Sheryl Sandberg, avtorica knjige Option B, ki govori o izgubi moža in žalovanju»Travmatična izkušnja je izjemno močan dogodek, ki pretrese našo vero v pravičen svet in nas oropa občutka, da lahko življenje nadzorujemo, da ima smisel in je predvidljivo.«
Dr. Ćurić strne obdobja po izgubi bližnjega v pet faz.
Faza šoka je različno globoka in intenzivna, odvisna je namreč od pomembnosti izgube. Kognitivne sposobnosti žalujočega upadejo, saj je ta reakcija bolj nevrološka kot psihološka. Ne zmore narediti, kar je zmogel pred tem, lahko je dezorientiran, celo začasno paraliziran. Praviloma je ta faza kratka.
Žalujoči si opomore od prvotnega šoka. Začne zavračati realnost, jo zanikati, ne sprejema izgube in njenih posledic, pogosto se vede, kot da se ni nič zgodilo. Strokovnjaki to obdobje imenujejo pubertetniška faza, saj je prisotna jeza, ki lahko privede do neskončnih konfliktov z okolico. Zaščitni znaki tega obdobja so uporništvo, nesprejemanje izgube in dokazovanje, da je ni bilo. Tudi ta faza je praviloma kratka, a potrebna, saj žalujočega ščiti pred škodljivimi psihološkimi reakcijami na izgubo.
Žalujočega prežemajo misli na izgubo. Utrujen je, razmišlja o preteklosti, tarna in se spominja. Ko ugotovi, da nikoli več ne bo tako, kot je bilo, se sprijazni z resnico. Spoznanje, da umrlega ne bo več, je običajno najbolj boleče, saj povzroča mnoge občutke, tudi jezo, krivdo, žalost, depresijo ali tesnobo. Hkrati pa je to obdobje prelomnica, ki napoveduje, da se je začela faza žalovanja. To obdobje je lahko zelo različno dolgo.
Ko žalujoči sprejme resničnost, se lahko začne spopadati z njo in zdravo žalovati za umrlim. V tej fazi se lahko pojavijo psihološki in socialni zapleti. Dr. Ćurić poudari, da je strokovna pomoč potrebna predvsem, če se žalujoči krivi za smrt, če zapada v depresijo ali druga psihološka stanja.
Občutki iz prejšnje faze so lahko še vedno prisotni, a žalujoči se počasi vrača v običajno življenje in izkazuje zanimanje za vsakodnevne aktivnosti.
Faze žalovanja so lahko različno intenzivne in dolge, kar je odvisno od okoliščin, povezave z umrlim in podpore, ki jo žalujoči prejme iz okolice. Strokovnjaki menijo, da so najtežja žalovanja za umrlimi, katerih smrti ne moremo razložiti z logiko in naravnim potekom življenja. Če umre dedek, ki smo ga že velikokrat videli bolnega, je lahko žalovanje za njim precej lažje kot pri izgubi otroka, sorojenca ali partnerja. Nenadna smrt je za mnoge težje sprejemljiva kot pričakovana.
Če žalujoči zastane v kateri koli fazi in je ne preide, so posledice lahko hude. Dr. Ćurić opozarja, da so običajno najnevarnejši zastoji v fazah šoka in obupa, saj lahko vodijo v težka stanja, kot so odvisnosti, samomori, zastane lahko célo življenje. »Če se žalujoči ne zna spopadati z občutki, je nujno potrebna strokovna obravnava,« pravi.
Sheryl Sandberg, avtorica knjige Option B, ki govori o izgubi moža in žalovanjuVčasih imamo nad življenjem manj nadzora, kot bi ga želeli. Včasih ga imamo več. A zdaj vem, da se lahko, ko me življenje potegne pod gladino, odrinem od dna, odplavam na površino in ponovno zadiham.
Podobno, kot preprečujemo razrast bakterij v telesu, je treba preprečiti tudi razrast žalosti v najtemnejših kotičkih psihe. Tam namreč – varna pred tem, da jo razblinimo – raste, se preobraža in preoblikuje v »vnetje«, ki je tempirana bomba. Pri tistih, ki zaradi privzetih vzorcev zavračajo »klasično« žalovanje, se tako lahko pojavijo povsem telesne težave. Namesto da bi jokali, izražali žalost, jezo in nemoč, se pojavijo težave s ščitnico, pritiskom in želodcem ali psihološki simptomi, ki jih prej niso izkušali, denimo fobije in hipohondrija.
Posebno pozornost pa je treba nameniti žalovanju otrok (več o tem si preberite v članku). Mag. Radmila Pavlovič Blatnik, ki v Slovenskem društvu hospic skrbi predvsem za podporo otrokom ob izgubi bližnjih, opozarja: »Otroci so prikriti žalovalci, ne opazimo jih vedno, ker žalujejo drugače kot odrasli. Vsi otroci in mladostniki imajo pravico odžalovati izgubo na svoj način. Malčki in dojenčki smrti oziroma izgube še ne dojamejo v vsej širini, po izgubi bližnjega pa jo vsi predelujejo še kar nekaj časa. Dobro je, da se otroci od umrlega poslovijo. Del poslavljanja je morda tudi to, da vidijo pokojnika in prisostvujejo socialno bolj sprejetim ritualom, kot je pogreb. Če jim tega ne omogočimo, ker jih želimo zaščititi, da jih ne bi še dodatno ranili, jim s tem odvzamemo priložnost, da se poslovijo od umrlega. Celjenje pa se lahko začne le s primernim slovesom in iskrenimi pogovori brez manipulacij.«
Žalovanje naj bo tako aktivno, predvsem pa naj bo to proces, v katerem smo iskreni do sebe, okolice ali drugega žalujočega. Pri tem je izjemno pomembno, da se žalovanje ne dogaja v izolaciji, da se med njim ne vrtimo v krogu istih misli, ampak te zaupamo bližnjim, prijateljem ali neznancu. Nekaterim pomaga prebolevati jokanje ob obujanju spominov, poslušanju glasbe ali iskanju starih fotografij. Mnogi v sanjah srečujejo umrle in se z njimi pogovarjajo. »In vse to je izjemno zdravo,« zaključi Ćurić.
Robert Woodruff Anderson, dramatik, scenarist in producentSmrt konča življenje, ne konča pa odnosa.
Za pomoč Slovenskega društva hospic lahko zaprosi vsak, ki bi želel oporo in vodenje skozi čas, v katerem se mešajo žalovanje za življenjem v odhajanju, strah pred spoznanjem o lastni minljivosti in skrb za čim lažji prehod v smrt. Društvo tako pomaga s programi Hospic – spremljanje umirajočih bolnikov in njihovih svojcev, Žalovanje odraslih, Žalovanje otrok in mladostnikov, Detabuizacija smrti in Prostovoljstvo.
Matevž Pavčnik in Ema Gradišar sta v Slovenskem društvu hospic prostovoljca. Iz njiju vejejo umirjenost, sočutje, stabilnost, zanesljivost – pomembne lastnosti prostovoljcev, tistih, ki srčno spremljajo umirajoče v zadnjih mesecih življenja, svojcem pa pomagajo lajšati stiske.
»Včasih gremo na redni tedenski obisk bolj zaradi svojcev – da se spočijejo, gredo na sprehod, da zadihajo. Damo jim potrditev, da jim ni treba biti ob umirajočem ves čas, saj tudi njemu kdaj prija samota,« pravi Matevž.
Ema pa doda: »Včasih je dovolj le prisotnost, zanjo so žalujoči najbolj hvaležni. Da vedo, da niso sami. Da vedo, da jih razumemo. Da jim lahko pomagamo priti do zaključkov, ki olajšajo žalovanje.« V službi, kjer opravlja delo diplomirane medicinske sestre na intenzivnem oddelku, Ema to najbolj pogreša.
Simon Šketa, ustvarjalec kulinaričnega portala Sketa.si, je s sinom ob umiranju svoje partnerke poskušal živeti čim polnejše življenje: »Že zato, da smo se imeli lepo in je ostalo čim več spominov.«
Kot pravi mag. Tatjana Sedlar: »V času umiranja imajo velik pomen kakovost trenutka, odkritost, pristni odnosi. Niso pomembni opravki, ki so se prej zdeli nujni, ni pomembno stanje na računu ali nered po hiši. V izteku življenja so v ospredju odnosi.«
Matevž Pavčnik, prostovoljec pri Slovenskem društvu Hospic»Ko umirajoči opravijo z bremeni preteklosti, ko v bilanci svojega življenja pobrišejo rdeče številke, se v njih naselijo zadovoljstvo, sproščenost, bržkone celo radost. Če bi bili zmožni tako živeti vsak dan, bi bilo čudovito.«
Misli svojcev in umirajočega pa so pred smrtjo pogosto povezane tudi z neizrečenimi hrepenenji, neuresničenimi željami, nedoseženimi cilji. Bolnik in svojci se spoprijemajo z različnimi vprašanji in stiskami, to je buren čas.
»Zato spodbujamo, da se svojci z umirajočim pogovarjajo o svojih čustvih in o njegovih željah, ko je čas, pa bolnika spustijo. Umiranje je njegov proces, svojci so samo spremljevalci. Bolnike pogosto bolj kot zase skrbi za svojce, zato je bistvenega pomena, da mu ti povedo, da bo z njimi vse v redu. Nekateri umirajočemu tudi povedo, da lahko odide, ko bo želel. In številni pomirjeni umrejo kmalu zatem,« pravi mag. Tanja Sedlar iz Slovenskega društva hospic.
Umirajoči se pomirjajo na različne načine, čeprav mnogim ne uspe pravi čas. Najpogosteje mir dosežejo z ljubečo podporo spremljevalcev in bližnjih. Dr. Ćurić način pomiritve povezuje z osebnostnimi temelji umirajočega: »Nekateri bolniki razmišljajo znanstveno in jih zanimajo fiziološki vidiki smrti; pomiri jih denimo dejstvo, da se tik pred smrtjo sproži naval endorfinov in zato vsi, ne glede na okoliščine, umrejo polni hormona sreče. Verujoče bo pomiril pogovor z duhovnikom, ki opravi zadnje zakramente. Tretje bo pomiril ezoterični vidik, branje duhovnih knjig, magijske izkušnje.«
Bistveno je, da spremljevalci umirajočega pozorno poslušajo in slišijo njegove potrebe ter ga ne silijo v načine pomirjanja, ki mu niso blizu. Pri prepoznavanju teh želja svojci včasih potrebujejo pomoč.
Spremljevalci iz Slovenskega društva hospic so pogosto posredniki med umirajočim in bližnjimi. Mnoge bolnike razbremenjuje, če se lahko pogovorijo z nekom, ki ni obremenjen z njihovo zgodbo. Hkrati pa so spremljevalci tudi bolnikovi zagovorniki. Svojci so denimo pogosto v izjemni stiski, ko začne bolnik zavračati hrano in pijačo. Umreti od lakote v razvitem svetu je tabu, svojci si ne želijo očitati, da niso naredili vsega. Naloga spremljevalcev umirajočih je zato svojcem razložiti, da je odklanjanje hrane in pijače posledica oslabelosti telesa, ki usiha in se pripravlja na konec. Tako je svojcem lažje, predvsem pa bolnik ne doživlja še večje stiske. Včasih so besede in dejanja odveč in je povsem dovolj le prisotnost.
Dr. Željko Ćurić, psihiater»Včasih lahko z besedo naredimo več škode kot koristi, ko denimo rečemo, da žalujočega razumemo. Tudi če smo prestali podobno preizkušnjo, ga ne moremo razumeti, saj ima vsak unikatne občutke.«
Nekateri žalujoči namesto želje po tišini čutijo močno potrebo po pogovoru. »Žalujoči pogosto povedo, da so v šoku, ko pridejo v službo in se nihče noče pogovarjati o njihovi izgubi. Oni pa bi želeli govoriti in večkrat ponoviti, kako je bilo, kaj so doživljali, kako utrujeni so od žalosti,« pravi mag. Tatjana Sedlar iz Slovenskega društva hospic.
Tudi Simon Šketa je po izgubi partnerke javno spregovoril o tem, a je vzbudil zelo različne odzive: »Veliko je bilo tišine, še več pa prijaznih besed, empatije in spoštovanja, da sem o tem govoril odprto.«
Glavno vodilo pri soočenju z žalujočim naj bo tako čuteča pozornost za njegove potrebe. Če želi tišino, to spoštujte, če želi pogovor, mu postavljajte odprta vprašanja: kaj čutiš, kako si, kaj si želiš, o čem se želiš pogovoriti, s čim ti lahko pomagam? S tem pokažete, da ste tukaj za izčrpanega žalujočega, pripravljeni sprejeti vse njegove potrebe, poslušati težke, boleče vsebine, skuhati kosilo ali prevzeti del njegovih obveznosti.
Če se soočite z žalujočim, ne boste koristili le njemu, ampak tudi sebi. Sprejemanje smrti in minevanja je namreč pomemben proces, a usvojimo ga le, če se mu zazremo neposredno v oči.
Ob izgubi bližnjega se morda zdi, da zaidemo v mrtvi rokav, iz katerega ni izhoda. V resnici zaidemo le v stransko strugo, v kateri nas tok ne nosi s seboj, ampak se moramo sami s podporo okolice pognati naprej, nazaj v glavno strugo reke življenja. Ali kot je nekoč zapisal danski filozof Søren Kierkegaard: »Življenje lahko razumemo le za nazaj, živeti pa ga moramo naprej.«