Na poti
Kaj delate narobe v avtu?
JANUAR 2018 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:16:09
Pravilen položaj v avtu je predpogoj za hitro in pravilno ukrepanje v kritičnih trenutkih ter zaščita ob trku. Predstavljamo napake in rešitve, da boste s pravilnim sedenjem poskrbeli za svoje zdravje in dodatno varnost na cesti.
Približajte se volanu
Večina voznikov v avtomobilih sedi odmaknjena predaleč od volana in s preveč položno nastavljenim naslonom sedeža. Na ta način telo v sedežu ni v idealni legi za upravljanje vozila. Prav tako v takem položaju sedimo precej bolj sključeni. Zato hrbet namesto pravilne oblike S postaja vedno bolj podoben črki C. Slednje pospeši utrujenost in bolečine v vratu, daleč naprej na volan stegnjeni roki pa močno utrujata ramenske mišice.
Drug zelo pomemben dejavnik pravilnega sedenja pa je tesno povezan z upravljanjem avtomobila. Če sedite predaleč od volana s preveč položnim hrbtiščem, tvegate:
- da ne dobite dovolj hitro informacij s ceste o oprijemu, legi in tem, v katero smer sili avto,
- da v kritičnih situacijah ne morete odreagirati dovolj hitro in natančno in
- da ob nesreči zaradi nepravilnega sedenja utrpite večje poškodbe, kot bi jih sicer.
V videu si oglejte, kako pravilno nastavite svoj vozniški sedež in se izognete zgoraj omenjenim težavam.
Če vozite z iztegnjenimi nogami, ob trku tvegate hujše poškodbe
Sedalni del sedeža je nastavljiv po dolžini, pogosto pa tudi po višini in naklonu. Izkoristite vse naštete možnosti nastavitve, da ohranite pravilen položaj, tudi če ste večji in imate občutek, da morate zaradi tega sedeti dlje.
Večina voznikov sedi predaleč od stopalk sklopke, zavore in plina.
Če ne sedite pravilno, se vam bo pri zaviranju v kritičnih situacijah, ko boste hitro in z vso silo pritisnili stopalko sklopke in zavore, zgodilo, da boste imeli nogi povsem stegnjeni. Ob trku se bo sila udarca prenesla neposredno na noge. Tako se bo občutno povečala možnost nastanka večjih poškodb, kot če bi bili nogi tudi pri polno pritisnjeni stopalki sklopke in zavore še vedno rahlo pokrčeni, saj bi močno silo tako lažje ublažili.
Pri prometnih nesrečah je še vedno veliko nepredvidljivega. Brezplačno si prenesite svoj izvod Voznikovega vodnika, ki naj postane del obvezne opreme v avtu.
Varnostna oprema ne more odigrati svoje vloge, če v sedežu »ležite«
Praviloma imajo vozniki naklon hrbtišča nameščen precej bolj položno, kot bi bilo priporočljivo.
Pri takem ležečem sedenju avta ne morete upravljati tako dobro, kot bi ga sicer. Najlepši dokaz za to je, da se ob vsaki že malo bolj zahtevni vozniški situaciji najprej dvignete in poravnate, šele potem začnete z manevrom reševanja.
Ko hrbet ni prislonjen ob naslon sedeža, iz sedeža ne dobivate pomembnih informacij o tem, kaj se z avtom dogaja.
Še posebej z njegovim zadnjim delom, kar pomeni, da je tudi reševanje avta pri takem sedenju precej slabše, kot bi lahko bilo.
Druga slaba stran preveč položnega sedenja pa je, da se lahko ob trku zgodi tako imenovan potop telesa. Varnostni pas preveč ležečega telesa ne more objeti dovolj čvrsto, da bi ga lahko ob trku uspešno zadržal v sedežu. Zato se z nogami zapeljete veliko globlje v armaturo. To lahko povzroči hujše telesne poškodbe, kot bi jih, če bi sedeli bolj pokončno.
Z uvedbo sistema zategovalnikov varnostnih pasov se je možnost nastanka »potopa« sicer občutno zmanjšala, a je drugih pozitivnih razlogov za pokončno sedenje še vedno toliko, da velja pravilo pravilnega naklona hrbtišča vselej upoštevati.
Preberite si več o varnostnih sistemih v avtomobilih.
S stegnjenimi rokami v kritičnih situacijah reagirate prepočasi
Sami lahko naredite preprost test: stegnite roki v položaj, kot da držite v rokah volan. Čim hitreje jih zasučite. Nato to poskusite še s pokrčenima rokama. V katerem položaju gre hitreje?
Roki na volanu nikoli ne smeta biti stegnjeni, saj na ta način v kritičnih situacij ne morete ukrepati dovolj hitro in natančno.
Prav tako lahko v primeru nesreče stegnjeni roki močno povečata nastanek hujših poškodb v predelu komolcev in ramen. Roki pri trku praviloma stegnete in se nanju oprete, to pa povzroči neposreden prenos sil z volana na telo.
V videu si oglejte, kako pravilno nastavite volan.
Nikoli ne pozabite na varnosti pas
Pripenjaje z varnostnim pasom je tako enostavno, da se je skoraj nemogoče pripeti napačno. A kljub enostavnosti velja varnosti pas še vedno za enega najpomembnejših avtomobilskih varnostnih pripomočkov.
Varnosti pas bo svoje delo najbolje opravil, če telo tesno drži, da teče brez zatikanja in po delih telesa, ki bodo najlažje prenesli morebitne močne sile pojemkov.
Kljub zategovalniku varnostnega pasu ni odveč zgornji del varnostnega pasu nekoliko zategniti.
V video posnetku si oglejte, na kaj morate paziti pri pripenjanju varnostnega pasu in kako se pravilno pripnete.
Ko ste poskrbeli za pravilen položaj v avtu, pa preden odpeljete prižgite še aplikacijo DRAJV, ki vas bo spodbujala k varni vožnji in jo nagradila s popustom pri avtomobilskem zavarovanju. Pa srečno pot.