Na poti
Kaj naj obleče motorist poleti?
JULIJ 2023 | čas branja:
Zadnja sprememba: 19. 07. 2023 ob 07:37:17
Če je človeku poleti vroče, je motoristu v motoristični opravi v komaj premikajočem prometu vroče na potenco. Kakšna motoristična oblačila za poletje so na voljo in kaj priporočam iz lastnih izkušenj? In še, ali je za vožnjo po mestu vredno opustiti zaščitna oblačila?
Ko motorist diha na škrge
Motorist se mora poleti obleči s premislekom. Dokler se z motorjem premika, deluje nanj zračni upor, ki hladi. Ko se ustavi, lahko postane v motorističnih oblačilih neznosno. Kako se torej obleči?
Za vožnjo zagovarjam tehnična motoristična oblačila minimalno varnostnega razreda A, in to z vsemi ščitniki za komolce, ramena, hrbet/boke, kolena in goleni ter seveda dovolj močne čevlje in rokavice.
Vztrajam, ker predobro vem, kako peklensko naporna so vsakodnevna opravila z olupljenimi dlanmi, kot so obisk stranišča in hranjenje, saj odprta rana tedne dolgo boli in boli. Bil je eden od mojih zoprnih padcev, ko sem na asfaltu pustil kožo hrbtnega dela obeh dlani, leva piščal je bila barve in velikosti pokvarjenega kraškega pršuta, pogled na levo lopatico je hipoma ustavil apetit.
Varnostni standardi tudi za poletno motoristično opravo
Od leta 2020 imajo tudi motoristična zaščitna oblačila jasne varnostne standarde CE (EN 17092-1:2020), ki določajo stopnjo zaščite:
- A – najnižja stopnja,
- AA in
- AAA – najvišja varnost.
To je začelo na trgu ustvarjati pregleden red. Oblačila brez doseženega standarda so zgolj oblačila, saj kupec ne ve, koliko zaščite nudijo, in ne ve, ali so iz zdravju neškodljivih materialov. Z varnostnimi oznakami zaščita telesa dobiva oprijemljive nivoje, vendar si z udobjem nekako nasprotuje. Zato je treba za poletne mesece sprejeti kompromise, ki izhajajo iz načina uporabe – vožnje motocikla.
Ker se večina prometnih nesreč dogaja v naseljenih krajih, se nima smisla voziti na pol gol, ker je tveganje preveliko. Ker so hitrosti nižje, so lahko oblačila lažja – torej iz kategorije A, kar zagotavlja, da med drsenjem po cesti s hitrostjo 25 ali 45 km/h v oblačilu ne bo naredilo luknje ali raztrgalo šivov.
V Kopru denimo se skoraj vsak skuterist vozi v majici brez rokavov, kratkih hlačah in japonkah. Bolj je skuter velik, bolj so možaki slečeni. Saj razumem. Ko seva z neba, iz asfalta, iz sosednjih vozil in izpod sedala, mora imeti motorist močno voljo in prepričanje, da seže po motorističnih oblačilih. Saj dokler se premika, se še da živeti. Ko hitrost pade zaradi komaj premikajočega se prometa ter motorist obstane v zadušljivem smradu izpušnih plinov, pa se mnogim motoristom zdi edina rešitev pobeg iz pasti, pa čeprav cik-cak in po robu zakona.
Izzivi poletne vožnje so tudi slepeče sonce, menjavanje sence in sonca ter nenadne nevihte. Preverite nasvete v članku.
Motoristična oblačila za vročino
Oblačilna moto industrija se le hudo počasi zaveda, da je v vročini vsaka krpa blaga odveč. Vse tehnične tkanine (Cordura in podobne) zares slabo dihajo. Če imajo všito membrano, takšna oblačila niso primerna za poletje!
Iz izkušenj vem, da se najlažje živi v ne preveč debelem bombažu (platnu) svetle barve, v zračnih polvisokih moto čevljih in v lahkih mrežastih rokavicah z usnjeno dlanjo. Oblačila, ki imajo velike površine, ukrojene iz mrežaste tkanine (t. i. mesh), so zelo zračna in učinkovita. Paziti je treba le, da so bili uporabljeni koži prijetni materiali. Kaj to pomeni? Na nekaterih umetnih tkaninah (te večinoma ne dihajo) se nabira znoj. V stiku s kožo dobijo na visoki temperaturi zoprno lepljiv otip.
Zavedati se je treba, da temna barva vpija toploto. Izmeril sem, da se površina črnega jopiča na soncu segreje tudi na čez 55 stopinj Celzija.
Tu moram poudariti, da usnje še vedno nima konkurence. Jopič iz luknjičastega (perforiranega) usnja je prav prijeten, le usnje naj ne bo predebelo. Če so športni kombinezoni izdelani iz govejega usnja debeline 1,2–1,3 mm, je za lagodno vožnjo dovolj dobro tudi perforirano usnje, debelo 0,8–0,9 mm, a se takšne jopiče težko najde. Nizozemska znamka Macna ga ima v ponudbi.
Velika in preizkušeno uporabna novost na področju čelad je letošnja Nolanova močno zračna čelada z oznako N30-4. Ima presenetljivo veliko zračnih rež in oblazinjenje iz na otip hladnega tekstila. Ker sem bil pogosto v laboratorijih za teste čelad, vem, da je bilo še nedavno nemogoče homologirati čelado s tako veliko površino zračnikov, ker so predstavljali oslabitev. Razvojniki so našli pravo pot.
Je hladilni jopič prava rešitev?
Ali je bila dobra pot iznajdba »hladilnih jopičev«, to je lahko predmet debate in osebnega prepričanja. Poznam zagovornika brezrokavnika iz kolekcije BMW, ki prav rad seže po njem. Tovarna navaja, da z vodo navlažen brezrokavnik z izhlapevanjem ohlaja telo za vsaj 6 do 12˚ C pri tem pa ne navlaži ostalih oblačil. Pomembno je, da se pod brezrokavnik obleče funkcionalno majico, ki odvaja vlago, in ne bombažne.
Pri nas v uredništvu revije MotoSi smo pred časom testirali brezrokavnik Macna, v katerega je treba naliti pol litra hladne vode. Oblačilo hladi, le občutek na koži (predvsem v predelu ledvic) je bil nenavaden, vlažno hladen.
Lahka, zračna in svetla oblačila so najboljša rešitev. Ne gre pa zanemariti še enega detajla – površine sedeža. Med zadnjico in umetnim usnjem ter peno sedeža ni zračnega pretoka. Daljše sedenje začne povzročati tudi omrtvičenost in bolečino.
Zadnjih nekaj let se da kupiti prevleke za sedež, ki so lično skrojene iz tridimenzionalnega mrežastega materiala. Učinkujejo.
Le ko pade temperatura pod neko mejo udobja, postane hladno. Sam prisegam kar na ovčjo kožo, ki jo raztegnem preko sedeža.
Za konec pa – ne pozabite, da boste zaradi vročine še hitreje utrujeni in dehidrirani. Ne spreglejte znakov utrujenosti, prihranite dovolj energije za zadnje kilometre in poskrbite za hidracijo.
Srečno na cesti in veliko užitka.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.