Nesreče na prehodih čez železniško progo lahko preprečimo
Za manj trkov vozil in vlakov bo skrbela tudi aktivna prometna signalizacija.

Neupoštevanje prometne signalizacije in nezbranost za volanom sta pogosto kriva za nesreče na železniških prehodih, ki so označeni le z andrejevim križem. Teh je v Sloveniji več kot polovica. Jih znate prečkati varno?

Od začetka letošnjega leta do novembra se je v železniškem prometu pripetilo 21 prometnih nesreč, od tega 4 smrtne, 3 s telesno poškodbo in 14 z materialno škodo.

 

Še posebej nevarna so križišča cest in železniških prog. Po podatkih Slovenskih železnic jih je pri nas 759.

 

Od tega jih je pasivno zavarovanih, torej opremljenih zgolj z andrejevim križem, kar 58 %. Na teh je varnost potnikov v nasprotju z aktivno zavarovanimi prehodi z avtomatskimi zapornicami in svetlobno mehanizacijo prepuščena samo voznikovemu upoštevanju prometnih znakov in zbranosti.

 

Opozorilni sistem COPS@rail

Poleg voznikove previdnosti pa bo eden od pomembnejših ukrepov za večjo varnost na nekaterih pasivno zavarovanih železniških prehodih tudi namestitev aktivne prometne signalizacije. Tak je na primer opozorilni sistem COPS@rail (Collision Preventing Safety System).

 

Sistem zazna voznike ter jih s poudarjenim znakom stop in utripalci dodatno opozori, da se približujejo železniškemu prehodu, ne glede na to, ali je vlak v bližini ali ne.

 

Zaznal bo tudi, če se bo vozilo ob približevanju prehodu ustavljalo. Če se ne bo, ga bo na bližanje nevarni lokaciji opozoril z intenzivnejšim utripanjem.

 

Nesreč na cestah s podobnim sistemom skoraj ni več

Sistem COPS@rail bo tudi zbiral podatke, s katerimi bo mogoče v prihodnosti še povečati prometno varnost in optimizirati prometni režim.

 

Za to bodo odgovorne občine, ki bodo pridobile sredstva na razpisu podjetja Aktivna signalizacija Korun (A.s.K.) in Zavarovalnice Triglav. Z njim bosta podjetji sofinancirali postavitve pametnih opozorilnih sistemov.

 

Sistem COPS@rail bo nameščen na 12 cest, ki prečkajo železniško progo.

 

Da tovrstne rešitve pomagajo pri prometni varnosti, dokazujejo podatki s slovenskih cest. Podjetji sta od leta 2014 s podobnimi opozorilnimi sistemi COPS@road opremili 24 nevarnih oziroma nepreglednih cestnih odsekov (križišč, mostov, podvozov). Na njih je v povprečju do 90 % manj nesreč, ponekod jih sploh ni več.

 

Kako ravnate, ko se bližate železniški progi

Noben sistem pa ne pomaga, če za varnost ne poskrbi tudi voznik sam. Ključni pravili pri približevanju tako pasivno kot aktivno opremljenemu železniškemu prehodu sta, da mora voznik upoštevati prometno signalizacijo in biti pri vožnji zbran.

 

Vozniki naj zato po nasvetih Agencije za varnost prometa ob bližanju železniškemu prehodu upoštevajo naslednje:

 

  • izključijo naj glasbo v avtomobilu ali zmanjšajo njeno glasnost,
  • prekinejo naj pogovore po mobilnem telefonu,
  • obrišejo naj zamegljena stranska stekla ali jih odprejo, da bodo vlak jasno videli,
  • ne poskušajo naj obvoziti spuščenih polzapornic.

 

Posebna previdnost velja ponoči in v slabih vremenskih razmerah. Takrat lahko voznik še posebej zmotno oceni oddaljenost vlaka.

 

Če vozilo obstane na železniški progi, naj ga nemudoma zapustijo vsi potniki.

 

Poznate še druga pravila varnega prečkanja železniških tirov?

Trku vozila z vlakom se je mogoče v celoti izogniti le, če ste zbrani ter poznate in upoštevate prometno signalizacijo.

 

Poznate zavorno pot vlaka? Veste, kateri prometni znak opozarja, da se bližate prehodu z andrejevim križem?

 

Preizkusite svoje znanje

 

Poznate zavorno pot vlaka? Veste, kateri prometni znak opozarja, da se bližate prehodu z andrejevim križem?

Test lahko rešite tukaj.

 

Avtor fotografije: Tamino Petelinšek, STA

avto, varna vožnja, preventiva
Preberite tudi