Na poti
Športni terenci pozimi: Trend z napako
JANUAR 2017 | čas branja:
Zadnja sprememba: 09. 11. 2018 ob 11:12:23
Na svetovnem avtomobilskem trgu je že nekaj čas zanimanje kupcev za športne terence izjemno veliko. Se tudi sami zanimate za nakup tovrstnega? Andrej Brglez pojasnjuje prednosti, a opozarja tudi na možne slabosti ter svetuje, kaj naj lastniki upoštevati pri vožnji športnih terencev.
Večino proizvajalcev je trend terencev presenetil. V zadnjih letih so zato hiteli s širjenjem ponudbe tudi na to vrsto avtomobilov. Zanje smo namreč kupci pripravljeni plačati več kot za sorodno velike enoprostorneže, karavane ali petvratne modele. Najbolj dobičkonosne so vse oblike športnih terencev: veliki, srednji in majhni.
Ne moti nas niti to, da športni terenci praviloma porabijo nekaj več goriva, na njih so tudi večje in zato dražje pnevmatike.
V vodljivosti in pri legi na cesti pa ne ponujajo posebnih presežkov. Prav pri teh lastnostih postane trend zanimiv še z drugačnega, pogosto spregledanega vidika.
Zakaj kupci izberejo terence?
Večina kupcev športnih terencev pravi, da so se za nakup te vrste vozila odločili zaradi višjega sedenja in dobrega počutja.
Višje sedenje zagotovi boljšo preglednost, vanje je lažje sesti in voznik se počuti bolj varno.
Karoserijski konci teh vozil so praviloma precej ostro odsekani, kar olajša tesna parkiranja. Vanje je zaradi višje postavljenega sedeža lažje sesti in omogočajo večjo preglednost. Boljši občutki pri vožnji pa so povezani predvsem s tem, da se v takem avtu vozniki počutijo bolj varno.
Udobje ni vse
Prav občutek udobja in z njim varnosti pa je past, v katero se ujame vedno več voznikov športnih terencev.
Novi športni terenci so po večini izpeljani iz svojih "običajnih" karoserijskih bratov, zato praviloma zagotavljajo visoko raven udobja v vožnji.
Tudi pri visoki potovalnih hitrostih ostajajo v kabini udobno tihi, v ovinkih pa se sicer bolj nagibajo kot primerljivo veliki osebni avtomobili. Obenem so v podvozju praviloma še vedno dovolj trdo nastavljeni, da večina voznikov tega negativnega odklona v ovinkih ne začuti hitro. In tu je bistvo njihove težave.
Športni terenci stojijo višje od tal, kar zagotavlja privlačen zunanji videz in dober občutek v kabini. Za lego in stabilnost avta v ovinkih pa višanje mase od tal ni zaželeno. To se najbolj prepozna v skrajnih obremenitvah, na primer v kritičnih trenutkih ostrega izogibanja ali pri napačnih, pogosto prehitrih vstopih v ovinke.
Naj vas ne zavede
Opisane pozitivne lastnosti voznika športnega terenca pogosto zapeljejo v prepričanje, da bo avto zlahka kos tudi zelo slabim voznim razmeram, na primer zasneženim ali slabo spluženim cestam.
Čeprav ima avto štirikolesni pogon, kar sicer ni pravilo, saj je na trgu veliko športnih terencev z zgolj prednjim pogonom, je preprosto dejstvo zelo jasno: večja odmaknjenost podvozja od tal in štirikolesni pogon pri zaviranju prav nič ne pomagajo.
Štirikolesni pogon pri zaviranju ne pomaga in ne zagotavlja dobrega oprijema pozimi, če nima primernih zimskih pnevmatik.
Zgrešeno je tudi prepričanje, da bo štirikolesni pogon zagotovil dober oprijem pozimi, tudi če so na platiščih letne pnevmatike. Tudi avtomobili s pogonom na vsa kolesa se v zimskih razmerah dobro znajdejo zgolj, če imajo na kolesih primerno obutev.
Previdno pozimi
V zimskem obdobju bi se torej veljalo spomniti, da je zaviranje pomembnejše od pospeševanja. Če imate dober občutek pri pospeševanju, to še ne pomeni, da boste lahko učinkovito tudi zavirali in zavijali.
Da boste v svojem športnem terencu pozimi uživali v vožnji in boste varni na cesti:
- poskrbite za ustrezno opremo,
- vozite previdno, v zimskih razmerah defenzivno,
- vozite z mehkim pospeševanjem in pravočasnim zaviranjem ter vedno z zadostno varnostno razdaljo.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Želite več tovrstnih člankov? Vpišite svoj elektronski naslov in poslali vam bomo najboljše strokovne nasvete s področja avtomobilskih zavarovanj direktno v vaš elektronski nabiralnik.