Na poti
Poligon varne vožnje – najboljši trening za motoriste
APRIL 2018 | čas branja:
Zadnja sprememba: 17. 05. 2024 ob 15:36:03
Vsako pomlad se množijo priporočila, naj se motoristi udeležijo delavnic ali obiščejo poligon varne vožnje, kjer lahko obnovijo motoristične veščine. Seveda je spomladi treba vložiti nekaj več truda v okrepitev motoristične kondicije. Toda poligon varne vožnje velja za najboljši trening za motoriste, zato ga je smiselno obiskati ne le na začetku motoristične sezone.
Mnogi motoristi imajo pomisleke, da vendar niso motoristi začetniki. Toda, kdor se je kdaj že zapeljal po poligonu, ga z veseljem priporoča svojim motorističnim prijateljem. Katere veščine lahko preverite in krepite na poligonu varne vožnje ter kaj pomeni dobra motoristična kondicija, smo vprašali Vojka Safrana, vodjo programov za motoriste na AMZS Centru varne vožnje Vransko.
Zavarujte motor, sebe in sopotnika
Da bo nova motoristična sezona varna in brezskrbna, zavarujte motor, sebe in morebitnega sopotnika na motorju. To lahko naredite skupaj z zastopnikom. Zavarovanje avtomobilske odgovornosti, AO+ in zavarovanje asistence pa lahko enostavno uredite tudi po spletu. Vse o zavarovanju motorja najdete v Enostavnem vodiču za zavarovanje motorja.
Vožnja motocikla je kompleksno delo, trening za motoriste je nujen
Ko motorist opravi izpit za vožnjo motocikla, pozna cestnoprometne predpise in obvlada osnove vožnje z motorjem. A to je v resnici šele osnova. Da bo motorist motor zares obvladal, mora obvladati določene veščine: vožnjo v ovinek, zaviranje v sili, pravilno usmerjanje pogleda, ravnotežje in koordinacijo v kritičnih situacijah …
Teh si ne more pridobiti izključno na cesti. Najprej ne zato, ker cesta ni vadbišče in ne dopušča napak. Mnogi motoristi imajo za pasom že lepo število prevoženih kilometrov. Vendar se nikoli niso naučili predvidevanja in izogibanja težavnim situacijam. Poleg tega se z mnogimi težavnimi situacijami niso imeli priložnost srečati. Motorist pa mora biti pripravljen na vse. Tudi pri obvladovanju motorja velja: bolje preprečevati kot reševati.
Po besedah Vojka Safrana sta bistveni sposobnosti motorista prepoznati in preprečiti nevarno situacijo, še preden se motorist znajde v njej in mora zato napeti vse sile, da se reši iz nje.
Kako se lahko motorist pripravi na vse, kar prinese cesta pred njegovo drveče kolo? Na poligonu varne vožnje. Vsako postajališče poligona je strukturirano tako, da boste znanje in spretnosti osvajali postopoma in jih nato avtomatizirali.
Kaj lahko pričakujete na poligonu varne vožnje?
Večina programov varne vožnje na poligonu ima pred praktičnim delom teoretičen del, kjer boste bolj natančno spoznali delovanje motorja in fizikalne vidike vožnje: aktivno in pasivno varnost, vzmetenje, lastnosti pnevmatik in kaj je dober oprijem, kako deluje zavorni sistem, pomen tehnične brezhibnosti motorja ...
V praktičnem delu na poligonu, kot to opiše Vojko Safran, pa boste preizkušali in trenirali naslednje veščine in tehnike, ki jih boste lahko prenesli na vožnjo na cesti:
- Pravilna drža telesa na motorju, pozicija rok in nog. Nastavitve motorja in pomen ter pravilna uporaba zaščitne opreme.
- Pravilna vožnja v počasnih in hitrejših ovinkih. Pri tem se boste učili vztrajati na svojem voznem pasu brez nagibanja na nasprotni vozni pas. Vadili boste vožnjo v ovinek tudi po klančinah in tehniko potiskanja krmila. Ena od pomembnih veščin, ki jo boste vadili, je usmerjanje pogleda.
- Ustavljanje v sili. Usvojili boste prednjo in zadnjo zavoro z ABS in brez, predvsem pa vam bo prišlo v zavest, kaj pomeni prevelika hitrost.
- Trial kolesa so vadbeni motocikli brez sedeža. Z vožnjo trial koles motorist vadi in izboljšuje ravnotežje in usklajeno upravljanje zavore, sklopke in plina. Preizkus fizične kondicije.
- Na simulatorju vožnje boste kot motorist lahko nadgradili svoje prepoznavanje možnih nevarnosti na cesti in preizkusili hitrost in pravilnost reagiranja nanje.
Poseben modul je namenjen voznikom začetnikom. Najprej se udeležijo delavnice psihologije, nato pa teoretičnega dela o obvladovanju motornega kolesa. Pri praktičnem delu je poudarek na različnih tehnikah vožnje. Vsi se preizkusijo v vožnji na primerni in neprimerni varnostni razdalji. Vaje izvajajo pri različnih hitrostih.
Vadite lahko tudi vožnjo s sopotnikom, ki zahteva specifične tehnike vožnje. Tudi sopotnik mora razumeti svojo vlogo pri različnih tehnikah vožnje in aktivno sodelovati pri zaviranju, vožnji v ovinek.
Poligon je prostor, kjer lahko varno zavrtite ročico za plin in preverite, do katere hitrosti še avtonomno obvladate motor. Vse ob pomoči izkušenih inštruktorjev, ki bodo dodali marsikateri dober nasvet.
Pomen dobre telesne kondicije
Vožnja motorja je telesno naporna. Prav gotovo ste se že srečali s predsodkom, da motociklizem ni šport. Toda vsak motorist ve, da obvladovanje motorja zahteva telesno kondicijo in moč. Kinestetično delo je pri vožnji avtomobila omejeno le na delo rok in nog (vrtenje volana, prestavne ročice in stopalke). Pri vožnji motorja pa sodeluje celotno telo.
To ni le nagibanje v ovinkih. Tukaj so vzdrževanje ravnotežja ob počasni vožnji, trenutki, ko se je treba privzdigniti s sedeža ali ko se je treba ozreti čez ramo in preveriti promet za seboj. Saj veste, tudi parkiranje na sredinsko stojalo, pobiranje motorja s tal ali potiskanje motorja ob sebi zahtevajo veliko moči in spretnosti.
Še največ pa bo dobra telesna kondicija pomagala pri zmanjšanju negativnih posledic prisilne drže na motorju.
Po dolgih napornih vožnjah, spomladi pa tudi po krajših, se namreč začnejo oglašati bolečine v vratu, v hrbtu in zadnjici ter mravljinčenje v zapestjih in gležnjih.
Vojko Safran priporoča športe, s katerimi vzdržujete splošno kondicijo in ohranjate dobro koordinacijo telesa: tek, badminton, smučanje, kolesarjenje. Dobro je delati vaje za krepitev moči, predvsem hrbtnega dela. Zato lahko koristi tudi obisk fitnesa.
Pomen psihične zbranosti
Vožnja motorja je tudi psihično naporna. Motorist mora nenehno spremljati promet in vsako svojo odločitev sprejeti na podlagi predvidevanj, kako se bodo obnašali ostali udeleženci v prometu.
Tudi vsak letni čas ustvari posebne ali nevarne situacije, s katerimi mora motorist računati in jih biti sposoben vzdržati. Motorist mora sesti na motor samo, ko je spočit in zbran.
Spomladi lahko na cesti pričakujete udarne jame ter prod ali pesek. Asfalt je še hladen, zato imajo pnevmatike slabši oprijem. V zatišnih legah je cestišče mokro in spolzko, zato obstaja večja nevarnost zdrsa. Pogost dež in muhasto vreme dodatno prispevata k napornosti vožnje. Motorist naj začne s krajšimi vožnjami in dela več postankov.
Poletno razbeljena cesta in motoristična obleka vročino še potencirata. Vojko Safran polaga na srce izdatno hidracijo, seveda to ne sme biti alkohol. Poseben poletni izziv na cesti je tudi izmenjavanje sonca in senc.
Jeseni je zopet več dežja, ki moti preglednost, poleg tega mora motorist računati z meglo in znati voziti v mraku. Pogosta težava je tudi rošenje vezirja.