Na poti
Vse, kar morate vedeti o vzdrževanju kolesa
APRIL 2020 | čas branja:
Zadnja sprememba: 28. 02. 2022 ob 13:24:48
Kolesarjenje je zdravo za vas in okolje, poleg tega pa je tudi zabavno in hitro. Če ste tudi vi iz kolesarnice na plano že pripeljali svoje kolo, ki je zadnje mesece samevalo, potem je pomembno, da ga ustrezno pripravite na ponovno vožnjo. Nasvete so z nami delili pri KD Rajd.
Osnovni »domači« komplet za vzdrževanje kolesa
Predstavljajte si … sonce, svež zrak ter vrtenje koles. Da kolesarske idile na poti v službo ali na izletu ne bi pokvarilo škripanje zavor, pokanje v pedalih ali poškodba zaradi prazne zračnice, morate za svoje kolo dobro skrbeti in ga redno vzdrževati.
Pri Kolesarskem Društvu Rajd pravijo, da za večino kolesarjev brez večjega tehničnega znanja zadošča večnamensko orodje z osnovnimi ključi, ki omogočajo nastavitev položaja krmila, višine in naklona sedeža.
Prav tako bi moral vsak kolesar imeti tudi vse potrebno za zamenjavo in popravilo zračnic. Sem spada orodje za snemanje plaščev, krpice, lepilo, dobra tlačilka ter vse potrebno za čiščenje in mazanje verige, torej suha krpa in olje ali razpršilo za mazanje. Na spletu in v specializiranih trgovinah s kolesarsko opremo lahko brez težav najdete različna olja za podmazovanje, maziva za verige in zavore ter vse ostale pripomočke, namenjene vzdrževanju kolesa.
Osnovni komplet orodij mora biti prilagojen kolesu. To pomeni, da se orodja morajo ujemati z vijaki in maticami na vašem kolesu.
Splošen seznam, ki bo zadoščal za osnovna popravila sodobnih koles, je sestavljen iz sledečih pripomočkov:
- imbus ključi 4, 5 in 6 mm,
- imbus ključi 2, 2,5 in 3 mm za fine nastavitve,
- križni in ploski izvijač,
- ključ torx T25,
- orodje za verigo,
- ključ za pedale, to je imbus ključ 6 ali 8 mm ali odprt ključ 15 mm.
Domači servis koles
Kot rečeno, lahko veliko za svoje kolo storite kar sami doma. Pred vsako vožnjo preverite:
- delovanje zavor,
- če so ključni deli dobro pritrjeni (npr. obročniki),
- pritisk v pnevmatikah,
- če so pedali nepoškodovani in brez okvar.
»Reanimacija« kolesa po zimskem spanju
Osnovni komplet orodij imate, kaj pa je naslednji korak? Pri KD Rajd pravijo, da morate pred prvo vožnjo usposobiti svoje kolo za ponovno vožnjo. Začne se pri čistoči.
Potem ko je vaše kolo več mesecev počivalo, ga morate najprej res dobro očistiti. To lahko enostavno naredite kar z vodo in nekaj milnice. Kolo lahko v celoti zmočite in operete z vodo. Pri tem lahko uporabite tudi vrtno cev. Ne uporabljate pa visokotlačnih čistilcev, ker ti sperejo maziva iz ležajev in lahko poškodujejo dele kolesa.
Ko je kolo čisto, preverite delovanje vseh delov in sistemov kolesa. Vse mora delovati brezhibno, saj je drugače lahko nevarno.
Poleg tega, da bo vaše kolo tudi izgledalo lepše in novejše, mu boste zagotovili še daljšo življenjsko dobo.
Po opravljenem spomladanskem čiščenju preverite naslednje:
- Pnevmatike: napolnite jih z zrakom, potem pa preglejte, če so kje kakšne luknje.
- Kolesa: kolo obrnite na glavo in zavrtite kolesa. Ob tem bodite pozorni na to, da se kolesa vrtijo naravnost in da se nič ne zatika.
- Sedež in krmilo: biti morata trdno pritrjena, obrnjena naravnost in se ne smeta premikati. Ustrezno mora biti nastavljena tudi njuna višina.
Višino sedeža lahko določite tako, da sedete na kolo in nogo popolnoma iztegnete, tako da s peto čevlja komaj še dosežete pedal, potem pa naredite en obrat kolesa nazaj, ne da bi premikali medenico. Če se vaša medenica med preizkusom nagiba na levo in na desno stran, to pomeni, da je višina sedeža previsoka.
Nastavitev višine krmila pa je odvisna od gibljivosti spodnjega dela hrbta. Glede na to jo lahko nastavite v višino sedeža, ali pa vse do 15 cm nižje od njega.
- Prestavljanje: delovati mora gladko. Počasi se zapeljite kratek krog okoli doma in preizkusite različne prestave.
- Zavorna ročka: nekajkrat jo močno stisnite, da se prepričate, da zavore dobro delujejo. Zavore se morajo dobro prilegati platišču, po gumi pa ne smejo drgniti. Preverite tudi zavorne žice. Bolje je, da načeta, poškodovana zavorna žica poči doma, kot pa na cesti, pri višji hitrosti.
- Pritisk v vzmetenju: pri gorskih kolesih je treba preveriti tudi pritisk v vzmetenju in poskrbeti za redne servisne preglede.
Prav posebno pozornost namenite delovanju zavor, obrabljenosti verige ter zavornih oblog, saj so ključnega pomena za varnost.
Ko je kolo očiščeno in ko vse deluje kot mora, morate svoje kolo še namazati. Pri tem je najbolj pomembno, da naoljite verigo ter namažete tudi zavore, da bodo karseda učinkovite.
Vzdrževanje verige
Verigo redno oljite, to je na približno vsakih 100 ali 200 km, in to le s temu namenjenimi razpršili za kolesa. Za mazanje verige ne smete nikoli uporabiti strojnega olja, saj nase veže umazanijo s ceste. Prav tako ne uporabljajte WD-40, ki je pravzaprav razmaščevalec oziroma topilo. Pri kolesarstvu je WD-40 uporaben predvsem zato, ker lahko prodre v majhne razpoke in prostore ter jih zelo dobro očisti. V ležajih po uporabi sicer pusti tanek sloj olja, a ta izpari, ležaj pa ostane suh.
Ob redni uporabi veriga brez težav zdrži vsaj 5000 kilometrov. Ob rednem vzdrževanju pa še 1000 ali 2000 kilometrov več. Če torej niste poklicni kolesarji in na leto ne prevozite več kot 5000 kilometrov ter kolo čistite redno, verige sploh ni treba menjati vsako sezono. Pred podmazovanjem morajo biti veriga in zobniki suhi.
Verigo je priporočljivo očistiti in mazati na vsake toliko časa, po nekaj vožnjah, če je dež ali blato pa po vsaki vožnji. Za čiščenje umazanije, ki se nabere v posameznih členih verige, je najlažje uporabiti staro zobno ščetko. To lahko uporabite tudi za čiščenje zobnikov.
Kolo morate tudi ustrezno pospraviti
Če boste za kolo pravilno poskrbeli še preden ga jeseni pospravite, si boste ob prihodu kolesarske sezone lahko prihranili veliko časa, slabe volje in tudi kar nekaj denarja. Kolo najprej očistite in poskrbite, da vse deluje.
Če ste eden neustrašnih kolesarjev in kolesarite tudi pozimi, kolo redno spirajte ali vsaj brišite z vlažno krpo, saj se na njem drugače nabira sol, ki jo v zimskih mesecih posipajo po cestišču.
Ne pozabite na servis
Kljub rednemu vzdrževanju kolesa doma, je priporočljivo kolo odpeljati tudi na servis za vsa tista popravila, ki jih ne morete urediti sami.
Skoraj vsa sodobna kolesa imajo hidravlične disk zavore. To pomeni, da se sila z zavorne ročice na zavorno čeljust prenaša preko olja v cevki. Če pride v olje zrak, se učinkovitost zavor poslabša. Prav zavore, ki so za varnost ključnega pomena, lahko "odzračijo" le redki domači navdušenci nad kolesi, zato bodite na to še posebej pozorni in kolo servisirajte.
Drugače pa glede obiska servisa sledite navodilom proizvajalca oz. prodajalca. Zagotovo ga obiščite vsakič, ko ugotovite, da je s kolesom karkoli narobe, torej ob nenavadnih zvokih, zatikanju ali vidni okvari.
Pogostost obiskov pa bo odvisna tudi od števila prevoženih kilometrov in tega, v kakšnih razmerah kolesarite. Če vozite bolj pogosto in v slabšem vremenu, boste bolj obrabili verige, zavorne obloge in ostale dele kolesa.
Če lahko, servis opravite jeseni, saj imajo takrat manj gneče in je pritisk na serviserje manjši.
O kolesu pravzaprav razmišljajte podobno kot o avtu. Tudi kolo torej potrebuje reden servis, saj lahko le tako deluje brezhibno. Prav tako kot pri avtu pa je tudi tu pametno skleniti zavarovanje koles, ki je pri nas na voljo v sklopu zavarovanja mikro mobilnosti. To vključuje tudi e-kolesa, e-skiroje in ostala mikro prevozna sredstva.
Zavarovanje odgovornosti, asistence, nezgode in prtljage mikro prevoznih sredstev pa lahko zelo ugodno sklenete tudi v akciji AvtoMobilno zavarovanje.