Na poti
Vzdrževanje motocikla: Kaj lahko storite v domači delavnici
AVGUST 2015 | čas branja:
Zadnja sprememba: 15. 09. 2021 ob 08:08:17
Lastništvo motocikla v življenje motorista prinaša številne lepe stvari a tudi obveze. Tudi star ali počasen motocikel je veselje pogledati, če je le primerno urejen in negovan.
Popravila in servisno vzdrževanje je, če niste vešči teh opravil, najbolje prepustiti izkušenim serviserjem, ko pa je govor o osnovni negi in vzdrževanju je to naloga za vsakega motorista ali motoristko. Če ste v svetu dveh koles začetnik, boste v spodnjih nasvetih izvedeli marsikaj koristnega, če ste star maček, pa znate verjetno kakšno stvar narediti tudi bolje.
V zgornjem video posnetku si oglejte:
- Katera je osnovna oprema motorista,
- Kako motocikel pripravite na vožnjo.
Osnovna nega in vzdrževanje
Veriga
Veriga je eden najpomembnejših delov motocikla. Pravilno ravnanje z verigo lahko podaljša življenjsko dobo zobnikov in posledično zmanjša stroške zaradi kasnejše menjave. Veriga mora biti primerno namazana. Mazanje je potrebno po vsakih 700–800 kilometrih, če ste veliko vozili v dežju tudi prej.
Uporabite rokavice (tiste za enkratno uporabo so odlične), ustrezno čistilo za verige (največkrat v razpršilu) in kakovostno olje. Postavite motocikel na centralno stojalo ali ustrezen podstavek. Če pri roki ni ne enega ne drugega (na potovanju), si lahko pomagate tudi tako, da motocikel previdno nagnete v levo, tako da stoji na stranskem stojalu in prvem kolesu, ob tem pa ga naslonite na svoje telo. Zavrtite zadnje kolo po potrebi in namažite.
Verigo pri večini motociklov nastavite s premikanjem osi kolesa nazaj. Pomembno je, da so indikatorji položaja osi po nastavitvi na obeh straneh na isti vrednosti. Napetost je primerna, če se veriga v smeri gor in dol premika za okoli dva centimetra. Postopek nastavitve verige sicer ni zapleten in zamuden, a če nimate pravega orodja in izkušenj, to opravilo prepustite serviserju.
Ne prehitro! Za trenutek se ustavite in poskrbite, da ne zamudite novih strokovnih nasvetov samo za motoriste.
Vpišite svoj e-naslov in obveščali vas bomo o vsebinah iz sveta motociklizma.
Olje
Menjava olja sicer ni zahtevno opravilo, a je vseeno bolje, da to prepustite serviserju, ki bo poleg menjave olja ob rednem servisu preveril tudi druge elemente motocikla v skladu z navodili proizvajalca.
Vaša vloga je, da nadzorujete nivo olja. Večina motociklov ima na pokrovu bloka motorja okence z indikatorjem nivoja. Motor postavite na kolesa in ga neobteženega držite kar se da naravnost. Pri tem opravilu bo zelo dobrodošel pomočnik. Pri menjavi ali dolivanju uporabljajte samo najkakovostnejša olja – verjemite, motor vam bo hvaležen.
Gume
Ne igrajte se z življenjem. Če jih je treba zamenjati, to storite takoj. Ko se guma bliža svojemu koncu, se njena oblika nekoliko spreminja, zato je tudi vožnja v prehajanju v nagibe in iz njih kljub še vedno dobremu oprijemu povsem drugačna. Dobili boste občutek, da se sploh ne znate peljati, namesto da bi uživali, pa se boste spraševali, kako to, da je tisti s skuterjem v ovinkih hitrejši.
Orodje
Za vsa opravila uporabljajte izključno kakovostna orodja in opremo. Požrta glava vijaka ali prevrnjen motocikel povzroča veliko slabe volje in nepotrebnih stroškov. Za osnovno vzdrževanje motocikla zadostuje že srednje velik komplet z orodjem. Vedno izberite pravo velikost in tip orodja. Verjemite, improvizacija ni vedno najboljša možnost.
Pranje motocikla
Pranje in čiščenje motocikla spadata med lažja opravila, a zahtevata veliko potrpežljivosti in vztrajnosti. Če se boste teh dveh opravil lotevali temeljito, vas bo po petem ali šestem čiščenju pogled na moker asfalt odvrnil od vožnje, boste pa ob brezhibno očiščenem motociklu neizmerno uživali.
Motocikel (ali skuter) postavite na senčen del dvorišča. Če boste prali z visokotlačnim čistilcem, poskrbite, da boste šobo držali dovolj daleč od motocikla. Ne spirajte trdovratnih madežev s pritiskom, uporabite krpo. Nikar se ne bojte površinsko poškropiti stikal na krmilu in armaturne plošče, saj so te stvari izdelane tako, da prenesejo nekaj kapljic vode. Primerni razmaščevalci (spreji) pomagajo pri čiščenju oljnih madežev, ki jih veriga nameče na zadnje kolo.
Zoprni so tudi ostanki insektov, ki so svojo zgodbo končali na prednjem delu motocikla. Odstranjujete jih lahko s posebnimi čistili, a preprosta in učinkovita metoda je, da čeznje za četrt ure položite mokro krpo in potem dobro razmočene preprosto obrišete s površine.
Nekaterih predelov s prsti ne boste dosegli, zato si pomagajte s staro zobno ščetko, mehko krtačko ali čopičem. Prozornih vetrobranov ne drgnite z grobimi krpami ali papirjem, saj se bodo slej ko prej pojavile lise. Zadostuje že, če jih po pranju temeljito spihate z zrakom iz kompresorja.
Tudi sicer je dobro, da celoten motocikel, zlasti gibljive predele in električno napeljavo, temeljito posušite s kompresorjem. Za konec uporabite še oljni sprej proti koroziji, kot je na primer WD-40, in ustrezno strojno olje ter zaščitite oziroma namažite tam, kjer je treba. Pazite, da olje ali sprej ne pride v stik z zavornimi koluti!
Kako poskrbeti za akumulator?
Preverite napeljavo, kable (kleme po domače). Če je treba, vse kontakte očistite z žično krtačo ali ustreznim čistilnim sredstvom, ki ga največkrat lahko kupite v razpršilu. Pozornost posvetite tudi pritrditvi vijakov, pokrov baterije naj bo pravilno nameščen, da vsaj nekoliko prepreči vpliv vlage in mrzlega zraka.
Akumulatorji so danes večinoma zaprtega tipa, obstajajo pa tudi taki, ki jim je občasno še vedno treba doliti nekaj destilirane vode. Preverite nivo tekočine v celicah in po potrebi dopolnite. V nobenem primeru ne smete celic napolniti preveč.
Če ste eden tistih, katerih motocikel počiva čez celotno zimo, se splača kupiti električni vzdrževalec akumulatorja. Ta v času zimskega počitka motocikla skrbi za periodično polnjenje in praznjenje ter tako vaš akumulator ohrani v največji možni meri. Če morate kupiti novega, izberite takšnega, ki po specifikacijah ustreza zahtevam, ki jih predpisuje proizvajalec motocikla. Več o pripravi motorja na zimo pa si preberite v tem nasvetu.
Fotografija: Arhiv Moto Magazin