Motoristične izkušnje: Kako dvigniti motor?

Naj ne trpita ponos in hrbtenica.

Kot vsa dvokolesna vozila, tudi motocikel ne stoji sam. Kako manevrirati z in na motorju, da ne pade po tleh, kako ga pobrati in kakšna je lahko škoda? Nekaj odgovorov smo poiskali pri servisnem svetovalcu Kristjanu Sušniku iz moto centra AS Domžale in našem kolumnistu Mitji Gustinčiču, uredniku revije Moto SI.

Za začetek: kako kupiti pravi motor?

Neredko se zgodi, da si bodoči motorist privošči motocikel, ki je prevelik za motoristov telesni ustroj in prezahteven za njegove vozniške izkušnje. Toda če motociklist lahko svoje znanje in izkušnje nenehno širi in dopolnjuje, pa je telesna velikost tista dimenzija, ki bo ostala enaka vse življenje.

 

Motocikla ni dobro kupovati zgolj z očmi.

 

Mitja Gustinčič pravi, da se prenekateri lep in moden motocikel izkaže za prevelikega. Tudi tovarne pozabljajo na motocikliste srednje ali nižje velikosti, pa tudi na motociklistke. In zanimivo – večina dirkačev bi komaj zlezla na cestni potovalni motor. 

 

Pri nakupu motocikla je bistven podatek, kakšna je notranja dolžina razkoraka. Ne šteje namreč le višina sedeža od tal, pač pa tudi širina in oblika sedeža.

 

Motorist in motoristka morata z obema stopaloma seči do tal. Ni dovolj le stanje na špičkah oziroma na prstih.

 

Je rešitev v nižanju sedeža ali nižanju vzmetenja? Pri vseh posegih na motorju je bolje biti previden. Lahko se poruši geometrija motocikla, še posebej, če se motocikel zniža le zadaj. To lahko povzroči slabše in netočno zavijanje, kolesa lahko celo bežijo iz ovinka. O vseh posegih se je pametno posvetovati z vašim serviserjem. 

 

Zakaj motor pade?

Motor ostane stabilen le, če se pelje s hitrostjo več kot 5 km/h. Ko ta pade pod 5 km/h, začne motocikel izgubljati stabilnost in motorist mora biti pripravljen na korekcije gibanja tako s krmilom kot tudi z nogami in trupom.

 

Varen in soliden stik s tlemi je bistven. Le tako se da mirujoč motocikel obdržati v pokončnem položaju pred semaforjem, na križišču, ob speljevanju v klancu, pri obračanju ali med parkiranjem. Operacije, ki zahtevajo dobro oporo nog, so številne. A zgolj doba opora tukaj ne bo dovolj. Potrebna bo tudi moč v mečih, stegnih in še kje.

 

Moč v nogah, trupu in rokah pa potrebuje motociklist tudi pri rokovanju z motorjem, ko sestopi z njega, pa denimo tudi pri potiskanju motocikla, parkiranju, dvigu na srednje stojalo, obračanju na tesnem prostoru … Zato skrbite za moč in gibljivost.

 

Ko je motor preveč nagnjen, se ga ne bo dalo več zadržati. Neizbežen padec je tu. Takrat naj motorist poskrbi zato, da spodnja noga ne ostane ukleščena pod motorjem.

 

Če začutite, da bo sledil padec motocikla, rešujte sebe, ne motocikla. Ko je motor na tleh, pa ugasnite motor, opozorite druge in se umaknite na varno.

 

Ustavljanje in parkiranje na zahtevnejšem terenu

Najbrž vam je priporočilo, da mora biti motorist stalno na preži, prešlo že v kri. Veliko je namreč tudi situacij, ki nepovratno vodijo v padec, z dobrim opazovanjem in predvidevanjem pa se jim lahko izognete.

 

Prva od teh je ustavljanje ob robu cestišča, kjer je višinska razlika med bankino in voziščem velika. Preverite, ali se lahko varno ustavite dovolj stran od roba, da lahko tudi desno nogo postavite na vozišče. Sicer bo ta zabingljala v prazno.

 

Izziv je tudi ustavljanje pred križiščem oziroma pred znakom stop, kjer so tovornjaki in avtobusi v asfaltu naredili globoke kolesnice. To situacijo lahko predvidevate v naprej, saj je pogosta v mestih in prometnih križiščih.

 

Parkiranje na pesku, travnati površini ali blatu je težje zaradi ugrezanja. Priporočamo, da pod stojalo namestite desko ali namensko podlogo. Pot zna motorista pripeljati tudi v kakšno avanturo. Vseeno se je dobro izogniti blatnemu makadamu, saj ta ne nudi dobrega oprijema cestnim pnevmatikam. Takrat ne bo problem le parkiranje, ampak tudi vožnja sama.

 

Kako parkirati na klancu? Nasvete najdete v članku Z motornim kolesom v serpentine in strmine

 

Kako dvigniti motor?

Kako težek je motor, najbrž veste. So junaki, ki ga znajo postaviti na kolesa sami, bolj verjetno pa je, da bo za to potrebno usklajeno delo dveh oseb. Da ne bosta trpela ponos in hrbtenica, najprej krmilo naravnajte, nato pa podstavite hrbet. Nato počasi centimeter za centimetrom z močjo nog in zadnjice dvigujte motor. Kako to gre v praksi? Na spletu lahko najdete veliko posnetkov.

 

 

Če imate pomoč druge osebe, naj pomaga tako, da stabilizira prtljažnik. Lažje je dvigniti motocikle, ki imajo nizek sedež in zato opore za noge postavljene nizko. Ti pravzaprav ne ležijo na tleh, ampak so nagnjeni s kotom kakšnih 45 stopinj, zato vam ne bo treba dvigati motorja iz počepa.

 

Kaj pa škoda?

Težaškemu delu s pobiranjem sledi ogled škode. Če se je motor prevrnil na mestu, so največkrat poškodovani zunanji deli: ogledala, krmilo, uteži na krmilu, stranski kovčki, zavorna ročica, stopalka. Lahko pride tudi poškodb rezervoarja, oklepa ali izpuha.

 

Če se je padec motorja zgodil med vožnjo, so poškodbe odvisne od tega, na kakšen način je prišlo do padca – je bil to zdrs, trk ali celo prevračanje … Poškodbe so v tem primeru obsežnejše in se lahko pokažejo šele ob  strokovnem pregledu na servisu.

 

Servisni svetovalec Kristjan Sušnik iz AS Domžale glede na izkušnje ocenjuje, da so skrite poškodbe lahko prisotne na nosilcih oklepov, okvirju, električnih vodnikih, na senzorju padca, na bloku motorja, pa tudi na platiščih in na vzmetenju motorja.

 

Če je motor preveč poškodovan in vožnje ne boste mogli varno nadaljevati, pokličite asistenco.

 

Koliko vas bo stalo popravilo? K višini stroškov prispevajo znamka in model motocikla, cene rezervnih delov ter seveda vrsta poškodb. Razpon škod je težko določiti, pravi Kristjan Sušnik iz moto centra AS Domžale. Mnogokrat je na zunaj videti le manjše praske na oklepu, izpuhu ali je poškodovano ogledalo, škoda pa lahko znaša od nekaj 100 evrov do 1000 evrov.

 

Katero zavarovanje pomaga?

Škodo, ki nastane ob padcu motorja, lahko pokrijete iz zavarovanja avtomobilskega kaska za motor: kadar gre za poškodbo zunanjih svetlobnih teles in zunanjih ogledal iz delne kombinacije J, sicer pa iz splošnega kaska.

 

Pri delnih kombinacijah kaska ni odbitne franšize, poleg tega pa uveljavljanje škode po delni kombinaciji ne vpliva na bonitetni sistem.

 

Morda vam pridejo prav še nasveti, ki jih je pripravil servisni svetovalec Kristjan Sušnik:

 

  1. Kaj storiti, če iz motocikla ob padcu teče gorivo?

Najprej ugasnite motor, ga poberete in preverite, ali gorivo še izteka. Potem obrišite ostanke goriva z motocikla s krpo, ki jo izpirate z vodo ali z namenskim čistilom. Ostanki goriva lahko povzročijo poškodbe na plastičnih ali barvanih delih motocikla. Če gorivo ne izteka več, lahko nadaljujete vožnjo.

 

  1. Senzor padca

Nekateri motorji so opremljeni z varnostnim sistemom oziroma s senzorjem padca, ki ob padcu prekine dotok goriva in motor se ugasne. Na servisu opozarjajo, da je po padcu treba ta senzor zamenjati.

 

  1. Ali dodatna zaščita pomaga?

Poškodbe motocikla lahko ublaži dodatna zaščita, kot so cevne zaščite in podobno. Pri tem upoštevajte skupno dovoljeno maso motorja.

motorno kolo, preventiva, zavarovanje motornih koles
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim motorjem, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.