Tehnologija
Na splet po idealno darilo
JANUAR 2023 | čas branja:
Zadnja sprememba: 04. 01. 2024 ob 11:27:40
Spletno nakupovanje je postalo nekaj popolnoma običajnega, od nedavnega pa je za prebivalce Evropske unije tudi bolj pravično. Evropske spletne trgovine ne smejo več prilagajati ponudb glede na bivališče kupca ali njegov naslov IP. Cene in drugi stroški so tako za vse kupce enaki. Prav tako trgovina kupcu v določeni državi ne more odreči nakup izdelka, če tega lahko kupijo državljani drugih evropskih držav. Odlična novica, saj bo to spodbudilo nakupe v tujini. Temu pa se bodo morali hočeš nočeš prilagoditi tudi slovenski spletni in klasični trgovci. A ob vseh dobrih novicah ne pozabite na dobro mero previdnosti.
Lahko traja kar dolgo
Kako dolgo potuje blago do slovenskega kupca, je odvisno od fizične lokacije spletne trgovine kot tudi njenih pravil. Evropske trgovine blago v večini primerov dostavijo v enem tednu ali celo prej, če paketa kdo ne ustavi.
Ko sem na primer pred meseci kupil baterijo za sesalnik na britanskem Amazonu, ni prišla v dogovorjenem roku, ker se je pošiljka nekomu zdela sumljiva in je romala v podroben pregled.
Veliko dlje pa naročeno blago potuje iz drugih delov sveta. V večini primerov ste obveščeni o predvidenem času dostave, trgovina pa vam da možnost, da če plačate več, dobite naročeno hitreje. Vendar se o tem odločite sami in hitrejšo dostavo izberite le, če drugače ne gre.
Izdelek, ki ga nameravate podariti, morate naročiti pravočasno, predvsem ko kupujete v kitajskih spletnih trgovinah, kot je Aliexpress, ki imajo normalni dostavni čas tri ali celo več tednov.
Dodatni stroški spletnega nakupovanja
Kolikšni so stroški pošiljanja, je torej odvisno od trgovine in njenih partnerjev. Informacijo o znesku dobite med postopkom naročanja blaga. V Evropskih trgovinah se splača naročiti vse izdelke hkrati, saj je tako strošek pošiljanja le eden, sicer pa velja, da ne sme biti višji od 20 evrov.
Drugod te omejitve ni, vendar tudi drugod stroški niso pretirano visoki, saj se trgovine zavedajo, da bi tako le odganjali morebitne kupce.
Znano je, da so izdelki najcenejši v kitajskih spletnih trgovinah, a vedeti morate, da so to cene brez davka in brez carine.
V splošnem velja, da so pošiljke v vrednosti do 22 evrov oproščene plačila carinskih dajatev in se vsaj pri omenjenih trgovcih splača »razbijati« naročilo, da skupno ne preseže omenjenega zneska. Še toliko bolj, ker stroškov pošiljanja s Kitajske ni, ali pa so v višini 1 evra. Če pa vrednost naročenega preseže omenjeno vrednost, bo nakup »obremenjen« s plačilom carine, pa tudi davka. Zato o tem razmišljajte pred nakupom.
Nepričakovani stroški, če nanje niste pozorni, lahko ugoden nakup spremenijo v katastrofalnega.
Varnost spletnih nakupov
Pri spletnih nakupih so prevare vedno mogoče, a če se zanašate na zdravo kmečko pamet, malo verjetne. Še posebej, če kupujete v trgovini, ki jo poznate ali vam jo je priporočal nekdo, ki mu zaupate. Pri drugih bodite pozorni in preden sprožite nakupni postopek, preveriti čim več, kar je o trgovini mogoče najti na spletu. Na primer pohvale ali opozorila, da je z njo nekaj narobe. Ne iščite pa tega na spletni strani trgovine, temveč v drugih od nje neodvisnih informacijskih virih.
Na spletu blago plačate z eno od plačilnih kartic in če trgovine ne poznate in ji ne zaupate, potem nikdar ne vpisujte podatkov kartice neposredno v njihov sistem. Raje uporabite Paypal, kajti že to, da ga neka trgovina ne omogoča, je lahko razlog suma o njej. Po drugi strani pa je Paypal glede varnosti na vrhu med sistemi spletnega plačevanja. Dobra pot je tudi predplačniška kartica, ki jo morate pred nakupom napolniti, z nje pa nikoli ni mogoče »vzeti« več denarja, kolikor ga je nanjo naloženega.
Paypal je odličen plačilni sistem za plačevanje s kreditnimi karticami, saj lahko določite mesečno omejitev.
Kaj pa vračilo blaga?
Na spletu vidite le fotografijo izdelka, ki ga največkrat prikazuje v lepi luči. Kot v restavraciji hitre prehrane, kjer so slike hamburgerjev vedno mnogo lepše od tega, kar dobite na pladnju. Težava pa ni samo v tem. Morda se zmotite in naročite napačen izdelek, ali pa ko gre za oblačila, preveliko ali premajhno številko.
Daleč največ Slovencev (50 %) na spletu kupuje oblačila, športno opremo ali obutev. Za izdelke zabavne elektronike se odloča 44 %, za izdelke namenjene gospodinjstvu 38 %, za kozmetične in prehranske izdelke pa 31 %. (Vir: SURS.)
Večina spletnih trgovin omogoča vračilo, ki pa ga morate opraviti po predpisanem postopku in v predpisanem času, ki začne teči od dneva prejetja naročila. Ni nujno, da so podrobnosti vračila enake pri vseh trgovinah, zato se splača pogoje prebrati, preden sploh začnete nakupovati. Kako prijazni so do dobronamernega vračila, pa je lahko še ena pozitivna lastnost spletne trgovine, ki pomaga, ko se odločate, ali prek nje blago kupiti ali ne.
Do uporabnika prijazne spletne trgovine vedno omogočajo vračilo blaga, tiste malo manj pa poskušajo odtegniti del kupnine pod pretvezo, da ste izdelek odprli in poškodovali.
Lažne spletne trgovine
Na spletu so tudi lažne trgovine, o tem ni nikakršnega dvoma. Naredijo jih nepridipravi z namenom pridobivanja osebnih podatkov za krajo identitete. Večina jih je izdelana kakovostno in se skoraj ne ločijo od »pravih« spletnih trgovin. Ker pa želijo pritegniti naivne posameznike, objavljajo nemogoče cene. Lažne spletne trgovine znanih blagovnih znamk nudijo ponaredke po relativno ugodnih cenah. Jasno pa je, da so glede na kakovost še vedno veliko predragi.
Preberite si več o tem, kakšne spletne prevare prežijo na slovenske uporabnike.
Pred kratkim sem na primer naletel na trgovino z znanimi finskimi športnimi urami. Modele, ki stanejo 600 so ponujali za 16 evrov. To pa je nemogoča ponudba in možna je le ena reakcija. Prste stran od takšnih trgovin, ker gotovo ne prinašajo ničesar dobrega.
Preberite si še pet nasvetov za varen nakup prek spleta.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.