Kako izbrati avtodom?

Naj štejejo doživetja in ne bivalno razkošje.

Po vseh prevoženih kilometrih z najrazličnejšimi počitniškimi vozili vsem, ki razmišljate o nakupu ali najemu avtodoma, svetujem, da izhajate iz biti potovanja in bivanja na štirih kolesih - svobode odprte ceste - ter načela manj je več.

Avtodom predstavlja svojevrstno počitniško svobodo, saj si z njim vsak dan lahko doma drugje. Vsak dan se lahko prebudiš ob drugačnem razgledu. Zato naj vas pri preštevanju postelj in kvadratnih metrov hiše na kolesih vodi misel oziroma spoznanje, do katerega sem prišel, ko sem pred leti ogromen avtodom skušal pod grškim soncem spraviti v senco borovca v čudovitem zalivu s smaragdno gladino, a je bila hiša na kolesih enostavno prevelika in previsoka - manjši in okretnejši kot bo avtodom, lažje boste z njim prišli do najlepših destinacij in počitniških spominov.

 

Izbrati avtodom ali prikolico?

Se sprašujete, kaj je boljša izbira – avtodom ali prikolica? Svetujem vam, da se izbire počitniškega vozila lotite po korakih, v katerih natančno razdelajte svoje potovalne navade, želje, vozniške sposobnosti ter izkušnje in pričakovanja. Pri tem vam lahko pomagajo naslednja vprašanja:

 

  1. Koliko potnikov se bo prevažalo in spalo v počitniškem vozilu?
  2. Boste vozilo uporabljali v vseh letnih časih ali vas zanima samo enkrat oziroma dvakrat na leto za daljše počitnice?
  3. Boste na počitnicah z vozilom potovali vsak dan, boste vsakih nekaj dni menjali lokacije ali boste za cel čas dopusta nekje parkirali svoje bivalno vozilo?
  4. Kakšne so vaše vozniške izkušnje?
 

Kako izbrati avtodom?

V primeru, da imate na potovanju vsak dan raziskovati nove kraje, mora biti izbor vozila primeren vašemu načrtu potovanja.

 

Z več kot 7 metrov dolgim in 3 metre visokim avtodomom boste precej težko raziskovali ozke in zavite lokalne ceste mediteranskih otokov pa kakšne strme gorske prelaze ali pa uličice zgodovinskih mest. Če vam število članov ne dopušča izbire manjšega bivalnega kombija, tako imenovanega vana, bo v takih primerih ob večji družini morda precej boljša izbira bivalna prikolica. To lahko postavite v kamp in potem z avtomobilom sproščeno raziskujete bližnjo ali daljno okolico kraja, kamor ste parkirali hišo na kolesih.

 

Čeprav se počitniška prikolica morda zdi kot hiša na kolesih, ki dopušča manj svobode in zahteva več prilagajanja, se na poti nemalokrat izkaže kot izbira z več popotniške svobode zaradi možnosti uporabe avtomobila.

 

V nasprotnem primeru morate za velik avtodom nemalokrat vnaprej poiskati parkirišče z ustreznim dostopom ali ga v glavni sezoni ob priljubljenih znamenitostih celo vnaprej rezervirati. Do ostalih težje dostopnih točk pa potem lahko dostopate peš, s kolesom, skirojem, skuterjem ali javnim prevozom, če je ta na voljo.

 

Za potovanja z veliko cilji in željami po raziskovanju narave ter znamenitosti svetujem čim bolj kompakten avtodom ali lahko potovalno prikolico.

 

Odlična poletna izbira je lahko celo šotorska prikolica, saj je zelo udobna za vožnjo in bivanje.

 

Vožnja avtodoma: upoštevajte svoje vozniške izkušnje

Odločitev, kakšno hišo na kolesih boste najeli oziroma kupili, sprejmite tudi na podlagi iskrene ocene vozniških izkušenj. Pri izboru naj vas ne vodi le želja po čim večjem bivalnem razkošju. Ne pozabite, da bivalno nadgradnjo z vsemi dobrinami in domačnosti hišnega udobja lahko uporabljate le, ko počitniško vozilo parkirate na počitniški lokaciji ali PZA parkirišču med potovanjem.

 


 

Dokler se avtodom vozi, je samo vozilo, šele ko ga parkirate, postane tudi dom. Ne kupujte oziroma ne najemajte vozila s preveliko bivalno nadgradnjo, kar velja tako za avtodome kot prikolice.

 

Na počitnicah na kolesih ne potrebujete dodatne sobe ali postelje. Zavedajte se, da je prostorno razkošen jedilni kot pa večjo kuhinjo in kopalnico z ločeno tuš kabino na cesti slej kot prej potrebno tudi obrniti, pa parkirati in zapeljati pod nadvoz, se previdno “splaziti” na kamp parcelo pod borovci ali pa do najlepšega razgleda. Tu štejejo izkušnje, učenje na napakah pa je kljub temu da je učinkovito, tudi zelo drago in nemalokrat nevarno.

 

Več nasvetov Jureta Gregorčiča za varno in udobno vožnjo avtodoma najdete v članku Da bo (avto)dom na cesti varen.

 

Več kot je centimetrov v dolžino, širino in višino, več prostora potrebujete v kampu in na trajektu. To se seveda pozna tudi v denarnici, ko je treba plačati trajekt, predornino ali cestnino.

 

Pozorni bodite na število sedežev v avtodomu

Več opreme in prostora pomeni tudi večjo osnovno težo vozila in večjo porabo energije med vožnjo, pa tudi med bivanjem, kar zmanjšuje avtonomijo hiše na kolesih. Večji kot je avtodom ali prikolica, več potencialnih težav in stroškov boste imeli na poti.

 

Vsi avtodomi, daljši od šestih metrov, spadajo v višji plačilni razred pri cestninah, predorninah in trajektih.

 

Težji kot je avtodom, manj kilogramov bo ostalo za vašo prtljago, opremo in zalogo hrane. Pri vozniškem dovoljenju B kategorije v večjem avtodomu zelo hitro zmanjka rezerve kilogramov do meje 3500 kg skupne teže. Kontrolne tehtnice pa ne lažejo in posledice so lahko zelo drage.

 

Pri avtodomu bodite tudi pozorni na število sedežev za prevoz potnikov.

 

Nemalo nadgradenj, predvsem v starejših avtodomih, ima lahko več ležišč kot pa homologiranih sedežev, opremljenih z varnostnim pasom. Med vožnjo pa je lahko v avtodomu le toliko potnikov, kolikor je ustreznih sedežev.

 

Ključna prednost avtodoma: neposredna povezanost z bivalnim delom

 

Ključna prednost avtodoma je neposredna povezava med vozniškim in bivalnim delom vozila. Ta je v primerjavi s prikolico še toliko bolj izrazita pri potovanju v hladnih obdobjih leta ali v slabem vremenu, ko ni treba izstopiti iz avta, da prideš do postelje, kuhinje in kopalnice.

 

Smučanje je v avtodomu lažja in udobnejša izkušnja, sploh če je tudi bazno vozilo opremljeno s štirikolesnim pogonom.

 

Avtodom na avtocesti omogoča tudi nekoliko višjo potovalno hitrost. Tu so predvsem v prednosti kompaktni bivalni kombiji, saj je z njimi po avtocestah mogoče brez težav voziti tudi z največjo dovoljeno hitrostjo 130 km/h.

 

Pri večjih in višjih avtodomih pa morate računati z povprečno porabo goriva, ki preseže 12 litrov na 100 km, potovalna hitrost pa je po večini omejena na 100 km/h. Višina zahteva tudi precej previdnosti in ustrezno navigacijo, da avtodom ne zaidete v “slepo ulico” prenizkega podvoza.

 

Največja hiba avtodoma je mobilnost zadnjega kilometra. Avtodom namreč ni mogoče razdeliti na “hišo in avto” kot je to možno pri prikolici.

 

Pri prikolici namreč, ko »hiša« počiva v senci, družini ostane avtomobil s klimatsko napravo, s katerim lahko razišče okolico. Na skuter pa gresta samo dva potnika in tudi kolesarjenje v poletni pripeki ni ravno najbolj zdravo oziroma prijetno opravilo.

 

Kakšen je idealen avtodom za 4-člansko družino in psa?

 

Idealen družinski »avtodom« za 4-člansko družino je lahko tudi res hiter in okreten kompakten družinski kombi, ki na prvi pogled sploh ni podoben klasičnemu avtodomu.

 

Prednost takega bivalnega kombija so odlične vozne lastnosti, manjša poraba goriva, varni avtomobilski sedeži in dvižna streha s strešnim šotorom.

 


 

Kaj pa kopalnica? No, tu je v tem mikro bivalniku treba skleniti kompromis. Priklop za tuš je zunaj, kar pomeni, da bo v hladnih mesecih precej neuporaben. Klasičnega kasetnega WC-ja žal ni. Naslednji korak pa so večji van bivalni kombiji, ki poleg kuhinje v bivalnem delu ponujajo tudi celovit kopalniški blok.

 

Tlorisno najboljši avtodom za štiričlansko družino je po mojem mnenju še vedno krajši alkoven avtodom s spalno grbo nad vozniško kabino in pogradom v zadnjem delu nadgradnje, ki na dolžini manj kot sedem metrov ponuja še dovolj okretnosti in brezkompromisno udobje, stojne višine ter štirih ležišč brez spreminjanja tlorisa med dnevnim in nočnimi načinom.

 


 

Je pa hiba takega avtodoma predvsem višina, ki zahteva previdnost v mestih in pod drevesi, ter večja poraba goriva zaradi večje čelne površine vozila. Pri današnjih tlorisih avtodomov je seveda možnosti izjemno veliko, tudi v kategoriji kompaktnejših pol ali polno integriranih različicah avtodomov, ki na krajših ponujajo tudi dvižne postelje ali celo izvlečne elemente bivalne nadgradnje, s katerimi se poveča bivalni tloris parkiranega avtodoma. Kopalnica je v takem avtodomu nekaj povsem samoumevnega, a če z vami potuje tudi kosmatinec, velja poudariti, da je tudi v klasičnem avtodomu dobro imeti priključek za zunanji tuš.

 

Ravno tako pri izbiri nadgradnje razmislite o zložljivem boksu za prevoz psa oziroma ustreznem mestu za njegovo varno pritrditev.

 

Pri prevozu psa prav pride tudi večji prtljažni prostor, v katerega v kampu odložite boks in služi kot pasja hišica, ki z večjimi vrati na obeh straneh nudi tudi dovolj zračnosti in sence.

 

Bi radi s seboj na pot z avtodomom vzeli psa, poleg tega pa tudi kolesa, skiro ali druga mikro prevozna sredstva za lažje raziskovanje okoliških krajev? V sklopu akcije AvtoMobilno ugodneje sklenite zavarovanje malih živali med prevozom in zavarovanje odgovornosti, asistence, nezgodno zavarovanje ter zavarovanje prtljage uporabnikov mikro prevoznih sredstev.

 

Če boste z avtodomom veliko potovali tudi v hladnejših mesecih, med opremo izberite tudi talno gretje in ogrevan rezervoar odpadne vode, da na izpustih ne bo težav z zmrzaljo. Marsikdo bo tudi rekel, da avtodom mora imeti bivalno klimo. To je čisti luksuz, brez katerega pa je mogoče shajati tako, da najdeš senco in skozi hišo spustiš naravni vlek vetra. Pa še pri ceni in energiji privarčuješ. Praktično obvezna pa je po mojem mnenju tenda. To je potem tista skoraj nevidna, a pokrita terasa hiše na kolesih.

 

Pri izbiri avtodoma bodite pozorni tudi na varnostno opremo baznega vozila. Le najnovejši avtodomi namreč ponujajo aktivne varnostne sisteme, primerljive s tistimi v osebnih avtomobilih.

 

Najeti ali kupiti avtodom?

Odločitev, ali kupiti avtodom ali ga najeti, bo odvisna predvsem od možnosti shranjevanja avtodoma in časa, ki ga lahko preživite v hiši na kolesih. Po nekaterih izračunih se lastništvo bivalnega vozila ekonomsko izide, če v njem na leto preživite vsaj 60 dni. Nekateri sicer lastniške stroške znižujejo tudi z oddajo svojega avtodoma takrat, ko sami z njim ne potujejo.

 

Če na domačem dvorišču ni dovolj prostora za velik nadstrešek, pod katerim bo avtodom čakal na vaš prosti čas, je k lastniškemu stroškovniku potrebno dodati še strošek zimovanja na ustreznem parkirišču.

 

Če boste avtodom kupili, ga morate tudi ustrezno zavarovati. Nasvete za zavarovanje, vzdrževanje pa tudi vožnjo avtodoma najdete tukaj.

 

Pri najemu seveda tega stroška ni, prav tako ni lastniških stroškov vzdrževanja in registracije ter zavarovanja. Je pa lastniški avtodom svojevrstna draž - svoboda odprte ceste je tako rekoč na voljo vedno tudi za vsak konec tedna, če hočete.

 

Kaj pa morate preveriti pred najemom avtodoma, da bodo vaše počitnice v hiši na kolesih čim bolj brez skrbi? Preverite v članku.

 

Karvaning počitnikovanje nikoli ni poceni, je pa po mojih izkušnjah vedno najbolj svobodno in tudi okoljsko najbolj sprejemljivo.

 

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

 

 

Z varno vožnjo in uporabo aplikacije DRAJV sodelujte v novi nagradni igri Vikend z avtodomom in se potegujete za nova avtodomarska doživetja: brezplačen vikend najem avtodoma v nizki sezoni ali intenziven tečaj varne vožnje za avtodom. Nagradna igra traja med 1.7.2023 in 1.8.2023. Tukaj najdete več informacij o nagradni igri.
zavarovanje avtodoma, avto, varna vožnja, dopust, prosti čas
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim avtomobilom, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.