Na poti
Kaj vam o sebi lahko pove rabljen avto?
JANUAR 2023 | čas branja:
Zadnja sprememba: 20. 02. 2024 ob 11:13:13
Avto je zapleten sklop mehanskih delov, na katerega delovanje močno vpliva obraba. Zato se pri nakupu rabljenega avtomobila vse vrti okoli tehnične brezhibnosti ali napak, okoli prevoženih kilometrov, pa seveda tudi okoli cene. A vsakdo, ki vozi, ve, da je vožnja tudi nekakšen pogovor med voznikom, cesto in avtomobilom. Zvoki in občutki za volanom tudi tehnično neukemu vozniku lahko veliko povedo o stanju in kondiciji rabljenega vozila. Nakupa se zato lotite sistematično in po zdravi vozniški pameti.
Prvo selekcijo naredite že pri pregledu ponudbe oglasov
Najbolje je kupiti rabljen avtomobil od prvega lastnika, ki naj bi dobro vedel, kaj se je z avtomobilom dogajalo, ali pa od trgovca, ki tudi za ponudbo rabljenih vozil jamči z verodostojnimi podatki in tehnično brezhibnostjo. Največje tveganje je lahko nakup rabljenega avtomobila iz tujine, če ta nima dokumentov, iz katerih je razvidna zgodovina avtomobila.
Pri pregledovanju ponudbe se zato osredotočite predvsem na oglase, iz katerih je razvidno, da prodajalec ponuja tudi vpogled v lastniško in servisno ozadje, podprto z ustrezno dokumentacijo.
Ko se s prodajalcem dogovarjate za ogled avtomobila, mu vsekakor povejte, da si želite ogledati opran avtomobil, saj boste tako lažje videli morebitne manjše karoserijske poškodbe, odrgnine na lakiranih površinah, sledi oksidacije oziroma rje, morebitne sledi toče ali druge nepravilnosti, ki opozarjajo tudi na to, da je bil avtomobil poškodovan v prometni nesreči. Prodajalca vsekakor že po telefonu povprašajte, ali je bil avto kdaj poškodovan.
Če je bilo vozilo poškodovano v nesreči, prosite prodajalca, da na ogled prinese zapisnik z zavarovalniške cenitve ali morebitne fotografije poškodbe pred popravilom vozila.
Nakup rabljenega avtomobila je najbolj enostaven in hiter prek spletnega oglasnika DoberAvto.si, na katerem so z značko OBETAVNO vozilo izpostavljeni vsi avtomobili, ki imajo preverjene realne kilometre in urejeno zgodovino lastništva ter so uspešno opravili zadnji obvezni tehnični pregled.
Nekateri avtomobili pa imajo tudi oznako AMZS preverjeno: gre za avtomobile, ki so jih pregledali strokovnjaki v centrih AMZS in v poročilu tudi napisali, kakšno je realno stanje avtomobila, zabeležijo pa tudi morebitne posebnosti.
Kaj lahko izveste na ogledu avtomobila?
Ob prvem stiku z avtomobilom najprej preverite stanje pnevmatik in platišč. Pri tem bodite pozorni predvsem na neenakomerno obrabo pnevmatik ali poškodovana platišča, saj to lahko nakazuje na večje težave z geometrijo podvozja. Pri pregledu avtomobila bodite pozorni tudi na meje oziroma stičišča med karoserijskimi površinami. Če je vrzel na eni strani vrat ali denimo motornega pokrova večja kot na drugi strani, to že lahko nakazuje na morebitne težje poškodbe karoserije.
Preverite stanje in delovanje vseh svetlobnih teles, brisalnikov, sistema daljinskega zaklepanja in pomika stekel. Pri novejših avtomobilih bodite pozorni na digitalne naprave; preverite odzivnost zaslona na dotik in v navigacijo vnesite cilj. Prodajalca še vprašajte, kako je z naročninami na digitalne storitve, ki jih avtomobil ponuja, denimo spletno povezavo ali posodobitve sistema na daljavo.
Četudi menite, da vam pogled pod motorni pokrov ne bo povedal veliko, ga le odprite in bodite pozorni na morebitne neobičajne mastne madeže ali zamenjane vijake v motornem prostoru.
Pri pregledu prodajalca vprašajte, če je bil na avtu opravljen tudi kakšen večji servisni poseg zaradi okvare. Če je bil, ga povprašajte, v kateri servisni delavnici je bil avto in ali ima za opravljeno storitev tudi račun z opisom del in zamenjanih delov avtomobila.
V kabini bodite pozorni na znake pretirane obrabe glede na starost avtomobila in prevožene kilometre. Poglejte, v kakšnem stanju so volanski obroč, ročica menjalnika, pedalke plina, zavore in sklopke. Bodite pozorni na stanje sedežev, strukture in tkanine, pa na obrabo tepihov in oblog vrat. Odprite in zaprite vsa vrata, tudi prtljažna, in pri tem bodite pozorni na stanje tesnil, zvok in silo, ki jo morate uporabiti pri zapiranju vrat.
O vsem, kar se vam zdi nenavadno ali sumljivo, povprašajte prodajalca in bodite pozorni na njegove odgovore. Sprenevedanje, zanikanje očitnega ali nervozno iskanje alibijev vam jasno pove, da prodajalec nekaj skriva. Transparentni odgovori, podkrepljeni z dokazi glede popravil ali poškodb, pa pomenijo veliko bolj varen nakup.
Zagon motorja in testna vožnja
Preden sedete v avtomobili in zaženete motor, še pomislite, kaj vse vas moti v vašem avtomobilu in kako se je ta obnašal oziroma oglašal pred morebitnim okvarami. Na to, kar vas je opozarjal vaš avto, oziroma na to, kar vam je med vožnjo vašega avtomobila motilo ali zmotilo, bodite pozorni tudi na testni vožnji avtomobila, ki ga preverjate.
Ob tem še splošen nasvet, ki velja tudi pri nakupu čisto novega avtomobila. Pri izbiri avtomobila bodite vedno pozorni predvsem na to, kako dobro se počutite za volanom; na sedežni položaj, položaj za volanom, na preglednost iz avtomobila in preglednost merilnikov. Če si ne boste mogli nastaviti svojega idealnega sedežnega položaja, raje poiščite drug avto, saj je izbira modelov in karoserijskih oblik danes na trgu res pestra.
Pri dobro vzdrževanem avtomobilu tudi motor z veliko prevoženimi kilometri vedno steče gladko, brez “stresanja" in “pokašljevanja”.
Vsak težji zagon lahko pomeni vsaj težave z akumulatorjem ali zaganjačem, predvsem pri dizelskih motorjih pa tudi že na težave z vbrizgom goriva, kar pa lahko pomeni velike stroške. Po zagonu motorja bodite pozorni na to, kako hitro se umirijo vrtljaji v prostem teku in ali ugasnejo vse opozorilne lučke na armaturni plošči. Po zagonu motorja stišajte radio, da boste slišali morebitne nenavadne zvoke izpod motornega pokrova - denimo “cviljenje” jermenic.
Preden speljete, preverite delovanje klimatske naprave. Še preden speljete na testno vožnjo, preverite tudi delovanje vseh sistemov, povezanih z udobjem; pritisnite stikala ogrevanih sedežev ali volana, preverite delovanje notranje osvetlitve in osvetlitev merilnikov, bodite pa tudi pozorni na morebitna sistemska opozorila na osrednjem zaslonu ali zaslonu med merilniki.
Pri počasnem speljevanju zavrtite volan od ene do druge skrajne točke in bodite pozorni, ali teče gladko in brez zatikanja. Pretaknite v vzvratno prestavo in na parkirišču preverite še delovanje parkirnih tipal in delovanje vzvratne kamere, če avto ima to opremo.
Med vožnjo se osredotočite na delovanje motorja, menjalnika, sklopke, blaženja in smerne stabilnosti. Bodite pozorni na delovno temperaturo motorja. Pri pospeševanju oziroma močnejši obremenitvi ustrezno ogretega motorja poglejte v vzvratno ogledalo in bodite pozorni na morebiten modrikast ali sajast dim iz izpušnega sistema, ki lahko nakazuje na težave z motorjem ali sistemom za čiščenje izpušnih plinov.
Bodite pozorni na zvoke, ki prihajajo izpod koles, ko avto zapeljete čez neravnine. Zamolkli, neudobni udarci lahko pomenijo težave z vzmetenjem. Na ravnem odseku ceste zelo narahlo držite volan in prevrite smerno stabilnost. Če bo avto v vožnji naravnost začel “vleči” v levo ali desno, pomeni, da potrebuje servisni poseg v geometrijo podvozja. Pri novejši avtomobilih, opremljenih z aktivnimi varnostnimi sistemi, preskusite njihovo delovanje. Zavijte na avtocesto in vklopite aktivni radarski tempomat, preverite delovanje sistema za nadzor mrtvih kotov in sistema za nadzor ohranjanja smeri.
Natančno preglejte dokumentacijo
Temeljito se osredotočite tudi na priloženo lastniško in servisno oziroma garancijsko dokumentacijo. Najprej preverite, če se identifikacijska VIN številka iz prometnega dovoljenja ujema z VIN številko na avtomobilu. To najpogosteje najdete ob spodnjem levem robu vetrobranskega stekla ali na karoserijskem B stebričku na voznikovi strani. Pri tem je zelo pomembno, da to številko najdete tudi odtisnjeno na pločevini karoserije: ta se največkrat nahaja pod preprogo na voznikovi ali sovoznikov strani.
Obvezno poglejte v servisno knjigo vozila, iz katere je razvidno, ali je lastnik opravljal redne servisne posega glede na predpisani servisni interval. Pri tem bodite pozorni tudi na to, kje je bil avto servisiran.
Pri nakupu rabljenega vozila je treba preveriti, ali ima vozilo še veljavno garancijo, oziroma če je možno (do)kupiti jamstvo. Ob tem pa se je treba zavedati, da je med garancijo in jamstvom bistvena razlika, ki se lahko občutno pozna tudi v denarnici ali na bančnem računu. Za kašne razlike gre, pa lahko preverite na tej povezavi.
V homologacijskem kartončku, ki predstavlja tehnično osebno izkaznico avtomobila, preverite, ali se dimenzija platišč in pnevmatik sklada s tistimi, ki so nameščene na avtomobilu. Preverite še, ali je v homologaciji vpisana tudi morebitna naknadno vgrajena dodatna oprema, na primer vlečna kljuka za vleko prikolice.
Kaj o avtomobilu pove VIN številka? Zelo veliko!
VIN številka je kot osebna izkaznica avtomobila. VIN številka vozila namreč omogoča poglobljeno iskanje podatkov o posameznih vozilih – od zgodovine lastništva do števila prevoženih kilometrov in podatkov o opremi ter tehničnih specifikacijah vozila, pri čemer je edini pogoj, da je avto že (bil) registriran v Sloveniji.
Podatke o v Sloveniji registriranih avtomobilih dobite na spletni strani http://www.avtolog.si/, kjer so zbrani vsi podatki o vozilih iz odprte baze podatkov Slovenije. Še dodatno pa zanesljivost nakupa poveča pregled rabljenega avtomobila pri AMZS strokovnjakih v servisni delavnici.
Strokovni pregled pred nakupom: najbolj varen nakup rabljenega avtomobila
Dodatna možnost, s pomočjo katere se lahko kupci izognejo prevaram, je, da rabljeno vozilo pred nakupom pregleda strokovnjak, ki bo ocenil, ali se glede na videz in stanje vozila število zabeleženih kilometrov ujema z dejanskimi ali ne.
Eden od načinov ugotavljanja posegov v števec je s pomočjo računalniške diagnostike. Njena uspešnost je odvisna od temeljitosti izvedbe goljufije. Število prevoženih kilometrov se beleži v različnih elektronskih krmilnikih vozila (različno glede na znamko in tip vozila). Neskladje zapisa števila prevoženih kilometrov v posameznih krmilnikih je jasen pokazatelj na manipulacijo, če pa je bila manipulacija izvedena temeljito (tj., da so bili programskih popravkov števila prevoženih kilometrov deležni vsi krmilniki), se ta elektronska sled izgubi.
Tu velja omeniti, da je za programski poseg v krmilnik nemalokrat potreben strojni dostop, ki pa se ga da s strokovnim pristopom ugotoviti in prav tako nakazuje na morebiten nedovoljen poseg v prevožene kilometre, ki so na trgu rabljenih avtomobilov pri nas najpogostejša goljufija.
Eden od velikih zmagovalcev avtomobilske krize s polprevodniki in dobavnimi verigi pri nas pa tudi drugod po Evropi je zagotovo trg rabljenih avtomobilov, ki zaradi pomanjkanja novih avtov cveti. Rabljeni avtomobili so se močno podražili, hkrati pa se je na trgu pojavilo veliko število vozil tudi precej v slabšem stanju, zato vam vsekakor svetujemo veliko previdnost pri nakupu.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.