Ne pustite, da vam ga ukradejo

Zaklepanje je osnova, priklepanje je nujnost.

Vsak drugi dan se zgodi, da tatovi ukradejo kakšen moped, skuter ali težji motor. Po podatkih policije so namreč tatovi v Sloveniji leta 2018 ukradli 181 motornih koles in koles z motorjem, leto pred tem 185. Tatovi motorje kradejo, kjer se jim ponudi prilika, najraje pa na parkiriščih, na potovanju, pa tudi iz domače garaže. V prispevku smo zbrali nasvete policije in motorista Mitje Gustinčiča, kako najbolje zaščitite motor pred krajo.

Kaj zanima tatove?

Za popolnejšo sliko dodajmo še nekaj podatkov policije: število kraj se iz leta v leto zmanjšuje. Še posebej se je od leta 2017 zmanjšalo število kraj koles z motorjem oziroma mopedov. Glavni razlog, ki odvrača tatove od kraje, je uvedba obvezne registracije koles z motorjem. Ti morajo skozi postopek tehničnega pregleda in registracije, v okviru katerega se na podlagi identifikacijskih označb preverja identiteta kolesa z motorjem.

 

Pri kolesih z motorjem oziroma skuterjih tatovi najpogosteje odpeljejo predvsem znamke Piaggio, Tomos, Baotian in Gilera. Pri zmogljivejših motornih kolesih so storilcem najljubše znamke KTM, BMW in Honda.

 

Na policiji še pravijo, da največ tatvin motornih koles kot tudi koles z motorjem beležijo z javnih površin v strnjenih naseljih ter z dvorišč in vrtov. A storilci izvršujejo tovrstne tatvine tudi iz kletnih prostorov stanovanjskih blokov ter podzemnih garaž.

 

Zaščita motorja pred krajo: zaklepanje je osnova, priklepanje je nujnost

Občutek, ko stojiš pred prostorom, kjer bi moral biti tvoj motor, je res žalosten. Možnost, da ukraden motor dobite nazaj, je namreč zelo majhna. Kako torej najbolje poskrbeti, da tatovom otežite odtujitev?

 

Zaklepanje krmila z originalno ključavnico brez elektronike za večino roparjev ne predstavlja resne ovire. Zadnje desetletje imajo sicer motorji v ključu in ključavnici vstavljene elektronske komponente, ki medsebojno komunicirajo in če se prepoznajo, dovolijo vžig motorja. Tatovi morda ne bodo mogli odpeljati motorja, bodo pa poškodovali ključavnico in povzročili kup težav. Poškodovano ključavnico boste morali namreč zamenjati.

 

Kaj narediti, ko se znajdete daleč od doma s poškodovano ključavnico? Na pomoč lahko pokličete Triglav asistenco.

 

Nujno je torej, da poskrbite za dodatno zaščito. Na voljo je veliko vrst različnih verig, D-ključavnic in ključavnic za zavorni kolut. Pri tem se motorist vedno znajde v dilemi, ali kupiti tanjšo različico, ki jo je lažje preščipniti oziroma odpreti, ali kupiti debelejšo, a tudi težjo različico, ki bo prispevala k dodatni masi prtljage.

 

Dodatna rešitev za ne prav veliko denarja je tudi alarm. Danes so ti izredno občutljivi in se sprožijo ob vsakem najmanjšem premiku motocikla.

 

Pri odločitvi, katero varnostno opremo izbrati, ocenite, kako lopovu otežite delo. Za dobro varnostno opremo šteje tista, s katero se morajo ukvarjati vsaj 5 minut.

 

Kaj pa varnost prtljage? Najbolj varno bo spravljena v kovčkih s ključavnico. Če ne gre vse v kovček, uporabite zadrge s ključavnico. Da se dobiti tudi sistem več ključavnic, vendar ključa nikakor ne smete izgubiti. Za pripenjanje torb, jopiča, čelad … uporabite ne predebelo in dovolj dolgo jekleno vrv s ključavnico, ki jo prepletete čez rokave in okoli fiksnega dela motocikla.

 

Kako zaščitite motocikel doma, v mestu in na potovanju?

Marsikateri motorist predvideva, da je motor doma že dovolj varen za zaklenjenimi vrati garaže ali boksa, in ne pomisli na dodatno priklepanje. Mitja Gustinčič za večjo zaščito priporoča tri stvari:

 

  • dobrega psa čuvaja,
  • motor naj bo z močno verigo priklenjen na v tla fiksirano jekleno sidro,
  • ključe motorja in ključavnice ne obešajte nekam ob motor na vidno mesto, ampak jih spravite v bivalni del hiše.

 

Po večini slovenskih krajev je vse več parkirnih prostorov za skuterje in motorje, vendar ne omogočajo priklepanja. Kot slikovito opiše Mitja Gustinčič, so le izložba, kjer imajo tatovi pregledno zloženo ponudbo. Motocikel lahko preprosto odnesejo ali odvlečejo do blizu parkiranega kombija.

 

Mitja Gustinčič priporoča, da parkirate tako, da imate motor stalno na očeh. Če to ne gre, ga priklenite na drog ali ograjo.

 

Na potovanju velja osnovna previdnost – motorja in prtljage ne puščajte brez nadzora ali nepriklenjenega. Prenočujte le tam, kjer imajo varno garažo za motor.

 

Mitja Gustinčič svetuje, da je najbolje staviti na dobro voljo varnostnikov. Ob parkiranju v varovani garažni hiši ali na parkirišču stopite do varnostnika in se mu priporočite, ob odhodu pa častite pivo. Podobno lahko naredite ob ogledu mesta. Da popazi na vaš motor, se obrnite na uličnega prodajalca, gostinca … za pomoč pa se vedno oddolžite. 

 

Svojega konjička tudi zavarujte

Za varnost pa lahko poskrbite tudi z zavarovanjem. Res je, da vam zavarovanje ne bo povrnilo vašega motocikla, dobili pa boste finančno nadomestilo za vašo ukradeno dragocenost.

 

Delni kasko kombinacije K – kraja krije tatvino, vlomsko ali roparsko tatvino oziroma protipravni odvzem vozila. Sklenete ga lahko ob sklenitvi zavarovanja odgovornosti ali splošnega kaska.

 

Vse o zavarovanjih za motor si lahko preberete v Enostavnem vodiču za zavarovanje motorja.

 

Zavarovanje delnega kaska kombinacije K – kraja lahko razširite tudi na zavarovanje dodatne opreme in prtljage.

 

Ukradli so ga. Kaj morate narediti?

Če se soočite s tatvino, nemudoma obvestite policijo. Če se tatvina zgodi v tujini, najprej obvestite policijo druge države, nato še slovensko.

 

Na policiji izpostavljajo, da je pomembno, da so čimprej obveščene vse policijske patrulje, da lahko ustrezno ukrepajo, če ukradeno vozilo opazijo.

 

Ob prijavi tatvine motorja policistu posredujte vse podatke, ki jih bo od vas zahteval. Navedite čim več podatkov o samem motorju ter dodatnih predmetih, ki so nameščeni na motor: nalepke, kovčki, značilne poškodbe ipd., po katerih bi motor lahko prepoznali.

 

Ko imate policijski zapisnik, škodo prijavite zavarovalnici. Če bo policija v roku 30 dni od prijave pogrešano motorno kolo našla, ga boste morali prevzeti, uveljavljali pa boste lahko morebitne poškodbe, ki so nastale v času odtujitve.

 

V primeru, da po preteku 30-dnevnega roka policija motornega kolesa ne bo našla, boste prejeli izplačano odškodnino. Odškodnina se izračuna tako, da se od vrednosti vozila odšteje amortizacija. V zelo redkih primerih pa se zgodi, da policija ukradeno motorno kolo izsledi po daljšem časovnem obdobju. Zavarovalnica vam bo takrat ponudila, da ga prevzamete in vrnete odškodnino, ali pa ga prepustite zavarovalnici, ki ga proda na javni licitaciji.

motorno kolo, preventiva, zavarovanje motornih koles, škodni primer, prijava škode, sklepanje zavarovanj
Preberite tudi