Na poti
Kako pravilno prehitevati z motorjem?
MAJ 2019 | čas branja:
Zadnja sprememba: 17. 05. 2024 ob 15:09:26
Ena izmed stvari, zaradi katerih motoristi ljubijo vožnjo z motorjem, je dinamičnost. K tej prispeva tudi prehitevanje. Toda prehitevanje z motorjem je eden od najbolj kompleksnih in nevarnih vozniških manevrov, ki ga je treba izvesti z veliko mero previdnosti in opazovanja prometa, pravijo na policiji. Temu pritrjuje tudi Vojko Safran, izkušen motorist in voditelj programov za motoriste v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem.
Najbolj nevarno je prehitevanje z motorjem v škarje
Po podatkih policije so motoristi na slovenskih cestah z nepravilnim prehitevanjem z motorjem leta 2016 povzročili 46, leta 2017 48 in lani 51 prometnih nesreč. Med najpogostejšimi vzroki za prometno nesrečo so situacije, ko motorist nima prostega levega smernega vozišča za varno prehitevanje (prehitevanje v škarje), ne opazi, da ga že nekdo prehiteva, ali pa ne oceni pravilne razdalje za varno prehitevanje. Ostale napake so še slaba preglednost ceste, slabo obvladovanje premikov motorja ob pospeševanju, previsoka hitrost, prehitevanje kolone.
Najpogostejše nesreče, ki se zgodijo ob prehitevanju z motorjem, so čelno trčenje, dotik in trčenje s prehitevanim vozilom ter padec ali zdrs s ceste. Škoda na motorju in/ali na soudeleženih vozilih je lahko velika, poškodbe motorista, predvsem kadar gre za čelno trčenje, pa so lahko zelo resne, celo usodne.
Poravnati škodo po nesreči zaradi nespretnega prehitevanja je lahko veliko breme, okrevati po poškodbah pa boleče in dolgotrajno. Takrat vam lahko pomaga zavarovanje za motoriste, predvsem pa zavarovanje zaradi telesnih poškodb motorista - AO+.
A prehitevanja se ni treba bati. Dobro pa je, če se ga ne lotite brezglavo, odlično obvladate tehniko vožnje, jo stalno izpopolnjujete ter poznate lastnosti in omejitve svojega motorja.
Prehitevate lahko, ko …
Rečemo lahko, da je manever prehitevanja sestavljen iz dveh delov: priprave in prehitevanja. In prav od priprave oziroma ocenjevanja okoliščin je v veliki meri odvisno, ali boste prehitevali varno. Okoliščine oziroma dejavniki pa so:
- Ali je prehitevanje dovoljeno? Prehitevanje ni dovoljeno čez belo neprekinjeno črto, v križišču ali na območju prepovedanega prehitevanja. So na tem delu ceste morda uvozi ali izvozi?
- Zakaj vozilo neposredno pred vami vozi počasi – je pred njim ovira, drugo vozilo …?
- Ali je treba prehiteti eno ali več vozil?
- Ali se boste lahko varno vrnili na svoj vozni pas?
- Kako pregledna je cesta? Upoštevati morate morebitne ovinke, meglo …
- Kolikšna je razdalja do nasproti vozečega vozila?
- Kolikšna je hitrost prehitevanega vozila in vozil, ki vozijo na nasprotnem voznem pasu?
- Kakšna je omejitev hitrosti na tem odseku ceste oziroma do katere hitrosti lahko sami pospešite?
- Kakšno je cestišče in vremenske razmere: ima pnevmatika dober oprijem s podlago, ali pa je cestišče mrzlo, mokro ali nasuto s peskom …?
Prehitevanje je zahteven manever, ker morate pravilno oceniti vrsto okoliščin. A oceniti jih morate dovolj hitro, saj se razmere na cesti nenehno spreminjajo in lahko zamudite najbolj ugoden trenutek za prehitevanje.
Izpeljite ga dinamično, a ne agresivno
Smerniki, premiki na vozišču in ostali postopki, ki jih izvedete med prehitevanjem, so le osnova in jih obvlada vsak voznik ali motorist. A potrebno je biti pozoren na stvari, kot so prestave in varnostna razdalja do prehitevajočega vozila.
S pogledom v vzvratno ogledalo preverite, ali se ni že kakšno vozilo za vami odločilo za prehitevanje, potem pa svojo namero pravočasno nakažite z levim smernikom. Vozilu pred seboj se ne smete preveč približati oziroma se prilepiti nanj, saj s tem izgubljate vidljivost naprej.
Nato morate dinamično, a ne agresivno zapeljati na levi pas, ob tem pa morate paziti na bočno razdaljo do prehitevanega vozila.
Vojko Safran opozarja na pomen prestave. Katera bo ustrezna za prehitevanje, je odvisno od hitrosti in obratov motorja. Za vsak motor (agregat) je dobro preveriti oziroma vedeti, v katerem območju vrtljajev motorja ima le-ta največjo moč in navor, število obratov pa spremljajte tudi na merilniku vrtljajev.
Če poenostavimo: če pri 50 km/h motor s tretjo prestavo ob obratu ročice plina še zmerno pospešuje, potem ni smiselno isti manever izvajati recimo z drugo prestavo, saj bodo obrati previsoki in boste povzročali preveč hrupa. To lahko prestraši voznika, ki ga prehitevate, poleg tega pa s tem vnašate še dodaten nemir in krepite predsodke ostalih udeležencev v prometu do motoristov, še dodaja motoristični inštruktor.
Da lahko varno prehitite, morate pospešiti. Običajno je dovolj, da peljete z 20 do 30 km/h višjo hitrostjo od hitrosti, s katero vozi prehitevano vozilo.
Motorist mora tudi ob prehitevanju upoštevati omejitev hitrosti, ki velja na tistem odseku ceste.
Če se prehitevanje dogaja na avtocesti, morate vrnitev na svoj vozni pas nakazati z desnim smernikom.
Pri prehitevanju z motorjem štejejo predvsem izkušnje
Čeprav lahko na poligonu varne vožnje osvojite veliko motorističnih veščin, prehitevanja le v teoriji ali na poligonu ne morete osvojiti. Motorist lahko te izkušnje pridobi le z veliko vožnje na cesti.
Vojko Safran pravi, da je pri neizkušenih motoristih najpogostejša napaka neodločnost. Zaradi neodločnosti pred začetkom prehitevanja izgubljajo dragoceni čas in prostor. Neizkušenost dostikrat botruje tudi napačni izbiri prestavnega razmerja, kar lahko vpliva na slabšo odzivnost pogonskega agregata. Neizkušeni motoristi pa mnogokrat tudi slabo ocenijo razdaljo, ki jo potrebujejo za varen manever prehitevanja.
Na drugi strani pa tudi izkušeni motoristi delajo napake, in to predvsem zaradi precenjevanja lastnih sposobnosti ali precenjevanja voznih lastnosti svojega motornega kolesa.
Ocenjujete, da še potrebujete vajo ali bi svojo tehniko radi nadgradili? Udeležite se katerega od tečajev na poligonu varne vožnje. Preverite pa tudi naše nasvete za motoriste.
Še nekaj nasvetov
V Sloveniji je prehitevanje dovoljeno le po levi strani. Prepoved prehitevanja po desni velja za vse udeležence v cestnem prometu, tudi za motoriste. Res pa je, da je motoristom dovoljena vožnja mimo počasi premikajoče se ali stoječe kolone tako po levi kot po desni strani, če je varno in dovolj prostora.
Kot motorist prav gotovo veste, da je vožnja mimo po desni lahko nevarna, saj lahko kdo od potnikov v stoječi koloni avtomobilov nenadoma odpre vrata, vozniki pa običajno ne pričakujejo kakšnega dogajanja na svoji desni. Vojko Safran zato svetuje, da, če se kljub temu odločite za vožnjo mimo po desni, to storite z veliko mero previdnosti. Vožnja mimo pred križiščem ali pred prehodom za pešce, na katerem je ali na katerega stopa pešec, pa je prepovedana za vse voznike enoslednih vozil.
Peljati se mimo stoječe kolone pa se motoristi ne smejo na avtocesti in hitri cesti, saj je ob nastanku zastoja treba ustvariti reševalni pas. Tudi sicer vožnja na odstavnem pasu ni dovoljena.
Na cesti v naselju z dvema ali več enakovrednimi prometnimi pasovi v isti smeri je dovoljeno voziti hitreje tudi po desnem prometnem pasu, vendar to ne predstavlja prehitevanja. Najbrž pa ni treba posebej poudarjati, da vijuganje med enakovrednimi pasovi ni dovoljeno.
Kako pa je s prehitevanjem v skupini? Nikoli naj ne prehiteva celotna skupina. Vsak motorist naj se za prehitevanje odloči posamično, in to takrat, ko je prepričan, da lahko to stori varno zase in ostale udeležence v cestnem prometu.