Tehnologija
Na kaj paziti pri nakupu vstopnic po spletu?
JULIJ 2024 | čas branja:
Zadnja sprememba: 06. 09. 2024 ob 13:38:44
Kupovanje vstopnic za koncerte in druge dogodke podobno kot spletni nakupi terja določeno mero pazljivosti. Še posebej, če želimo do njih priti iz druge roke. Za uradne vire pa veljajo podobni varnostni nasveti kot sicer. Vsake toliko časa jih je smiselno ponoviti.
Lažnih spletnih trgovin in tistih, ki poskušajo prestreči plačilne podatke, je toliko, da moramo biti vedno izjemno previdni. Nič dosti drugače ni pri nakupih vstopnic za koncerte, športne tekme in druge dogodke. Pri tem je treba še posebej paziti, če se poskušamo do kart dokopati na neuradne načine, iz druge roke oz. pri preprodajalcih, kakršni so nekoč stali pred stadioni oz. dvoranami.
Če vstopnic ni (več) na voljo pri uradnih virih, se je morda bolje odpovedati obisku koncerta, kot iskati alternativne možnosti.
Nakup vstopnic opravite na spletnih straneh pooblaščenih ponudnikov
Kadar vas mika obisk koncerta (ali tudi tekme oz. dirke)v tujini in zanj ni na voljo vstopnic pri slovenskih ponudnikih oz. njihovih slovenskih spletnih izpostavah, najprej obiščite uradno stran dogodka in preverite, kateri ponudnik je uradni prodajalec vstopnic. Ta informacija je praviloma zapisana in izpostavljena, običajno z neposredno povezavo na spletno stran, kjer so naprodaj vstopnice. Pri kupovanju tamkaj ne bi smelo biti večjih nevarnosti, velja pa običajna previdnost pri uporabi plačilnih kartic na spletu.
Zagotovo ste se že navadili na to, da je treba za potrjevanje nakupov imeti pametni telefon in na njem nameščeno ustrezno bančno aplikacijo. Starega načina z sms-i že nekaj časa ni več.Prav tako omenjene aplikacije ne delujejo na telefonih s preveč zastarelimi različicami operacijskih sistemov. To je varnostni ukrep bank, da morebitne nezakrpane varnostne luknje ne bi omogočile napadalcem prestrezanja občutljivih informacij. Če prodajalec ne zahteva potrditve nakupa preverite pri banki, ali je vse v redu.
Vsekakor si kod (PIN) in številk kartic ne zapisujte nekam, kjer bi lahko to kdo videl, prav tako jih ne razkrivajte nikomur. Še posebej ne, če vas kdo v telefonskem pogovoru želi pregovoriti v kaj takega. Vedite, da vaša banka tega nikoli ne bi počela in gre zagotovo za poskus prevare.
Za spletne nakupe, tudi vstopnic, ni odveč namenska (predplačniška) plačilna kartica. Kartico pa lahko za primer zlorabe tudi zavarujete.
Predplačniška bančna kartica za vstopnice na spletu
Nakupe v spletnih trgovinah je najbolje opravljati s kartico, na katero sproti nakazujete ravno toliko denarja, kolikor ga potrebujete za izvedbo nakupa. Tako se zaščitite pred morebitno zlorabo kartice, če se njena številka znajde v bazi podatkov, ki jo uspejo pridobiti in objaviti hekerji, ali so kdo na kakšen drug način dokoplje do nje. Kartico je v mobilni denarnici tudi zlahka mogoče blokirati in preklicati ter naročiti novo. Pri večini novodobnih ponudnikov finančnih storitev (N26, Revolut in podobni) so tovrstne kartice še vedno brezplačne, zato si jo brez težav omislite in uporabljate kot spletno plačilno sredstvo. Smiselna je tudi uporaba storitev, kot je Paypal, saj tam podatek o kartici ostaja zgolj v bazi ponudnika, a vsi spletni trgovci ne omogočajo te vrste plačila.
Predplačniška kartica je lahko priročna še iz enega razloga, če ne želite plačevati s svojo primarno kartico. Plačevanje z debetnimi karticami pogosto nadomesti plačevanje s kreditnimi karticami (uradno imenovanimi karticami z odloženim plačilom). A če kupujete vstopnice za več ljudi in gre za koncert zelo priljubljenega izvajalca, lahko skupna cena nanese več sto, tudi čez tisoč evrov in preseže klasičen limit kreditne kartice. Na predplačniško debetno kartico pa lahko nakažete ustrezen znesek in udobno plačate, hkrati pa veste, da na kartici ne bo ostalo nič sredstev, ki bi jih lahko kdo ukradel.
Ali je varno kupiti vstopnice od nekoga, ki se dogodka ne more udeležiti?
Na družabnih omrežjih se skoraj za vsak dogodek najde kdo, ki so se mu načrti podrli, in ponuja kakšno vstopnico. Zanjo (oz. zanje) se potegujte le če ste lahko z veliko zanesljivostjo prepričani, da gre res za tak primer, torej da se nekdo, ki ga po možnosti osebno ali vsaj iz digitalnega okolja poznate, koncerta, predstave, tekme ne more udeležiti. Če ga ne poznate oz. ne morete biti prepričani, da ne gre za poskus prevare, se raje odpovejte dogodku. Ni nujno, da ponudba predstavlja prevaro, vendar tega ne morete povsem izključiti, če karte ponuja neznanec. Posebej v tujini so taki poskusi goljufij bolj pogosti.
Karte iz druge roke kupujte le od ljudi, ki jih poznate, oz. iz lokalnega okolja.
Pri vstopnicah iz druge roke namreč nikoli ne morete biti stoodstotno prepričani, da niste dobili ponarejene ali da ni tisti, ki vam jo je izročil (natisnjeno), takega papirja prodal še nekaj drugim kupcem. Tudi če je vstopnica pristna, bo na dogodek vstopil zgolj tisti, ki se bo z njo pri skeniranju kode pojavil prvi, vse ostale pa bodo zavrnili. Možen je seveda tudi scenarij, da vstopnico plačate, a je potem ne dobite, podobno kot pri prevarah z različnimi drugimi dobrinami.
V Sloveniji ta pojav ni tako pogost kot s spletnimi trgovinami, denimo za športno obutev in še kaj drugega. V tujini se pojavljajo tudi lažne spletne strani za prodajo koncertnih vstopnic. Seveda, kot pri drugih tovrstnih prevarah, s cenami, ki so že na prvi pogled prenizke. Take so zato, da premamijo potencialne kupce, vendar je to hkrati zadosten znak za utemeljen dvom. Če je nekaj, za kar veste, da stane precej, nekje drugje nenavadno poceni, se kupovanju na daleč izognite. Zelo verjetno je, da kupljenega blaga ne boste dobili, vsekakor pa boste ostali brez denarja- Policija pa ne bo imela zadostnih sledi, da bi lahko našla storilce. Poleg tega so lažne spletne trgovine lahko kanal za krajo podatkov o kreditnih karticah. Kot pri vseh tovrstnih nakupih preverite naslov trgovine, podatke v kolofonu, kdaj je bila registrirana domena (v bazah whois), preverite jih z iskanjem na spletu in vprašanji na družabnih omrežjih. Zelo hitro se bo izkazalo, kateri ponudniki so legitimni in kateri prežijo na naivne uporabnike.
Scenarij pa je lahko tudi drugačen in se sami znajdete v situaciji, ko se dogodka ne morete udeležiti, vstopnic pa ne morete ali ne želite prodati po spletu.
Sklenite riziko odpovedi
Vstopnice za koncerte in druge kulturne ali športne prireditve ter dogodke lahko zavarujete z zavarovanjem odpovedi turističnih potovanj. Stroške vam zavarovalnica povrne, če na dogodek ne morete zaradi nepričakovane bolezni, nezgode, hospitalizacije ožjih svojcev, nujnih sanacij doma zaradi nesreče pred dogodkom ipd., kar so tudi scenariji, v katerih najverjetneje ne boste zapravljali časa, da najdete kupca svojih vstopnic.