Dom
Nasveti za zavarovanje umetnin
OKTOBER 2021 | čas branja:
Zadnja sprememba: 17. 05. 2024 ob 16:01:17
Dom je veliko več kot lastne štiri stene. Je prostor, ki vam veliko pomeni. Da bi ga polepšali in v njem res uživali, ste si morda kupili posebno drago umetniško sliko ali predmet. Morda ste ga celo podedovali ali pa ga dobili za darilo. Da boste lahko brez skrbi uživali ob bivanju z njim, ga primerno razstavite, zaščitite in ne pozabite tudi na primerno zavarovanje. Preberite, na kaj morate biti pri zavarovanju doma pozorni.
Kam obesiti ali postaviti umetnino?
Seveda jo postavite tja, kamor si želite, pa naj bo to dnevna soba, spalnica ali kak drug prostor. Pri tem pa upoštevajte, da je pomembno, da sta v prostoru ustrezna temperatura in relativna vlaga. To je za zaščito umetnin bistveno, pojasnijo v Moderni galeriji. Previsoka vlaga in temperatura (in obratno) namreč povzročata hitrejše staranje umetnin.
Kakšna stopnja vlage pa je optimalna? Poskrbite, da bo v prostorih vse leto čim bolj enakomerna (45–60-odstotna relativna vlaga – RV), saj nihanja temperature in vlage na dolgi rok povzročata krčenje in raztezanje materialov. Prav to pa je tisto, kar umetnine poškoduje: pride do pokanja, zvijanja, odstopanja barvnih plasti in premazov, krhkosti in togosti gradiva, otrdelosti materiala ter do luščenja, krčenja in raztezanja.
Mag. Nada Madžarac, konservatorska - restavratorska svetovalka v Moderni galeriji svetuje, da umetniških slik ne obešate na vlažne stene, saj jih bo vlaga zelo hitro poškodovala.
Dragocene umetnine hranite v prostorih, ki niso prevroči in kjer zrak ni presuh ali prevlažen. Kako to doseči? Najlažje boste dobre pogoje za umetnine dosegli v prostorih in objektih, ki imajo učinkovit klimatski sistem.
Umetnin ne izpostavljajte toplotnim virom, kot so radiatorji, IR grelci in kaminske peči ter velikim nihanjem temperature, do katerih lahko pride npr. pri oknu. Tudi centralna kurjava zelo izsuši zrak, kar poškoduje umetnine.
Nasveti za razstavljanje umetniških del
Najbolje bo, da jih razstavljate v prostorih, v katerih:
- Temperatura naj bo od 18–24 stopinj Celzija.
- Relativna vlaga naj bo med 45–60 %.
- Nihanja temperature in vlage naj bodo čim manjša.
- Umetnine zaščitite pred neposredno sončno svetlobo z zastiranjem oken ali z zaščito stekla pred UV žarki (UV žarki umetnine segrevajo in povzročajo fotokemične procese, kot so bledenje, spreminjanje barve, poveča pa se tudi krhkost materiala).
- V neposredno bližino ne nameščajte svetil, ki lahko lokalno segrevajo barvne plasti umetnin in jih poškodujejo. Moč svetlobe nadzorujte z namestitvijo ustreznih svetil, ki niso neposredno usmerjena v umetnino, ter s časom in količino osvetljevanja.
- Priporočena osvetljenost glede na občutljivost predmetov je med 50–200 lx.
- Osvetljenost uravnavajte po najbolj občutljivem materialu (na primer risba na papirju, pastel, grafika in fotografija morajo biti najmanj osvetljena, in sicer s 50 lx).
- Umetnin ne postavljajte blizu cvetočih rastlin, saj njihovi trosi vsebujejo mikroorganizme, ki poškodujejo umetnino.
- Izogibajte se tudi bližine sveč in odprtih kurišč (kaminskih peči), saj lahko umetnine zaradi saj potemnijo.
Največ škode lahko povzroči človek
A največje tveganje za umetniške predmete je še vedno človek. Umetniška dela se namreč najpogosteje poškodujejo po nesreči. Najbolj ogrožene so slike in risbe, ki lahko, če jih ne pospravite pravilno, zdrsnejo ali padejo. Posledice so lahko odrgnine, razpoke in raztrganine. Pogosto se platno slike preluknja, papir pa se lahko strga, zlomi ali skrivi.
Malih poškodb največkrat sploh ne opazite, pojasnjuje konservatorka - restavratorka v Moderni galeriji. Zato takoj, ko opazite vidne razpoke, luščenje barv, obledela mesta, raztrganine, odstopanja barvnih površin, manjkajoče predele … poiščite pomoč strokovnjaka, konservatorja - restavratorja. Le tako lahko preprečite še večjo škodo.
Z umetniških predmetov redno brišite prah z najfinejšimi, mehkimi čopiči. Če je površina nestabilna, prahu ne odstranjujte, ampak pokličite konservatorja - restavratorja.
Vsa likovna dela, ki jih obesimo na steno doma, morajo biti okvirjena, še posebno papirno gradivo (umetnine na papirju in kartonu). Ta naj bodo pod steklom in zaščitena pred ultravijolično in infrardečo svetlobo. Umeščena naj bodo v paspartuje iz muzejskega kartona.
Umetniška dela dokumentirajte
O umetniških delih, ki ste jih dobili, kupili ali podedovali, vodite ustrezno evidenco. O njih zberite vse podatke, saj je provenienca (izvor umetnine) še kako pomembna. Zapišite si vse podatke o umetniškem delu in to dokumentacijo skrbno hranite. Umetniška dela fotografirajte v visoki resoluciji, ki omogoča povečanje fotografije umetnine.
Vso dokumentacijo hranite bodisi v klasični bodisi v digitalni obliki, pomembno pa je, da jih hranite na varnem in tako preprečite, da bi se dokumenti izgubili ali uničili.
Stanje umetniških del spremljajte in vsako spremembo dokumentirajte. Tudi kadar mora posredovati strokovnjak konservator - restavrator, le-ta vsak poseg na umetnini dokumentira in po končani sanaciji dokumentacijo preda lastniku umetnine.
Kam z umetniškimi deli, ki trenutno niso obešena ali razstavljena?
Konservatorka - restavratorka iz Moderne galerije Nada Madžarac svetuje, da umetniška dela vedno hranite v prostoru, v katerem lahko zagotavljate stabilne klimatske razmere. Zavarujete jih pred umazanijo in prahom tako, da jih prekrijete s pralnimi bombažnimi tkaninami ali nevtralnimi folijami. Lahko jih hranite tudi v mapah arhivske kakovosti, v škatlah, omarah ali vrečkah iz inertnih naravnih in umetnih materialov.
Če jih hranite na policah, naj bodo večji predmeti zadaj, manjši pa spredaj. Razporejeni naj bodo tako, da ne bodo natlačeni skupaj, hkrati pa naj bodo stabilno nameščeni na ustreznih policah, da se ne tresejo, ne premikajo in ne padejo.
Slike podložite in shranjujte pokončno. Nikoli ne zlagajte skupaj tistih z okvirji in tistih brez njih. Umetniška dela, ki so pod steklom, lahko hranite tudi v vodoravnem položaju, pri čemer steklo zaščitite s posebnimi trakovi (statičnimi folijami za steklo brez lepila).
Dela, ki so vidno poškodovana, morajo ležati. Lice slike, risbe, grafike ali fotografije pa mora biti zgoraj. Ne dotikajte se jih s prsti, jih ne dvigajte samo z eno roko in nanje ne naslanjajte drugih predmetov.
Umetniška dela hranite v originalni opremi. Če so neopremljena, jih je najbolje hraniti v mapah. Večje slike brez slepih okvirjev pa navijte na primerne tulce z licem navzven.
Začenjamo prenovo stanovanja. Kam z umetninami?
Ko se odločite za prenovo, vsa umetniška dela odstranite s sten in prenesite v drug, klimatsko primeren prostor, ki naj bo čim bolj suh in brez vlage. Pred tem vsak predmet zavijte v mehurčkasto ali zaščitno vodotesno folijo. Časopis, recikliran papir, vlaknate tkanine, vata in lepilni trakovi niso primerni.
Če imate doma dragocene in občutljive predmete, pa v Moderni galeriji priporočajo, da naredite ustrezno embalažo po meri. Manjše predmete lahko shranite v kartonaste škatle, večje pa v zaboje iz lesa, ki so znotraj obloženi.
Kaj pa zavarovanje?
Če ste fizična oseba in se ne ukvarjate s pridobitno dejavnostjo, priporočamo sklenitev zavarovanja doma. Vsi zavarovanci s sklenjenim zavarovanjem doma, imate zagotovljeno tudi zavarovalno kritje za umetniške predmete.
Le z nekaj kliki lahko zavarovanje doma sklenete tudi preko spleta, kjer lahko izbirate med tremi prednastavljenimi paketi.
Obseg nevarnosti in limiti zavarovalnih kritij pa so odvisni od paketa, ki ste ga izbrali.
- Pri Malem paketu je limit zavarovalnega kritja za umetniške predmete 1000 EUR.
- Pri Velikem paketu je limit zavarovalnega kritja 2000 EUR.
- Pri Comfort paketu pa je limit zavarovalnega kritja 5000 EUR
Za večino zavarovancev so zgoraj omenjeni zneski ustrezni.
Če pa imate doma umetniške predmete višjih vrednosti, jih lahko prav tako zavarujete z zavarovanjem doma, a morate zavarovalno kritje ustrezno povišati z doplačilom na zavarovalno premijo.
Pri zavarovanju umetniških predmetov morate hraniti tudi popis teh predmetov z dokazili o lastništvu oziroma istovetnosti in o vrednostih teh predmetov (fotografije, certifikati …). Priporočamo, da se o tem pogovorite s svojim zastopnikom že ob sklenitvi zavarovanja. Na ta način se zagotovi ustrezna in pravilna cenitev poškodovanih in uničenih oz. izginulih predmetov.
Pri tem velja opozoriti, da so umetniški predmeti zavarovani, ko se nahajajo v stanovanjskih prostorih, ne pa tudi, ko se nahajajo v pomožnih prostorih in pomožnih objektih, kot so kleti, kurilnice, drvarnice, garaže.
Članek smo pripravili z mag. Nado Madžarac, vodjo oddelka za konserviranje - restavriranje modernih in sodobnih umetnin v Moderni galeriji.