvidevanja, zavedanje večje dolžine, širine in višine ter daljše zavorne poti. Pri počitniški prikolici z velikimi površinami pri vožnji pozornost namenite tudi bočnemu vetru, ki lahko povzroči nestabilnosti.
Prepoved vožnje zaradi vetra vzemite skrajno resno in ne tvegajte, sicer hiša na kolesih lahko hitro konča na strehi.
Več nasvetov tudi v naši galeriji, ki si jo lahko ogledate s klikom na fotografijo.
Previdno pri avtocestnih prehitevanjih, da vas ne preseneti učinek bočnega vetra.
Upoštevajte tudi večjo dolžino, da ne bo zmanjkalo prostora za prikolico. Enako velja pri vožnji v mestih, kjer bodite pozorni na kolesarje in pešce, da jih ne boste izsilili oziroma poškodovali s prikolico.
Ustavljanje in speljevanje je počasnejše.
Dodatni kilogrami pripete prikolice spremenijo vozne lastnosti avtomobila, podaljšajo zavorno pot in vplivajo na zmogljivosti vozila. Zato si za vključevanje na cesto vzemite več rezerve, saj ne boste mogli tako odločno pospešiti.
Previdnost zahtevajo dolgi in strmi spusti.
Na njih si pri zaviranju pomagajte z motorjem, da ne boste pregreli zavor na avtu in prikolici.
Premislite, kje se boste obračali in ustavljali.
Prirastek dolžine in širine zahteva sprotni razmislek o obračališčih in ustreznih parkirnih mestih, kar vozniki, ki ne vozijo prikolice pogosto, lahko hitro pozabijo. To je še toliko bolj pomembno pri daljših poteh in v neznanem okolju tujih mest. Če s prikolico sredi največje gneče po pomoti zapeljete v enosmerno ulico, bo stres lahko kar velik. Že nekaj deset metrov vzvratne vožnje s prikolico bo za nevešče voznike velik izziv. V takem primeru je lahko odpenjanje in ročno obračanje izhod v sili, če prikolica ni prevelika in pretežka ter če je zraven še kakšen sopotnik.
Pravilno umirite prikolico.
Pri nihanju oziroma izgubi smerne stabilnosti prikolice vozniki naredijo največjo napako, ko namesto zavore pohodijo plin, da bi umirili prikolico. Potegnejo naprej v veri, da se bo prikolica poravnala in umirila. Dodajanje plina pomeni še večjo nevarnost za prevrnitev avta in prikolice.
Če prikolica začne nihati ali jo začne zanašati, morate čim prej zavirati, da aktivirate naletno zavoro. Tako prikolica prične zavirati in se hitreje umiri.
Pomaga lahko sodobna tehnologija.
Vleka prikolice bo še varnejša, če boste izbrali avtomobil, ki ima sistem za elektronski nadzor stabilnosti ESC razširjen tudi z nadzorom priklopnega vozila. Tak avto bo samodejno prilagodil zavorne posege na način, da bo stabiliziral tudi prikolico.
Če veliko potujete z večjo in težjo prikolico, je smiselno kupiti avto, prilagojen vleki, kar pomeni tovarniško nameščeno kljuko in dodatne aktivne varnostne sisteme. Tak avtomobil ima praviloma nameščene tudi zmogljivejše zavore, močnejšo sklopko ali prilagojen samodejni menjalnik ter hladilni sistem. Priporočljiv je pogon zadaj oziroma štirikolesni pogon.
Vzvratna vožnja s prikolico
Pri vzvratni vožnji prikolice je še toliko bolj pomembno, da gledate nazaj s pomočjo vzvratnih ogledal in ne preko ramen, saj imate tako bistveno boljši občutek in nadzor. Voznik je tako natančnejši.
Volan morate vrteti drugače: najprej v nasprotno smer zavijanja prikolice in šele nato v smer vzvratne vožnje. Hitrost vzvratne vožnje naj bo čim nižja, da boste imeli dovolj časa za vrtenje volana.
Vaja dela mojstra, zato vzvratno vožnjo povadite na širokem nezasedenem parkirišču.
Poleg že omenjenega sistema ESC z razširjenim nadzorom stabilnosti priklopnika je odličen tehnološki pripomoček tudi aktivni asistent za vzvratno vožnjo prikolice. Ta pomembno vpliva na voznikovo samozavest, zmanjšuje stres in povečuje udobje ter varnost.
Voznik v vozilu nastavi smer vzvratne vožnje, nato pa avto sam obrača volan - voznik samo nadzira hitrost in dogajanje v okolici.
Kaj o vožnji s prikolico pravi zakon?
Hitrost vožnje
Na naših cestah je hitrost vožnje omejena na:
- 100 km/h - (avtocesta): za motorna vozila z največjo dovoljeno maso do vključno 3,5 t, ki vlečejo priklopno vozilo.
- 80 km/h - (avtocesta in magistralne ceste) za motorna vozila z največjo dovoljeno maso nad 3,5 t in za takšna vozila, ki vlečejo lahki ali bivalni priklopnik.
Kakšno prikolico sme vleči voznik?
Vleka prikolice je natančno definirana v vozniškem dovoljenju in v potrdilu o tehnični skladnosti oziroma “homologacijskem kartončku” vozila. V prvem preverite, kašno prikolico glede na opravljene kategorije lahko sploh vlečete, v drugem pa, kakšne so dejanske vlečne zmogljivosti vozila - največja dovoljena teža nezavirane oziroma zavirane (z naletno zavoro opremljene) prikolice.
Načeloma pa velja:
B kategorija: Zavleko lahkega priklopnega vozila največje dovoljene mase do 750 kg ali priklopnega vozila, ki ni lahki priklopnik, če največja dovoljena masa vlečnega in priklopnega vozila ne presega 3500 kg in taka skupina vozil ne posega v pravila o homologaciji vozil.
B kategorija s kodo 96 (dodatno praktično usposabljanje - 9 ur v avtošoli in izpitna vožnja): Za vleko priklopnega vozila, ki ni lahki priklopnik, katerega največja dovoljena masa skupaj z vlečnim vozilom presega 3500 kg, a ne presega 4250 kg. V to skupino pogosto padejo vozniki večjih cestnih terencev z večjo nosilnostjo.
BE kategorija (teoretični in praktični del izpita z najmanj 21 ur vožnje): Za voznike, ki vozijo vlečno in priklopno vozilo, katerih največja skupna masa presega 4250 kg, a ne presega 7000 kg.
Varno vleko prikolice zdaj obvladate, kako pa je s prikolico, ko je enkrat postavljena v kampu? Preverite v našem članku.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.