Na poti
Moj prvi motocikel – video nasveti
DECEMBER 2024 | čas branja:
Zadnja sprememba: 27. 12. 2024 ob 13:14:19
Nakup prvega motorja je trenutek, poln pričakovanj, vprašanj in navdušenja. Kako izbrati pravi model? Na kaj morate biti pozorni pri nakupu? Priznani avtomobilistični novinar Jure Gregorčič deli svojo zgodbo o tem, kako je izbral svoj prvi motocikel in dragocene nasvete, ki vam lahko pomagajo pri izbiri, če se spogledujete s tem korakom.
- Je bolje kupiti motor na začetku ali na koncu motoristične sezone?
- Kako se lotiti nakupa motorja v mladih in kako v zrelih letih?
- Kaj je pri motorju glavno merilo za nakup?
- Zakaj začeti z naked motorjem?
- Kaj pomeni, če s celim stopalom ne dosežete tal?
- Širše ali ožje krmilo ter nastavljive ročice?
- Položaj na motorju
- Moč, prostornina in teža motorja
- Samodejni menjalnik na motorju
- Kdaj dovolj obvladam motor, da se lahko z mano pelje tudi sopotnik?
- Kaj za začetnika pomeni motor brez ABS?
- Kaj naj bo obvezna oprema za začetnika?
Motorja ne izbirajte le z očmi, ampak z vsemi čutili in telesom
Tistega vročega julijskega popoldneva sem bil neizmerno vesel, ko mi je ocenjevalec izpitnega centra v Ljubljani zaželel srečno vožnjo po uspešno opravljenem vozniškem izpitu kategorije A. Postal sem motorist – a (še) brez motorja.
Kako pristopiti k nakupu prvega motorja? Katerega izbrati? Izbira prvega “ta težkega motorja” je za motorista začetnika odgovorna naloga. Najprej zato, ker je različnih motorjev skoraj toliko, kot je na svetu različnih ovinkov. Drugič pa zato, ker moraš, če si iskren do sebe, izbirati med sanjami in zmožnostmi, ki jih uokvirjajo izkušnje, znanje in tudi denar.
Po uspešno opravljenem vozniškem izpitu A kategorije in prej dobrih dveh letih motoristične male šole na 125-kubičnem motorju, sem preostanek letošnjega poletja in razmeroma toplo jesen izkoristil za preizkus čim več motociklov različnih znamk in zmogljivosti.
Po vsaki testni vožnji sem dosledno beležil vtise, ki mi jih je pustil posamezen motocikel tako na odprti cesti kot tudi v gostem prometu, in seveda pri vseh manevrih, ki se dogajajo, preden spelješ. V tem času sem odpeljal kar nekaj daljših relacijskih voženj, med katerimi je bila najdaljša celodnevna vožnja dolga 500 kilometrov.
Prav ta prvi daljši motoristični izlet mi je pustil največ odprtih vprašanj glede izbora ustreznega motocikla. Mi je pa ta moja prva skrajšana, a kljub temu skoraj 3000 kilometrov dolga motoristična sezona na motorjih, ki so presegali 125-kubično prostornino, vseeno dala tudi dva ključna odgovora o izbiri prvega motorja.
Nikoli ne bom nobenega motocikla – novega ali rabljenega – kupil na slepo, ne da bi z njim opravil vsaj kratko testno vožnjo.
Hitro sem ugotovil, da mi kot začetniku veliko bolj ustrezajo po kilogramih lažji in po kilovatih racionalno zmogljivi motorji. Zakaj? Nekdo, ki se prvič odpravlja v gore, bo s težkim nahrbtnikom brez izkušenj s težavo preplezal Severno steno in stopil na vrh Triglava. Vrh si je potrebno zaslužiti z izkušnjami, kondicijskim treningom in obvladovanjem hribolaznih veščin.
Enako je na motociklu: najzmogljivejši zahtevajo veliko več kot le uspešno opravljen izpit A kategorije – zahtevajo veliko izkušenj in znanja, da je vožnja s takšnim motociklom uživaška in varna.
Moč, prostornina in teža motorja
Izkušeni motoristi so mi v en glas svetovali, da mora pravi motorist jezditi vsaj sto “konjičev” oz. vsaj 74-kilovatni motor. Hitro mi je postalo jasno, da je veliko bolj kot število “konjičev” pomembno razmerje med kilogrami in kilovati. Dobrih 150 kilogramov težak motocikel s prostornino 400 kubičnih centimetrov in močjo 33 kilovatov do stotice pospeši v dobrih petih sekundah, kar je vsega sekundo počasneje od najnovejše generacije kultnega porscheja 911 carerre s 3-litrskim 6-valjnim motorjem z 290 kilovati.
Ravno tako kot pri avtomobilih sem na svojih motorističnih testnih vožnjah ugotovil, da najlepši motocikli niso nujno tudi najboljši in najbolj praktični.
V motoristični dnevnik sem zapisal, da motocikla ne smejo izbirati samo oči. Pri izboru morajo sodelovati vsa čutila in govoriti vsi občutki. Šele ko pol ure držiš krmilo v rokah, odpreš plin pri pospeševanju iz ovinka, prvič močneje zaviraš, se prebijaš med avtomobili v gostem prometu, si izpostavljen avtocestnemu vetru in se ukvarjaš s prtljago, ugotoviš, kako zelo različni so si lahko motocikli.
Univerzalnega motocikla ni!
Klicaj ob zgornji trditvi označuje težo te trditve. Pri iskanju najboljše izbire sem se odpravil k izkušenemu motoristu in AMZS inštruktorju varne vožnje Darku Daljeviću. Na asfalt AMZS Centra varne vožnje na Vranskem, kjer Zavarovalnica Triglav že vrsto let organizira delavnice za varno vožnjo motoristov, sva postavila štiri osnovne vrste motociklov in se ob njih pogovorila o prednostih in izzivih nakupa prvega motorja.
Ko se odpre motoristični svet želja, si je najprej potrebno iskreno odgovoriti na nekaj ključnih vprašanj, ki označujejo, kakšen tip motocikla v resnici motorist potrebuje. Za priložnostne nedeljske izlete ne rabimo velikega potovalnega motocikla. “Overland” potovanj čez severno Afriko pa se seveda ne lotiš s seksi scramblerjem, ampak potrebuješ resen potovalni enduro z veliko nosilnostjo, večjo oddaljenostjo od tal, daljšim hodom vzmetenja in veliko posodo goriva. Za dnevni spopad s prometno gnečo na mestnih in primestnih razdaljah je še vedno najboljši skuter z velikim prtljažnikom in dobro vetrno zaščito …
Zato sva z Darkom Daljevićem najprej izbirala tip motocikla. “Težko boste našli univerzalni motocikel za vse naloge in želje,” je bil jasen Darko in svetoval, da je treba prisluhniti sebi, a hkrati, da je bolje začeti na motorju z manj vetrne zaščite, ki ne zna skriti učinka hitrosti. Sicer pa tako kot pri avtomobilih tudi pri motorjih že obstajajo motociklistični križanci, ki zmorejo bolj ali manj učinkovito združiti različne značilnosti različnih motociklov. Tovrstni motocikli hkrati pokrivajo več želja, a z veliko kompromisi.
Anatomija motocikla se mora ujemati z anatomijo motorista
Motorist mora izbiro ustreznega motorja prilagoditi svoji telesni zgradbi in fizični pripravljenosti. Celo eno od vprašanj na teoretičnem delu izpita A kategorije se neposredno navezuje na izbiro ustreznega motorja.
Če si kupiš previsok in pretežak motor, ga kot začetnik ne boš varno obvladoval.
V svoj motoristični dnevnik sem kot zelo pomembno ugotovitev napisal, da se na motorju ne počutim dovolj suverenega, če moram motor na mestu držati na prstih oziroma s stopali ne dosežem tal.
Darko poudarja, da je višina sedeža za začetnika celo odločujoč dejavnik izbire, saj je predvsem pri manevrih zaustavitve, sploh na klancih, zelo pomembna dobra opora nog, da motor v mirovanju voznik obdrži v ravnotežju oziroma z nogami obvladuje njegovo maso. V videu si oglejte očitno razliko med suvereno oporo nog in stanjem na prstih.
Kako močan naj bo prvi motor?
Številni motoristi začetniki, ki izpit A kategorije opravijo v zrelih letih, se znajdejo pred skušnjavo izjemne moči sodobnih motociklov. Sam sem slišal veliko nasvetov, da si moram kupiti dovolj močan motor, pri katerem naj bi bila tista meja moči 74 kW oziroma 100 konjskih moči. Si res opeharjen vozniških užitkov, če si kot začetnik izbereš manjši in lažji motocikel z motorjem med 300 in 600 kubičnih centimetrov prostornine? Je res potem prehitevanje nevarno?
Darko je jasen: “Nikakor ne! Cesta ni dirkališče in upam, da se vsi motoristi zavedajo tega. Na cesto z motorjem ne zapelješ, da bi si s kom meril moč.” Moč motorja mora biti prilagojena izkušnjam in znanju motorista. To je tudi en od tistih iskrenih odgovorov, ki jih je pred nakupom prvega motorja nujno treba upoštevati. Imam že dovolj znanja, da bom znal obvladovati zmogljivosti “tisočaka?”
Darko svetuje, da je bolje na začetku pri izbiri motocikla za razliko v ceni do zmogljivejšega stroja razmisliti o nakupu varnostno bolje opremljenega motocikla ali o samodejnem menjalniku.
Je samodejni menjalnik na motorju primeren za motoriste začetnike?
O očitku, da motor brez sklopke v resnici ni pravi motor, Darko pravi: “Se spomnite, kaj vse se je govorilo o samodejnih menjalniki v avtomobilih? Danes je samodejni menjalnik v avtomobilu zelo zaželen pripomoček, ki hkrati omogoča več varnosti in udobja. Podobno je na motociklu. Zakaj se kot začetnik ukvarjati še z enim dodatnim problemom sklopke, če mi tudi močnejši motocikli ponujajo udobje samodejnega menjalnika? Poleg tega ti sodobni samodejni menjalnik v izogib vozniškega dolgočasja ali dinamike na zahtevo omogočajo ročno prestavljanje.”
Teža motorja in sopotnik
Sam sem na svojih testnih vožnjah ugotovil, da se glede na svoje znanje in izkušnje trenutno najbolje počutim na lažjih motociklih z manj kot 200 kilogrami teže, ki jih poganjajo motorji s prostornino med 300 in 600 kubičnih centimetrov. Teža ima pri izbiri motorja vsekakor velik vpliv – tako na vožnjo kot tudi na učinkovitost.
Motorist začetnik mora nujno obvladovati težo motocikla, ki si ga izbere. Če izbiramo motor tudi z mislijo na sopotnika, je dobro upoštevati tudi udobje, nosilnost …
Nov in dražji motor z ABS ali rabljen in cenejši brez ABS?
Ker noben motorist ni povsem imun na svoje sanje in nihče motocikla ne izbere zgolj po racionalnih merilih, hkrati pa je pri vsem skupaj bolj ali manj omejen še s proračunom, je jasno, da v skušnjavo razmerja med ceno in zmogljivostmi vabi trg rabljenih motociklov. Tudi sam sem redno spremljal, kaj ponuja spletna tržnica – in resno kolebal med cenejšim in močnejšim rabljenim oziroma med manjšim, lažjim in novim.Na koncu, ob nastanku tega članka, sem se odločil za manj zmogljiv in varnostno bolje opremljen nov motocikel. Pri tem je ključno vlogo odigrala prav Darkova razlaga o tem, zakaj skušnjava poceni in zmogljivega motocikla brez ABS zavor za začetnika nikoli ne sme biti prava izbira.
Iz motorja v šoli vožnje presedlati na rabljen motor brez ABS zavor bo brez izkušenj zahteven prehod, ki bo terjal dodatne vaje.
V kritičnih trenutkih, ki se lahko zgodijo čisto vsak dan v avtomobilu ali na motorju, bo skoraj zagotovo ob zaviranju v sili prišlo do nevarne blokade koles. Vsem začetnikom svetujem, da pri nakupu rabljenega motorja nikakor ne posegajo po starejših motociklih brez ABS zavor,” je nedvoumno črto pod izbiro prvega motorja potegnil izkušeni Darko Daljević.
Odločitev je padla: kupil sem si svoj prvi pravi motor!
Če sem na vroč julijski dan uradno postal motorist, sem na zadnji sončen in hladen dan motoristične sezone potegnil črto pod izbiro svojega prvega pravega motocikla. V AMZS Center varne vožnje na Vransko sem prišel po zadnje, a ključne odgovore glede svoje mobilnosti na dveh kolesih. Odločil sem se racionalno, a kljub temu upošteval tudi glas čustev: v prihodnjo motoristično sezono se bom odpeljal s klasično oblikovanim 400-kubičnim motociklom s 33 kilovati moči, ki s polno posodo goriva tehta 170 kilogramov.
Še bolj pomembno pa je, da je opremljen z naprednim ABS zavornim sistemom, ki vključuje še cornering ABS, s katerim je mogoče varneje zavirati tudi v ovinku. Poleg tega ima sistem za nadzor zdrsa pogonskega kolesa in menjalnik s funkcijo hitrega prestavljanja brez sklopke. Glede na svoje motoristične izkušnje sem prepričan, da sem dobro izbral svoj prvi pravi motocikel, saj sem v njem našel dobro razmerje med zmogljivostmi, težo, opremo in ceno. Na njem imam vse, kar rabim, da po motoristični mali šoli s 125-kubičnim motorjem uspešno prevozim še dragocene kilometre motoristične osnovne šole.
Na novem motorju res uživam tudi v njegovi okretnosti. Vsakič, ko ga pogledam, pa mi zaigra tudi srce, kar pomeni, da so svojo vlogo pri izboru mojega prvega pravega motocikla odigrale tudi oči. Prvi motocikel – in tudi vsi po njem – ti vendarle mora biti všeč.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.