Zdravje
Gorsko kolesarjenje po Sloveniji: Ali res veste, kje se lahko vozite?
DECEMBER 2025 | čas branja:
Zadnja sprememba: 19. 12. 2025 ob 18:03:32
Gorsko kolesarjenje v Sloveniji je že nekaj časa zelo popularno, nov zagon pa so prinesla tudi e-kolesa. Na kolo se odpravljajo družine po mestnih gozdovih, rekreativci, ki iščejo sprostitev v naravi in izkušenejši kolesarji, ki uživajo v adrenalinskem enduru ali zahtevnejših downhill spustih. Z rastjo priljubljenosti kolesarjenja pa se odpirajo tudi vprašanja. Kje se lahko z gorskim kolesom sploh vozimo, kako so poti urejene in kakšna so pravila gorskega kolesarjenja, ki skrbijo tako za naravo kot za varnost vseh obiskovalcev gozda. Da bi bolje razumeli slovenski MTB prostor, smo se pogovarjali s KD Rajd in Golovec Trails, ki že vrsto let aktivno gradita, urejata in zagovarjata varno in trajnostno gorsko kolesarjenje.
- Kaj pravi zakonodaja
- Urejeni traili in njihova varnost
- Zemljevid prog za gorske kolesarje
- Napake kolesarjev
- Varnost in oprema na gorskem kolesu
- Prva pomoč
- Zavarovanje
Ni vse, kar je videti kot pot, dovoljeno za kolesarjenje
Mnogi kolesarji menijo, da je vsaka pot v gozdu ali v hribih samodejno dovoljena za vožnjo , a slovenska zakonodaja (Zakon o ohranjanju narave, Zakon o planinskih poteh in Zakon o gozdovih) kolesarjenje v naravnem okolju dovoljuje tam , kjer je to izrecno označeno ali posebej dovoljeno, večinoma po gozdnih vlakah in cestah ter dvonamenskih planinskih poteh. Za kršitelje so predpisane tudi globe, in sicer od 100 do 1.200 evrov. Predpisi temeljijo na načelu varstva narave in varnega sobivanja vseh uporabnikov gozda.
Klubi, prostovoljci in lokalne skupnosti kolesarjem zato prihajajo naproti z urejenimi traili oziroma infrastrukturo.
Gorskokolesarske trase nastajajo tam, kjer je z vidika tipa gozda in uporabe to smiselnoin »po načelih varnosti, trajnosti in skladnosti z zakonodajo,« vključno s preverjanjem lastništva in skladnosti z gozdnogospodarskimi načrti, pravijo pri Golovec Trails.
Na sistemski izziv pa opozarjajo pri KD Rajd: »Zakonodaja je zastavljena v smeri prepovedi, ne spodbujanja – vožnja je prepovedana povsod, razen tam, kjer je dovoljena.«
Zato so dobro urejene, legalne in jasno označene kolesarske poti ključne za kolesarje, lastnike gozdov in naravo.
Kako nastanejo urejeni, varni in trajnostni traili
Zgraditi gorskokolesarsko pot ne pomeni le izkopati linije med drevesi. Oba sogovornika poudarjata, da slovenski načrtovalci pa tudi graditelji po svetu sledijo priporočilom IMBA (International Mountain Bicycling Association), veliko pa je odvisno tudi od izkušenj graditeljev kot specifikam lokacije in prilagajanju lokalnim razmeram in zakonodaji.
»V Sloveniji je treba vedno upoštevati tudi padavine in tok vode, saj je treba poti narediti na način, da voda ne bo naredila preveč škode,« še pojasnjujo pri KD Rajd.
Kakšna je trajnostna MTB pot
- sledi naravnim konturam terena,
- ima drenažne elemente, ki preprečujejo erozijo,
- je varna in pregledna,
- ima jasno označeno težavnost (zelena, modra, rdeča, črna),
- je narejena iz lokalnih, naravnih materialov in zahteva malo vzdrževanja.
»Če pot ne bo namenska, kvalitetna in zabavna, se ne bo uporabljala,« še pravijo pri KD Rajd.
Iz vidika narave je pomembno, da gradnja vključuje minimalne posege in čim manj vnesenega materiala od drugod.
Vzdrževanje trailov: »Dober naliv lahko naredi več škode kot stotine kolesarjev.«
Vzdrževanje je pogosto večji izziv kot gradnja, čeprav so poti javno in brezplačno dostopne, pogosto in množično uporabljene, pridnih rok za vsakodnevno vzdrževanje hitro zmanjka, pravijo pri KD Rajd in dodajajo: »Poti je treba graditi tako, da terjajo čim manj vzdrževanja. Vzdrževanje je sicer močno odvisno od vremena. Dober naliv lahko naredi več škode kot stotine kolesarjev.«
Pri Golovec Trails vsako leto organizirajo dve veliki prostovoljski akciji, na katerih sodeluje več kot 80 ljudi. Poleg tega so potrebna redna popravila po neurjih, vetrolomih in močnem dežju.
Kje je gorsko oziroma MTB kolesarjenje v Sloveniji urejeno in dovoljeno?
Slovenija ima vse več MTB centrov in trail parkov, ki so pravno urejeni in ob upoštevanju pravil ter svojih kolesarskih sposobnosti varni za uporabo.
Zemljevid nekaterih najbolj priljubljenih MTB trailov v Sloveniji
Najpogostejše napake kolesarjev in kako se jim izogniti
Za varno vožnjo je pomembna tehnično brezhibno kolo in oprema, ni pa to vse. Veliko nezgod nastane zaradi pomanjkanja tehnike in pretirane samozavesti.
»Precenjevanje lastnih sposobnosti je najpogostejša napaka«, pravijo pri KD Rajd in pojasnjujejo, – da je to težava tako z vidika varnosti kot uničevanja podlage. Podobno ocenjujejo tudi pri Golovec Trails.
Najpogostejše napake gorskih kolesarjev
- Pomanjkanje tehničnega znanja.
- Prehitra vožnja po nepoznanih trailih.
- Vožnja v sedečem položaju na tehničnem odseku.
- Spuščanje po odsekih, ki presegajo nivo znanja.
Vaja dela mojstra ali zakaj na kolesarski tečaj
Oba sogovornika priporočata tečaje gorskega kolesarstva, saj pravilna tehnika:
- zmanjša število padcev,
- zmanjša obrabo trailov,
- omogoča nadzor in samozavest na kolesu.
Obvezna oprema: čelada ni dovolj, če ni pravilno nameščena
Oprema je temelj varne vožnje. Minimalni standard, ne samo za gorske kolesarje, je čelada. Ob tem v Golovec Trails poudarjajo, da mora kolesarska čelada tesno sedeti na glavi, biti vodoravna in zapeta tako, da se pri tresljajih ne premika.
Priporočljiva dodatna oprema:
- rokavice,
- ščitniki za kolena,
- ustrezna obutev,
- pri zahtevnejši vožnji pa tudi “full face” čelada.
Oprema naj kolesarja ne ovira, temveč omogoča osredotočanje na tehniko, ne na strah.
Sožitje kolesarjev, pohodnikov in narave
Gozd je skupen prostor in njegov mir je treba spoštovati.
Najpomembnejša pravila:
- Kolesar odstopi prednost pohodniku, ob srečanju zmanjša hitrost ali se ustavi
- Ne smetite.
- Ne nastavljajte “pasti” kolesarjem in ne rušite objektov — to je nevarno in kaznivo.
KD Rajd opozarja: »Nikoli in nikdar ne nastavljajte pasti — gre za skrajno neodgovorno in nevarno dejanje.«
Kaj pa poškodbe?
Gorsko kolesarjenje je izjemno zabavno, a hkrati tudi šport, pri katerem se ne moremo povsem izogniti tveganju. Poškodbe se zgodijo tako začetnikom kot izkušenim kolesarjem – in to tudi na urejenih, legalnih trailih.
Pogoste poškodbe gorskih kolesarjev
Med najpogostejše poškodbe sodijo:
- udarnine in odrgnine,
- zvin gležnja ali kolena,
- poškodbe zapestja in ključnice (pogoste pri padcih naprej),
- pretres možganov,
- pri hitrejših vožnjah tudi zlomi.
Osnove prve pomoči na trailu: kaj imeti s sabo in kaj narediti ob padcu
Čeprav si tega ne želimo, je dobro biti pripravljen. Z gorskim kolesom ste pogosto na težko dostopnih lokacijah, zato je pomembno, da znate ob poškodbi pravilno odreagirati.
Priporočljivo je, da v nahrbtniku vedno nosite osnovno prvo pomoč.
Osnovna prva pomoč
- Sterilne gaze
- Obliži
- Elastični povoj
- Trikotna ruta
- Aluminijasta termodeka
- Energijski gel ali tablica
V KD Rajd svetujejo, naj se kolesarji po možnosti ne vozijo sami: »V družbi je bolj zabavno, prav tako pa tudi varno, saj lahko v primeru padca en kolesar pomaga drugemu.«
Zavarovanje, če gre kaj narobe
Ko se zgodi nezgoda, lahko stroški zdravljenja in rehabilitacije ali odsotnosti od dela narastejo. Zato je za kolesarje – tako rekreativne kot izkušene pomembno tudi zavarovanje.
Zavarovanje Specialisti Nezgoda nudi kritje v primeru poškodb zaradi nezgode, tudi pri športni aktivnosti, tudi pri gorskem kolesarstvu. Zavarovanje zagotavlja organizacijo termina, kritje stroškov in hitrejši dostop do:
- specialistične obravnave (vključno z enostavnimi diagnostičnimi preiskavami in enostavnimi ambulantnimi posegi),
- zahtevnih diagnostičnih postopkov in
- ambulantne rehabilitacije.
