Na poti
Na poti
DECEMBER 2025 | čas branja:
Zadnja sprememba: 23. 12. 2025 ob 16:11:48
Akumulator je še vedno ključen sestavni del pogonskega sklopa vsakega avtomobila, tudi električnega. Ob vse bolj kompleksnih pogonih in vse več zahtevnih električnih porabnikih, ki jih v avtomobile prinašajo digitalizacija in sistemi umetne inteligence, je vloga akumulatorja še toliko pomembnejša. Zima je čas, v katerem se zaradi velikih temperaturnih nihanj najbolj pokažejo vse napake izrabljenega, slabo vzdrževanega ali celo napačno izbranega akumulatorja. Zato smo pripravili celovit pregled nasvetov, ki vam bo pomagal pri nakupu oziroma menjavi akumulatorja.
Ključna vloga avtomobilskega akumulatorja je zagon motorja z notranjim zgorevanjem in zagotavljanje električne energije vsem porabnikom v vozilu. Poleg zagona hladnega motorja mora biti akumulator sodobnega avtomobila s sistemom start – stop prilagojen še številnim hitrim zagonom med postanki v (mestni) vožnji. Akumulator mora zagotavljati napetost tudi takrat, ko motor ne deluje in je avto parkiran v garaži, saj v pripravljenosti ohranja številne elektronske sisteme, tako tiste, ki so v avtu stalno vzpostavljeni, kot tudi tiste, ki jih je mogoče upravljati na daljavo.
12-voltni akumulator ima enako pomembno vlogo tako pri avtomobilih z motorji z notranjim zgorevanjem kot pri električnih avtomobilih. Tam njegov tokokrog poleg oskrbe z električno energijo za vse sekundarne porabnike – to so na primer brisalci, sistemi ogrevanja stekel in zunanjih ogledal, ventilatorji klimatske naprave, multimedijski vmesniki … – predstavlja še nujno energijsko rezervo za vse ključne sisteme, ki so neposredno povezani z varnim upravljanjem avtomobila. Ob napaki na visokonapetostnem akumulatorskem sklopu, kjer se shranjuje energija za pogon električnega avtomobila, mora pomožni 12-voltni akumulator prevzeti napajanje elektromehanskega krmilnega sistema, servoojačevalnika zavor, krmilnih enot in tipal varnostnih sistemov.
Zlasti zagon motorja od akumulatorja zahteva veliko energije oziroma moči, saj je zaganjalnik največji porabnik. Električni zagonski tok je zelo velik, kar je treba upoštevati tudi pri zagonu z uporabo priključnih kablov povezanih na akumulator drugega vozila, da pri njem ne pride do poškodb alternatorja. Po zagonu motorja generator oziroma alternator začneta zagotavljati napetost v električni napeljavi avtomobila in polniti akumulator.
Brez elektrike oziroma brez delujočega akumulatorja ne gre. Napake na akumulatorju ali celo njegova odpoved so že dolgo časa glavni vzrok okvar, zaradi katerih avto obstane na cesti. V večini statistik posredovanj avtomobilskih klubov pri pomoči na cesti akumulator predstavlja največji delež okvar. Ob tem izkušeni mehaniki AMZS pomoči na cesti izpostavljajo povečano število “akumulatorskih” posredovanj predvsem pri temperaturnih prehodih med letnimi časi, še zlasti med jesenjo in zimo, pa tudi med pomladjo in poletjem. V teh obdobjih leta se največ posredovanj zgodi zaradi izpraznitve akumulatorjev. Z ustreznim vzdrževanjem in predvsem s pravočasno zamenjavo starega oziroma iztrošenega akumulatorja bi se delež teh okvar zagotovo zmanjšal.
Ob tem velja izpostaviti, da pregled zmogljivosti akumulatorja sodi med nujna opravila rednega servisa avtomobila. Ravno tako se mora vsak voznik zavedati, da akumulator podobno kot jermeni, zavorne obloge in ikpnevmatike spada med dele z višjo obrabo. Ne gre torej pričakovati, da bo tovarniško vgrajen akumulator zdržal celotno dobo trajanja avtomobila. Če svetujemo, da je pnevmatike zaradi staranja dobro zamenjati na vsaka štiri leta, četudi po globini profila ne kažejo znakov obrabe, je pričakovana doba trajanja akumulatorja največ pet let.
Že res, da 12-voltni zagonski akumulator največkrat odpove v hladnih mesecih leta, a v resnici njegovo “zdravje” načne že (pre)vroče poletje. Strokovnjak opozarjajo, da se pri temperaturi 50 stopinj Celzija doba trajanja akumulatorja skoraj prepolovi. Avto, ki dlje časa stoji parkiran pod vročim poletnim soncem, v motornem prostoru in kabini zlahka doseže temperature prek 50 stopinj Celzija, ki močno oslabijo akumulator. Zato, če je le mogoče, avto na počitnicah parkirajte v senco, pa tudi doma naj bo avto v garaži, pod nadstreškom ali vsaj v senci. Bo potem tudi pozimi manj problemov.
Če je nekoč veljalo, da menjava akumulatorja ni zahtevno opravilo, saj ga praktično vsak voznik z malce tehničnega znanja lahko opravi sam doma, je danes ob vse kompleksnejših avtomobilih menjava akumulatorja postalo zahtevno opravilo. Zahteva strokoven pristop in nemalokrat tudi posebno diagnostično orodje z ustrezno programsko opremo izdelovalca avtomobila. Pri menjavi akumulatorja se je najbolje obrniti na najbližjo servisno delavnico AMZS oziroma ustrezno usposobljeno mehanično delavnico. Tam bodo z diagnostičnim orodjem najprej preverili, če je akumulator dejansko na koncu ali pa je vzrok težav kje drugje: na primer na električni napeljavi avtomobila.
Nemalokrat se zgodi, da ljudje zamenjajo akumulator, vzrok pa se skriva v nepravilnem delovanju alternatorja. Napaka na sistemu polnjenja lahko v kratkem času uniči tudi nov akumulator. Nekoč je bila zamenjava akumulatorja razmeroma hitra in enostavna, danes pa tudi profesionalci za pravilno izvedeno menjavo pogosto porabijo vsaj uro časa.
Najbolj nevarna napaka: zamenjava negativnega in pozitivnega pola akumultorja
Pri nestrokovni menjavi akumulatorja je najbolj nevarna napaka zamenjava negativnega in pozitivnega pola. Zamenjava polaritete ob priključitvi akumulatorja v vozilo povzroči dodatne okvare električnih sklopov in lahko predstavlja celo neposredno tveganje za zdravje ljudi, saj se ob tem lahko zgodijo hude poškodbe. Ob morebitni eksploziji akumulatorja so posledice lahko zelo resne.
Zamenjave akumulatorja se lotite le, če razumete in poznate osnovne zakonitosti tega opravila, kar vključuje tudi natančnost, zahtevane ročne spretnosti in dosledno upoštevanje navodil v uporabniškem priročniku vašega avtomobila. Če ste v dvomih, vam to odsvetujemo. Pri starejših avtomobilih bo po odklopu in ponovnem priklopu morda treba v radijski sprejemnik vnesti zaščitno kodo. Preverite, če jo imate shranjeno. Poskrbite tudi za zaščitno opremo – očala in rokavice. Spodnja navodila opisujejo predvsem mehanski postopek zamenjave akumulatorja in ne vključujejo morebitne dodatne zahteve upravljanja z naprednimi elektronskimi sistemi ob menjavi.
Akumulator dobro držite, saj ni najlažji, in pazite, da vam ne zdrsne iz rok.
Če se nakupa in menjave lotevate sami, naj ne bosta edini merili izbire najnižja cena in zmogljivost akumulatorja. Prav izbira neustreznega akumulatorja je najpogostejša napaka, ko se vozniki sami lotijo menjave tega pomembnega dela. Ta napaka se največkrat odraža na krajši dobi trajanja akumulatorja oziroma v nedelovanju ali nepravilnem delovanju sodobnih sistemov, povezanih z varnostjo in energetsko učinkovitejšo vožnjo.
Če se torej se sami lotevate nakupa akumulatorja, je prvo in ključno pravilo dosledno upoštevanje navodil izdelovalca, ki so zapisana v knjižici navodil za uporabo avtomobila. Poleg ustreznih dimenzij in zagonske moči oziroma zmogljivosti je pri izbiri njuno treba upoštevati tudi predpisano tehnologijo oziroma vrsto akumulatorja.
Akumulatorji se med seboj razlikujejo po tehnologiji vgrajenega elektrolita, ki pomembno vpliva na uporabnost, zmogljivost in dobo trajanja akumulatorja. Vsi novejši avtomobili morajo imeti ciklično stabilnejše EFB ali AGM akumulatorje, ki omogočajo številna hitra polnjenja in praznjenja brez izgube zmogljivosti. Svinčeno-kislinski akumulatorji so zaradi poceni tehnologije še vedno najbolj razširjeni. Lažji, zmogljivejši in najdražji litij-ionski akumulatorji so kot zagonski akumulatorji vgrajeni le v nekatere športne avtomobile visokega razreda, manjši litij-ionski akumulatorji pa v avtomobile prihajajo kot električni del blagih hibridnih pogonov (MHEV pogonske tehnologije).
| Tip akumulatorja | Tehnologija | Prednosti | Slabosti | Cena |
|---|---|---|---|---|
|
Svinčeno-kislinski
|
Prvotna svinčeno-kislinska celica odprtega tipa, ki ji je zaradi izgub treba dodajati destilirano vodo. | Zelo poceni. | Najnižja energijska gostota, hitra samoizpraznitev, veliko vzdrževanja, nizka ciklična stabilnost, povišana notranja upornost, nevarnost eksplozije, občutljivost na tresljaje in uporaba le v pokončnem položaju. | € |
|
Svinčeno-kislinski SLI
(starting, lighting, ignition) – običajni akumulator večine vozil
|
Celice brez vzdrževanja oziroma dolivanja vode. Pri polnjenju nastajata kisik in vodik, ki pa jih celica odvaja nazaj v vodo. | Ugodna cena, praktično brez vzdrževanja. | Nizka energijska gostota, hitra samoizpraznitev, zmerna ciklična stabilnost, omejen rok trajanja, občutljivost na tresljaje, povišana notranja upornost. | €–€€ |
|
EFB akumulator (enhanced flooded batteries)
|
Izboljšan pretok kisline – prosti elektrolit – z uporabo polietilenskih oblog na površini plošč pozitivnega naboja. | Zamenjava za svinčeno tehnologijo, uporabna za osnovne zahteve start – stop sistema, visoka ciklična stabilnost, manjša temperaturna občutljivost, večji polnilni tokovi. | Omejen rok uporabe, dražji nakup. | €€ |
|
AGM akumulator (absorbent glass mat)
|
Elektrolit v trdem stanju – s kislino napojena steklena volna oziroma vezava kisline v separator steklenih vlaken. | Zelo visoka ciklična stabilnost, brez vzdrževanja, najmočnejši kislinski akumulator, visoka zmogljivost polnjenja, daljša doba trajanja. | Omejen rok uporabe, višja cena. | €€€ |
|
Litij-ionski akumulator (LiFePO4)
|
Litijeve spojine v vseh treh delih elektro-kemične celice – anodi, katodi in elektrolitu. | Brez vzdrževanja, nizka oziroma počasna samoizpraznitev, visoka ciklična stabilnost, visoka energijska gostota, visok polnilni tok, manjša teža v primerjavi z ostalimi tehnologijami. | Zelo draga tehnologija. | €€€€ |
Akumulatorji se med seboj seveda razlikujejo predvsem po tehnologiji vgrajenega elektrolita, ki pomembno vpliva na uporabnost, zmogljivost in dobo trajanja akumulatorja. Vsi novejši avtomobili s sistemom start – stop morajo imeti ciklično stabilnejše EFB ali AGM akumulatorje, ki omogočajo številna hitra polnjenja in praznjenja brez izgube zmogljivosti.
Svinčeno-kislinski akumulatorji so zaradi nizke cene še vedno najbolj razširjeni, a hkrati tudi najbolj občutljivi na vročino. Akumulator tehnologije AGM (Absorbent Glass Mat), pri katerem je z elektrolitom napojena steklena volna in ne zahteva nikakršnega vzdrževanja, je prilagojen večji obremenitvi, saj omogoča trikrat daljšo ciklično dobo trajanja od običajnega svinčenega akumulatorja.
Visoka ciklična stabilnost tehnologije akumulatorju omogoča večkratno praznjenje in polnjenje brez izgub zmogljivosti. Ta lastnost je zelo pomembna pri motorjih, ki že omogočajo hitro polnjenje z rekuperacijo energije ob zaviranju. Raziskave so pokazale, da je AGM akumulator poleg občutno večje odpornosti na ciklična praznjenja in polnjenja tudi bolj stabilen pri termičnih obremenitvah.
POZOR!
Če z ustreznim diagnostičnim orodjem ni bila vzpostavljena pravilna podatkovna komunikacija, pride do izpadov delovanja različnih sistemov in posledično tudi do večjih okvar.
Pri nekaterih avtomobilih je zamenjava akumulatorja – kot smo že poudarili – resen servisni poseg, ki ga ne morete opraviti sami. Določeni izdelovalci avtomobilov pri menjavi zahtevajo kodiranje oziroma prenos podatkov za upravljanje akumulatorja v centralni računalnik motorja. Podatkovno spoznavanje s kodiranjem glavni nadzorni enoti avtomobila omogoča pametno upravljanje z energijo glede na sprotne zahteve različnih sistemov. Če z ustreznim diagnostičnim orodjem ni bila vzpostavljena pravilna podatkovna komunikacija, pride do izpadov delovanja različnih sistemov in posledično tudi do večjih okvar.
Če se torej menjave akumulatorja pri novejšem avtomobilu, opremljenim s tipalom za nadzor akumulatorja, lotevate sami, morate zagotoviti tudi zunanji vir napajanja, ki bo po odklopu akumulatorja v ostalih napravah zagotavljal energijski minimum, da ne boste izgubili shranjenih nastavitev. Če tega ne naredite, bo zaradi padca napetosti najverjetneje treba z diagnostičnim orodjem povrniti nastavitve za nemoteno delovanje različnih sistemov.
V akumulatorjih potekajo fizikalno-kemični procesi, na katere močno vpliva tudi okolje. To pomeni, da je učinkovitost akumulatorjev odvisna od številnih dejavnikov. Akumulator se stara, četudi ni v uporabi. Zato je velika verjetnost, da bo slabo vzdrževan akumulator povzročil težave ob prvih hladnih zimskih dnevih. To pa je mogoče preprečiti z rednim vzdrževanjem in prilagojeno uporabo:
Ker težave z akumulatorjem pogosto presenetijo in se zgodijo v neugodnih razmerah – na mrazu ali na poti – je dobro razmisliti tudi o tem, kako hitro lahko v takšni situaciji pridete do pomoči na cesti. Pravilno vzdrževan akumulator namreč zmanjša tveganje, ne more pa ga povsem odpraviti.
Precej previdnosti svetujemo tudi pri prvi pomoči ob zagonu motorja z izpraznjenim akumulatorjem. Pri tem si vozniki nemalokrat pomagamo z energijo drugega vozila, ki jo na spojke izpraznjenega akumulatorja pripeljemo preko kablov za zagon motorja ali pogovorno – uporabiom kleme. Pri tem seveda pazimo, da ne povzročimo kratkega stika in pravilno povežemo akumulatorja: črna negativna (minus) vodnika s črnim kablom in rdeča pozitivna (plus) vodnika z rdečim kablom.
V avtomobilu, ki ga zaganjamo, izklopimo vse nepotrebne električne porabnike. Avto, ki je priklopljen na gostujoči akumulator, najprej nekaj minut pustimo, ne da bi zagnali motor. Ta čas na motor v avtomobilu, ki predstavlja vir električne energije, teče v prostem teku. Po nekajminutnem polnjenju akumulatorja preko kablov se lotimo zagona motorja. V tistem trenutku motor avtomobila, ki predstavlja vir zagonskega toka, izklopimo, da pred električnim sunkom zaganjalnika iz avtomobila s praznim akumulatorjem zaščitimo alternator v avtomobilu, ki je zagotovil elektriko.
Če voznik ni povsem prepričan v pravilen postopek ali če gre za sodoben avtomobil z občutljivo elektroniko, je varneje počakati na strokovno pomoč na cesti kot tvegati dodatne okvare.