Na poti
Pranje in nega motorja
SEPTEMBER 2023 | čas branja:
Zadnja sprememba: 07. 09. 2023 ob 09:43:04
Redno pranje in čiščenje motorja ni dobrodošlo le z vidika nege, ampak je to tudi način, da bolj natančno preverite in pretipate svoj motor in ugotovite, kakšen je njegov status. A ni vseeno, kako to naredite. Preberite nasvete, kako odstraniti umazanijo z različnih površin motorja, katera sredstva so primerna za umivanje in predvsem česa ne smete narediti.
Povej mi, kako pereš svoj motor in povem ti …
Motor je lahko tudi strašno umazan, pa bo to lastniku in še komu celo zelo všeč. Imajo pač svoj življenjski slog. Enako je s tistimi, ki krom in lak na svojem motorju religiozno negujejo z namenskimi pomadami in specialnimi krpicami, da se ne bi videl noben nemaren prstni odtis ali prah. Vmes se pa najdemo vsi ostali.
Iz teh okvirjev izpadejo »komuterji«, torej motoristi in skuteristi, ki imajo enosledno vozilo za prevoz v službo in jih je v naših krajih še zelo malo. Njim, recimo kot v Italiji, je enoslednik zgolj delovno kljuse, ki odživi svoj vek nekje na robu ceste in ga nemilostno namaka dež ter peče sonce, da črne plastike posivijo, skaj na sedežu pa razpade.
Prednosti rednega umivanja motorja
Redno umivanje ali pranje, kakor se komu lepše sliši, motociklu ohranja negovan videz, kar se povrne z boljšo ceno ali lažjo prodajo naprej. Kot drugo je pranje preprost način, da lastnik z očmi in prsti spozna, kako je motocikel »sestavljen«.
Lastnik s prakso umivanja pridobi moč opažanja in takoj zazna, če se na motociklu nekaj spremeni, recimo napoka, odvije, binglja, rosi in mezi.
To je krasen preventivni ukrep in ena od garancij za dolgo motoristično življenje. Obisk servisa enkrat letno je pač predolga perioda, da bi na to stavil svoje življenje.
Odsvetujem obisk avtopralnice
Pranje je načeloma obrt. A ker ima vsaka obrt svoje skrivnosti, je dobro upoštevati nekaj izkušenj tistih, ki smo se že nasmolili. Recimo tvegan obisk avtopralnice. Pozor! V avtopralnicah povečini uporabljajo hudo agresivne šampone. Na mojem motorju so poliran aluminijast okvir nepopravljivo zaflekali, kot bi to naredila kislina.
Tudi visokotlačne pištole so nevarne. Če je razdalja med šobo in predmetom prekratka, voda pod visokim tlakom olupi barvo ali nalepke, ki niso prelakirane. Da ne govorimo o tem, kako ni zdravo vodo pod tlakom nabijati v ležaje in električne kontakte. Visokotlačno pranje lahko uporabljajo recimo motokrosisti, ki po pranju svoj dirkalni motor redno in zelo skrbno razdrejo, namažejo itd.
Kako se lotiti pranja motorja doma?
Pranje motorja naj bo umirjen dogodek. Potrebna je vrtna cev in na pol odprta pipa, da curek ni premočan. Tako splaknemo površinsko nesnago in odmočimo vse, kar se je zapeklo, recimo mrčes.
V električne kontakte, stikala, v izpušni lonec in v kakšne votline cevi ne usmerjamo!
Običajen avtomobilski šampon je popolnoma ustrezen, da raztopi večino umazanije.
Čiščenje vetrobranskega stekla
Vetrobrana nikoli ne drgnemo, ker bo drgnjenje na pleksi steklu pustilo raze – podobno kot na vizirju čelade. Raje vzamemo papirnato brisačo, jo omočimo, položimo na vetrobran in počakamo, da se nesnaga lepo razmehča. Speremo z nežno gobo ali rokavico za pranje, ki je iz mehkega in dobro vpojnega materiala.
Odstranjevanje maziva za verige
Bolj zoprni so madeži, ki jih predvsem na zadnjem delu motocikla pusti mazivo za verige. Vse mogoče sisteme smo že uporabljali, od kurilnega olja naprej. Tu je stalno prisotno tveganje, da z rokami narediš, z zadnjico pa podreš – recimo da namastiš gume.
Najbolj učinkoviti so se pokazali tehnični mokri robčki Vulcanet, ki so premočeni z učinkovitim topilom za maščobe in katran, ki ne poškoduje laka ter plastik. So pa agresivni za kožo rok. Zato se dela v rokavicah iz lateksa. Tako se zlahka očisti zadnje vilice, blatnik, verižnik, dno sedeža, vzmet in blažilnik, zadnje kolo.
Umivanje glavnega dela motorja
Precej dela predstavlja umivanje črno obarvanega stroja. Če želimo povrniti črnini sijaj, je potrebna potrpežljivost. Vse omočimo s šamponom, obdelamo z gobo, speremo, posušimo. Zanesljivo se bo pokazalo, da je cilj le na pol dosežen in da so površine ostale sivo lisaste.
Zdaj so potrebni voda s šamponom, zobna ščetka, debele vatirane palčke, krpe izrezane iz stare bombažne trenirke ali oblačil za dojenčke, kakšno univerzalno pršilo, ki neguje in maže. S tem pršilom omočimo krpo, z njo zbrišemo, kar je treba, tudi delikatne površine vilic.
Zavornih kolutov in pnevmatik se z mastnimi pripravki nikoli ne dotikamo.
Negovanje plastike
Precej nedorečeno ostaja negovanje črnih, surovih plastik, tudi na prtljažnih kovčkih. Če so veliko na soncu, začnejo plastike siveti. Tu in tam se v moto trgovinah najde kakšno pršilo za nego plastik, vendar prav učinkovitega, ki bi za dalj časa povrnil sijočo črnino, je umetnost najti. Morda ljudski glas prinese kakšno svežo informacijo?
Nekaj več nege in skrbi potrebuje motor po zadnji vožnji jeseni in pred prvo vožnjo spomladi. Kako pripraviti motor na zimo in kako motor pripraviti na prve vožnje spomladi?
Nasvet po čiščenju
Po pranju, ko sta oko in duša zadovoljna – pozor. Nikar s polnim srcem takoj na cesto. Mokri zavorni koluti prvi hip slabo zavirajo. Včasih človek tudi kaj pozabi zataknjenega v motocikel, če je med delom preveč zvonil telefon.
Ker se voda zadrži na konkavnih površinah in mrtvih kotih, je treba motocikel pred garažiranjem posušiti, sicer tvegate, da se v garaži zaradi previsoke vlage razvije plesen na oblačilih in obutvi.
Ker se je leto prevesilo in na vrata trka zima, še en nasvet. Motocikel ni iz sladkorja in če je zima suha, se da lepo uživati na cesti. Toda posipanje proti zmrzali pusti na asfaltu sledi, sol in cestarski kemični pripravki pa so strašansko agresivni na kovinah. Zato po vsaki vožnji motocikel dobro sperite in izpostavljeno kovino z občutkom podmažite. WD40 je star pripravek, pa je še vedno zelo uporaben. Nadaljujte z branjem nasvetov, kako se izogniti rji na motorju.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.