7 korakov za vzdrževanje avta

Kaj lahko preverite sami in kaj je bolje prepustiti servisu?

Vozila postajajo vse bolj izpopolnjena in veliko stvari, ki so jih znali opraviti naši očetje sami, danes lahko opravijo le usposobljeni mehaniki. Vseeno pa je nekaj stvari, za katere je dobro, da jih zna preveriti vsak voznik. Tehnični tipi boste to seveda znali brez navodil in nasvetov, za vse ostale pa v članku po sklopih predstavljamo najbolj osnove korake za vzdrževanja avta. Posebno pozornost avtu namenite tudi pred daljšo potjo ali dopustom, pred zimo ali pred prodajo vozila.

1. Preverjajte 3 pomembne tekočine

Vozilo poleg goriva za delovanje potrebuje še nekaj tekočin: motorno olje, hladilno tekočino, tekočino v zavornem sistemu, olje v menjalniku in sklopki in tekočino za pranje stekel. Pozorni morate biti na nivo treh tekočin, in sicer motornega olja, hladilne tekočine ter tekočine za vetrobransko steklo – vse ostale pa prepustite vašemu mehaniku.

 

Preverjanje in dolivanje tekočine za pranje vetrobranskih stekel ni nobena znanost. Ko je bo zmanjkalo, jo enostavno dolijete.

 

Hladilna tekočina

Hladilna tekočina ima v glavnem dve funkciji: ščiti motor pred pregrevanjem in zmrzovanjem. Zato je njena pomembna sestavina antifriz, poleg tega pa še antikorozivna sredstva in aditivi, ki ščitijo motor pred korozijo.

 

Na težave v zvezi s hladilno tekočino vas bo opozorila prižgana lučka termometra v vodi na armaturni plošči, ki lahko pomeni previsoko temperaturo ali nizek nivo hladilne tekočine.

 

Takrat se morate ustaviti in poklicati asistenco. Da se to ne zgodi, nivo hladilne tekočine redno preverjajte in dolivajte do oznak na posodi. Katero tekočino pa uporabiti? Vsekakor preverite, katero je za vaše vozilo predpisal proizvajalec, ali se posvetujte s serviserjem. Pri tem barva tekočine več ne igra nobene vloge, saj barva ni več znak določenih aditivov, ampak je posledica barvil.

 

Motorno olje

Motorno olje maže in čisti motor. Pri novejših avtomobilih nivo olja, pa tudi vsebnost različnih maziv v njem, merijo tipala. Ko je nivo olja ali maziv v njem prenizek, vas na stanje opozori napis na komandni plošči.

 

Dobro pa je, da voznik tudi sam zna preveriti nivo motornega olja z za to namenjeno palico oziroma šipko, ki jo naprej obrišete, potem pa vstavite v cev. Da bo meritev točna, jo nekajkrat ponovite. Olje mora biti med oznakama minimum in maksimum. Kako in kdaj je najbolje meriti olje, naj vam pokaže vaš serviser, ki bo vedel tudi, kdaj je pravi čas za menjavo olja glede na znamko vašega vozila.

 

Servisni intervali za menjavo olja so običajno določeni glede na število prevoženih kilometrov (med 10.000 in 30.000 km) ali glede na časovno obdobje (na leto ali dve leti), lahko pa ga tudi na podlagi vaše vožnje določi elektronika v vašem vozilu.  

 

Vse o motornih oljih za avtomobile in motorje in njihovi menjavi preberite v članku strokovnjaka za motorna olja Ludvika Pevca Katero motorno olje je pravo za vaš avto?

 

2. Spremljajte obrabljenost pnevmatik

Kakšen oprijem imajo pnevmatike, je eden od pomembnih faktorjev, ki še vedno močno vpliva na varnost na cesti. Najvišja starost pnevmatik, s katerimi se lahko podate na cesto, je 6 let, a večinoma jih je treba zaradi obrabe zamenjati že prej. Zakonsko določena globina profila (žlebov) je 1,6 mm pri letnih pnevmatikah in 3 mm pri zimskih.

 

Ali znate sami preveriti obrabljenost pnevmatik? To lahko naredite na več načinov. Lahko pa kupite tudi enostaven merilnik profila ali si pomagati s kovancem za 1 evro. Njegov rob je namreč širok 3 mm – to pa je ravno toliko, kot je predpisana minimalna globina pri zimski pnevmatiki.

 

Vas zanima, kaj vse upoštevajo pri znamenitem testiranju pnevmatik pri AMZS in kako si lahko pomagate z njihovo oceno? Preverite v članku urednika Motorevije AMZS Blaža Poženela.

 

3. Redno merite tlak v pnevmatikah

Druga stvar pri pnevmatikah, ki pomembno vpliva na varnost vožnje, je tlak. Od tlaka je odvisna obraba pnevmatik, poraba goriva in tudi varnost. Novejši avtomobili imajo vgrajen obvezen sistem, ki opozori, kadar je tlak v pnevmatikah neustrezen. Če tega sistema vaš avto nima, morate tlak preverjati sami, najbolje enkrat na dva meseca ali pogosteje. Obvezno tlak preverite pred daljšo potjo, kot je recimo dopust.

 

Ob previsokem tlaku se bo obrabljala sredina tekalne površine. Če pa je tlak v gumah prenizek, pa so obremenjene predvsem bočne površine pnevmatike, ki se lahko v skrajnem primeru trudi pretrgajo, še posebej na makadamu in ob vožnji čez robnike. Take pnevmatike pa povzročijo tudi večjo porabo goriva in več izpustov škodljivih plinov v okolje.

 

Prenizek tlak povzroča večjo obrabo pnevmatik. Ta je še večja pri višjih hitrostih. Velja namreč, da če je pritisk v gumah pri večjih hitrostih za 20 % prenizek, se obraba gum lahko poveča celo za 30 %.

 

Nasvete, kako in kdaj preverjati tlak v pnevmatikah, preberite v članku Petra Kavčiča.

 

4. Avtomobilske luči in utripalke

Menjavo avtomobilskih žarometov je bolje prepustiti strokovnjakom na servisu, saj bodo tam priporočili primerne avtomobilske žaromete za vaše vozilo, jih pravilno vstavili in naravnali višino snopa. Sami pa lahko preverite, ali žarometi delujejo. Kako? Za zavorne luči z vozilom zapeljete vzvratno do svetlega zidu in pritisnete na zavoro, nato pa primerjajte svetlobni odsev levega in desnega žarometa.

 

Na enak način preverite tudi delovanje zasenčenih (kratkih) oziroma dnevnih luči in delovanje utripalk. Vedeti pa morate, da imajo dnevne luči simetričen snop svetlobe, zasenčene pa asimetričnega in širšega, desna luč ima namreč daljši snop.

 

Še več o razlikah v delovanju in uporabi dnevnih in zasenčenih luči preverite v članku Zasenčene luči – jih znate uporabljati?.

 

5. Preverjajte znake rje

Čiščenje in nega vozila se ne priporoča le zato, da bo vaš avto sijal, pač pa predvsem zato, da se z njega spere prah in umazanija, še posebej v zimskih mesecih pa sol in kemikalije, ki lahko povzročajo korozijo platišč, podvozja in karoserije. Jure Gregorčič, avtomobilski novinar pri Motoreviji AMZS svetuje, da ste pozorni za oksidacijo izpostavljenih delov, ki jih lahko preverite ob pranju vozila, bolj natančno pa bodo vozilo preverili na servisu.

 

6. Kaj pa brisalci?

Strokovnjaki priporočajo, da brisalce menjate enkrat na dve leti ali pogosteje. Vsekakor pa takrat, ko puščajo črte, puščajo meglico, škripljejo ali preskakujejo. Pomembno je, da vetrobransko steklo sproti čistite prahu in umazanije, še posebej pa ptičjih iztrebkov in drevesne smole. Z brisalci nikoli ne brišite po suhem steklu, pač pa uporabite tekočino za vetrobranska stekla. Pozimi na prostem ne pustite, da brisalci primrznejo na vetrobransko steklo, poleti pa, da se ne zapečejo – v obeh primerih jih dvignite. 

 

Menjava brisalcev pa je čisto enostavna in jo bo znal prav vsak, le preveriti morate, kateri brisalci ustrezajo vašemu vozilu.

 

reverite še ostale nasvete, kaj podaljšuje življenjsko dobo brisalcev in kaj jo zmanjšuje.

 

7. Redno na servis in tehnični pregled vozila

Čeprav se vam zdi, da  servis vedno pride prepogosto in predrago, pa vam lahko prihrani veliko denarja, če se napaka odkrije, preden se lahko razvije večja škoda na vozilu ali zgodi nesreča. Poleg tega pa z obiskom na pooblaščenem servisu ob tem opravijo tihi vpoklic oziroma odpravijo skrite tovarniške napake.

 

Žal se zgodi tudi to, da kakšen voznik ne ve, kaj pomeni tehnični pregled in kaj redni servis vozila.

 

Pogostost in obseg tehničnega pregleda ureja zakon. Na prvi tehnični pregled mora vozilo po 4 letih po prvi registraciji, nato pa vsaki dve leti do 8. leta starosti vozila. Ko je vozilo staro osem let, je treba tehničnega opraviti vsako leto.

 

Na tehničnem pregledu pregledajo vitalne dela avtomobila in avto opremo, ali ustreza pogojem, predpisanim v zakonu o motornih vozilih..

 

Interval rednega avto servisa pa določi proizvajalec. Za večino vozil velja med 10.000 in 30.000 prevoženih kilometrov ali enkrat na leto, vse napotke pa najdete v vaši servirni knjižici. Kaj bodo opravili na rednem servisu? Preverili in po potrebi menjali bodo filtre in olje, pregledali hladilno tekočino, preverili zavore in zavorno tekočino, vzmetenje, podvozje …

 

Vzdrževanje ste odkljukali. Kaj pa zavarovanje? Preverite naše pakete avtomobilskih zavarovanj in zavarovanje enostavno sklenite po spletu.

 

avto, preventiva, varna vožnja, avtomobilsko zavarovanje
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim avtomobilom, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.