Z gasilci na terenu ob hudi prometni nesreči

Spremljali smo gasilsko vajo reševanja ob prometni nesreči. Več v videu.

Huda prometna nesreča. Intervencijski vozili s prižganimi modrimi lučmi. Cene Prevc v močno poškodovanem avtomobilu. Ekipa gasilcev pripravljena. K sreči smo spremljali zgolj vajo. Vseeno je bilo videti precej resno. Dovolj resno, da ugotoviš, da gre za izjemno zahtevno delo in poklic. Preberite in si v posnetku oglejte, kako poteka reševanje iz vozila in na kaj vse so gasilci pripravljeni.

 

Vaja dela mojstra

Moja prva asociacija na gasilce? Požar. Gašenje požara. A to je le ena izmed njihovih nalog. Na pomoč priskočijo tudi, ko se zgodijo hude prometne nesreče, se razlijejo nevarne tekočine in ob naravnih nesrečah.

 

Usposobljeni morajo biti za vse te zadolžitve, zato je izobraževanje ključno. Vaja dela mojstra. Sploh pri prometnih nesrečah, kjer redko katera poteka tako, kot je v teoriji. 

 

Spremljala sem jih pri eni izmed tovrstnih vaj reševanja iz vozila. Čeprav vem, da gre za vajo, me je na prizorišču strah. Videti je resnično: ogromni rdeči intervencijski vozili, prižgane modre luči, močno poškodovan avto. Cene Prevc, ki posluša še zadnja navodila. Ne le, da je dovolj pogumen, da se spusti po zaletišču skakalnice, pristal je tudi, da odigra ponesrečenca.

 

Ob vsem tem mi pogled na gasilce, ki preverjajo skrbno zloženo in označeno opremo ter se mirno dogovarjajo o poteku, vliva zaupanje, da bo vse v redu. 

 

Res je. Neverjetno je opazovati njihovo usklajeno delo. Vodja ima zgolj nekaj sekund, da se odloči o poteku reševanja in usmerja celotno ekipo. Daje jim jasna navodila in na vozilu označuje, kje ga bodo rezali.

 

Med gasilci ni čutiti vznemirjenja, ki ga ob zvokih rezanja pločevine občutimo tisti, ki opazujemo od daleč.

 

Vabljeni, da si v videu posnetku ogledate, kako je videti reševanje iz perspektive voznika in iz perspektive gasilcev.

 

Ekipa je uigrana, osredotočena na nalogo in sodeluje. Odvisni so drug od drugega in pogosto je to edino, kar jim je v dani situaciji v prid. Kajti ne le, da jim večkrat nagajajo vremenske razmere ali da so vozila v nemogočih položajih, težavni so tudi sami avtomobili.

 

Močna vozila, daljše reševanje

Vozniki smo lahko veseli, da avtomobilska industrija nenehno izboljšuje varnost vozil. Tako imajo današnji avtomobili v primerjavi z vozili izpred petnajstih let veliko tršo strukturo, zato smo v avtu bolj varni. A za gasilce to pomeni daljši čas reševanja in zahtevnejše rezanje pločevine, da pridejo do ponesrečenca.

 

Res se je v tem času izboljšalo tudi orodje, ki ga imajo na voljo, postalo je močnejše in velikokrat tudi težje in večje. Ta orodja od gasilcev zahtevajo previdno ravnanje, da pri reševanju ne bi poškodovali sebe, ekipe ali celo ponesrečenca.   

 

Za starejši avto srednjega cenovnega razreda je ekipa gasilcev na vaji potrebovala nekaj manj kot 20 minut, da so iz njega rešili Ceneta Prevca. Če dodamo še 20 minut, kolikor v povprečju potrebujejo za prihod na kraj nesreče, to pomeni, da je ponesrečenec v 40 minutah na poti v bolnišnico.

 

Reševanje ponesrečencev iz najnovejših avtomobilov višjega cenovnega razreda je precej drugačno. Z orodjem, ki ga imajo, ga gasilci namreč ne morejo razrezati tako, kot lahko razrežejo manjši avto. Zato morajo iskati druge načine reševanja, in to traja dalj časa, tudi do 40 minut.

 

»Nekoč je veljalo načelo: hiter dostop  ̶  močno poškodovani udeleženci, danes velja daljši in težji dostop  ̶  vendar imajo udeleženci v povprečju manj resnih poškodb,« pravi vodja ekipe na vaji.

 

 

In gasilci morajo poznati vse različne specifike. Tudi, kako reševati iz avta na plin, pri katerem morajo poskrbeti, da ne pride do izpusta plina oziroma da ne zagori.

 

Pri električnih avtomobilih sta predvsem dve težavi. Gre za avto, ki je pod visoko napetostjo in dotik kablov z orodjem lahko povzroči smrtne poškodbe. Obenem je treba ustrezno ravnati tudi z baterijo avtomobila. Ta se lahko namreč vžge sama od sebe, če se ob trku poškoduje.

 

Gasilci trenirajo vse te različne scenarije. Zato je tako pomemben dogodek Heavy Rescue Slovenia, katerega partner je Zavarovalnica Triglav. Je priložnost, da se gasilci, ne le iz Slovenije, temveč iz cele regije, učijo načine rezanja najnovejših vozil, zato da obvladajo različne pristope.

 

Varnostni pas je osnova

Ko se zdrznem ob poku zračne blazine, ugotovim, da morajo gasilci pri delu upoštevati še en vidik: do potankosti morajo poznati sodobne varnostne sisteme, kot so sistem zračnih blazin, sistemi varovanja, preprečevanja preobračanja, zaznavanja trkov ipd. Vedeti morajo, kje v vozilu so in kako delujejo.

 

Vse, kar pomaga vozniku, je za gasilce ovira pri reševanju. Tako se na primer nikakor ne sme zgoditi, da bi prerezali vozilo na mestu, kjer je zračna blazina. Če se ta nekontrolirano sproži, lahko povzroči resne poškodbe.

 

En član ekipe zato med reševanjem skrbi za nadzor nad vsemi tehnološkimi sistemi, da jih pravočasno deaktivira oziroma se jim gasilci izognejo. Med vajo sem lahko videla, kako so zračno blazino kontrolirano prerezali.

 

Če se sami znajdete v taki situaciji, jim bo najbolj pomagalo, če boste v vozilu imeli tako imenovano reševalno karto. Na njej so zapisane vse značilnosti vašega vozila – pozicije zračnih blazin, akumulatorjev, ojačitev in vse drugo. Gasilci lahko s skice v desetih sekundah dobijo vse ključne informacije.

 

Natisnite si reševalno karto za svoje vozilo na naslednji povezavi.

 

Gasilci dodajajo še, da boste ob vsej varnostni tehnologiji za preprečevanje najhujših poškodb največ naredili, če se boste pravilno pripeli. Vse drugo je sekundarna zaščita, ki dopolnjuje varnostni pas.

 

»Če si pripet, si naredil ogromno. Brez pasu imaš lahko stotine varnostnih elementov, pa boš na slabšem, kot če ne bi imel nič,« pravi Boštjan Žagar, ki je reševal ponesrečence iz več kot 100 prometnih nesreč.

 

 

Gasilci rešujejo življenja

Ni pa napredovala le avtomobilska industrija, močno se je spremenilo tudi samo reševanje. Povečalo se je število gasilcev in reševalcev (optimalno ekipo sestavlja sedem gasilcev plus reševalci), ki sodelujejo v prometnih nesrečah, povečala se je količina uporabljenega orodja, ki si ga po vaji lahko ogledam. Obenem morajo gasilci ob prometnih nesrečah danes narediti bistveno več posegov v vozilo, da pridejo do ponesrečenca kot včasih.

 

Včasih je veljalo, da morajo ponesrečenca samo spraviti v bolnišnico, kjer se bodo ukvarjali z njim.

 

Danes je svetovna doktrina, ki ji sledijo tudi gasilci v Sloveniji, da se ponesrečencu takoj že na kraju nesreče rešuje življenje.

 

Zato se največja pozornost pri usposabljanju tako reševalcev kot tudi gasilcev danes namenja temu, da znajo ugotoviti zdravstveno stanje ponesrečenca, ga ustrezno oskrbeti, imobilizirati ipd. Ob vsem tem ga morajo znati umiriti in bodriti, a brez zavajanja.

 

Preberite si več o poteku reševanja ob prometni nesreči in vlogi gasilcev.

 

Delajo nemogoče, a vseeno opažajo, da ljudje zahtevajo še več in so pogosto celo agresivni. Najtežje je, pravijo, če se v reševanje vmešajo svojci, ki ne razumejo, da gasilci delajo vse, da bi zaščitili življenje. Svojci jih pogosto pri tem ovirajo in tako le podaljšujejo čas reševanja.

 

»Poklic, ki se ga ne bojiš, temveč ga spoštuješ«

A ne glede na vse, mi je s temi besedami svoj odnos do poklica opisal eden izmed gasilcev, ki je sodeloval pri vaji. Miha Tekavčič je postal poklicni gasilec, ker je želel pomagati drugim, tako kot so pred leti ob hudi prometni nesreči gasilci pomagali in reševali njega. Danes so gasilci njegovi kolegi, s katerimi se vsak dan usede v intervencijsko vozilo in se odpravi na reševanje.

 

V Sloveniji gasilci na leto opravijo od 2000 do 2500 reševanj v prometnih nesrečah.

 

Sama ob koncu ogleda vaje ugotavljam, da je to res poklic, ki ga moraš spoštovati. Predvsem tako, da upoštevaš razmere na cestah, opazuješ promet in bolj varno voziš, si pripet z varnostnim pasom, vozilom na poti na intervencijo vedno omogočiš prednost ter ne oviraš reševanja z ustavljanjem in opazovanjem.

 

Avtorica fotografij: Blanka Kroflič, arhiv Weber Rescue

potovanja, avto, varna vožnja, avtomobilsko zavarovanje, škodni primer, video
Preberite tudi