Tehnika vožnje z motorjem: zaviranje v sili
Večina ne zna učinkovito zavirati

Ali znam zavirati? Vsak voznik bo odgovoril: Seveda, zaviranje obvladam! A to ni vedno res. Izkušnje s poligona varne vožnje enoznačno kažejo enako porazne rezultate za avtomobiliste in motoriste: vozniki niso sposobni v celoti izkoristiti zavorne sile.

Na poligonu voznik ve, kaj bo počel. Vozišče je čisto. Hitrost vožnje je razmeroma nizka. Jasno je označeno, kje je treba začeti zavirati. Vse dogajanje je kot na dlani. Z izjemo nekaj treme zaradi prisotnosti inštruktorja ni motečih dejavnikov. V tej situaciji reakcijski čas voznika niti ne igra vloge, ker je vnaprej vse znano.

 

Tudi zelo izkušen motorist komajda uspe v prvem, drugem ali celo tretjem poskusu zaviranja s hitrostjo le 70 ali 80 km/h izkoristiti 60 % zavornega učinka motocikla. Kdor se že približa 70 %, je pravzaprav kar dober.

 

Kaj se dogaja med zaviranjem z avtom

Zakaj je tako? Vozniki (avtomobilisti in motoristi) se v vsakdanjem življenju sploh ne zavedamo, kako neprijeten je občutek, ko vozilo  zavira z vso močjo. Prva motnja so predmeti v avtomobilu, ki zletijo s sedežev, in sopotnik, ki zakrili. Tudi voznikovo telo med zaviranjem še nadaljuje pot s hitrostjo vožnje, zato se voznik ne počuti več stabilno in varno, saj ga premakne v sedežu. Če avtomobil ni tehnično brezhiben, bo počepnil na eno stran ali ga bo nekoliko zaneslo iz smeri, ABS-u navkljub.

 

Inštrument z meritvijo izraženo kot negativni (zemeljski) pospešek G = 9,81 m/s² (= pojemek)

 

Na motociklu je občutek še bolj neprijeten

Pri ostrem zaviranju z obema zavorama pojemek deluje na telo precej grobo. Občutek imaš, da je glava kar zaplavala, pogled izgubi širino in nekaj ostrine. Ker pojemek povzroči silovit prenos teže na prednje kolo, se vilice močno posedejo. To povzroči strašljiv občutek, da se bo motocikel prevrnil čez kolo. Če motorist med zaviranjem gleda tik pred prednje kolo, je situacijo dodatno poslabšal, saj izgublja občutek stabilnosti. V primeru, da motorist ni v stabilnem položaju in dobro oprt, ga bo tudi premaknilo v sedežu. Če med zaviranjem ni stisnil sklopke, se lahko motor ugasne, kar položaj dodatno zakomplicira, saj bo motocikel pričelo zadaj zanašati iz smeri.

 

Meritve učinkovitosti zaviranja pri hitrosti 80 km/h pokažejo, da je povprečna izmerjena vrednost pojemka (g) od 0,75 do 0,85. Temu bi rekli kar srednja žalost, saj zaviramo samo s tremi četrtinami potenciala.

 

Šele po več poskusih motorist zares začuti, s kolikšno silo je potrebno stisniti zavorne ročice in kako umiriti telo, da doseže bolj ali manj optimalen pojemek 0,9 g-ja, torej 9,0 m/s². Pri takšnem pojemku pa je pot ustavljanja za vsaj nekaj metrov slabša od optimalne, ki jo zmore motocikel.

 

 

Ne prehitro! Za trenutek se ustavite in poskrbite, da ne zamudite novih strokovnih nasvetov samo za motoriste.

 

Vpišite svoj e-naslov in obveščali vas bomo o vsebinah iz sveta motociklizma.

 

motorno kolo,varna vožnja
Preberite tudi