Posel
Kako se spoprijeti z novimi izzivi poslovanja
APRIL 2020 | čas branja:
Zadnja sprememba: 26. 01. 2022 ob 10:48:22
Ne le epidemija, tudi čas po epidemiji bo zelo drugačen od ustaljenega življenja pred virusom. Zato je pomembno, da po začetnem stanju šoka premislite o dolgoročnih ukrepih in kako voditi podjetje v času koronavirusa. Že res, da so najbolj ranljiva majhna podjetja. A so tudi najbolj fleksibilna. Pripravili smo 6 nasvetov, da boste lahko rekli: Ad omnia parti sumus, kar pomeni: Pripravljeni smo na vse.
1. Negujte odnose s strankami in poslovnimi partnerji
Dejstvo je, da v tej negotovi situaciji niste sami. Z vami v tej verigi so dobavitelji, poslovni partnerji, odjemalci, stranke. Zato je ključno ohranjanje in negovanje odnosa z njimi. S tem jim boste dali sporočilo: še vedno hočemo sodelovati z vami. Ne obremenjujte jih s svojimi težavami, saj imajo tudi oni svoje težave.
»Po začetnem šoku sva s poslovno partnerico Marcelo ugotovila, da je potrebno vzdrževati odnose s strankami in predstaviti optimizem in možnosti delovanja tudi po odredbi o zaprti dejavnosti. Uvedla sva novo blagovno znamko Chef UrošŠ DRIVE HOME. Sama pripravljava in dostavljava obroke. Hkrati pa na ta način v tem zahtevnem obdobju skušava vsaj malo olajšati situacijo tudi za naše lokalne dobavitelje sestavin in tako ohraniti sodelovanje z njimi,« opiše ukrepe Uroš Štefelin (Vila Podvin, Linhart hotel & bistro), kako je čez noč prilagodil delo v kuhinji, urnik, poslovanje in seveda odnos z dobavitelji.
Tudi Katja Forštner, ki vodi butično turistično agencijo Sanjske počitnice, pravi, da se tedensko sliši s poslovnimi partnerji preko spletnih orodij: »Skupaj se izobražujemo, delimo skrbi, se bodrimo ter se skušamo tudi nasmejati in iskati možnosti za nov zagon. S tem se srečujemo prvič, zato se pogovarjamo o odzivih letalskih družb, hotelov in primerjamo, kako vse poteka.«
Poleg tega pa je neizmerno vesela odzivov strank, ki se iskreno zanimajo, kako jim grem in jih spodbujajo, da so še naprej z njimi in bodo z njimi ostali tudi, ko bo vsega konec.
2. Zahvalite se, spodbujajte in motivirajte svoje zaposlene
Ne usmerite vse svoje energije v reševanje poslovanja, pač pa tudi v svoje zaposlene. Ti so v stresu zaradi skrbi za zdravje, novih delovnih razmer ter seveda zaradi strahu, da bodo morali na čakanje ali celo zapustiti delovno mesto. Zato je ključno pogosto in jasno komuniciranje glede zagotavljanja zdravja, organizacije dela kot tudi usmeritev glede poslovanja.
Svojim zaposlenim se zahvalite za njihov prispevek v časih, ki so polni izzivov. S svojo stabilno držo lahko pomagate mehčati občutke tesnobnosti, ki se jih zaradi dolgotrajnosti situacije lahko lotevajo. Spodbujajte jih, motivirajte jih. Pri tem ne pozabite, da morate psihološko odporni najprej (p)ostati vi.
Krepite timskega duha. Čeprav delovni proces morda tega ne zahteva, v času dela od doma dnevno organizirajte konferenčni klic z vašimi sodelavci. Tudi če ste bili primorani svoje zaposlene poslati na čakanje ali celo na zavod, lahko pokažete, da niste pozabili nanje in če bodo razmere po koncu koronakrize dovoljevale, boste lahko računali drug na drugega.
Tudi Uroš Štefelin pravi, da sodelavcev pri svoji trenutni dejavnosti ne želi izpostavljati, a da nanje nikakor ni pozabil. »S tem, da s poslovno partnerico trenutno ne počivava, jim dajeva pozitiven signal, da bomo obstali. Res želiva, da se čimprej vrnejo, saj je »one man band« zelo ranljiv. V slogi je moč. Naj si dragi sodelavci naberejo moči. Naj bo kmalu akcija.« dodaja.
3. Kje so novi poslovni izzivi?
Nekatera podjetja so se na nove razmere hitro odzvala in učinkovito prilagodila. Če ne morejo priti do svojih uporabnikov po fizični poti, so se poslužili ali ustvarili druge, predvsem digitalne načine.
Razmislite, kako lahko prilagodite svoje poslovanje in poti do uporabnika tudi vi, da bo funkcioniralo v spremenjenih razmerah. Nekatere od teh bodo prav gotovo trajale tudi potem, ko bo izolacije konec. Izkoristite lahko možnosti, kot so spletna prodaja, dostava na dom, spletno izobraževanje, webinarji, svetovanje po spletu, družbenih omrežjih, spletnih platformah ali po telefonu, brezstično plačevanje, prodaja darilnih bonov in vavčerjev …
Svojega kupca oziroma uporabnika storitev seveda dobro poznate.
V tem specifičnem času pa je še bolj kot običajno pomembna empatija, razumevanje svojega uporabnika. Kaj je tisto, kar tukaj in zdaj najbolj potrebuje?
Epidemija je postoterila težave in probleme, toda to so lahko tudi nove poslovne priložnosti. Eno od teh je sprejel Uroš Štefelin in se odločil za dostavo hrane, do katere je imel prej zadržan odnos. Tudi Romina Colnarič, Cvetje Romina, je svoje delo močno prilagodila. Delovni čas cvetličarne je sicer krajši, toda v popoldanskem času večinoma išče cvetje, ki so si ga stranke zaželele. Če je prej stranki odgovorila, da določenega cvetja ali sadike nimajo na voljo, se zdaj mnogo bolj potrudi, da ji ustreže in jo obdrži. Sedaj sadike strankam pripelje tudi na dom. Toda vedno ne gre. Stranke težko razumejo, da so se spremenile dobavne poti in da se je proizvodnja rož ustavila.
Anja Leskovar, Kreaktivo, s. p., pa pravi, da je morala postati še odzivnejša: »Če sem prej imela urnik dela, se je zdaj ta razvlekel na cel dan (pa tudi večer), vmes pa seveda otroci, kuhanje … Še odzivnejša sem morala postati, ker so naročniki potrebovali pomoč pri komuniciranju zadev, povezanih s koronavirusom in je večinoma šlo za urgence tipa “preko noči”. Po drugi strani pa sem kot samozaposlena tudi s svojo vnemo in pripravljenostjo za delo svojim naročnikom želela pokazati, da lahko računajo name še naprej. Seveda si bom urnik ponovno uredila, ko se življenje vrne v stare tirnice, zdaj pa je bilo treba malce “stisniti”.«
4. Kaj so vaše pomanjkljivosti?
Vsaka kriza neusmiljeno razkrije pomanjkljivosti. Za mnoga podjetja je grda resnica predvsem ta, da nimajo finančnih rezerv. Za mikro, majhna in srednja podjetja je za tekoče poslovanje bolj kot dobiček pomemben stalen denarni tok.
Za ameriška majhna podjetja se je izkazalo, da so imela v času, ko so morala zaustaviti poslovanje, v povprečju finančnih sredstev le za 27 dni poslovanja in mnoga so bila do sprejetja vladnih ukrepov že pod vodo. Morda bo dobro vodilo, ki bo v prihodnje zagotovilo večjo stabilnost podjetja, da načrtujete denarnih rezerv za 2 meseca poslovanja.
Medtem ko se ukrepi državne pomoči podjetjem že izvajajo, za marsikatero podjetje še vedno ostaja odprt problem, kako poplačati obveznosti. Kjer je mogoče, se dogovorite za prilagoditve: podaljšanje plačilnih rokov, znižanje cen, prilagoditev pogojev, prilagoditev ponudbe.
Tudi v naši zavarovalnici se poskušamo prilagoditi podjetjem. S svojim zastopnikom oziroma komercialistom preverite možnosti prilagoditve pogojev, ki so vam na voljo pri sklenjenih zavarovanjih. Če je denimo finančni pritisk prevelik in podjetje ni zmožno plačevanja premij kolektivnega pokojninskega zavarovanja, sklenjenih pri družbi Triglav Pokojnine, se lahko dogovorite za mirovanje plačevanja premij do obdobja dveh let. Ob izboljšanju situacije lahko podjetje ponovno vzpostavi vplačevanje. Možnost mirovanja obstaja tudi pri individualnem prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju, sklenjenim pri Zavarovalnici Triglav.
Če v trenutni zaostreni situaciji razmišljate o prekinitvi katerega od zavarovanj, vsekakor najprej preverite, ali bi bila dovolj le prilagoditev pogojev plačevanja.
Koronakriza pa je tudi pravi čas za ponoven premislek o agilnem in vitkem poslovanju. Kje bo potrebna optimizacija? Ste v času epidemije sprejeli ukrepe, kot je delo od doma, ki so se izkazali za pozitivne in bi jih veljalo ohraniti? Morda boste ugotovili, da ne potrebujete tako velikega poslovnega prostora in boste prihranili pri najemnini, svojim sodelavcem boste omogočili delo od doma in s tem prihranili potne stroške …
Prav optimizacija delovnih procesov je tisto, kar je po oceni Anje Leskovar ključno za delo po času izolacije. Pri tem dodaja, da so se ponastavile tudi naše prioritete: »Morda bodo podjetja začela komunicirati na drugačen način in z drugačno vsebino. In tisti, ki bodo prepoznali in razumeli potrebe naročnikov, še preden jih ti prepoznajo pri sebi (in jim bodo pri uresničevanju ideje tudi znali pomagati), bodo po mojem mnenju v veliki prednosti. Tu morda vidim priložnost, ki se je zame pokazala v korona času.«
5. Povežite se. Izpostavite se
V teh časih je izrednega pomena, da ne ostanete sami in neopaženi. Preverite delo različnih podjetniških združenj, klubov in iniciativ pri nas: SBC, OZS, CEED, Poligon – Kreativni center, Mladi podjetnik ... V spodbudni podjetniški družbi boste hitreje prišli do pomembnih in relevantnih informacij, odprle se vam bodo nove priložnosti za mreženje, mnoga združenja svojim članom ponujajo številne formalne in neformalne oblike krepitve podjetniških veščin z izobraževanji, mentorstvom, svetovanjem in podobno; v času manj stabilnih razmer pa običajno tudi kakšno SOS nasvet ali rešitev.
Izkoristite pa tudi vznik številnih platform, skupin in pobud na družbenih omrežjih za najbolj pristen način oglaševanja, to je glasu od ust do ust. Na Facebooku, Linkedinu, Instagramu in drugih družbenih omrežjih so nastale skupine, kjer lahko objavite, kaj ponujate, se označite ali počakate, da vas označijo in pohvalijo drugi (Slo Istra, Chefs Care, Kam pa danes, mnogi slovenski vplivneži).
6. Družbena odgovornost v času krize?
Je dobrodošla, če ni vojno dobičkarstvo. Odlično je, če lahko strankam, partnerjem, lokalni skupnosti ali zdravstvenim sistemu, civilni zaščiti in drugim ustanovam, ki so sedaj najbolj na udaru, ponudite svoje storitve ali izdelke. To je lahko vaš prispevek k boljšemu obvladovanju epidemije in ponovnemu zagonu gospodarstva. Hkrati pa s tem, da ste iz pasivnosti prestopili v akcijo, sporočate, da ste del rešitve.