Motor ni iz sladkorja

Tudi iz železa je malo komponent, a tistih nekaj, je treba jeseni zaščititi pred rjo.

Naj vas bližajoča se zima ne preseneti. Pred zimskim parkiranjem motorja je pametno postoriti dve, tri stvari. Operemo motocikel, ga dobro posušimo in vse površine namažemo s kozmetiko: olje uporabimo za kovino, preparat za plastične dele je morda dober tudi za površino sedeža, naoljimo vpetja ročic in ležišča gibajočih delov z oljem v pršilcu. Tudi pletenice (ali po domače zajle) namažemo.

Upam si trditi, da izdelava motorjev ni več tako kakovostna, kot je bila še pred dvema desetletjema. Vsi proizvajalci radi vsako leto vknjižijo večji profit, kar pa gre tudi na račun zniževanja stroškov. Toda nekje na poti stiskanja je naravna meja, ko navzdol brez opazne škode ne gre več.

 

Pred letom dni sem si od blizu ogledoval za pol parkirišča nekaj mesecev starih Harley-Davidsonov v tovarniški lasti. Ker so jih prali z avtomobilskimi agresivnimi šamponi in visokotlačnim čistilcem, je bilo na vijakih, navojih, na nosilcih in slabše zaščitenih delih (notranjost izpušne cevi) grozno veliko rje.

 

Tu se pozna nižja kakovost komponent in izdelave. A rja sama po sebi na motorjih še ni tak problem, kot je to danes alarmantno na podvozjih avtomobilov. Kljub temu nanjo ne smete pozabiti. Poglejmo, kako s čiščenjem nad rjo na motorju.

 

Najbolj ogroženi elementi motocikla

Iz železa je na motorju razmeroma malo komponent. Še najbolj skrita past je notranjost jeklene posode za gorivo. Tu je edina preventiva pred jesenskim mirovanjem, da posodo za bencin napolnite do vrha, da gola pločevina ni v stiku z zrakom. Toda! Izkušnje zadnjega časa kažejo, da novodobni bencin degradira. Po enem letu stanja smrdi kot slab firnež in kdor ima doma kosilnico za travo, ve, da ne bo vžgala, pa če jo na kolenih prosiš. Kriv je star bencin.

 

Korozija aluminija je problem. Zaradi udarcev kamenčkov ali poškodb barve, s katero so zaščitene površine iz aluminija, bo ta po površini zacvetel. Kdor to zanemari in poškodb ne sanira, bo čez nekaj časa imel problem, na katerega bo pri prodaji motocikla pozoren vsak morebitni kupec. Slaba nega zbija vrednost motocikla.

 

Elementi motocikla, ki jih močno prizadeneta vlažna umazanija in posledično korozija, so vzmetenje, zavorne čeljusti, kolesni ležaji in pa pogonska veriga.

 

Na vzmetenju so drsne površine kromirane, da je odpornost na obrabo večja in tek gladek. Čistoča je tu prva zapoved. Z vodo in nežno gobo ali krtačo razmočimo prah, zapečene muhe in ostalo nesnago, splaknemo, zbrišemo, posušimo in rahlo namažemo. To pa še ni vse. Če je zadnji blažilnik v okvir vpet z ročičevjem, je treba tu vse stike dobro očistiti, včasih tudi namazati. Kaj in kako, je treba prepustiti serviserju.

 

Tudi z zavornimi čeljustmi je več dela in najbolj prav je, da to naredi izkušen serviser, ki bo odstranil čeljusti, očistil zažrt zavorni in cestni prah, morda bo treba zamenjati tesnila okoli batkov, ki pritiskajo na zavorne ploščice. Potem z veliko občutka ter dinamometrskim ključem vse skupaj lepo privije in zavaruje.

 

Rja na motorju se zavleče v skrite kotičke.

Veriga! Redno čiščenje in mazanje je bistvenega pomena za gladek tek. Suha veriga žre motorno moč, verižnike in samo sebe, zato se podaljšuje. Zadnje čase tovarne vgrajujejo nekaj tanjše in lažje verige, ki imajo tudi krajši vek trajanja. Slabo vzdrževana veriga bo težko naredila deset tisoč kilometrov. Dobro vzdrževana vsaj enkrat več. V denarnici to pomeni vsaj 200 evrov razlike.

 

Kaj pa plastika? Oglejte si kakšen starejši motocikel. Kar je bilo na novem črno, je postalo pod vplivom sonca in vremena sivo. Tudi plastični elementi potrebujejo občasno nego s kemijo. Tu ne pozabite na kovčke.

 

Pnevmatike in akumulator

Na pnevmatikah se ne da nič narediti. Preverite tlak in obrabo in to je to.

 

Če ima vaš motocikel sredinsko parkirno stojalo, ste v prednosti, ker bo teža motocikla manj pritiskala na pnevmatike. A je to pomembno le, če bo motocikel v garaži obstal za dalj časa.

 

In ne pozabite na akumulator. En mesec stanja je za akumulator veliko, saj se samodejno prazni. Če je večkrat bolj prazen kot napolnjen (govorimo o napetosti), bo prej izdihnil. Za prezimovanje obstajata le dve poti. Ali ga vzamete iz motocikla, postavite nekam na toplo in občasno priklopite na polnilec. Ali nanj privijte priklopni kabel in akumulator redno priklapljate na pametni polnilec. A pozor. Predno letite v veleblagovnico po najcenejšega v akciji, preberite, kaj svetuje proizvajalec. Nekateri motocikli so že tako pametni, da jim lahko preproščina škodi.

 

Kaj pa, če se pokaže sonce?

Prav je, da je motocikel vedno pripravljen za vožnjo. Tako je tudi strošek rednega ali nujnega vzdrževanja stalno lepo razporejen, da nikoli grdo ne udari po denarnici. To prevedeno pomeni, da motocikel pred zimo odpeljete k mehaniku na servis ali programirano menjavo delov (zavorna tekočina, gumijaste zavorne cevi, cevi razvoda bencina).

 

Če vas bo zimsko sonce premamilo, da se zapeljete, seveda ni nič narobe. Zavedati se je treba, da zaradi soljenja cest ostaja na vozišču zelo agresivna kemija, ki zares grdo napade aluminijaste dele. Zato je po vožnji potrebno pranje, sušenje …

 

Oblačila so kot vetrobransko steklo

Motorist vso umazanijo v zraku nabere na svoja oblačila. To je skoraj nagnusno. Redna higiena čelade, obutve, rokavic in vrhnjih oblačil je priporočljiva. Ko je vse lepo čisto, na suhem prezračite in pospravite. Če zaradi višje vlage in slabega prezračevanja v prostorih obstaja nevarnost plesni, dodajte k oblačilom kemični preparat, sušilec zraka. Če se vam bo v usnjeno oblačilo zavlekla plesen, je zlepa ne boste zatrli. Vsi okoli vas bodo vihali nos.

 

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

motorno kolo, varna vožnja, zavarovanje motornih koles
Preberite tudi